bezig met het kopen van een Fjord (spannend)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:04

gebakje schreef:
jah ik ga zo weer ff neuzen, even wat anders welke schofthoogte kan je trouwens het best aanhouden gezien ik het liefst niet een al te hoog paardje zoek? vanaf welke hoogte zou je recreatief met een pony kunnen rijden?als je zelf 1.68 cm bent? ik zoek namenlijk een niet al te hoge pony vanwege opstap vanuit de rolstoel.

Recretaief rijden kun je met elke schofthoogte, dat maakt niks uit.
Ik ben ook 1,68 en mn vorige fjordje was 1,40 en mn huidige 1,48. Qua opstappen was 1,40 toch handiger :D

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:34

gebakje schreef:
oow maar mijn man zal er alleen op rijden om uit te stappen of gewoon even voor de lol, ik heb namenlijk een fjordje gevonden van 1.37 en ik vroeg het me zo eens af want dan praat je al weer over een c pony. ik vind het zo jammer dat ik niet weet hoe ik die fotoos moet plaatsen van dat hoefje ik weet niet of dit werkt en mag maar ik heb wel een foto kunnen plaatsen op mijn album , als ik nou geen link mag plaatsen hier dan hoor ik dat ook graag dan haal ik hem er vanaf hoor.

http://www.mijnalbum.nl/Album=UFHMZRPN graag jullie mening

jeetje die zijn idd lang niet bekapt!

Als dit ook niet is wat je wil, dan kun je beter gewoon verder kijken. Je kunt beter iets langer wachten en dan een paardje kopen wat naar je zin is, dan dat je er nu één koopt, waar je eigenlijk niet helemaal achter staat :)

astridelise

Re: bezig met het kopen van een Fjord (spannend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:39

Behoorlijk triest hoe het hoefje eruit ziet. Zaggen alle 4 de hoeven er zo uit of alleen deze? Je kan natuurlijk altijd nog zeggen dat je hem nog een keer wilt zien als hij behoorlijk bekapt is, want ik begrijp dat er wel een klik was.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:41

Hoeven kappen is natuurlijk wel te verhelpen... En je haalt dan mogelijk die fjord weg uit zijn (slechte?) omstandigheden. Kan je hem niet bekapt en wel op proef krijgen?

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:49

Met bekappen kom je een heel eind en als je de pony alleen hiervoor laat staan en niet voor zijn karakter en net wat al vermeld is je haalt een pony uit zijn slechte omgeving en de pony kan er niets aan doen en ik heb wel ponys en parden gezien die er slechter aan toe waren maar met een aantal keren goed bekappen weer goed op de hoeven staan

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:51

Dat verkopers uberhaubt een dier op zo'n manier te koop durven te zetten :roll: dom.

Maar... inderdaad, met een goede bekapbeurt is veel op te lossen. Aan de foto's te zien was dit het enige hoefje dat er zo uitzag? Voor zover ik verder op de foto's kan zien zag het dier er verder wel goed uit toch?

Ik vraag me af of je hem zomaar moet afschrijven eigenlijk.... wellicht is er met de prijs nog iets te doen, omdat jij qua hoefsmid er toch wat aan moet laten doen voor je ermee aan de slag kunt.

Mocht je toch nog twijfelen... laat de foto's eens aan een hoefsmid zien? Kun je desnoods een topic voor openen hier op bokt: hoefsmeden genoeg die je van advies willen voorzien!

EDIT: als je een topic wilt openen, dan wil ik je wel helpen met de foto's in het topic te plaatsen zonder link.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:56

Hemeltje lief, die voeten van de fjord zijn wel erg dramatisch!
Nu begreep ik dat hij in een soort van "manege"staat waar hij word gebruikt voor gehandicapten?
Als hij zo braaf is, waarom verkopen ze hem dan vraag ik me af?? Een goed braaf manege paard is niet makkelijk te vinden en goud waard.
Maar als je de klik hebt met hem, dan zou ik inderdaad eerst laten bekappen en meteen aan de smid vragen wat die van de voeten vind.
Laat hem wel keuren hoor!!
En de kosten van de smid zijn voor de eigenaar van het Fjordje! Of hij moet dik geld van de verkoopprijs afhalen.
Heb je er trouwens wel op gereden, of ging dat niet i.v.m de hoeven?
Lijkt mij dat hij nu niet zo fijn kan lopen met die veels te grote pootjes.
Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand zo een paard durft aan te bieden, die vent moet zijn ogen uit zijn kop schamen!!
Succes in elk geval met je speurtocht, ik hou je topic wel in de gaten, want ik ben benieuwd waar je uit eindelijk mee thuis komt...en we willen foto's zien hoor!!!

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:59

linda212 schreef:
Met bekappen kom je een heel eind en als je de pony alleen hiervoor laat staan en niet voor zijn karakter en net wat al vermeld is je haalt een pony uit zijn slechte omgeving en de pony kan er niets aan doen en ik heb wel ponys en parden gezien die er slechter aan toe waren maar met een aantal keren goed bekappen weer goed op de hoeven staan

ja dat geloof ik ook wel.
Als dit het enige is waar je tegenaan loopt bij dit paardje, dan zou je het wel nog kunnen overwegen om hem toch te kopen.
Ik zou idd wel zorgen dat de kosten van de smid voor de eigenaar zijn, zoals aerdenhout zegt!
succes bij je keuze iig

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:19

hoi,

ik heb er wel op gereden maar dorst vanwege de hoeven er niet meer mee te doen als een rustige stap. Ze staat niet op een manege maar op een boerderij, ik zei dat ik er een keuring op wilde doen maar dat was niet nodig volgens hun want ze had namenlijk zelf in december bij de aankoop een keuring laten doen. Toen ik naar het rapport vroeg werd er gezegd dat het er niet was
maar ik had bij het paard zelf wel zoiets van meeneemen!!!! maar bij de verhalen een onderbuikgevoel.... ik ben nog aan het twijfelen maar de klik en de kriebels die waren en zeker , ik heb nu inmiddels 4 paardjes bekeken.

1 tinker, en 3 fjordjes ... de 1e tinker was super maar ik heb te lang gewacht met reageren waardoor ze toch al verkocht was,dom!! de 2e fjord was echt geen klik, die schopte mijn man bijna door de staldeur (dik gat ook in de best stevige staldeur) daarna een fjordje van 5 maar die was voor wat ik er mee doen wil gewoon nog te groen en bij deze had ik een klik maar ben dus geschrokken van de hoeven.

Misschien leg ik dan wel iets te hoge eisen maar we willen hem of haar ook eigenlijk de rest van zijn of haar leventje bij ons houden en dan moet het wel een beetje liefde op het eerste gezicht zijn toch?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:20

gebakje schreef:
hoi,

ik heb er wel op gereden maar dorst vanwege de hoeven er niet meer mee te doen als een rustige stap. Ze staat niet op een manege maar op een boerderij, ik zei dat ik er een keuring op wilde doen maar dat was niet nodig volgens hun want ze had namenlijk zelf in december bij de aankoop een keuring laten doen. Toen ik naar het rapport vroeg werd er gezegd dat het er niet was
maar ik had bij het paard zelf wel zoiets van meeneemen!!!! maar bij de verhalen een onderbuikgevoel.... ik ben nog aan het twijfelen maar de klik en de kriebels die waren en zeker , ik heb nu inmiddels 4 paardjes bekeken.

1 tinker, en 3 fjordjes ... de 1e tinker was super maar ik heb te lang gewacht met reageren waardoor ze toch al verkocht was,dom!! de 2e fjord was echt geen klik, die schopte mijn man bijna door de staldeur (dik gat ook in de best stevige staldeur) daarna een fjordje van 5 maar die was voor wat ik er mee doen wil gewoon nog te groen en bij deze had ik een klik maar ben dus geschrokken van de hoeven.

Misschien leg ik dan wel iets te hoge eisen maar we willen hem of haar ook eigenlijk de rest van zijn of haar leventje bij ons houden en dan moet het wel een beetje liefde op het eerste gezicht zijn toch?

Een beetje? Zeg maar heel veel! :Y)

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:23

Een beetje achterdocht kan nooit kwaad hoor! Misschien kun je nog eens aandringen op een keurig of zoiszo geen aankoop, waarschijnlijk mag het dan wel! Met veel tijd en werk zijn die hoeven waarschijnlijk wel goed te krijgen, op voorwaarde dat het paardje verder wel gezond is natuurlijk!
En groot gelijk hoor, liefde op het eerste gezicht is best belangrijk!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:26

Geen keuring nodig..... dat kan volgens hun niet nodig zijn, maar gelukkig bepaal jij dat. Het is natuurlijk wel lastig want ze zullen moeten meewerken tot op zekere hoogte. Wel altijd doen hoor! Nooooooit zonder keuring kopen.

Vraag me af hoe ze het dier ooit verkocht willen krijgen zonder keuring toe te staan en met zo'n hoefje.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:35

je moet echt zoeken naar het perfecte paardje voor je, die overal aan voldoet. anders ga je er misschien later spijt van krijgen. en je vind hem echt wel! en als zij vinden dat een keuring niet nodig is hebben ze pech, je moet niet geloven wat ze je allemaal vertellen. Als die fjord met die hoeven echt je droompaardje is kun je inderdaad eens met een smid en evt een arts er heen gaan en kijken wat zij zeggen....
succes met je zoektocht!

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:43

Die hoeven?!?!?!?!?!? Misschien kan je die foto's aan je smid laten zien en overleggen..... Anders heel veel succes met je zoektocht, hoop dat je een leuk paardje vind!!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:56

gebakje schreef:
ik zei dat ik er een keuring op wilde doen maar dat was niet nodig volgens hun want ze had namenlijk zelf in december bij de aankoop een keuring laten doen. Toen ik naar het rapport vroeg werd er gezegd dat het er niet was

Je MOET zelf late keuren mocht er toch iets met het dier zijn waardoor hij terug moet, anders heb je geen recht. Als koper heb je ondezoeksplicht of de verkoper dat nu toestaat of niet.

Als ze niet willen dat je hem/haar laat keuren moet je het dier laten staan, hoe groot de klik ook is. Dan is er iets mee aan de hand anders doet een verkoper daar niet moeilijk over.

En als ze hem zelf nog maar 6 mnd hebben, waarom doen ze hem nu dan weer weg?
Hoeven kun je nog wel wat aan doen maar met mate, een smid is geen toverdokter.

Kijk nog even verder meis, er zijn er zoveeeeeel tekoop. Probeer objectief te blijven zonder roze bril op hoe schattig het dier ook is en hoe groot de klik ook. Laat het paar dagen bezinken en dan zie je het allemaal veel helderder.

Vraag anders eens aan bart vd Berg in Wanneperveen of Jan vd Aa (Hestegaarden) of die iets voor je hebben staan.

Succes!

stanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:51

hoi gebakje
nou ziet er zeker niet uit die hoeven
maar als ze in december gekeurd is? dan vraag ik mij af waarom ze nu weer weg moet!!! sorry maar hier zou ik geen vertrouwen in hebben. overweeg je toch een aankoop, zou ik afspreken bij goedkeuring de kosten voor jou en anders voor de eigenaar.
een welsh-cob is ook erg leuk hoor succes

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:59

Wat je ook zou kunnen doen is die jonge fjord halen. Niet te groot en je zou hem eventueel door een bijrijder kunnen laten rijden om hem verkeersmak te laten maken en meer te leren.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:09

gebakje schreef:
hoi,

Dat laatste heb je zeker gelijk in ;)

Wat betreft keuring; ik zou daar toch op aandringen bij de huidige eigenaar en anders zou ik de koop sowieso niet door laten gaan.
Ik vind het nl al vreemd dat hij een beetje moeilijk doet over een keuring, als er niets aan de hand is, maakt een keuring voor hem toch ook niets uit. Ik begrijp je onderbuikgevoel wel hoor.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:49

Hey!
Een mede rolstoel bokker, zelf rijd ik ook paard en een paarse quikie stoel..
Ben benieuwd waar je mee komt maar ik denk wel dat een fjord niet ht meest ideale is omdat ik zelf weet dat kracht in de benen voor ons rolstoelers moeilijk is en je dus ook niet veel duidelijk kan maken met je benen. Misschien een vooroordeel maar denk bij een fjord vaak aan een tank :+

Ik ben ook erg benieuwd hoe jij dit nieuwe paard aan je stoel laat wennen, ik zit er nu midden in en ik vind het erg moeilijk om mijn nieuwe vriendje kennis te laten maken met de stoel en ook volledig te vertrouwen dat hij er niet over heen stapt ofzo. (ik heb een paard van 161)
Nou mocht je vragen hebben of juist tips dan staat mijn PB box open :D

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 18:44

@ doerakje wat stoer, ik begrijp wat je bedoelt maar ik kan met mijn benen wel goed bewegen mijn handicap zit in spierspasmes van het hoofd/rug/nek en niet in mijn armen of benen wel tril ik heel lichtjes ook mijn spieren zijn constant aan het trillen (wat je bij je oog ook kunt hebben) een beetje zoals Marijke Helwege ziet het eruit ( ik niet hoor hihi) maar dan iets heftiger en dit komt in aanvallen die ik ruim van te voren voel aankomen

Ik heb vroeger veel op een Fjordje gereden, maar die was wel heel erg pittig. Ik zoek daarom nu een wat ouder en vertouwder Fjordje, ik heb laatst een topic doorgebladerd met iemand die Fibro heeft en die was ook op zoek naar een paardje. Daarop kreeg je de meest uiteen lopende reacties van Ijslander, haflinger tot Tinker en connemara. Ik ben zelf een keer van een Hafje afgevlogen omdat deze zo vreselijk heftig bokte en heb 3 dagen plat moeten liggen onder de pijnstillers, nu zullen niet alle Hafjes zoon karakte hebben hoor....Maar ik had toen al behoorlijk wat paardgereden. Maargoed ik hoorde over alle paarderassen zowel positieve als negatieve ervaringen. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor Fjordjes maar zowieso de koudbloedjes spreken mij het meest aan, ik vind een Fell pony trouwns ook super. Ik vind de hoogte wel belangrijk ik wil er zelf namenlijk ook op kunnen zonder hulp.vind het knap dat je op jouw paard van 161 cm komt. ik reed voor mijn handicap naast het Fjordje ook op een paard van geloof ik 172 cm en daar zat ook echt geen kwaad in.

Ik verheug me wel ontzettend op de komst van mijn eigen paardje al is het vandaag niet danwel morgen, en al kijkt ie bijwijze van scheel en heeft hij een paar hangoren als hij maar lief is ik hou toch wel van um en dan maakt het me niet uit welk ras het is maar de Fjord blijft een super te gek paardje.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:56

Heb de foto's van de hoef even bekeken en zou deze toch echt laten staan meis. Qua oogopslag ziettie er ook niet al te helder uit (te weinig energie/brok) en snap best dat ze hem niet willen laten keuren, wordt toch afgekeurd.

op www.fjordenwereld.nl staan er ook leuke te koop.

Doerakje: idd een behoorlijk vooroordeel wat jammerlijk genoeg maar blijft bestaan. Een goed aangereden fjord is niets minder dan een goed aangereden wpner.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:57

met Vippie eens!

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:14

Kijk wel uit dat je geen paard koopt omdat hij zielig is want als zo'n paard goed in conditie is kan het een totaal ander paard zijn.
Ja die hoeven zegt al genoeg hoe zet de paarden verzorgen, lekker laten staan.

Succes ermee en neem de tijd ook de zoektocht kan heel leuk zijn en je doet er veel ervaring aan op.

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 09:38

nou ik heb ze een mailtje teruggestuurd . ik heb gezegd dat het hoefje in slechte concitie was, de eigenaresse noemde het een beetje last van de droogte en had het er over dat volgende week donderdag de pootbekapper kwam ( dat zijn niet mijn woorden) we moesten vandaag voor 12 uur beslissen anders waren er andere mensen die haar meenamen. Ze keek inderdaad heel stoffig uit haar oogjes en wilde het liefst bij ons in de auto mee kruipen en dat vind ik wel moeilijk om maar naast me neer te leggen. want het liefst had ik haar in mijn binnenzak gestopt. maar jullie horen binnenkort weer wat meer over mijn zoektocht.

tis wel wat jullie ook zeggen, voor het zelfde geld als je haar er weer boven op krijgt door goede verzorging heb je misschien wel een heel ander paard terug.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:52

Maar het kan ook heel goed zijn dat als het paardje weer conditie en levenslust krijgt dat het ook een stuk moeilijk wordt :D

Snap dat je het mee wilt nemen hoor!
Ik heb ook een zwak voor "zielige" paarden...
Maar hart en verstand spreken soms een eigen taal :j