Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:30

binkii schreef:
Ik rij altijd zonder bit omdat ik het gewoon nergens voor nodig vind :o en in de bak rij ik eigelijk alleen met een touw om de hals, maar k heb nu ook een paar keer buiten gereden zonder hoofdstel :D

Tja maar soms is het echt nodig. Fjordy is niet te stoppen zonder bit buiten.
In de bak misschien wel :j.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:33

Het feit dat je paard alleen maar stopt, als er een bit in hangt, vind ik wel heel wat zeggen over de communicatie tussen ruiter en Fjord. :=

Ik rij bitloos op mijn eigen halve Fjord. Ook zo'n enorm sterke drammer op zijn tijd :j . Daarom besteed ik er ook heel veel tijd en oefening aan om hem goed op zit in te rijden. Ik weiger er een bit in te hangen, want dan zal het vast veel makkelijker zijn. :D

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:41

Tja, ik vind niet dat er iets mis is tussen onze communicatie ?
Hij is buiten erg enthousiast, zo ook met SGW en springen, en hij heeft het gewoon nodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:43

Die van mij is buiten ook dolenthousiast, breek me de bek niet open. :+
Maar ik wil dat hij op zit te stoppen is en niet door een bit. ;)
Het is echt aan te leren, hoor.....

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:46

Ja maar wat wil je nou zeggen hiermee dan ?
Dat ik dus slecht ben, omdat ik niet bitloos kan rijden ?

Geloof mij maar dat ik met Fjordy al alles geprobeert heb. Hij is lange tijd op menbit gereden en alleen racend voorwaarts.. Ik heb zo geprobeert met dubbel gebroken, enkel, alles gewoon rustig te kunnen rijden. Maar om nou dan met beide met wondjes terug te komen lijkt mij ook niet diervriendelijk. Hij gaat gewoon net zo lang door, open mond of niet.

En met pessoa bitje is hij gewoon goed en fijn terug te nemen zonder proberen.
Als ik met halster naar buiten ga, is het bij het eerste zandpad fout.. Lijkt mij niet echt verantwoord.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:07

Nee hoor, ik zeg niet dat je slecht bent. ;)
Ik had het ook niet per definitie over jouw geval trouwens, maar ik lees hier in dit topic wel regelmatig dat men zonder bit geen rem heeft of minder te vertellen over het paard. En dan vraag ik me toch werkelijk af hoe dat komt.... Nogmaals, ik heb ook een hele sterke onder mijn kont, eentje met ook nog eens enorm veel eigen initiatief en dominantie. Maar ik werk kei- en keihard aan onze manier van communiceren. Remmen hoor je op zit te doen en een bit hoort geen rem te zijn. Althans, zo sta ik er in. :)

Met grondwerk heb ik mijn paard leren richten op mij en dat gebruik ik tijdens het rijden ook. Niet dat dat altijd lukt, hoor, welnee, we zijn nog volop aan de slag met deze issues, maar ik rij toch wel door het bos en op de hei met hem zonder bit. Hij moet echt leren luisteren naar me, of dat nou met of zonder bit is (en ik rij toevallig zonder, dan MOET je wel meer op zit gaan rijden).

Als jouw paard buiten nog niet op een halster te rijden is, moet je dat ook vooral niet doen. Veiligheid voor alles. Maar je hebt dan al heel wat stappen overgeslagen, want je moet natuurlijk wel zorgen dat je het bv eerst in de bak wel voor elkaar krijgt. ;)

PS: Je hebt trouwens wel een leuke Fjord. Lekker ondeugende uitstraling heeft 'ie. :)

Jeskim

Re: Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:53

Fjord die ik nu ga inrijden houd ik lekker licht in de mond, dat is tenminste wel een streven.. Jeskim was 14 toen ikhaar kocht en al grondig verpest.. Dat maakt ook nog weer verschil..
Maar bitloos is niet de enige manier die vriendelijk is, een bit kan ook vriendelijk zijn, hij is zo streng als de hand van de ruiter..

Een hackamore is ook bitloos, maar kan ook ruig inwerken..

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:30

Ik rij mijn verzorgfjord altijd met passoa maar eigenlijk altijd op het bovenste gaatje zodat het als een gewoon bit is. Alleen als ik naar buiten ga doe ik die wel eens op het tweede gaatje ze is nogal zo'n vlieg naar huis fjord. Ook heb ik een halsverlenger gekocht, heb ik nog niet omgehad maar die heb ik puur voor de stelling, omdat ze haar hoofd heel erg naar buiten doet.

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:33

Amber_ schreef:
Ja maar wat wil je nou zeggen hiermee dan ?
Dat ik dus slecht ben, omdat ik niet bitloos kan rijden ?

Geloof mij maar dat ik met Fjordy al alles geprobeert heb. Hij is lange tijd op menbit gereden en alleen racend voorwaarts.. Ik heb zo geprobeert met dubbel gebroken, enkel, alles gewoon rustig te kunnen rijden. Maar om nou dan met beide met wondjes terug te komen lijkt mij ook niet diervriendelijk. Hij gaat gewoon net zo lang door, open mond of niet.

En met pessoa bitje is hij gewoon goed en fijn terug te nemen zonder proberen.
Als ik met halster naar buiten ga, is het bij het eerste zandpad fout.. Lijkt mij niet echt verantwoord.

Mee eens. Dat bitloos bij sommige fjorden werkt wil nog niet zeggen dat het bij alle fjorden werkt.

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:48

Ook mee eens!( met Amber_) :j
Bij mijn Fjord is het hetzelfde.. Ik kan buiten op de weg wel met halster rijden.. maar zodra we het bos ingaan of hij een zandpad aanraakt is het voorbij, dan is hij niet meer te houden en te stoppen gewoon.. Heb ook van alles geprobeerd..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:25

Jeskim schreef:
Fjord die ik nu ga inrijden houd ik lekker licht in de mond, dat is tenminste wel een streven.. Jeskim was 14 toen ikhaar kocht en al grondig verpest.. Dat maakt ook nog weer verschil..
Maar bitloos is niet de enige manier die vriendelijk is, een bit kan ook vriendelijk zijn, hij is zo streng als de hand van de ruiter..

Een hackamore is ook bitloos, maar kan ook ruig inwerken..

Tuurlijk maakt het enigszins verschil, als je al een oudere Fjord hebt, die al door anderen bepaalde gewoonten heeft aangeleerd. Al hoewel ik overtuigd ben dat je paarden altijd wat nieuws kunt leren. :j

Zeg ik verder ergens dat bitloos per se vriendelijker is? Nee hoor, ik zeg alleen dat een bit geen rem hoort te zijn. Ik weet dat de praktijk vaak anders uitwijst en daar heb ik mijn bedenkingen bij. Overigens rij ik ook niet met een hackamore, dat vind ik persoonlijk niets voor mijn paard (en mij). :n

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:54

het is ook maar net hoe je r mee omgaat, als ik n gebroken trensje bij ubie r in hang dan dendert ied e bak door en krijg ik m met geen mogelijkheid terug, al helemaal niet met mijn zit, ik rijd hem met pessoa en rijd hem ontspannen en op mijn pinken, is voor ons beiden fijner dan dat gerace en gesjor, al ben ik r wel mee bezig om m in zijn mond steeds lichter te gaan rijden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:19

Pablo wordt met vrijveel verschillende bitten gereden :D
B-stang (tweede gat) voor de wagen
Kandare (icm kaptoom) tijdens dressuurles en thuis oefenen
dun dressuurstangetje met korte scharen om buiten mee te rijden
leren bitje om in de bak mee te rijden
KK dubbelgebroken trensje (met de onderste 2 rijd mijn bijrijdster ik rijd met alles)
Dat gelul over bitloos rijden en moeten remmen op een bit. Die van mij is dolenthousiast buiten, gewoon een karaktertrekje :D Heeft ie van zijn vader. Better safe than sorry als je langs/over een 80 km weg moet naar t strand :D In de bak kan ik m ook best op een trainingshalstertje rijden maar dat heeft met training weinig te maken, meer met lekker spelen.
Hulpteugels/zweep/sporen daar doe ik allemaal niet aan (gaat hij nog harder :+ )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 07:41

bitloos is niet voor ieder paard geschikt,het is gewoon niet anders.
dat heeft echt niet perse met communicatie te maken imo.

die van mij is juist erg braaf buiten en te rijden op een touwhalstertje,als ik in de groepsles rij is ze erg vrolijk en voorwaarts(ook afgeleid door de andere paarden)en dan rij ik ook met een pessoa,alleen dan op de grootste ring,en daar kan ik dan rustig en ontspannen mee rijden.
ook bitloos kan erg onvriendelijk zijn.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:59

die van mijn rij ik met een d trens van sprenger dubbel gebroken ! hij loopt er echt heel fij op en ik heb hem gereden op een water trens dubbel gebroken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:23

mijn jongste vzpony rijden we op een enkel trensje. De andere is 17 en zeer moeilijk te rijden. Pech voor hem maar hij heeft een pelhalmbit met 2 teugels, ik rij hem op de normale teugel maar als meneer het echt op zijn heupen krijgt heb ik mooi wel een rem. Maar dat ligt aan zijn karakter en zijn opvoeding we hebben zoveel geprobeerd en hier loop hij goed op en wij voelen ons veilig.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 02:40

Het ene paard reageert beter op de ene optoming dan het andere. Er zijn geen 2 gelijke Fjorden, dus kan er ook geen standaard zijn van met welke optoming een Fjord te rijden is. Dat hangt ook voor een aanzienlijk deel van de ruiter af trouwens.

Mijn Fjord gaat op een enkelgebroken bitje. Waarom? Omdat dat altijd goed gaat. Ik heb zelf niet de behoefte om bitloos te gaan omdat ik niet geloof dat dat zaligmakend is. Noem het de macht der gewoonte, en we zijn er beide tevreden mee.

Ik ben zowiezo geen voorstander van vreemde, scherpe bitten en hulpteugels (behalve bij het longeren en voor specifieke trainingsdoeleinden, dus niet buiten tenzij ik heb besloten dat we buiten op een grasveld dressuur gaan rijden, dus trainen) en gebruik die dus ook niet. Als je je paard, Fjord of niet, met een speciaal bit of hulpteugel moet rijden is er toch ergens iets mis in jullie communicatie, of je eigen ervaring. Ik heb aardig sterke Fjorden meegemaakt, maar allemaal zijn ze op een enkel- of dubbelgebroken bitje buiten te rijden. De rest is of een gebrek aan kunde of zit gewoon tussen je eigen oren.

Iedereen die zegt dat een bit geen rem is heeft gelijk. Waarmee ik niet zeg dat je perse op bitloos moet overstappen trouwens. Een bit hoef je ook niet aan te hangen en als je Fjord zich lekker sterk maakt buiten is het aan jou om dat in te kaderen.

Wat bij veel Fjorden (en zowiezo paarden) wel helpt buiten is als ze wat heet of sterk dreigen te worden wat dressuur te vragen. Ga maar eens wijken over het pad, of doe eens een schouder voor naar beide kanten. Maak eens een volte op een grasveld en rij tempowisselingen zoals je in de bak ook doet. Verleg de aandacht van dat mooie galoppad naar jou, en geef je paard niet altijd op dezelfde plek de ruimte om te gaan crossen, zelfs al is er maar een plaats in de wijde omgeving waar je kan galopperen. Hou het ook buiten gevarieerd, en zorg ervoor dat je paard op jou blijft letten. En ja, dan kan het wel eens voor komen dat jij sterker aan het zweten bent dan je Fjord als je thuiskomt. Ga je niet dood van!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:35

mick75 schreef:
Wat bij veel Fjorden (en zowiezo paarden) wel helpt buiten is als ze wat heet of sterk dreigen te worden wat dressuur te vragen. Ga maar eens wijken over het pad, of doe eens een schouder voor naar beide kanten. Maak eens een volte op een grasveld en rij tempowisselingen zoals je in de bak ook doet. Verleg de aandacht van dat mooie galoppad naar jou, en geef je paard niet altijd op dezelfde plek de ruimte om te gaan crossen, zelfs al is er maar een plaats in de wijde omgeving waar je kan galopperen. Hou het ook buiten gevarieerd, en zorg ervoor dat je paard op jou blijft letten. En ja, dan kan het wel eens voor komen dat jij sterker aan het zweten bent dan je Fjord als je thuiskomt. Ga je niet dood van!

Nou sorry, als ik Fjordy iets vraag word hij alleen maar heter. Dan word het een heus ZZzwaar fjord, en geeft mij zo een Piaffe. En als ik stil wil staan gaat minder gewoon letter zijwaarts voorwaarts als een krab :n.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:21

Even een vraagje:

Ik reed mijn fjord een tijdje bitloos, maar hij heeft intussen door dat ik bitloos wat minder te zeggen heb dan met bit. Waar hij eerst goed op mijn zit reageerde racet hij nu de kant op die hij zelf wil. Nu heeft mijn instructrice aangeraden om toch eerst weer even met bit te gaan rijden totdat de gehoorzaamheid er weer 100 % inzit en dan langzaamaan weer bitloos te beginnen.

We hebben momenteel een vrij dikke enkelgebroken bustrens, maar deze pakt hij snel beet, dus ik zit te denken aan dubbelgebroken. Maar welke dikte kan ik het beste nemen? Is het waar dat Fjorden weinig ruimte in de mond hebben en je het beste dus een iets dunner bitje kunt nemen?

Bedankt alvast!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 03:19

Sorry Amber, dan ligt het toch aan jouw rijkunsten... Ik krijg de meeste Fjorden wel met hooguit een enkelgebroken, maar ook vaak een dubbelgebroken waar ik ze hebben wil. Gaat niet altijd even netjes, maar het lukt wel. En als ze niet goed willen luisteren helpt het ook ze gewoon moe te maken. Dus gewoon door te vragen wat je wilde doen, net zolang tot het lukt. En dan meteen weer een voor je paard moeilijke oefening erachteraan. Bezig houden. Zeker bij Fjorden moet je nooit toegeven. Als ze een keer weten dat iets kan gaan ze het vaker proberen, het zijn slimme paardjes! Als jouw Fjord doorheeft dat ie maar lang genoeg moet doordrammen is het einde zoek. Dan rij je uiteindelijk met een uiterst scherp bit, en nog een lading hulpteugels erbij. Is dat waar je naartoe wil?

Ook als ze heet worden gewoon doorrijden alsof er niets aan de hand is. Tempo controleren met je zit en net als je paard gewoon doordrammen. Links is links, rechts is rechts en wijken is wijken. Schouder voor is schouder voor en ga zo maar door, net zolang tot ie het snapt. Ik heb ook wel eens letterlijk 20 keer een pad op en neer gereden tot ik de gewenste reactie kreeg, maar het lukte wel. Uiteindelijk merkt ie wel dat jij een groter uithoudingsvermogen hebt (of niet natuurlijk). Op kracht ga je het niet winnen. Dan kan je er uiteindelijk het scherpste bit denkbaar in hangen met een slof eraan en piept ie er alsnog tussenuit.

Niwla, ik heb goede ervaringen met beide. Mijn Fjord loopt prima op enkelgebroken, en daardoor verander ik dat niet. Maar een dubbelgebroken is vriendelijker, kunnen ze moeilijker "vastgrijpen" en inderdaad iets dunner. Je moet zelf uitproberen wat bij jullie als combinatie werkt. En als blijkt dat bitloos niet werkt met jou en je paardje dan proberen met het vriendelijkste bit, je kan altijd (in geval van nood) nog overstappen op een enkelgebroken of zo. Vraag trouwens ook even een andere instructeur z'n mening, mischien ziet die wel iets heel anders! En kan je gewoon bitloos blijven rijden. Maar niet elk paard, dus ook niet elke Fjord, vindt bitloos prettiger. Pin je niet vast op een methode, maar kijk gewoon wat werkt en waar je paardje het prettigste op loopt. Dat is immers voor je paard ook het prettigste.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:54

Even moe maken???? Die van mij is na 30 km nog niet moe, dus dat is echt bullshit. En volgens mij heeft Fjordy ook een bereconditie :D Net zolang tot t lukt, zolang heb ik niet altijd :P

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:08

Bedankt voor je reactie mick75! Ik probeer er gewoon wat uit, en kijk wat het fijnste is. :j

pipomamaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:12

Amber_ schreef:
binkii schreef:
Ik rij altijd zonder bit omdat ik het gewoon nergens voor nodig vind :o en in de bak rij ik eigelijk alleen met een touw om de hals, maar k heb nu ook een paar keer buiten gereden zonder hoofdstel :D

Tja maar soms is het echt nodig. Fjordy is niet te stoppen zonder bit buiten.
In de bak misschien wel :j.

een bit is inderdaad een communicatie middel en geen dwang. Ik zou maar eens wat meer in verdiepen waarom fjordy niet wilt stoppen. Misschien loopt hij alleen maar omdat het moet,maar niet voor het plezier, of voor jou.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:23

die van mij is ook niet de makelijst die heb ik achter na gezeten bij de snel weg. die ging 100 km per uur door de bak maar die heeft nooit een slof of een scherp bit ingehad.. een paard moet je niet alleen maar straffen maar juist belonen op de momenten dat ie het goed doet

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:27

wat is een scherp bit?dat maken de mensen er zelf van

het is heus geen schande als je een poosje wel een hulpteugel/ander bit nodig hebt.