Wat deed jou Fjord om je uit te proberen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

willekuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:10

Hey Lamar,
Ik lig hier in een deuk om jouw verhaal. Typisch fjord...... :))

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:20

Ik heb nog niet veel uitprobeergedrag gezien..

tja, af en toe niet op de hoefslag willen.. Niet door een plasje heen dan maar schuin over de dijk lopen :')
Maar geen gemene/vervelende dingen :)
Het is gewoon een super lieve merrie !!

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:24

Haha, ik kan beter beschrijven wat ze niet heeft geprobeerd, eh... ze heeft een keer een emmer niet stukgemaakt...
Nu is ze overigens heel erg lief hoor ;)

bokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:47

Deed?! Ik heb mijn Fjordje nu 10 jaar... Zelf ingereden, ken dr door en door... En nog steeds word ik lekker uitgeprobeerd hoor. Elke keer weer als ik ga rijden... Ben ik er met mn kop even niet bij? Dan is het gelijk raak en heb ik mn handen vol om haar weer in het gareel te krijgen...
Maar goed... een paar Sil-streken:
- Als ik been geef echt gericht met dr achterbeen naar mijn been schoppen
- Heeeeeel stiekem steeds een klein beetje sneller gaan lopen zodat ze moeilijke oefeningen niet hoeft te doen (en geloof me, dat gaat echt heel sneaky)
- Haar oefeningen zelf maar simpel maken zodat zij teminste geen spierpijn krijgt

Maar verder is het wel een schat hoor! Ze kan ook heel goed laten zien dat ze iets wel kan en leuk vindt, haha!

PlezierenJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:26

oh haha wat een streken toch allemaal!

Ja die twee van ons kunnen er ook wat van.

Mevrouw heeft altijd dondersgoed in de gaten welke weg het snelst naar huis is, dus zodra ik ook maar bij een kruispunt of dergelijke kom dan probeerd ze toch altijd af te slaan of zelfs het bit vast te grijpen en om te draaien. (om vervolgens naar huis te kletteren)
Of ze besluit ineens een berg wit zand ofzo dodelijk eng te vinden. Of een vreemde boom of dergelijke...

De andere dame in kwestie houd ervan om idioot rond te rennen en pogingen te doen om je omver te lopen. Sneaky beest weet trouwens ook hoe ze een deur open moet maken.
Of veeartsen te achtervolgen door de wei, heel rustig in stap, hoofd laag en de man de stuipen op het lijf te jagen. Oeps. >>;

Dus proberen altijd wanneer je er neit bij blijft haha.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:43

Ik heb geen fjord, maar ik verzorg en rij er wel een.
Een schat van een ruin, hij is bijna 4 jaar jong.

Het enige dat hij deed om mij uit te proberen is eigenlijk onder het zadel erg hard gaan lopen...
Of als ik een volte linksom maakte, opeens naar rechts lopen :+

Verder heeft ie eigenlijk geen rare/ gekke dingen uitgeprobeerd. :D

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:58

allemaal heeel erg herkenbaar :o

vanmorgen door zandor zijn schuld nog van mijn paard afgeflikkerd |(

zandor is echt 100% verkeersmak maar heeft ook vaak van die nukken om plotseling om te keren en dan er weer ervan tussen te gaan.

vanmorgen fijn met zandor en zijn berijdster naar buiten geweest niks aan de hand was een hele fijne rit todat we op een open vlakte reden(niet voor de eerste keer hoor) en we nog tegen elkaar zeiden dat zandor zo fijn aan de teugel liep en dat we maar vaker van die open vlaktes op moesten zoeken.
Toen zei ze nog van: je hebt ook van die paarden die er tussen uit gaan, toen zei ik nog: die van ons niet hoor!

Had het nog niet gezegd en zandor draait zich om vlak langs mij heen en in volle rengalop ervan door!
Tja toen dacht dat paard van mij dat hij er dus maar snel achteraan moest met gevolgen van dien.

Ze waren echt niet te houden en gingen regelrecht richting stal! die van mij had later echt wel de schrik in de benen maar die fjord deed net of er niks aan de hand was :(

echt fjorden streken dus :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:53

Gister kon ik hem tijdens de buitenrit op de heenweg met stemcommando's alles laten doen, stap, draf, terugnemen, linker en rechtergalop gingen ook goed en rustig, zelfs verzamelen deed hij goed??!!
En dan denk je Goh!! Wat issie lief vandaag!! <3
Maar toen kreeg meneer in de gaten dat hij op de terugweg was...
dus ipv in draf gaan vloog hij steeds in galop en bij de derde keer echt aan de kletter. Toen ik hem eindelijk stil kreeg door zijn hoofd van links naar recht naar links enz te trekken (smalle weg met sloten)en toen in draf andersom trok en tegen hem riep: Nou is het afgelopen @#$%^&*I!!! ... Had ik niet in de gaten dat ik voorbij een rijbak was geknald waar net iemand aan het trainen was met nog een paar mensen erbij...
Zal er lekker proffessioneel uit hebben gezien, die actie :o
We liepen verder terug in stap maar toen begon meneer ineens steeds om te kijken. Er kwam niks aan, was niks te zien en ik had de teugels helemaal los hangen omdat het toch het laatste stukje was, dus ik zei nog... er is niks, doe niet zo gek, dus hij liep gewoon verder... 20 passen verder schiet hij zo bijna onder mijn kont weg, racen!!!!! Zo ineens!!
Dat was 300 meter van de wei af dus toen was meneer mooi snel terug :\

Maar als ik het goed begrijp is dat wegrennen dus een normale fjordenstreek en hoef ik me geen illusies te maken dat dat ooit nog een keer op zal houden want meneer is al 20 jaar oud en gedraagt zich soms nog steeds als een puber.

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:37

Ylga heeft me nooit echt uitgeprobeert, misschien ook wel omdat het eerst een manege pony was. (nu niet meer). Alleen met springen had ik moeite met haar: telkens om de hindernis heen rennen, en achter de hindernis weer netjes recht doorlopen van: 'Hé, zie je wel dat ik erover heen ben gegaan?' Maar dat doet ze nu ook niet meer. Ik huur haar nu, maar soms kan ik niet rijden en dan laat ik een andere huurder van stal haar rijden, en die probeert ze wel uit hoor! Van de hoefslag springen, heel hard gaan lopen, ineens omdraaien, totdat ik er weer op zit, dan is ze weer heel lief en braaf enzo. Soms in de buitenbak schrikt ze van de was, die daar al een tijd hing, en dan gaat ze er vandoor, of van de kippen die er toch al jaren lopen ofzo. En met buitenrit is ze altijd bang voor dingen waar ze helemaal niet bang voor hoeft te zijn enzo. En dan wil madam er niet meer langs, gelukkig is ze nog nooit naar huis gerend! Maar het blijft een Fjord...

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:40

Telkens knoeihard met je de buitenbak uit galoperen, omdat ze dondergoed weet dat er geen omheining omzit.. :Y) Zodra er ergens omheining ofzo omzit, is ze doodbraaf. :') Ze zijn zoooo donders slim he.. :))

Carolinef

Re: Wat deed jou Fjord om je uit te proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:07

wat deed ie, wat doet ie zul je bedoelen, of houdt het ooit op, die kleuterpraktijken haha

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:27

:= haha het komt me allemaal toch wel bekend voor
mijndes ging er soms gewoon keihard vandoor sjeezen en dan het bit vast pakken, dat is er nu wel uit. :)
soms is het nog als het haar te veel word dat ze de andere kant opgaat en soms ook gewoon stil gaat staan en achteruit lopen :P
maar ach
het blijft een heerlijk dier <3
& natuurlijk, een echte fjord :=

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:48

haha bij mij is het ook nog steeds een draak, ondertussen al bijna weer 16 jaar, loopt elke dag langs hetzelfde stuk, maar toch blijft het altijd maar eng.
En als ze ergens niet langs wil gewoon de kop stijf zetten, en haar eigen weggetje uitgaan. :P
Of als je aan wil galloperen, altijd eerst een paar lekkere grote bokken geven. En zo heeft ze nog wel meer streken :D

Raspberryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:09

Haha, leuk om dat allemaal te lezen :')
Mijn fjord wilde nooit weg bij m'n verzorgpony als mijn vriendin en ik samen aan het buitenrijden waren.
En wel meer van dat soort dingetjes.... :P

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:29

Onze Zoe had vorig jaar heel erg last van boskabouters (in de tuin) elke keer als ik langsde bostuin reed, stoof ze als een gek weg. Ze heeft de hele winter stil gestaan, dus als ik straks weer met haar begin hoop ik dat ze vrede heeft gesloten met die boskabouters, want nu hebben we aan beide kanten van de rijbak een bosstrook aangelegt ;)

whisper11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:54

mijne is nog steeds aan het uitproberen bij ierdereen,maar ze kijkt of ze mischien niet even stiekem met het instappen al naar draf kan gaan,mijn lekkere ongeduld ook he,maar als je haar dan dus wer in stap hebt gaat ze het volgende rondje al weer in draf,en zo gaat ze door,tot je er genoeg van hebt,als je haar dan een tik geeft,dan geeft zij doodleuk even een bokje,en zo kan je erg lang door gaan,maar als ej eenmaal klaar bent voor de draf dan heeft ze andere dingen zoals van de hoefslag af gaan of doen alsof ze ineens een spook ziet rondvliegen,verder is ze wel lief

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:09

Ze probeert altijd overal onderuit te komen, als ik aan wilde draven kon ik blij zijn als ik 30m verder in een sukkeldrafje zat. De trailer wilde ze niet in, bij springen proberen om er langs te gaan en met longeren steeds naar je toe komen.

Liever lui dan moe dus :Y)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:09

Nies_ schreef:
Liever lui dan moe dus :Y)

Herkenbaar :j
Hier ook eentje die alles op haar eigen tempo probeert te doen (een tempo dat meestal te laag ligt en heel af en toe te hoog).

Verder heeft ze in haar repertoire:
-Hoekjes afsnijden in de bak
-Omkeren (in de bak meestal ook in de hoekjes)
-Links willen gaan waar ik rechts wil of andersom, òf niet af willen wenden
-Bij de bovenstaande punten soms een beetje drammen
-Pluk gras/hooi/iets anders eetbaars mee willen pakken
-Spook zien en dan hoekjes afsnijden/persé met een boog omheen willen lopen
-Achter andere paarden aan willen lopen (heel soms)
-Ergens zogenaamd van 'schrikken' en het vervolgens lijnrecht op een lopen zetten om pas tegen het eerstvolgende hek weer abrupt stil te staan (bochten zijn veels te vermoeiend, dus madam zal niet blijven rennen). Het is volgens mij echt gespeeld, want als mevrouw echt ergens van schrikt, dan is ze eigenlijk vrij gemakkelijk weer terug te nemen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:11

Oh, die zijn ook herkenbaar inderdaad. :+

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:35

- Keihard weg galoperen en bokken door de bak
- Keihard weg galoperen in het bos
- Hangen aan de teugels
- Niet door de hoeken willen
- Niet aan de teugel willen
- Af en toe met de voor benen omhoog
- Heel langzaam lopen
- Heel erg snel lopen

Nou ja dit was het wel zo ongeveer.:')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:04

En natuurljk baas héél blij laten zijn dat je helemaal perfect een volte in draait in je moeilijke gang, namelijk de galop en dan toch maar besluit om met een rotvaart de andere kant op te gaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:06

En dan natuurlijk ook nog richting de hoek die eerst 'eng' was.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:32

wil je dat ech weten? :P
eerst ging hij zich heel snel aanstellen, bijvoorbeeld er vandoor gaan als zijn weide maatje niet in de buurt was...
geewoon oorgezet, en kan hem nu niks meer schelen.
Daarna ging hij bokken,
toen een tijdje dat hij stil ging staan aasls hij iets niet wilde, en ook tijdens buitenrit, en tjah daar sta je dan, allemaal mensen kijken, en jij kan niet voor of achteruit :o
en nu is hij in een nieuwe bok-periode; eerst gaat hij ervandoor, dan remt hij een beetje af, spriungt naar voren, en bokt een (paar) keer met bolle rug.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:18

Als de rest naar stal mag is braaf je rondjes lopen ook erg moeilijk natuurlijk, hinniken en rennen is veel makkelijker.

Sandra92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:39

Vooral in het begin toen ik hem ging verzorgen 5 jaar geleden heeft hij me in de winter vooral getest!
Ik heb eens een lesje gehad dat hij er alleen maar vandoor ging, gewoon super hard rennen terwijl er niks was.
En sterk dat die fjordjes dan zijn!
Gelukkig weet hij nu wel wie er de baas is !