waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:53

Ik ben eerlijk gezegd ook niet gek op fjorden.. of op haflingers, of op andere robuste (pony)rassen. De gangen en de uitstraling spreken me gewoon niet aan. Het karakter is natuurlijk bij ieder dier anders, dus daar is niets over te zeggen. Maar ik ken ook een hoop mensen die wel gek zijn op deze rassen. En dat is ieder zijn eigen keuze. Ieder paard zijn eigen karakter, en zijn eigen voor en nadelen. En iedereen dient in zijn keuze vrij te zijn. Geen mens of paard is minder!

MirjamN

Re: waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:25

Toen ik mijn Haf kocht (ex-manege paard), verklaarde iedereen me voor gek. Ingereden op de manege (door kids die niet konden rijden), een enorme onderhals en buiten levensgevaarlijk. Nu rijd ik er TREC mee en dat doen we op een heel behoorlijk niveau, is hij buiten hartstikke braaf en rijden we KNHS dressuur M1 met winst. Een onderling springwedstrijdje gaat ook leuk en die onderhals kun je niet meer vinden. Maar natuurlijk kom je wel eens op met name dressuurwedstrijden dat men wat minachtend naar je kijkt (bij de TREC zul je dat niet tegenkomen!). Maar ik win ook wel eens met mijn Haf en moet je ze dan eens zien kijken! En dan heb ik nog plezier gehad ook, terwijl sommige ruiters met samengeknepen billen op hun prachtige, maar voor hen net iets te hete paard zitten! dus kop op, geniet van je leuke paard en doe vooral wat jullie leuk vinden (en dus niet om iets te bewijzen!)!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:32

Pff het zoveelste topic.

Het is gewoon net hoe je jezelf opstelt,mensen met een fjord en haf of whatever denken nou eenmaal veel te snel als iemand een opmerking over een paard maakt nou dat doet diegene vast omdat ie een fjord of haflinger niet geschikt vind voor de sport.
Ik snap niet dat jullie je dat zo aantrekken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:43

Ik herken wel wat in die opmerkingen hoor.

Een goede vriendin van mij waarvan ik haar Kwpn-er van had gereden kwam kijken en het eerste wat ze zei: Wat is ie klein..... (hij was toen 1.42)
Ja een voordeel... ik val niet zo hoog.

Op wedstrijden zeg ik altijd dat ik wel altijd opval met mijn blondje tussen al dat bruin ;-)
Ze herkennen je wel altijd.

Ach ik heb lol met mijn knol en ik vind hem geweldig.

We hebben op stal ook een paar van die heethoofden staan, al geef je me 1000 euro daar stap ik echt niet op.

Geef mij mijn bolletje Bol maar.. ook een flinke kop erop maar wel een eerlijk koppie.

Geniet van je Fjord, en als jij trots ben dan stralen jullie dat samen uit..

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:58

Tja,wat moet ik daar van zeggen,ik heb een draver,om je dood te schamen :D :D

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 12:19

Hahahaha dravers kunnen ook heel erg leuk zijn! Je moet er gewoon mee om kunnen gaan en ik kon dat niet

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 12:21

Was mijn reactie trouwens ook vaak. Niet te hoog, scheelt weer met vallen. Nee val ik eraf en breek me arm op 2 plaatsen. En het was geen eens mijn of zijn schuld. Zadel hing op zijn buik torn we de bocht om gingen. Wijze les, laat nooit een ander opzadelen

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:22

ofwel zelf altijd nog je singel controleren voordat je opstapt ;)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 12:24

Hahaha ja dat kan ook. De gene die hem had gezadeld verzekerde me dat ie goed zadel. Zadelpasser of weet ik het hoe je dat noemt. Van zo iemand ga je er vanuit dat het dan wel goed zit

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:05

het zal mij echt een worst wezen wat een ander van mijn paardje vind, zolang ik van haar kan genieten maakt het mij allemaal niets uit.

Ik hou bv niet van Friezen en arabieren enz. tja als iemand anders het wel leuk vind en er plezier van heeft dat is toch leuk :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 02:31

amanda1980 schreef:
Phara, waarom doe ik mee aan vooroordelen? Als je goed gelezen hebt heb ik totaal geen vooroordelen. Er staat letterlijk dat ik ook dagelijks kwijlend naar mooie kwpners kijk. Ik kijk op geen enkel ras neer. Ik kijk naar het karakter van een paard. En als ik daar naar kijk zijn er paarden en pony's van elk ras die ik wel of niet leuk vind. Sterker nog, ik herken rassen geen eens. Behalve dan de overduidelijke als een fjord haff of tinker. Hoe kan je dan zeggen dat ik bevooroordeeld ben?

Verder is het niet wat ik wil horen aan commentaar maar wat er letterlijk gezegd word. Waarschijnlijk zal dat bij de ene stal erger zijn als bij de andere stal. Het is een feit dat ik bij ons gewoon nooit commentaar heb gehoord over dressuur of spring paarden. Wel over de eigenaren maar dan hoe hun met hun paard omgaan en niet om ras. Ben je nu niet zelf de gene die zich benadeeld voelt door dit topic? Ik heb namelijk van nog niemand gehoord of gelezen in dit topic dat ze kwpners maar niks vinden etc. Alleen maar wat er over ze word gezegd om een vergelijking te maken dat er niet alleen op fjorden commentaar word gegeven.

Verder hebben jullie gelijk. Gebanketstaaft word er toch wel dus dan maar oogkleppen op en lekker genieten. Dan bij een aantal mensen maar niet meetellen. Lekker belangrijk eigenlijk ook

Je bent bevooroordeeld omdat je er van uit gaat dat "mensen" neer kijken op een fjord. Mensen zijnde een algemene groep. Ik kijk niet neer op een fjord... Dus dan zijn er twee mogelijkheden; Of ik ben geen mens... (kan heel goed hoor) of jij bent bevooroordeeld. Je hebt nl je oordeel al klaar omdat ik een mens ben.

Wb de tweede alinea: je mist mijn punt geheel. Ik maak je duidelijk dat over elk ras dergelijke dingen gezegd worden. Maar heb jij al een topic gezien van "waarom zeggen mensen zulke lelijke dingen over mijn KWPN'er? ^)" of "waarom zeggen mensen zulke akelige dingen over mijn BWP'er? ;("?

amanda1980 schreef:
Phara, je mag trouwens altijd vragen stellen als die in je op komen. ik kan daar niet boos om worden. Ook is mijn mening absoluut niet dat andere rassen maar rillerig en schrikkerig zijn. Ik zie bij ons meer kwpners welshjes etc die niet zo zijn dan wel. En zo weet ik ook dat er zat fjorden zijn die niet zo cool in hun hoofd zijn als de mijne. En ook de mijne schrikt ook echt wel een keer net als elk dier.

Mijn vraag is dus juist waarom mensen op bepaalde rassen neerkijken, in dit geval dus fjorden. Niet of ze neerkijken want dat is allang een bewezen feit.
Overigens heb ik (weet niet meer wie dat zei) ook wel eens gedacht aan de aankoopprijs. Ik heb het nog niemand letterlijk horen zeggen.
Ik had uiteraard wel een budget toen ik mijn fjord kocht. Ik heb voor mijn budget ook andere rassen te koop zien staan. Ok geen paarden van topniveau. Maar al zou ik iets meer budget hebben gehad, had ik denk ik nog voor cas gekozen omdat hij gewoon bij me past met zijn rustige en eerlijke karakter. Ik heb voor minder geld te koop staande paarden proefgereden als een draver en een hannoveraan maar die klik was er niet.
Zouden er echt mensen zijn die een paard op de aankoopprijs beoordelen?

-Leuk heb je een paard gekocht? Toch wel een echt paard he?
Ik: Ja geen hobbelpaard, ik heb een fjord gekocht. Leuk he.
-Waarom heb je geen ECHT paard gekocht?
Deze opmerking zegt toch genoeg over vooroordelen? Maar nogmaals de vraag waarom.

De vragen die in me op komt is: "Ben je nou echt zó onzeker over je eigen aankoop dat je er een heel topic over moet openen zodat je kan horen dat mensen zeggen "als jij blij bent met je fjord is het prima"... Want ik zie dit soort topics echt als onzekerheid over de aankoop... Als je gewoon happy bent met et peerd maakt het nl niet uit wat ze er over zeggen. Over mijn paard banketstaaf ze maar een end weg, zolang ik haar maar op stal mag hebben is het prima.

De vraag "waarom kocht je geen echt paard" heb ik overigens ook gekregen hoor :D Het antwoord luidde: "Ik heb gehoord dat als je ezelinnen voor je wint dat ze dan veel verder voor je gaan dan een écht paard :j" en dan was het stil aan de overkant. Heb me daar echt nooit dusdanig druk om kunnen maken om een topic te starten :') Omdat ik blij ben met t paard dat ik heb en als anderen dat niet zijn, nou gelukkig maar dat ik haar heb dan, stel je voor dat ze bij zo iemand terecht gekomen was :D Mensen kijken niet neer op rassen, wederom mis je het gehele punt, mensen kijken gewoon neer op andermans paard, al zou je Totilas himself aan de lijn hebben. Dan nog zou je zulk commentaar krijgen. ;)

amanda1980 schreef:
Heerlijk lijkt me dat, uitgelachen worden maar vervolgens met de prijzen vertrekken iedereen achterlatend.

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Je hoeft ook niet allemaal wat met een fjord te hebben. Is niks mis mee. Er voor uitkomen dat je een bepaald ras niks vind is echter heel wat anders als een ras afkraken!

Ik snap best dat een fjord zich wat meer moet bewijzen op wedstrijden omdat ze er niet voor gefokt zijn. Ergens vind ik dat alleen wel krom want ook niet alle kwpners presteren en die moeten eerder bewijzen dat ze het niet kunnen als dat ze iets wel kunnen

Wat een PRACHT van een vooroordeel +:)+

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 02:45

Mensen kunnen alleen maar op je neer kijken als jij je laag laat plaatsen, als jij je lager laat.

Stel dat er iemand een fjord heeft en erbij loopt op pension/wedstrijd/manege met een big smile omdat ze serieus meent het beste en leukste paard te hebben van de wereld. Dan gaan eventuele neerkijkers op hun hoofd krabben, want dan werkt het neerkijken niet.
m.a.w het zit niet alleen bij de mensen die neer willen kijken. ALs je dat gevoel hebt, is het omdat je het uberhaupt toelaat.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 03:19

jammer dat mensen zo doen tegen fjord en haf eigenaren, ik persoonlijk heb alle 2 bij gereden en verzorgt, het zijn mijn dieren niet maar ze hebben wel mn hart gestolen toen dr tijd.... vooral de eerste haf (tevens mn eerste vz paardje)

Nou ja... ik vind dat geen enkel ras minder waardig is!

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:19

Hoi Amanda,
Wat grappig je hier tegen te komen.
Ik herken je gevoel helemaal niet,vind het op onze stal juist leuk en gemoedelijk en er zijn allerlei soorten paarden en pony,s.Er zijn volwassenen met shetjes.Wij hebben ook "te kleine pony,s" :D tuurlijk word mij wel eens gevraagd of ik eht niet jammer vind dat ik er niet op kan rijden,dat is intresse en ervaar ik niet als bemoei..
Casper is een leuke fjord...Ik kijk wel eens topics over Banshee en dat vind ik helemaal fantastisch wat je er dan ook nog mee zou kunnen bereiken..
Dus aan je paardje ligt het volgens mij niet hoor...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:00

Ik snap ook niet waarom je je druk moet maken over wat een ander van je paard vind, buren van mij hebben friezen die vinden zij helemaal geweldig nou ik heb er totaal niets mee.

Maakt mij niet uit hoor als ik daar aankom met mijn fjordje als ze al zouden denken wat een boerenknol ik geniet van mijn meisje en dat is het belangrijkste.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:05

Lekker laten gaan, mensen kijken mij ook suf aan omdat ik op een belgisch trekpaard rij... haha, terwijl ik ook een Prachtige merrie bezit waar ik vrij pittig mee dressuur (ZZ-Licht) maar heb net zoveel plezier op D'artagnan (Belg van mijn vriend) maar het doet me he-le-maal niks. Als jij hem maar leuk vind toch?

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:18

Hallo ik herken een hele boel dingen hierin.
Heb vroeger ook een fjord gehad en op wedstrijden werd er ook op mij neergekeken, dit vond ik echt niet leuk, had dan ook des te meer reden om mij te bewijzen met me fjord , zo van je kan ook met een fjord scoren.
Meid trek je er niks van aan Je kan echt wat bereiken met een fjord als je goed les neemt, houdt dat in je achterhoofd en wees trots op je fjord.
Als jullie maar lol hebben.
Laat die anderen maar praten.
Ik heb zelf een haflinger nu al 9 jaar en ben reuze trots op haar.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:21

Fjorden vind ik leuk in de omgang (hoewel het altijd op blijft passen met die lompe hoefjes ;). Als rijpaard ben ik er niet zo kapot van, korte pasjes en vaak behoorlijk sterk in de mond, maarrrr als het op mennen aankomt ben ik wel eenbeetje verknocht aan een fjord. Ik men er regelmatig met een, en ik doe eigenlijk niets liever.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:36

Uhm, ik denk dat het ook meer tussen de oren van de fjorden eigenaren. Ik ga regelmatig met een vriendin mee op wedstrij en jawel, die rijd een fjord. IK merk nooit afgunst echt nooit! Ik heb ook nooit mensen nare dingen over haar horen zeggen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:44

Het is dat ik verliefd op mijn paardje werd en dat dat een Quarter is, anders had ik een fjord gehad.
Ik vind ze geweldig en kijk niet op fjordeneigenaren neer !

Zolang jij blij met jouw paard bent maakt het toch niet uit wat voor ras het is.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:47

is dat zo? kijken mensen neer op Fjorden. Ik heb er eigenlijk niets van gemerkt. Bij ons op stal heeft ook een meisje een Fjord, hartstikke leuk beest en volgens mij geen een stalgenoot die er op neer kijkt hoor.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:52

Hoi patries, jinah is ook super!! Ze heeft vandaag nog een hapje slobber van me gekregen, ze werd zowat gek toen cas kreeg hihi.
Tis ook lang niet iedereen op stal hoor! Zijn er een aantal die duidelijk laten weten wat ze van fjorden vinden. Zijn er ook bij die cas voor een fjord nog wel leuk vinden of die fjorden zoiezo leuk vinden.

Vroeg me gewoon af waarom er mensen zijn die op fjorden neer kijken. Tuurlijk mag iedereen een eigen mening hebben. Tis helaas nou eenmaal zo dat mensen eerder hun ongenoegen uiten dan positieve opmerkingen plaatsen. Daardoor valt waarschijnlijk het negatieve meer op dan het positieven.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:55

Verder is het overigens wel heel gezellig op stal hoor. Als je echt hulp nodig hebt staan er altijd wel mensen voor je klaar ongeacht welk ras je hebt. Dat mag ook best gezegt worden hihi.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:55

Tja ieder zijn smaak, ik vind ook zeker niet alle rassen even mooi.
Ik hou bijvoorbeeld absoluut niet van knotjespaarden, want zo noemen wij (in koudbloed land) deze paarden.
Ik ga liever voor het koele karakter dan een heet gebakerde stuiterbal.
Maar zoals ik al zei, ieder zijn mening, ik hobbel liever op een fjord rond :D

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:22

De fjorden die ik ken hebben juist hele ruime gangen.

Misschien stomme opmerking maar wat ik bij ons rond zie lopen op stal valt het heel erg mee met de heet hoofden bij de "knotjespaarden". En ik vind er echt hele mooie tussen zitten.
Ik ben niet helemaal pro fjord. Cas paste gewoon bij mij ongeacht zijn ras. Ik was ook geen groot fan van fjorden voor ik cas had. Sinds ik hem heb en me in het ras ben gaan verdiepen heb ik er wel een zwak voor gekregen. Er zijn weinig rassen die nog zo puur zijn en zo veelzijdig.