[H] Welke Gra kleurige hengst voor mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leoensuzanne

Re: [H] Welke Gra kleurige hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:45

Caroline, hartelijk bedankt voor de moeite!!! Kijk dat maakt voor mij het een en ander duidelijk. Ik kwam al wel een eindje met mijn Duits, maar niet zo ver. Heel hartelijk bedankt!
@Sabbel. Jij hebt dus niets via het duitse stamboek gedaan?

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:20

Ik besef me net ook weer iets. Sabbel, je hebt dan ook de letter van de naam van het Ned stamboek genomen, in dit geval dus de F? We hebben wel 2x een naam met de I, maar nog niet met de F.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:53

Nog vraag: Ismo, was die ooit in Nederland voorgesteld op de keuring? Nee toch?

Als ik het dan zo bekijk zou het dekken met duitse dekbonnen in Nederland een importveulen opleveren. Nu hebben we het voor Drafur echter nagevraagd bij het NLse stamboek en toen werd gezegd: Wij doen niks met duitse dekbonnen, Duitsland echter wel met de Nederlandse dekbonnen. Krom, maar hoe moet ik mij dit dan voorstellen? Is dat ineens veranderd of zit er een ander addertje die ik nog niet ontdekt heb?

In het reglement (FHI judges handbook) staat ook dat veulens van buitenlandse dekkingen/inseminaties alleen in het veulenboek of importboek worden ingeschreven als de hengst voor Nederland erkend wordt. Nergens staat echter welke definitie ze geven aan 'erkend'.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:33

kan ik je geen antwoord op geven denk dat je dat toch echt bij vbon moet vragen, vind t wel n goeie vraag trouwens

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:50

Bella schreef:
Nog vraag: Ismo, was die ooit in Nederland voorgesteld op de keuring? Nee toch?

Als ik het dan zo bekijk zou het dekken met duitse dekbonnen in Nederland een importveulen opleveren. Nu hebben we het voor Drafur echter nagevraagd bij het NLse stamboek en toen werd gezegd: Wij doen niks met duitse dekbonnen, Duitsland echter wel met de Nederlandse dekbonnen.

Nee volgens mij is Ismo nooit op de nederlandse keuring voorgesteld.
Wel opmerkelijk dat er gezegt is dat er niets met duitse dekbonnen gedaan word. In ons geval is dat dus niet waar, want ik heb toch echt de duitse dekbon ingestuurd.

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:48

@Annabel, is dit niet iets van de laatste tijd? Ik begreep dat alle buitenlandse hengsten, voorgesteld moeten worden aan het ned. stamboek en dan dus ook eigenlijk goedgekeurd moeten worden? Ook al zijn ze dat wel in het buitenland? Of begrijp ik het dan verkeerd? Dan zou Ismo afgelopen jaar wel op de HK zijn geweest, zal het bovenstaande ws wel van toepassing zijn. Maar sinds die nieuwe regel dat alle hengsten eerst op de HK moet zijn geweest, geldt dit dan toch niet meer?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 06:43

Het wordt er allemaal niet makelijker op maar ik vraag mij af als het veulen een hulpboekpapier krijgt en de hengst eind van dit jaar de proef haalt of het dan omgezet kan worden in een gewoon papier ik denk het niet.
Jammer dat de proeven niet gewoon na een maand nog een keer afgenomen kunnen worden dan kan de hengst nog dekken dit seizoen.
Wacht af wat er allemaal op de site komt te staan en wat de kosten worden dan neem ik de beslissing.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:26

Ik geloof idd ook niet dat dit er in zit. Jammer vind ik, als de hengst binnen hetzelfde jaar alsnog slaagt zou het in mijn ogen wel moeten kunnen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:12

Ik hoop de tekst er vanavond op te zetten!
En helaas, als hij eenmaal hulpboeker is, dan is het stamboek niet zo lief om er na alsnog een goedkeuring er een vol papier van te maken. Dan zou je m moeten inschrijven in Duitsland en als je m dan later naar Nederland laat importeren dan (in mijn uitpluizen van het reglement) krijg je er wel vol papier bij als Drafur ggk wordt.

@Suzanne: Vanaf 2003 is er in het reglement beschreven dat een hengst die met Nederlands dekboek wil dekken ingeschreven moet staan in het import- of hengstenstamboek (hoofdstamboek). Daarvoor moeten ze 3 generaties vol papier hebben, DNA getest, FHI veterinair gekeurd, Exterieur matig goedgekeurd in het buitenland en in Nederland voorgesteld zijn en ze moeten een verrichtingsproef gehaald hebben (in Nederland óf buitenland, al wordt van belgie alleen de 30 dagen test erkend bijvoorbeeld)...heel gedoe. Maar die regel bestaat dus al wel langer! (alleen weet ik nog niet in hoeverre het geregeld is wanneer de hengst in het buitenland ingeschreven blijft staan, al zei v Bon dus dat hij niks met de buitenlandse dekbonnen doet)

@Sabbel/Sabine: had je dekbon ingestuurd trouwens of een geboortebericht??

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:23

Annabel: de dekbon die ik kreeg had op de achterkant een soort geboortebericht. Ik had dus geen apart geboortebericht en heb ik de dekbon gewoon ingestuurd, dat had ook gemoeten als ik Dorinn in het duitse stamboek had in willen laten schrijven neem ik aan.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:28

Oke, dankjewel Sabine (ik probeer alles een beetje te begrijpen van Nederland en Duitsland dus ik vergaar zoveel mogelijk informatie ;))

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:42

@Annabel. Heb je net een pb gestuurd, maar had dit nog niet gelezen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:45

Ik ga troch dekken met Drafur dit jaar :D

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:10

ik heb besloten om dit jaar mijn merrie niet te laten dekken door Drafur wacht af wat de toekomst brengt met deze hengst want hij hoort zeker thuis tussen de fjordenhengsten.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:02

Jeskim is nu al een paar keer onder Drafur geweest.. Spannend!!