Fjorden Allesdragers ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: Fjorden Allesdragers ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 14:26

haha Tatjana snap het wel een beetje maar zo heeft Kelly het niet verwoord hoor om mensen aan te vallen die iets meer wegen trouwens wie bepaald wanneer je dik bent of niet tis maar net waar je jezelf prettig bijvoelt toch?

tja mijn zadel is echt behoorlijk zwaar hoor

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:40

nouja voel mij niet zo prettig in mijn omhulsel haha, maar wegens wat kleine reden is afvallen nu even niet aan de orde :)
zodra het achter de rug is wil ik er ook wel wat kilo's af. en ja dik ik vindt mezelf niet dik maar stevig, men verwacht ook van mij nooit dat ik zoveel weeg :o

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:08

Ho.. laat ik voorop stellen dat ik niemand in een hokje plaats en dat ik helemaal geen afgunst of wat dan ook hem naar mensen met een maatje meer (wat je naar mijn inziens met 73 kilo niet eens hebt).

Marijke, een gespierd paard moet het zeker aan kunnen :j Maar mijn pony's zijn het niet gewend en daarom wil ik het niet.
Wat niet wil zeggen dat er nooit eens een zwaarder iemand op zit maar voor iedere dag wil ik het niet, niet in een zware training iig.
Toen Taco bij Sandrien stond ging Cor er ook iedere dag een stapritje mee maken in het bos.

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:29

hoi nou ik heb op een fjord gereden en die was 1.50 en ik woog toen ook 85 of ietsjes meer en hij heeft me makkelijk kunnen houden hij kon ook rare fratsen met me uit halen haha lig denk ik net maar aan hoe iemand ook mee gaat met de beweging niet dat ik super kan rijden maar nooit gemerkt dat het paard een probleem ermee had

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:39

Overigens ga ik met Kelly wel mee in het max verhaal als je ook nog eens van je fjord verlangt dat hij Z loopt.
Even nog een discussie punt erbij gooien: fjorden zijn ook niet meteen gebouwd om dressuur paard te zijn :D. (niet gaan slaan, met zijn allen)

Z is voor een fjord best zwaar (soort topsport) en als je dan ook nog eens geen 50 kilo weegt, is dat echt niet makkelijk voor ze. (ik weeg meer geloof me)
Uiteraard hebben deze paardjes als het goed is wel een goede bespiering en zijn in goede conditie.

Maar ik denk ook dat als ik iemand van 100 kilo op mijn pony flink laat dressuur rijden dat ze dat lastiger vind, dan dat ze mee mag op bosrit met diezelfde ruiter.

Erger nog, ik voel mezelf al wel eens schuldig dat ik op zo'n klein ding rijdt.
(en ja, ik ben dus zo egoistisch om haar toch te rijden!)
Neem aan, dat meer mensen dat hier hebben?
Kijk eens diep in je hart en bedenk hoe je er eigenlijk zelf over denkt, zegt denk ik genoeg.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:10

Kelly_Taco schreef:
Ho.. laat ik voorop stellen dat ik niemand in een hokje plaats en dat ik helemaal geen afgunst of wat dan ook hem naar mensen met een maatje meer (wat je naar mijn inziens met 73 kilo niet eens hebt).

Marijke, een gespierd paard moet het zeker aan kunnen :j Maar mijn pony's zijn het niet gewend en daarom wil ik het niet.
Wat niet wil zeggen dat er nooit eens een zwaarder iemand op zit maar voor iedere dag wil ik het niet, niet in een zware training iig.
Toen Taco bij Sandrien stond ging Cor er ook iedere dag een stapritje mee maken in het bos.

Ik doelde daarmee niet eens specifiek op jou hoor. Zoals ik al zei als dat is zoals jij (jullie) het willen doen is dat prima toch. Ik zie dat geen dat je neergezet hebt ook echt niet als aanvallend richting mensen met een maatje (en soms meer) meer. En ik zie er zelfs de logica van in :D .

Ik bedoelde dat de stevig uitziende fjorden vaak een aantal kilo's teveel hebben en negen van de tien keer niet zo gespierd zijn als de "topsporters". Als daar dan ook nog een ruiter op gaat zitten die veel te zwaar is hebben die paarden nog een aantal extra zaken tegen zich werken behalve het gewicht van de ruiter. Namelijk ook nog eens hun eigen gewicht en de mindere bespiering. Daar zou je eigenlijk nog voorzichtiger mee moet zijn dan met de topsporters :).

[edit] Mijn eigen gewicht is een reden dat ik hem nu niet 5x in de week onder het zadel pak. We moeten 16 mei 35 km rijden en dus behoorlijk trainen. We gaan 1 á 2x naar het bos nu en maken een stevigere rit en hij loopt zeker 3x per week een uur aan de dubbele longe om hem beter over zijn rug te krijgen en soepeler in het lijf. Daarnaast breng ik zelf extra tijd door op de hometrainer :+ :D .

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:35

Kelly als je het zo bekijkt ben ik het zeker met je eens, jou paarden lopen in de Z, die spannen zich zeker meer in en het is lastiger voor ze als er een zwaarder iemand op rijd. Maar dat was niet hoe je het een pagina terug uitlegde;
Kelly_Taco schreef:
En toch vind ik dat als je over gewicht hebt je niet op een paard moet gaan zitten waarvan je je afvraagt of hij het aan kan.
Uberhaubt niet eigenlijk (dit is slechts mijn mening), nogmaals, een paard kan niet kiezen.

Je hebt het niet over jou paard maar over paarden in het algemeen. Een fjord kan echt wel meer dragen dan 65 kilo! Kijk als je aankomt bij de 100 denk ik inderdaad dat je moet na gaan denken over de rug van je paard, maar de gemiddelde fjord krakt echt niet door zijn rug bij 80 kilo hoor ;)
Een paard kan niet kiezen, maar elke oplettende ruiter kan zien of een paard last heeft van het gewicht dat hij moet dragen..
Nogmaals, ik val de max'en voor jou paarden niet aan, wat jij kiest voor je paarden is natuurlijk jou zaak ;)

@ Sjolvir, inderdaad, tuurlijk denk ik na over mijn gewicht op mijn paard. En natuurlijk voel ik me daar soms schuldig over, maar ik weet dat als Benthe er last van zou hebben ze echt niet zo ontspannen en licht zou lopen als ze nu doet, en echt wel aan zou geven of ze last heeft van mijn gewicht. En inderdaad, ook ik zorg naast het paardrijden voor extra beweging zodat ik ook in vorm blijf/kom.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:43

Mrln, als iedereen het zo goed weet vraag ik me toch af waarom ik vaak te zware mensen op een paard zie zitten.... ;)
Natuurlijk krakt hij niet door met 80 maar 100 vind ik te zwaar.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:46

Op Wupke mag van mij iemand tot 100 kilo die wel kan rijden er zo op stappen. Geen probleem dat is echt een makkie voor mijn fjord, zelfs met een zware training. Maar je ziet wel dat het moeilijker is voor Wup om de achterbenen er helemaal onder te plaatsen. Dus daar ben ik het met Kelly mee eens voor hoger in de sport is het niet handig. Naar mijn mening is het max hier verder wel erg laag, maarja ieder zijn eigen mening. Ik denk in iedert geval dat ze met gemak 100 kg dragen :)

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:52

ik denk dat het voor elk paard verschilt de ene kan 100 kilo aan en de ander maar 90 ik denk ook dat je naar het paard moet kijken wat ie kan dragen ik ben zelf niet 1 van de dunste maar ik weet wel dat ik niet op een slank paardje gaat rijden omdat ik zelf al wat flink ben dus kom ik uit op wat bredere paarden ik woog tegen de 90 aan vanwege mijn zwangerschap en toen kon die fjord mij ook nog goed houden heb geen gevoel gehad dat ie last van mij heb gehad en hij was nog jong hoor 5 jaar dus denk dat het echt voor elk paardje verschilt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:30

natuurlijk heeft een ieder het recht om voor zijn eigen paard te beslissen wie erop komt en ik respecteer dat zeker :j Zo laat ik niemand op mijn paarden met sporen of bit rijden en als een ander niemand boven de 75 kg wil, ieder zijn regels!

Er is een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het dragen van gewicht bij paarden. Daarbij zijn hartslag en bloed waardes gemeten. De paarden hadden bij 20% van hun gewicht GEEN problemen, geen verhoogde hartslag en geen verhoogde waardes van het bloed waaruit blijkt dat er afbraak is van het lichaam.
Pas bij 25% van het gewicht was er aan de hartslag en het bloed wat te zien. Wil niet zeggen dat dat gelijk funest was, er was dan pas een verandering aan te tonen.

Ik heb twee paarden, een NRPS en een Fjord (zie profiel) Ik weeg te veel. Mara niet te veel voor mijn NRPS.

Mijn broertje is 1.85m en weegt 5 kg minder als ik. Als hij op mijn NRPS stapt heeft ze zichtbaar moeite in het begin haar balans te vinden. Als ik erop stap merk je totaal niks, sterker nog, ze danst en doet en springt en huppelt en heeft heerlijke ritten met mij erop.

Het is maar net wat je paard gewend is. Het heeft duidelijk niet altijd met, alleen, het gewicht te maken.

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:42

ik sluit me helemaal bij jeddah aan hoor ik denk idd dat het niet altijd aan het gewicht ligt maar ieder heeft zijn eigen regels en zijn eigen bedenkingen erover ik denk zelf dat je naar het paard moet kijken of ie het aan kan of niet

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:50

Als ik uitga van de 20% regel dan mag mijn fjord 120 kg op zijn rug meenemen. Ik ben uitgegaan van 600 kg maar hij zal wat zwaarder zijn hij woog op zijn derde 580 kg.
Dat vind ik toch echt te veel.

Het is natuurlijk sowieso zo dat een dode last meer weegt dan een flexibele last. Iemand die erg zwaarlijvig is heeft vaak toch meer moeite met bewegen en dat maakt het voor een paard lastiger omdat de last niet zo goed mee kan bewegen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:57

Ik heb altijd gedacht dat spieren zwaarder zijn dan vet. Dus iemand kan best 80 kilo wegen maar gewoon heel erg gespierd zijn en dus niet 80 kilo lijken. Ik vind wel dat je ergens je maximum moet stellen. Dat hangt af van de paard zn conditie, hoe de ruiter op het paard zit en wat voor training het is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:31

Voor de leuk wat betreft gewichten mijn pony van 1.45 groot (volgens ons is ie trouwens 1.47) of klein (mag je zelf bedenken) weegt 450 kilo.
20 % zou 90 kilo zijn, kom ik dus net mooi mee weg en kan zelfs nog met zadel rijden....

Overigens is het overgewicht wat de fjord eventueel zelf meevoert zo mogelijk nog funester, want dat stapt er aan het eind van de rit niet af.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:27

Dat is wat ik in een eerder bericht ook al neer heb gezet. En vandaar de opmerking dat een topsporter die goed in de bespiering zit het waarschijnlijk beter kan hebben dan een stevigere met wat extra vet in plaats van bespiering.

Overigens is dan van mij met zijn 600 kilo niet te vet ;). Hij is gewoon groot.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:10

Maar ook zat zware mensen die prima bewegen kunnen en zelf fit zijn. Die mensne kunnen dus juist heel goed de bewgingen volgen terwijl er ok mensen zijn die 70 wegen en totaal niet mee kunnen komen. Maar dan moet je dus kijken daarnaar, en niet naar het gewicht op zichzelf.
Dik/zwaar zijn staat niet altijd in verband met lenigheid en fitheid ;)

Nogmaals, er is een groot verschil tussen wat te zwaar IS en wat je te zwaar vind :) Dat wil niet zeggen dat je het recht niet hebt dat te vinden natuurlijk :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:25

Ik zat in het begin ook als een zoutzak op mijn pony, nu ik lessen krijg merk ik dat mijn pony meer en beter met mij loopt ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar ik zelf merk een wereld van verschil ik zat in het begin ook gewoon en tja dat was het hahaha dacht al zio gemakkelijk kan het rijden toch niet zijn ?:P

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:45

Daarom heb ik het ook over erg zwaarlijvig. Erg zwaarlijvig is voor mij 120 of meer. Ik ken iemand die zich niet eens op een normale weegschaal kon wegen omdat die het aantal kilo's niet aan kon die toch nog op een paard klom. Dat is dus meer dan 150 kilo....dan moet je toch bij jezelf te rade gaan vind ik. En die bewoog echt niet makkelijk. Had zere gewrichten van haar eigen gewicht met alle gevolgen van dien.

Natuurlijk kan iemand van 70 kilo ook een houtenklaas zijn en zijn er ook genoeg wat dikkere mensen die lenig en fit zijn. Maar beweegt iemand met een lager gewicht beter dan een veel te dik iemand. En laten we wel zijn iemand die 1.54 lang is en 70 kilo weegt is ook te dik. En die zal dan waarschijnlijk het paard tegen zitten terwijl iemand van 1.85 die 80 kilo weegt een gezond gewicht heeft, wellicht makkelijker beweegt, die dan te zwaar bevonden wordt.

Nogmaals ik blijf erbij, blijf logisch naar je paard je kijken en wees eerlijk naar je paard. Dan komt het wel goed. Dan heb je die weegschaal niet nodig.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:54

Lennox elke vrouw heeft een weegschaal nodig haha ;)

Nee maar je hebt wel gelijk :)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:03

:D hahaha. Nou ja geen tabelletjes dan :D.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:22

Ja, weet ik veel dat jij zwaarlijvig vanaf 120 kg vindt? ;) Ik weet wel 100% zeker dat iedereen die te zwaar is zelfs dagelijks bij zichzelf " te rade" gaat hoor :D En das niet het probleem. Meestal is het allemaal niet zo simpel als het lijkt.

Maar ben het 100% met je eens, kijken naar het paard is belangrijker als kijken naar de weegschaal! En dat geldt voor alles :j

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:46

nou sorry lennox maar ik ben ook maar 1.65 en ik weeg ook 85 ik ben ook te dik voor mijn lengte maar dat betekent niet dat ik het paard tegen zit dus iemand die 1.54 is en 70 kilo weegt dus die dan te dik is kan ook makkelijk rijden hoor zonder het paard tegen te zitten misschien diegene die 1.85 is en 80 kilo weegt kan het paard nog meer tegen zitten als ie niet kan rijden dan die mensen die zwaarder zijn ik denk echt dat je naar het paard moet kijken of ie het kan hebben of niet hoe lang of zwaar je ook bent

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:22

Mystery07 da's toch presies wat Lennox ook zegt? dat je per paard moet kijken?

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:04

dan heb ik het denk ik verkeert gelezen sorry