word jij uitgelachen met je fjordje ?(op concour bijv?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:58

tegen mij is weleens gezegd wanneer stop je nu eens met pony's en koop je een echt paard.......
tja die mensen weten dan natuurlijk niet beter......

PreHungaro

Re: word jij uitgelachen met je fjordje ?(op concour bijv?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:32

he die herken ik :P niemand snapte waarom ik nog steeds bij die kleine pony's bleef, en al helemaal niet waarom ik van een slanke welsh-K naar een Fjord overging. Maar ik moet zeggen ik wil nooit meer anders! Mijn Fjorden kunnen net zoveel als andere paarden het ik maar net hoeveel moeite je er zelf in steekt.

van de zomer had ik dressuurwedstrijd en ik was mijn jasje aan het aantrekken langs te ring komt er een boertje aangelopen zegt hij: ik wilde even zeggen dat ik jullie de mooiste combinatie vind die hier ronrijd. ik vind het leuk dat je met een Fjord mee doet, en hij kan ook nog eens lopen :D toen was ik wel even trost natuurlijk :D

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:39

Ik had zondag nog wedstrijd. veel mensen dachten dat mijn fjordepaard toch wel sloom was enzo en ze dachten dat hij niet nageefelijk kon lopen.
Ten eerste het was een springwedstrijd :P dan hoeft hij van mij niet de hele tijd met zn hoofdje naar beneden te lopen.
en ten tweede we hebben alle 'luxe'paardjes er wel uit gelopen :)
en er waren allemaal parasols neergezet om het 'eng' te maken. bijna alle pony`s vonden het eng, en mijn fjordje stond raar te kijken dat iedereen weg sprong :P

Kim_PWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:54

Ik heb het ook wel meegemaakt. Ik heb meegemaakt uitgelachen te worden, maar ook juryleden of andere mensen die er juist repect voor hadden dat ik met een fjordje dressuur reed. Het ligt natuurlijk ook aan de slag mensen.
Er zijn mensen geweest die het afkeurde dat ik Patricia met stang en trens reed, want een fjord hoorde niet in de Z en ze waren er niet opgebouwd om goed te kunnen verzamelen blablabla.
Er is bij mij ook 1x geweest dat ik door een eigenaresse van de manege waar ik toen stond uitgelachen werd en me suc6 wenste op wedstrijd en dat ze niet kon geloven dat ik mezelf met me fjord ingeschreven had.
Weet je wat het is....Ik vind het veel belangrijker om plezier met mijn fjord te hebben en lekker boeiend wat mensen over je zeggen. Het is meestal jaloerzie of afgunst. Ik heb een hele grote, gladde rug.
maar heb stiekem wel de grootste lol als ik de knotjes eruit gereden hebt 8-)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:19

kim, dat erken ik dus helemaal. lekker alle knotten er uit rijden, terwijl iedereen met afgunst bij de losrijbak staat te kijken...

Juliaa_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:02

Bij mij op de pensionstal vinden de meeste mensen fjorden '' lompe beesten'' toen was er een keer een onderlinge wedstrijd, en ben ik toch mooi eerste geworden met mijn fjord :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:29

ik vind het eigenlijk ook wel jammer dat er zo raar gesproken wordt over 'die knottenpaarden'
dat is toch net zo onaardig als dat sommige mensen over fjorden praten?

en iedereen die met afgunst kijkt............dat valt nog best mee,het is ook maar net wat je eigen gevoel erover is.

ja wat gewoon onwijs triest is,zijn jury's die neerbuigend doen,wat bij hen moet je tenslotte je punten halen.
maar zo zijn er ook jury's die niet houden van friezen,voskleurigen,schimmels,enz.
dat zal altijd blijven en moet je gewoon maling aan hebben.

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:40

Snoevie schreef:
ik vind het eigenlijk ook wel jammer dat er zo raar gesproken wordt over 'die knottenpaarden'
dat is toch net zo onaardig als dat sommige mensen over fjorden praten?

en iedereen die met afgunst kijkt............dat valt nog best mee,het is ook maar net wat je eigen gevoel erover is.

ja wat gewoon onwijs triest is,zijn jury's die neerbuigend doen,wat bij hen moet je tenslotte je punten halen.
maar zo zijn er ook jury's die niet houden van friezen,voskleurigen,schimmels,enz.
dat zal altijd blijven en moet je gewoon maling aan hebben.

Ik heb een fjord en een kwpner en aan beide beleef ik even veel plezier. Ik zal dus ook nooit neerbuigend spreken over de "knottenpaarden" zoals ze genoemd worden door sommige (niet aanvallend bedoeld).
Ik weet dat het met beide rassen even lastig kan zijn opm een proef te rijden. Allen tja de warmbloeden zie je vaker in de ring verschijnen als een koudbloed en daar moeten de meeste helaas aan wennen en doen daar soms ook denegerend over. Het is ook niet zo dat ik er last van heb als mensen zo denken of praten over mijn fjord of ons als combinatie, er wordt gevraagd naar de ervaringen en ik moet helaas mededelen dat mijn ervaringen niet altijd goed zijn geweest, maar ook niet altijd slecht.

Het zal ook niet op elke plek zo zijn dat er neerbuigend naar de Fjord gekeken wordt, maar ik heb er helaas ervaring mee dat het wel degelijk gebeurd. Het is ook zeker zo dat er mensen zijn die er veel respect voor hebben en met open mond kijken als je, je proef rijdt (op een positieve manier).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:03

oh ja hoor natuurlijk gebeurd het,ik heb zelf een fjord en ken mensen met fjorden,dus dat weet ik wel.
maar sommigen denken dat iedereen ze neerbuigend bekijkt,terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

mag ik vragen wat jij met je fjord en kwpn rijdt?

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:11

Met mijn fjorde heb ik L1 gereden met 6 punten (rij nu even geen wedstrijden meer met haar). Wie weet in de toekomst. Met mijn andere paardje L1 (moet nog officieel starten) heb al wel eens aan onderlinge mee gedaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:32

Niet om het een of ander, maar na mijn karrepaard gaat er nu dus een knot komen..
Geen van beiden dus met disrespect, maar als stereotype omschrijving geheel passend. }>

Overigens ik en nog een fjorden iemand ooit de grootste lol gehad.
Stonden langs de kant naar nog een fjord te kijken van weer een vriendin.
Staan wij daar, tja het is toch een karrepaard, maar voor een karrepaard doet hij het heel leuk.
Komt er een warmbloed eigenaar naar ons toe, dat we niet zo respectloos over die fjord moesten praten :D
Wist zij veel dat wij diegene kenden en zelf ook op fjorden rond reden, was wel heel schattig..
Later zag ze ons ook in apepakje op onze fjorden zitten, toen snapte ze hem :D

Kim_PWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:26

Om even te reageren over de term knotjes die ik gebruikt heb. Blijkbaar valt het bij sommige mensen toch anders dan dat ik hem bedoel.
Ik heb zelf in de paarden gezetten, dus zat 'knotjes' gereden en ook uitgebracht op wedstrijd. Dit heeft niks met afgunst ofiets te maken en heeft ook niks meer neerbuigend naar iemand anders te maken. Meer de term. Ik heb een (zoals sjolvir heel mooi zegt) een karrepaard en andere hebben een knotje...............

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:06

Eigelijk niet, ik kreeg altijd leuk commentaar dat het heel leuk was dat ik het aandurfde om met een fjord op concour te gaan.
En ik heb nooit commentaar gehad dat fjorden niet voor de dressuursport waren ofzo. :)

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:08

Ik heb 2 fjorden.
1 zijn we aan het inrijden, en daar gaan we ook concours mee rijden.
Mijn andere doe ik gewoon mee met ondelinge wedstrijden.
Nooit uitgelachen. En als 1 iemand mij uitlagt, word ik heeeel boos, en gaan ze anders piepen als ik met een prijs wegloop.

crmnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:13

Ze kijken wel eens raar, maar aan de andere kant hoor je ze ook inderdaad zeggen dat het knap is om met een fjord dressuur te gaan doen. :D maar volgens mij kom je fjorden ook steeds meer tegen op wedstrijden.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:37

Persoonlijk vind ik het echt super mooi om een Fjordje een dressuurproef te zien lopen. Ik vind ze er er qua uiterlijk meer uit springen dan de 13-in-een-dozijn-bruine-paarden, zeker als ze dan ook nog eens mooi geknipt zijn: ik vind dat dat boogje de hals zo mooi accentueert als ze netjes aan de teugel lopen.
Maargoed, ik ben natuurlijk bevooroordeeld op dit gebied :o

Ik sta momenteel met de enige koudbloed tussen allemaal warmbloed-paardjes op stal, maar niet iedereen daar is wedstrijdruiter. Gelukkig is de sfeer er heel gemoedelijk en er is mij nog nooit door stalgenoten gevraagd waarom ik nou in hemelsnaam voor een Fjord heb gekozen, zelfs al staat mijn Fjord een beetje bekend om haar 'eigen wijsheid'.
Wedstrijden zijn niks voor mij, dus ik denk niet dat ik me gauw in de situatie zal bevinden dat ik op concours word uitgelachen. En zelfs als dat een keer zou gebeuren, dan zou ik het gewoon negeren, voor mij blijft de Fjord gewoon een allround topper!

Man0nnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:58

Uitgelachen niet,
maar als ze vragen; ''Wat is het voor ras?''
''Fjord.''
Meestal kijken ze me verbaasd aan en zeggen ze droog ''oke, leuk.''
:+

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:19

Toen ik net begon met lessen op de vereniging werd ik ook wel raar aangekeken dat ik met een fjord kwam, maar toen ze zagen dat Pamba ook gewoon aan de teugel loopt en net zo veel kan als die andere paarden was dat wel gelijk over :) ik rijd nu alleen wedstrijden op mn eigen vereniging dus meestal heb ik daar niet zo heel veel last van, al hoor je wel vaak van goh ik wist niet dat een fjord ook aan de teugel kan lopen. Terwijl ik er toch echt genoeg tegenkom op internet die dat doen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:26

Afbeelding
als iemand dit bekkie ziet dan gaan ze toch stuk?

maar ze kunnen geen dresuur volgens hun, maar wel iedere keer in de top 3 :D

Damylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:51

ik keer mijn rug daar altijd naar toe! , hij loopt fantasties dit dat, en vervolgens hoor ik ze roepen
moet je dat beest!! eens zien..
naja het geeft niet, want als we winnen kijken ze stomverbaasd.
dan zeg ik altijd: mooi hé loopt dat beest!!

:o

Vjuli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:26

Equimotion schreef:
jowien schreef:
Het rare is dat veel mensen denken dat fjorden niet zoveel kunnen. Terwijl ze juist alles kunnen!
Ik denk dat het meer het gemiddelde fjorden-baasje is, dat weinig wedstrijdambities heeft en gewoon een leuk cool paardje zoekt. Die fjorden kunnen heus vanalles, als hun baasje het ze zou vragen, daar ben ik van overtuigd!

Nou... ik ken echt wel Fjorden die qua beweging en vermogen toch een beetje te kort komen voor wat het baasje ermee wil. Er zit wel een grens aan (maar die zit ook aan een KWPN-er overigens) Fjord Guusje vind ik daar een beetje een schrijnend voorbeeld van. Je moet als eigenaar wel een beetje realiteitszin blijven houden en als je gaandeweg je eigen doelen bijstelt nog even checken of je paard daar nog wel bij past. Met gewoon goed gaan rijden en zien waar je uitkomt is natuurlijk niks mis ;) doen de meeste mensen met een warmbloedpaard immers ook.

True, maar dan noem je er ook wel één. Guus is trouwens geloof ik een kruizing, dus nog minder dan een fjord :P Grapje dus he mensen, moet kunnen toch :D

Ik heb overigens nog nooit rare opmerkingen over mijn fjord gehad. Wel eens "goh, wil jij eigenlijk niet liever een rijpaard?" maar dat is heel makkelijk af te kappen met een éénwoordig antwoord: "Nee" :D

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:53

Ook ik heb veel commentaar gehad op mijn fjorden. Zelfs als klein hummeltje tijdens pony wedstrijden al. En nu. . . . nu ook alweer tussen de paarden met mijn andere fjord.

De eerste wedstrijd met Askor moest ik zo enorm lachen. Eerst al toen ik hem van de trailer haalde. . . al die mensen kijken en eentje zelfs "Wat komt DAT hier doen?!" Dus ik gewoon negeren en rustig opgezadeld etc. Toen naar het losrijterrein. Kwam daar aan en 2 meiden lachte me vierkant uit en vroegen me of ik geen fatsoenlijk paard kon betalen :S Zegt meer over hun dan over mij vind ik maar ja. Losrijden ging wel aardig op 1 meisje na die had een KWPNer, hartstikke mooi dier echt geweldig! Maar die vond het ook belachelijk en dierenmishandeling dat ik met een fjord startte. Dus ik ben gewoon gaan rijden. En wat denken jullie. . . . . meteen 1e !!!! Dat meisje meteen van nou zeg die jury spoort ook niet en dikke discussie met de jury. . . . dat vind ik echt zo sneu he als iemand zo reageert. Ik heb echt medelijden met dat soort mensen, hihi! Nou hebben we 3 wedstrijden gestart en 5 winstpunten tussen de paarden :D Ben zo trots op me kereltje. . . dat nemen ze mij echt nooit meer af :D

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:27

ik herken beide, ik word regelamtig op wedstrijd vreemd aangekeken als ik mijn fjord uit de trailer haal. Maar ik had laatst ook een leuke opmerking van iemand die M reed, dat mijn fjord er zo leuk uitzag en dat ze het super vond dat we meededen. Daar was ik wel erg trots op!
Het leuke vind ik altijd, als je wel n de prijzen valt met je fjord. En voor de rest trek ik me vooral nergens iets van aan en rijd ik lekker voor mn plezier!
Over het algemeen zijn mijn mede wedstrijdgangers hier trouwens super aardig!

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:48

Ik had een spring wedstrijd, en ontdanks de 3 balkjes die er af vielen (door mijn inschattingsfout) waren de mensen aan de kant zeer te spreken over de springtechnieken van mijn fjordje !
En ja... wat was is trots !:D

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:25

Oh joh, hou op, schei uit!

Zo vaak commentaar gehad op mn kanjer.
Nimroy: 1,36 hoog (of klein, net hoe je het wilt zien) en lekker buikje.. (zei altijd dat hij te kort was voor zijn buik :+ )

Vaak (onterecht) lage punten gekregen met een x de mededeling dat dat kwam omdat ik geen dressuurpaard had..

Heb ook eens gehad dat ik meer punten had dan een ander en dan was het: "zó slecht heb ik toch niet gereden??"

Nimroy had een grote voorpluk en toen zei een vrouw: Dit vind ik echt dierenmishandeling, dat beest ziet niets!

Maar ook complimenten hoor..
"Tja, dan komt er een fjord binnen en dan denk je, wat zal die er van maken, maar dan rij je hem zo door de ring, knap hoor!"

Onderlinge springwedstrijd, van de 15 deelnemers, als enige foutloos :D

Uiteindelijk M1 startgerechtig bij de paarden en NH-Kampioen bij de L1 pony's :)

was een echte alleskunner, maar heb me vaak rot gevoeld hoe andere over mn fjord dachten..