fjord voor autistische dochter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordwijk

Re: fjord voor autistische dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 18:51

Ik zit me af te vragen als ik een jonge(re) fjord zou kopen, die zadelmak is en die zelf in- cq doorrij? Mijn dochter zou er dan nog even niet opkunnen, maar van het voorjaar langzaam aan wel....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:53

@Fjordwijk: Ik zou zelf dan een beetje bang zijn voor het feit dat je niet kan voorspellen hoe een paard later wordt.
Voor hetzelfde geld is het gewoon niet een "passend" paard.
En heb je zelf de ervaring? Ben je je bewust van de verschillende "puberfase's" ?
Mijn 4,5 jarige heeft nu zo'n fase, en over een aantal jaar zit er waarschijnlijk nog 1tje aan te komen :+
En hij heeft al 1 fase(rond 2,5/3) gehad

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:55

@fjordwijk, geen idee hoelang dat gaat duren voordat die fjord zo ver is. En niet te voorspellen of ie ooit geschikt gaat worden.

Zou toch echt gaan voor doorgewinterde brave.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:25

Een jonge fjord zou ik niet doen, die zijn vaak nog niet voldoende uitgebolderd. Persoonlijk zou ik een ondergrens van minimaal 8 jaar aanhouden.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:04

Ten eerste denk ik dat je met een fjord goed uit de voeten zou kunnen, mits je zelf natuurlijk de combinatie kan begeleiden en in de gaten houdt. Mijn leer is momenteel dat mensen met PDD-NOS goed uit de voeten kunnen met fjorden :j Het begin is soms even moeilijk, maar op een gegeven moment vinden ze elkaar. Een van de twee meiden die ik ken met PDD-NOS zit hier ook wel geregeld op bokt, maar die moet zichzelf maar melden!

Ten tweede heb ik momenteel mijn 3,5 jarige zadelmakke en tuigmakke ruintje te koop staan, omdat die voor mij een slag te klein blijft. Ik wou hem zien hoe hij zou uitgroeien en daarom heb ik m als veulen overgenomen (maar ken hem vanaf dat hij krap 5 minuten oud is). Het is echt een fjord met een gouden karakter. Zal nooit gemeen zijn naar iemand :n en ontzettend nieuwschierig. Daarom denk ik ook dat hij met kinderen erg leuk is (het is echt zo'n familie-knuffel-fjord). Misschien is hij iets voor jullie? Hij is wel jong, maar als je hem zelf ook kan rijden is het denk ik geen moeilijk paard en leuk om samen met een kind mee (op) te groeien. Beide met hun streken en kuren, maar dan is de spiegel die PDD-NOS kinderen (of autistische kinderen in het algemeen) zoeken denk ik wel helderder.

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:04

Bella schreef:
Ten eerste denk ik dat je met een fjord goed uit de voeten zou kunnen, mits je zelf natuurlijk de combinatie kan begeleiden en in de gaten houdt. Mijn leer is momenteel dat mensen met PDD-NOS goed uit de voeten kunnen met fjorden :j Het begin is soms even moeilijk, maar op een gegeven moment vinden ze elkaar. Een van de twee meiden die ik ken met PDD-NOS zit hier ook wel geregeld op bokt, maar die moet zichzelf maar melden!

Ten tweede heb ik momenteel mijn 3,5 jarige zadelmakke en tuigmakke ruintje te koop staan, omdat die voor mij een slag te klein blijft. Ik wou hem zien hoe hij zou uitgroeien en daarom heb ik m als veulen overgenomen (maar ken hem vanaf dat hij krap 5 minuten oud is). Het is echt een fjord met een gouden karakter. Zal nooit gemeen zijn naar iemand :n en ontzettend nieuwschierig. Daarom denk ik ook dat hij met kinderen erg leuk is (het is echt zo'n familie-knuffel-fjord). Misschien is hij iets voor jullie? Hij is wel jong, maar als je hem zelf ook kan rijden is het denk ik geen moeilijk paard en leuk om samen met een kind mee (op) te groeien. Beide met hun streken en kuren, maar dan is de spiegel die PDD-NOS kinderen (of autistische kinderen in het algemeen) zoeken denk ik wel helderder.

Het klinkt heel erg goed, maar als ik goed begrijp ben jijzelf 1.76m en ik ben 1.78. Is hij voor mij dan niet te klein? :=

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 07:23

Ik denk zelf dat het best moet lukken met een jonge fjord als je er zelf genoeg verstand van heb en hem zelf goed kan rijden is het geen probleem.
Ik heb bijna al mijn fjorden zelf beleerd en ik vind dat het in je voordeel werkt, als een oudere fjord iets heeft meegemaakt of niet juist is beleerd duurt dit erg lang om het goed te krijgen.
Ik heb een fjord van nu 11 jaar, we hebben hem gekocht toen hij 4 was hij zag er niet uit en was slecht beleerd pas zins een jaar zeg ik he hij doet nu wat ik wil en hij is nu helemaal betrouwbaar.

Ik weet niet of je al vaker een paard heb opgevoed maar bij een fjord moet je zeer consequent zijn, voed je ze goed op en weten ze wie de baas is dan heb je er een gouden paard aan.

Merries zijn vaak wat voorzichtiger met kinderen en voelen vaak eerder iets aan is mij verteld maar zelf heb ik meer met ruinen deze hebben een stabieler karakter.

Heel veel succes met je zoektocht en zoek een betrouwbaar adres mocht het paard niet geschikt zijn voor jullie dat hij/zij dan terug kan.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:46

fjordwijk schreef:
Het klinkt heel erg goed, maar als ik goed begrijp ben jijzelf 1.76m en ik ben 1.78. Is hij voor mij dan niet te klein? :=

Hij kan het wel aan, dan is het puur wat je zelf prettig vindt. Ik heb alleen zelf ook een ruin te rijden van ca. 1,50 en tja, dan gaat mijn keuze toch naar het rijden van die grote (aangezien ik ook graag wedstrijden wil rijden).
Zal even je een beeld geven hoe 1,76 m op dat kleintje van mij staat momenteel:
Afbeelding
Ik vind voor mezelf hem teveel pony-fjord dan paard-fjord, maar voor kinderen is dat natuurlijk ideaal.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:09

fjorden zijn harstikke betrouwbaar.
Waar ik rij hebben ze een fjord & een haflinger.
Daar komen ook van die autistische en gehandicapte kinderen.

Torstan[de fjord] gaat echt heel rustig met ze om, en het lijkt wel of hij voelt wat ze allemaal doormaken.

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 13:08

ik ga voor een fjord. Bella, zou ik de vraagprijs mogen via pb? :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:32

een fjord is over het algemeen een uitstekende keus.
ik heb er zelf een,die 1x in de week met een gehandicapt meisje een uurtje loopt.
zo ontzettend betrouwbaar en lief is ze dan.
maar met mij is ze wel weer een stuk pittiger met rijden,maar schrikken/bokken ed doet ze nooit.

je zal goed moeten rondkijken,want het is ook een stuk opvoeding wat erg belangrijk is.

ik heb zelf ook goede verhalen gehoord over Bart v/d Berg

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:25

Denk dat je aan Cai wel een heel braaf paardje hebt..
Ik heb een jaar geleden een 4 jarige merrie verkocht die het ook heel goed had gekund, superbraaf. Was een halfzusje van Cai, zelfde vader.

Denk overigens dat je best een wat jongere fjord kunt kopen, hoe vaak staan er geen fjorden te koop met als reden, hij is te sterk, oftewel de fjord is baas geworden.. Een jongere is nog niet verpest in dit opzicht en als je zelf lekker consequent met het dier bezig bent zul je dit probleem ook niet krijgen..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:39

Je zou ook nog eens contact op kunnen nemen met de Cruqius Hoeve in Heemstede.
Dat is een centrum voor mensen met epilepsie en er wonen ook mensen met een verstandelijke beperking.
Op dit centrum is ook een manege waar deze mensen rijden en ze gebruiken alleen maar fjorden paarden en zullen vast ook wel iets te koop hebben.

ik hen geen adres maar misschien dat iemand anders je daaraan kan helpen.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:50

Voor het meisje dat ik begeleid (ook pdd-nos) komt er waarschijnlijk ook een fjord.
Ze heeft een papierloze sportpony op proef gehad, maar dat was toch niets voor haar. Vanwege haar angststoornis was dit niet geschikt.
Aangezien ze zelf van de fjorden is, zijn we daarna verder gaan zoeken naar een fjord.
Hele leuke gevonden en die komt binnenkort op proef.
Alleen afgelopen jaar bijna niet gereden, dus we hopen dat dit allemaal goed verloopt en zij haar droompony heeft.

Zelf ben ik meer van de haflingers (ook voor haar), omdat de fjorden die ik ken nogal misbruik maken van hun kracht, maar ik denk dat ik net de verkeerde fjorden heb leren kennen.

Wij hebben dit paardje overigens gewoon via marktplaats gevonden ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:56

ach Hanke_k,ik denk idd dat je net pech hebt gehad,want zo heb ik juist mindere ervaringen met haflingers.

ik durf wel te zeggen dat mijn fjord echt een van de allerbraafste is die ik ken,ze weet ook echt precies wie erop zit.
voor mijn nichtje die stiekem nog wat bang is,is ze echt super braaf,en als ik erop ga,is ze weer een stuk voorwaartser en alerter.
maar schrikken,bokken,steigeren,nee. dat doet ze echt nooit

een gouden paardje,als ik haar ooit moet verliezen,zou ik er bijna geen andere voor terug willen hebben

ik vind fjorden gewoon helemaal super,mits goed opgevoed een hele leuke en goede keus

xMaykee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:58

Volgensmij heb je ons vorige week gemaild omdat onze fjord te koop staat, voor zover ik me kan herrineren?
Maar mijn fjord is er wel geschikt voor. Een autistisch jongetje van 9 heeft er laatst nog een hele buitenrit op gereden en hij vond het geweldig. Mijn pony maakt geen verschil tussen mensen. Je kunt zo op hem stappen, ook al heb je nog nooit van je leven gereden. Vrijdag is er een meisje mee geweest naar stal en was enorm bang voor paarden. Stapt op Varstad op en wil er niet meer af.

Weet niet of je nog steeds geïntresseerd was in onze fjord, maar hij is wel geschikt. :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:52

Hoi,

Ik zou zeggen, een fjord is de beste keus. Mijn autistische zoon reageert ook heel leuk op de paarden, en de paarden op hem, wat ook de doorslag gevende factor was bij de koop van mijn fjorden. Hoe reageren ze op mn kinderen. Waarvan 1 autisme met boel adhd en 1 met verdenking van...

Autisten kunnen zeker wel wat voelen voor anderen en dieren. voor dieren juist meer.
en een jonge fjord kan prima, je moet er toch eerst nog naats lopen als kinderen erop zitten lijkt mij. groeien ze lekker samen op.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:16

Hier op bokt staat een ruin te koop misschien iets voor jou?

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 22:30

Wij zijn sinds vandaag de trotse eigenaars van Dana. Jong maar superlief. *D
Ze wordt ingereden door kenners en dan komt ze naar ons!!!! :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:36

Wat leuk, gefeliciteerd! En veel plezier met zijn allen!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:38

hallo zelf heb ik ook pdd nos alleen weet niet licht of zwaar en of dat kan. maar ik denk dat je naar je gevoel moet luisteren en een wat oudere pony moet hebben die je ook zelf kan trainen, bel een keer een instelling die daar meer over kan vertellen noem gehandicapt manege of zo die jullie kan adviseren, haflingers zijn ook goede paarden hiervoor. maar neem een ervaren paard qua leeftijd heel veel paarden reageren anders op iemand met een handicap dan op valide mensen zelf ook ervaren en dan was ik de meer valide gevolg paard een stuk lastiger. succes hiermee

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:47

van harte gefeliciteerd met jullie fjord. dat jullie maar veel en lang plezier van haar zullen hebben

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:08

franka75 schreef:
hallo zelf heb ik ook pdd nos alleen weet niet licht of zwaar en of dat kan. maar ik denk dat je naar je gevoel moet luisteren en een wat oudere pony moet hebben die je ook zelf kan trainen, bel een keer een instelling die daar meer over kan vertellen noem gehandicapt manege of zo die jullie kan adviseren, haflingers zijn ook goede paarden hiervoor. maar neem een ervaren paard qua leeftijd heel veel paarden reageren anders op iemand met een handicap dan op valide mensen zelf ook ervaren en dan was ik de meer valide gevolg paard een stuk lastiger. succes hiermee

Wij zijn dus samen met mensen van een zorgboerderij op zoek gegaan. Ik neem aan dat zij (die ook therapeutisch paardrijden geven) wel een idee hebben wat voor een paard geschikt is en zij kennen mijn dochter ook. Ik denk dat ze nu ook naar elkaar kunnen groeien en van elkaar kunnen leren.