fjord inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:09

Mijn gevoel zegt dat dit niks word.
TEN EERST ben je met een jonge hengst bezig!
Het lijkt me niet verstandig om te doen, met jullie ''beetje begleiding''

Zou eerst maar een goed ervaren iemand zoeken..

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:12

Dus dat dier, wat helemaaal niet begrijpt wat hem overkomt, is eerst opgejaagd, toen vastgebonden, toen ging er iemand opzitten die hem geslagen heeft, en er stond ook nog iemand naast eraan te trekken??
Dat paard staat zich waarschijnlijk nu nog af te vragen wat hem in vredesnaam overkomen is, en vooral, wat ie dan toch fout heeft gedaan...want dat weet hij niet!

En de volgende keer zal hij nog wel beter uitkijken voordat hij zich laat vangen, dus alvast veel succes daarmee.

Jij noemt jezelf een dierenvriend, maar je hebt zojuist een paard voor zijn leven getraumatiseerd.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:13

Euhm denk niet dat ze bedoelen dat je het dier mishandeld :+ . Je kunt nog zo'n goede dierenvriend zijn, maar alsnog een paard verpesten als je niet weet waar je mee bezig bent. En dat stilstaan en gevoelloos voor je been is wel vaker zo bij paarden die worden ingereden. Wil niet heel negatief overkomen of je ergens van beschuldigen. Maar als ik het zo hoor weet je dus niet waar je mee bezig bent. Hoe goed je het ook bedoelt, maar als je al bang bent voor een paard als die de stal uitkomt... :(:) Ik sluit me aan bij meerdere hier op het topic. Doe het niet! Als je wel verder gaat wat je waarschijnlijk toch doet ondanks alle adviezen wees idd consequent en denk ook aan je eigen veiligheid. Succes iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:14

Nou heb je reactie ff gelezen.
Je mag nog zo'n goede dierenvriend zijn dat zijn de meeste bokkers!

Maar jij hebt gewoon nog geen technische kijk op deze dieren, en dat haal ik uit jou post.

Je bent als het ware veel te groen, bijf hij was zo lief dat we er oznder zadel op hebben gezeten. Ts dat kan echt niet.. Daar bedoelen bokkers verpesten mee.
Het neit inzien van een goed ingereden paard, wat op een mooie correcte en rijtechnische manier gereden word.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:14

Ik weet dat ik ook nog maar 15 ben, maar ik zie wel dat jullie al heel verkeerd bezig zijn. Waarschijnlijk snapt het paardje niks van wat je wilt, daarom loopt hij naar buiten en reageert hij niet op je been, hij snapt gewoon niet wat het betekend. Je moet het zo zien, er zit iemand op jou rug die maar blijft roepen: Pindakaas pindakaas, jij hebt geen idee wat je er mee moet, en ondertussen gaat die persoon je in je mond trekken en je slaan. Je wilt best doen wat zij wil maar je weet alleen niet wat dat is.

Ik kan maar 1 ding zeggen: zoek hulp, of stop ermee en laat dit aan een ervaren iemand over.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:15

Een paard slaan dat geen h*l begrijpt van wat hij moet doen vind ik eerlijk gezegd best wel onder mishandeling vallen ja.

Ik weet echt niet meer hoe ik het anders moet zeggen, er is al op 10 verschillende vriendelijke manieren geprobeerd duidelijk te maken dat het geen goed idee is..ik ben helemaal geen muts hoor, als die van mij niet loopt krijgt ie er ook een. Alleen die snapt wel wat hij moet doen! Maar dit, dit vind ik echt heel zielig.

timilon

Re: fjord inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:18

jullie vonden het eng om hem uit z'n stal te halen,maar jullie zijn er wel zonder zadel op gaan zitten...
ik ga hier geeneens tips geven, hoewel: blijf er van af!!
zoals op de eerste pagina zeg ik ook *zucht*!!!

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:19

Ezter schreef:
Een paard slaan dat geen h*l begrijpt van wat hij moet doen vind ik eerlijk gezegd best wel onder mishandeling vallen ja.

Ik weet echt niet meer hoe ik het anders moet zeggen, er is al op 10 verschillende vriendelijke manieren geprobeerd duidelijk te maken dat het geen goed idee is..ik ben helemaal geen muts hoor, als die van mij niet loopt krijgt ie er ook een. Alleen die snapt wel wat hij moet doen! Maar dit, dit vind ik echt heel zielig.

Sluit me hier helemaal bij aan. Echt een advies voor jou... Stop a.u.b. met het "inrijden" van deze arme pony. Want dit heeft er weinig mee te maken. Snap dat je het allemaal goed bedoelt voor de pony. Maar waar jij mee bezig bent is dus helaas echt niet goed voor hem.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:27

Tja...... zucht...... en dit is nou precies waarom ik hier nou zo tegen ben..... Jonge kinderen met amper verstand van zaken die zo'n beestje helemaal gaan verpesten!!!! :( :( :(
Nee, ik kan hier niet meer vriendelijk op reageren, aangezien ik weet waar dit toe kan leiden voor zo'n jong paard. Zo zonde!!! Snap niets van eigenaren van paarden, die dit toelaten. :n :n :n

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:31

savannah13 schreef:
Nies_ schreef:
Doe het alsjeblieft niet, niet zonder goede begeleiding in ieder geval. Je verpest de hele pony met alle gevolgen van dien.

ik zal die pony heus niet verpesten hoor!!
als er iemand een dierenvriend is ben ik het wel!!

Deze opmerking bewijst dus al dat je het niet gaat kunnen :=

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:41

Nies, dat was mijn eerste ingeving ook...

En helaas, TS haar verhaal heeft alles bevestigd, ook hier een diepe zucht..

TS: misschien moet je hier eens op bokt rondneuzen.. Vraag bijvoorbeeld eens aan mensen die wel ervaring met jonge paarden hebben wat ze doen, hoe ze het doen en waarom ze het zo doen..
Dan zul je zien dat je nu al een -10 scoort op paardvriendelijkheid bijvoorbeeld. Aangezien jij jezelf een dierenliefhebber noemt moet je dat toch vreselijk vinden.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 28-05-10 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:44

Denk dat het wel iets zegt als wij het hier allemaal met elkaar eens zijn.....

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:46

Ja dat is ook weer eens iets nieuws :+

Maar zonder gekheid, ik ben echt bang dat het niet helpt...en ik vind het zoo, zoo zonde van het beestje...

En dan zal ik nog maar even niet beginnen over de &&^% van een eigenaar die 13jarige meisjes om laat gaan met een 5jarige dekhengst....zucht

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:53

Als je al bang bent om hem alleen nog maar uit de stal te halen, weet je echt totaal niet wat je te wachten staat. Zoals iedereen al zegt; niet doen! Die pony weet niet wat hem overkomt, jij stelt veelste hoge eisen omdat hij het niet begrijpt. En omdat hij het niet begrijpt straf jij hem. Als jij je nu ook eens zo in die pony verplaatst, dan kan jij je ook wel bedenken dat hij het uiteindelijk niet eens meer wil snappen omdat hij denkt dat hij toch alles fout doet. Je moet zuinig zijn met zo'n jonge pony. En niet direct aanpakken omdat hij nog 'groen' is. En er dan direct zonder zadel op vind ik zelf ook heel onverantwoord. Je kan er beter gewoon mee stoppen!.....

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:07

onbegrijpelijk, niet alleen paardlief snapt t niet, maar jij duidelijk nog veel minder, en zijn eigenaren ook niet. :(

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:08

onvoorstelbaar,hoe naief je kan zijn..........verpesten van een pony heeft niet altijd iets te maken met een dierenvriend zijn of niet.........

ik neem aan dat je het beste wil voor hem,zoja,laat het een ervaren iemand doen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:14

Nouja ik denk dat dit een reltopic word, vandaar dat de TS niet reageert, maar dit kon ze ook verwachten TOch.

Ik wil je 1 tip geven: BLIJF VAN DIE PONY AF!!!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:23

Ik las je beginpost & je verdere reacties in het topic. Ook de reacties van andere bokkers heb ik gelezen. Meid je bent 13 en volgens mij verkijken jullie je een beetje op het berijden van een paard. Ik las zoiets van: 'We waren eerst bang voor hem, hij beet enzovoorts'. Dit is al niet goed en zeker niet bij een jonge hengst. Als je laat zien dat je bang bent, daar reageren hengsten sterker op. Tenminste, in de jaren dat ik op de handelsstal werk kun je dit echt merken (Ik was in het begin namelijk wat bang :o Gelukkig nu niet meer). Voor hengsten, ook al is het aan de hand, moet je een sterke hand hebben. Ze zijn váák moeilijker dan merries of ruinen, maar dat wil niet zeggen dat alle hengsten zo zijn. Ik ken Binky verder niet ook.
Het inrijden van een paard vergt veel ervaring, het doorrijden al helemaal. Ik ben nu zelf 15 en had een jong paardje gekocht (3 jaar); ook om door te rijden. Maar ik kan het gewoon niet. Ik rijd al sinds mijn 9e en aangezien ik me op het moment niet kan veroorloven les te nemen, heb ik besloten mijn paard te verkopen. Denk maar eens na, een paard wat niks kent. Je moet hem álles leren, sturen; overgangen en noem het maar op. Maar in het begin is dit niet nodig, dan moet je vooral oefenen op de balans en er nog niet mee gaan prutsen.

Als ik jou was zou ik er professionele hulp bij vragen, die jullie elke keer helpt & die er elke keer bij is. Dus iemand die er verstand van heeft en ervaring heeft. Anders verpest je het hele paard nog straks. Het is geen kwestie van even opstappen en rondjes hobbelen bij een jong paard, dit kan wel maanden duren voor je pony fijn ontspannen door de bak loopt. Als je geen hulp hebt zou ik ermee stoppen, serieus. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben een paard verpest te hebben (dit is een van de redenen dat ik mijn paard verkoop).

Edit: Een jong pony moet je niet op de manier straffen zoals jij doet. De pony weet nog niet goed wat het is om iemand op zijn rug te hebben, bokt een keer, steigert een keer of schiet een keer weg en krijgt gelijk op zijn fl*kker? Haal er alsjeblieft iemand met verstand bij?!

Hou je me op de hoogte via pb ?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:14

savannah13 schreef:
Moontje1991 schreef:
Ts zou je nog willen vertellen hoe het gister is afgelopen ondanks dat er hier een hele discusie is ontstaan?
Of indien je dat liever niet meer in het topic doet per pb?

ik ben er dus gister heen gegaan
hij was gewent aan zadel en hoofdstel
hij was 5 jaar
en heet: binky

op het begin vonden we hem echt eng we moesten hem uit de stal gaan halen
hij beet en was super sterk
Bijten is een kwestie van opvoeden en respect. En super sterk? Een paard maakt zich alleen sterk als de begeleider zich sterk maakt. Is hem eenmaal aangeleerd dat hij zijn kracht kan gebruiken heb je er een hele dobber aan om dat weer recht te breien.
na een half uur hadden we hem eindelijk in de bak losgelaten
hij bleef maar bij het hek rennen en hinniken
een tijdje later bonden we hem vast en zadelde hem op
Je bent dus al veel te lang met het dier aan het touwtrekken geweest, zeker 3 kwartier. Hoe denk je dat het met zijn concentratie gesteld is?
er had al vaker iemand opgezeten maar nog niet gereden
toen gingen we rijden ik erop en mijn vriendin de longeerlijn vasthouden
Rijden gaat niet als de hulpen nog niet eens aan het paard uitgelegd zijn. Als er alleen iemand opgezeten heeft kán het paard de hulpen nog niet geleerd hebben.
hij wilden steeds naar buiten dus dat was hard treken
Trekken heeft geen zin. Loslaten is het toverwoord. Trekt je vriendin, dan trekt het paard terug.
ook ik had het zwaar hoe hard je ook aantikte met je benen en zweep
hij bokte een keer liep we verder en ging we stil staan

Logisch, nietwaar? Jij hebt de hulpen niet uitgelegd, hoe moet het paard in godsnaam weten wat jij van hem verwacht? En het dier slaan omdat jij het niet uitgelegd hebt? De enige die die zweep verdiende ben jij geweest.
hij leek wel gevoelloos uiteindelijk ging het al een stuk beter
Hij sloot zich gewoon af. Reken maar dat hij je heeft gevoeld. Als ze een vlieg kunnen voelen kunnen ze zeker een slechte ruiter opmerken.
en op het laatst hebben we zelfs nog een tijdje zonder zadel gereden
hij leek heel sterk en eng maar hij was poes lief!!

[b]Trefwoorden zijn in ieder geval:
- Korte sessies (max. 15-20 minuten)
- Loslaten
- Uitleggen

Oh, mocht je er iets mee willen doen, ik rij nu 11 jaar, heb 9 jaar een eigen fjord en momenteel ook nog een 2 jarige erbij. Denk maar niet dat ik daar zelf aan begin.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:30

Ben ik nu serieus de enige die denkt dat dit allemaal zwaar is overdreven?? :(:)

Een man die een dek stal heeft gaat geen meiden van 13 bij een onbeleerde hengst van 5 jaar laten.
Ik vermoed zelf dat hij gewoon allang was ingereden, die man er zelf bij was en die meiden begelijde,
en dat het gewoon een betrouwbaar beestje was, maar wel met een beetje hensten karacter.

Dat lijkt mij in iedergeval een stuk logischer, ook omdat de meeste hensten van 5 toch al wel zijn ingereden ;)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:21

loveidefix schreef:
Ben ik nu serieus de enige die denkt dat dit allemaal zwaar is overdreven?? :(:)

Een man die een dek stal heeft gaat geen meiden van 13 bij een onbeleerde hengst van 5 jaar laten.
Ik vermoed zelf dat hij gewoon allang was ingereden, die man er zelf bij was en die meiden begelijde,
en dat het gewoon een betrouwbaar beestje was, maar wel met een beetje hensten karacter.

Dat lijkt mij in iedergeval een stuk logischer, ook omdat de meeste hensten van 5 toch al wel zijn ingereden ;)

Dit vind ik wel heel dom bedacht, sorry.
Mijn fjord was ook pas 5 toen hij werd ingereden.
En als het wel zo mocht zijn, dan vind ik die eigenaar helemaal dom om meisjes van 13 jaar op een paard te laten rijden die hengstenmanieren heeft.
Kom op zeg meisjes van 13 met een hengst die hengstemanieren heeft.
Onverandwoord.
Die meisjes kun je het niet kwalijk nemen, die vinden dat kei stoer op die leeftijd, maar die eigenaar moet beter weten en dit afkappen, voor er ongelukken gebeuren.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:49

Ik reageer niet zo vaak op bokt maar ik heb dit topic werkelijk waar vol afschuw door zitten lezen!!!
Wat een onnadenkende actie zeg!! Ik snap werkelijk waar zo'n eigenaar van dat paard ook niet!! Een vijfjarige dekhengst, in laten rijden door kinderen zonder begeleiding!!?? Mijn hemel dit is werkelijk vragen om ongelukken!! Meiden stop hiermee!!!! Dit gaat echt fout!!!
Ik rijd zelf sinds een paar maanden een dekhengst, ben 34 en al flink wat jaren rijervaring en het gaat hier om een hengst die allang ingereden en doorgereden is maar ook ik doe dit onder begeleiding, wat Kelly al zei, een hengst is echt geen kattenp*s!!!! Ik heb zelf twee ruinen nou ik kan je melden het is niet te vergelijken hoor! En dat hij bij jullie nu een soort braaf was dat komt gewoon omdat hij overdonderd was!! Nogmaals dit gaat verkeerd aflopen!!
Tip, buiten ermee stoppen, cap op en bodyprotector aan!!!!
Arm beest!!

Groetjes Thessa

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:14

Ik zie dat mijn eerdere reactie nog behoorlijk mild was.
Als het dier probeerde te bijten en zich sterk te maken, had de TS dit meteen goed moeten corrigeren. Ik weet niet of zij dit gedaan heeft, maar van een 13-jarige betwijfel ik of zij dit echt goed kan.
Dus nogmaals, TS: misschien heb je hem de eerste keer wel overdonderd, maar als je niet consequent genoeg bent zal deze Fjordenhengst al gauw een loopje met je gaan nemen. Dan kan je trekken wat je wilt, maar hij is sterker en zal je wel eens het hele erf over kunnen sleuren, met alle gevolgen van dien! Dus mijn advies is om het aan (een ouder) iemand over te laten die dit veel vaker gedaan heeft en misschien mag je er dan wel een beetje bij helpen. Als je het alleen samen met je vriendin moet doen, zou ik er maar mee stoppen, want anders gebeuren er straks echt nog ongelukken!

Eerlijk gezegd hoop ik trouwens dat TS dit verhaal gewoon een beetje aangedikt heeft. Zo niet, dan is de situatie erg sneu voor het paard en is dit vooral heel onverantwoordelijk van de eigenaar!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:22

Ik snap niet dat een eigenaar dit toelaat....:n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:23

Dus het paard is wel degelijk ingereden? Anders stap je er echt niet even doodleuk op.
Nouja beetje dubbel wat ik er nu van moet denken. Denk gewoon dat het paard enige tijd stilgestaan heeft en dus gewoon wat fel is logisch. Maar goed suc6 ermee. Hij zal vast bedoelt hebben dat hij doorgereden moet worden?