paardentram, fjordjes zien er slecht uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:09

Wij zijn bij dit bedrijf vorig jaar op huifkartocht geweest en die fjord die zag er erg goed uit. Ons werd toen verteld dat ze in de winter maar weinig deden, dus ze hebben op het moment nog een wintervacht, ik denk vandaar die vacht. Wij hadden de fjord mee die je rechts ziet op de foto en die ander weet ik toevallig dat zij oud is. Het kan beter maar de hoeven zien er goed uit en de verzorging is er echt wel.

_Question

Re: paardentram, fjordjes zien er slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:24

Ik vind ze wel wat ielig. Dat ze niet gepoetst zijn kan ook andere redenen hebben.

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:25

Ja precies, ik vind ook niet dat hier zo over geoordeeld mag worden. Ga anders even informeren bij hun.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:03

ik vind ze op de foto ook wat ielig maar ja over de verzorging durf ik aan de hand van deze foto';s niet veel te zeggen ;)

bovendien heb ik een fjord die echt onwijs breed/stevig gebouwd is dus ik verkijk me er zoiezo al wel op vrees ik haha :D
die zou overigens beter voor de kar passen :P

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:18

Ik zie die fjordjes ook regelmatig, maar die man er op aanspreken heeft sowieso geen zin.

Hij is zo 1 van , dat oor in en het andere weer uit :(

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:35

Misschien klopt ons referentiekader ook niet helemaal; de meeste fjorden zijn gewoon veel te dik en dat beeld zijn we gewend.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:33

Beantsje en bovendien dat het qua bouw ook sterk kan verschillen je ziet tegenwoordig steeds slanker/ranker gebouwde fjorden!

Tessa vind jij ze er ook slecht uitzien?
jullie fokken fjorden dus zal er wel veel verstand van hebben.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:37

Vind ik ook weer zo over 1 kam scheren, de meeste fjorden zijn te dik.. Ik heb een hoop fjorden gezien en ik vind deze niet erg mooi gevuld voor het werk dat ze moeten doen..
Er mag best iets meer vlees op de ribben zitten, voor zover ik het kan zien..

Tuig is gewoon wat ouderwets en misschien niet mijn eerste keuze, maar geschikt om mee te werken..

Het lijken me wel wat oudere paardjes en door een wat doorgezakte rug lijken ze vaak ook wat dunner.. Oudere paarden verharen ook wel wat langzamer..
Maar of je dan zo'n paardje alleen voor de huif moet zetten..

Al met al is het geen florisant plaatje..

@secretLIN, de zwaarder gebouwde fjorden zijn ook lange niet altijd vet hoor!!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:06

Jeskim, nee zo bedoel ik het ook niet hoor, mijn merrie was tot vorig jaar nog wel erg vet maar momenteel ziet ze er super uit (zelfs mijn dierenarts herkende dr niet terug) en toch is ze nog lekker stevig en breed

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:44

Die 1ste fjord vind ik er niet heel goed uitzien, die andere 2 lijken me best mee te vallen (voor zover ik kan beoordelen)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:52

Ik kan toch geen kijk krijgen op die bitten... kan iemand zien wat ze in hebben?
Verder mag iedereen dan dikke fjorden gewend zijn, ik ben ze alleen gespierd, en in goede conditie gewend. En dat is niet wat ik hier zie. Dit plaatje wordt ik treurig van, en ik zou nooit in die tram stappen.
@TS: misschien kun je eens een mail naar de gemeente sturen? Als het zo'n toeristische attractie is, zullen zij misschien helemaal niet blij zijn als ze horen hoe slecht dit feitelijk overkomt.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 02:05

goed idee abeltje77 die mail naar het gemeente huis sturen!
ff offtopic maar je hebt trouwens wel een geweldig onderschrift!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:42

Ik ben hier regelmatig met de huifkar weggeweest en heb de eigenaar veel geholpen met oa. de paarden tram (meerdere keren een paar weken heen per jaar). Dat paard dat in enkelspan staat is een oudje genaamd Zorro. Hij is over de 20 meende ik, dat hij nog alleen voor die kleine tram staat kan ik niet helemaal bij. De grote tram is veel zwaarder, maar met 2 paarden best te trekken.

Ze hebben een 'gewone' men stang in.

Ga eens bij hun in de wei kijken, het valt allemaal wel mee hoor. Ze staan er keurig bij. En waar ze aan trekken zijn geen strotouwtjes

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:52

Nou, ook al is de 1e fjord wat ouder, ik vind het er erg slecht uitzien..

Een paard wat op de flanken invalt mist ruwvoer.. Ook als ze ouder zijn moet je ze in de gaten houden.. Daarnaast vind ik de smoes dat het paard oud is gewoon larie! Dan juist moet je het dier extra in de gaten houden..

Nee, ik vind het er erg naar en onverzorgd uitzien.. :n

heidiLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:35

Tsja als ik er zo naar kijk zijn ze idd wat ielig en zien ze er niet helemaal goed verzorgd uit. Maar niet zo erg dat het niet zou kunnen.. Ik heb ze natuurlijk niet in het echt zien staan dus het zou kunnen dat het erger is dan dat het zo lijkt..
Maar je hebt idd ook verschil tussen verschillende type fjorden, de ene is zwaarder gebouwd dan de ander..

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:16

zo te zien zijn het al oudere fjorden die nog niet helemaal door het verharen heen zijn/waren. de bitten die zij in hebben lijken mij zo te zien op bokkenbitten (fries roosjesbit). de touwstrengen wat aan het tuig zit lijken mij zes strengs en die zijn sterk.

Ik heb zelf samen met mijn broer een stalhouderij en heb mijn fjorden ook voor de paardentram / huifwagen / trouwkoets lopen met Borsttuigen of Noorse hamen maar beide wel touwstrengen, dit is gewoon ontzettend sterk en zal niet zo snel kapot gaan. ik kan bij ons in de borsttuigen ook leren strengen doen maar gebruik deze niet zo snel voor de fjorden. daarnaast hebben wij ook andere paardenrassen en bij de tuigen van hen welke voor de paardentram zijn zitte dikke zware strengen bij.

hieronder een tweetal foto's van mijn fjorden voor de tram en de andere is van de huifwagen (met koninginnedag)

http://wendybakker1.hyves.nl/fotos/83384878/0/VCw2/

http://wendybakker1.hyves.nl/fotos/77422623/0/DK_7/

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:20

Ik ken deze paarden en ze hebben het absoluut NIET slecht, Worden goed bijgevoert en krijgen goed aandacht en ze zijn allemaal vrolijk altijd.! en deze worden absoluut niet mishandeld! het zijn 'boere' paarden die gewoon altijd buiten staan! Deze paarden worden echt wel gepoetst voor ze aan het werk moeten, maar als ze 24/7 buiten staan krijg je ze niet altijd schoon, dat wij soms zo 'zijkerig' zijn. Die paarden mogen echt paard zijn! lekker altijd buiten! worden ruim voldoende bijgevoerd. sorry maar ik vind dit erg ver gaan om het er ZO op te zetten. Als je weet dat het gebeurt, Alah, maar niet zo! je kent ze niet en weet niet hoe de situatie is van de paarden.!
Laatst bijgewerkt door Wig_love op 02-06-09 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:20

Ik heb niet alles gelezen, maar ik maak me meer zorgen om het tuig...

Het tuig van het voor de kijkers rechter paardje in het tweespan... Ik weet de naam niet, maar die band die de langboom omhoog houd, zit gewoon in de nek. Die hoort veel verder naar achter te zitten toch? Zo zou hij hem zo over zijn hoofd af kunnen doen...

Borsttuigen zitten ook veel te hoog...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:24

Ik vind de paardjes an sich er helemaal niet zo slecht uit zien :) Verharen gewoon wat slecht zo te zien. Even goede was/poetsbeurt en de manen wat meer in model en het zijn hele andere paarden. Maar goed, ze zien er verder wel goed uit.
Tuig is wat ander verhaal. Dat ziet er minder goed uit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:41

@heidiLOVER: Er is een verschil tussen zwaar/licht gebouwd zijn en de gesteldheid van het paard, deze zijn ingevallen.

@Wig_Lover: Mijn pony staat ook 24/7/365 buiten. Die ziet er ook in de winter niet zo uit. En het is onzin dat je ze niet schoon kan krijgen, kost wat meer moeite maar toonbaar krijg je ze. En dan is die van mij ook nog eens een schimmel. ;)

Zelfs met alle excuses van mensen die ze kennen blijf ik erbij dat deze paardjes niet tot hun recht komen. :n Ik zie een drastisch gebrek aan moeite en intresse voor hun welzijn. En met welzijn bedoel ik: gezondheid, gemoedsrust, voorkomen, tuig, etc etc. Want op alle vlakken ontbreekt er wel iets.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:10

Wig_love schreef:
Ik ken deze paarden en ze hebben het absoluut NIET slecht, Worden goed bijgevoert en krijgen goed aandacht en ze zijn allemaal vrolijk altijd.! en deze worden absoluut niet mishandeld! het zijn 'boere' paarden die gewoon altijd buiten staan! Deze paarden worden echt wel gepoetst voor ze aan het werk moeten, maar als ze 24/7 buiten staan krijg je ze niet altijd schoon, dat wij soms zo 'zijkerig' zijn. Die paarden mogen echt paard zijn! lekker altijd buiten! worden ruim voldoende bijgevoerd. sorry maar ik vind dit erg ver gaan om het er ZO op te zetten. Als je weet dat het gebeurt, Alah, maar niet zo! je kent ze niet en weet niet hoe de situatie is van de paarden.!

Als ze het volgens jou zo goed hebben, waarom zien ze er dan zo slecht uit?

En waarom horen we eerder in dit topic hele andere verhalen over de paardjes/hun eigenaar?

sannepakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:23

Heb ze een tijdje terug ook zien lopen, ik dacht precies t zelfde. Echt te zielig.
De eigenaar was wel heel aardig trouwens....

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:32

ik zag ze dit weekend en moet zeggen het kan beter ;)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:35

dit is in orvelte zeker?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:35

Oh mijn god, die zien er niet uit!
De Fjordjes voor "onze" paardentram zien er fantastisch uit, keurig in het goed onderhouden tuig, manen netjes op de goede manier geknipt, mooie hoefjes, gladde vacht, goed doorvoerd, en ze dragen ook beenbescherming als dat nodig is.