Het 2009 Fjorden keuringstopic

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:34

Grappig dat jullie zeggen dat ze juist wat voller zou mogen, ik had het juist andersom in mijn hoofd, maar dan ga ik inderdaad niet uit van fjordenschoonheid maar van wat ik versta onder 'in conditie'.
Moet ik ook zeggen dat ze inderdaad op deze foto's niet heel vol lijkt.
Denk dat ik toch ga! Vandaag boekje binnengekregen en toch weer de kriebels gekregen dus ik ga gewoon ;)
Leuk Tamara, dan zie ik je dan!

Bella

Re: Het 2009 Fjorden keuringstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:24

Zoals ze nu op de foto er uit ziet gaat ze het commentaar krijgen: Te arm bespierd. Ze heeft een beetje een kuiltje in de hals en oogt langer dan op de foto van de keuring vorig jaar. Voor het mooie mag ze dus iets meer bespiering hebben, waardoor met name de achterhand ook voller toont...die neigt nu wat naar het enkele.
Als je, wat janna zegt, haar darmen mooi gevuld houdt en haar boog niet te kort knipt (iets hoger en rond houden), dan valt het denk ik wel te compenseren. (maarja dat is naar deze fotos gekeken..misschien toont ze in het echt wel net anders)

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:09

Bij het programma boekje zit een formulier in, voor aanvraag paspoort?? moet ik die invullen voor het aanvragen van het paspoort van Foster?? want zoals chipnummer enzo heb ik nog niet, chip krijgen ze ook op de keuring toch??

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 09:35

volgens mij moet je die inleveren bij het chippen?!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:31

Dat formulier moet je inderdaad inleveren, ingevuld voor zover je dat weet. Het chipnummer vult het stamboek in. (waarschijnlijk met stickertje van het zakje met chip ofzo) Volgens mij is dit een officieel PVE aanmeldingsformulier...

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:28

OKej!! zal ook wel goed komen :)

Ik breng Vrony niet meer voor, die is momenteel te arm bespierd, en trainen kan ik momenteel ook niet, ben door enkel gegaan, en loop nu met krukken! ik hoop wel zelf Foster voor te kunnen brengen!! Krijg al zenuwen als ik er aan denk,, haha, maar heb er zin in!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:38

Voorbrengen met krukken? Hoe ga je dat doen??

effe foto's gejat van elders.. Dank je Janna! (met toestemming)dit is dus fjord met te weinig body.. :(
bespiering wel een 7. (alles een 7, dus totaal 35 pnt)
Echter voor de sporten waar ze voor wordt gebruikt is ze nog steeds te dik... ;(
Zeker als je dat vergelijkt met de gratenpakhuisjes die daar nogal eens rond lopen.
Probleem is dus dat sportconditie niet helemaal overeen komt met keurings conditie, al was het dit
jaar stuk beter dan in het verleden, zal ook wel aan je jury liggen.

Afbeelding

Overigens had betreffende pony, hier echt geen zin meer in iets.. Was al meer dan 2 uur bereden.
Darmen zijn dan niet meer gevuld zullen we maar zeggen, aangezien ze ondertussen ca 2 1/2 uur niet de kans
had gekregen te eten.
Overigens al vreet die van mij zich klem aan ruwvoer, dan nog heeft ze geen "pens" blijkbaar te veel buikspiertjes.
Afbeelding

Zou zelf graag iets meer halslengte hebben gehad, en iets forsere achterhand, fracties dan he..
Ook niet overdrijven, moet wel weer passen bij de rest.. En wie wil het niet.. Beter gangwerk.. :D

Jonge fjorden (lees onder de 6 a 7 jaar) vind ik tricky.. in de zin, dat ik ze vaak pas rond 6 a 7 uitgegroeid vind.
Bente is inderdaad ook jaar ervoor mooier dan erna, maar wie weet volgend jaar weer mooier, qua verhoudingen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 07:28

Qua keuring vind ik Bente ook iets te rank en as ze vorig jaar mooier "gespierd". Maar ach dat ene puntje, ze is nu VM toch? Dan heb je zowizo niks te verliezen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:13

Zat te verzinnen.. stel dat de mijne nog kreupel is... op 27 sept.. en begin okt ook...
Dan hoef ik niet zo nodig naar fjovrili, aangezien ik dan toch niet getraind heb..
en officieel Z2 (dat was de bedoeling, gaat nu al niet meer...) starten zit er toch al niet meer in ... Z1 wordt zonder trainen.. (al 2 jaar) ook lastig..
CK dan wel grappig....

Hoop dat ze dan in ieder geval voor Ridderkerk rad is...
Stel dat sjol dan B springen en LL fjordsp. haalt, mag ze dan ook bestgaand?
op de C'K Of moet dat perse een A bop zijn???

Overigens Sjol kansloos, als laatst geplaatste modelletje op de keuring, maar ach...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:42

LL+B staat gelijk aan A Abop dus daar heb je dan ook genoeg aan.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:20

Sjolvir schreef:
Voorbrengen met krukken? Hoe ga je dat doen??

haha,, ik bedoel dat ik dan weer beter hoop te zijn, dat ik hun zonder krukken en zelf kan voor brengen ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:33

Vond het ook al raar, in dat geval beterschap!!!

Zodat je toch zelf kan voorbrengen!!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:40

Hoe vervoeren jullie je veulen en merrie altijd in de trailer naar de keuring toe??

2 paards? met of zonder tussenschot? merrie vast, en veulen los of vast? of in een anderhalfs trailer?

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:50

Wij hebben Meline en Ferro in onze 2-paardstrailer vervoerd. Tussenschot eruit, Meline vast, Ferro los in de trailer. Is prima gegaan.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:02

Hier gaat het als we merrie en veulen alleen mee hebben in 2 paards. Merrie aan de ene kant vast. en Veulen aan de andere kant van het schot vast.
Hebben we naast de moeder nog een ander paard mee. dan gaat het veulen voor de voorstang. Werkt prima.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:41

ik denk dat ik het zo doe als Anita45 zegt.. lijkt mij het veiligst, loopt veulen dan niet naar de andere kant van de moeder??

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:02

Wij hebben het veulen vast aan de merrie dmv een longeersingel. Veulen los in een 1,5 paards vind ik niet zo veilig iig... En aan de voorstang liever ook niet, daar kan ze zo onderdoor.

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:37

Ben ja al naar de keuring geweest? Ben benieuwd hoe het is gegaan!?

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:40

5 september ben ik naar de (volgens mij) exterieur keuring geweest met Zorita en mijn vriendin met Bijou in Rolde of Rooden.
allebei in de rubriek Merieën 4 tot 7 jaar

Ik ben met Zorita 1ste geworden met 37 punten! dus een A-premie :D
toen gingen we voor de dagkampioen.
daar werden we 3de! wat ik ook super vind:D

Mijn vriendin met Bijou had ook een A- premie :D

dat maakte de dag weer goed,
want het was echt pet weer!!! :|

In november gaan wij ook de verrichtingsproef rijden :D jullie ook?
alleen weet ik niet meer waar dat is :o

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:13

Yoline schreef:
Wij hebben het veulen vast aan de merrie dmv een longeersingel. Veulen los in een 1,5 paards vind ik niet zo veilig iig... En aan de voorstang liever ook niet, daar kan ze zo onderdoor.

Dat is inderdaad ook nog een oplossing, alleen die van mij steigerd nog wel eens, denk dat het wel wat mee gaat vallen in de trailer!
Hebben jullie ze dan in een 2 paards??

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:22

Kleintjes gaan los naast mama in de 1,5 paards en nu, Fjella is nu 4,5 maand, staat ze vast aan de voorbuis naast mama, ook nog in de 1,5 paards.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:58

vronytopper schreef:
Dat is inderdaad ook nog een oplossing, alleen die van mij steigerd nog wel eens, denk dat het wel wat mee gaat vallen in de trailer!
Hebben jullie ze dan in een 2 paards??

Oplossing tegen het steigeren hebben wij: Veulen aan de voorbuis, touw 1 slag om de buis en door het halster heen en dan zo strak mogelijk aan de buis vastgeknoopt..Dan kunnen ze wel steigeren, maar komen ze niet hoog. Dit kan natuurlijk alleen bij veulens die al met hun hoofd boven de buis uit kunnen komen. Overigens zetten we op deze manier ook oudere, jonge paarden vast of paarden die nog niet makkelijk/vaak op de trailer staan...verkleind de kans van een paard op je voorstang.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:03

hoeveel banen zijn der ook alweer? 2 of 3?
Hoelaat zou nummer 51 aan de buurt zijn ongeveer??

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:09

Foster heeft een A premie behaald, met 35 punten, zijn stap moest iets sterker worden. maar ben er blij mee :D

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:05

Zo jij was ook snel weer thuis :D

Finnea had met 34 punten een B, best een goed resultaat gezien de omstandigheden. Merrie was ziek en het leek steeds slechter te gaan, dus na 1 rondje in de ring en het chippen zijn we snel naar de kliniek gereden. Bleek gelukkig enorm mee te vallen, maar al met al geen fijne keuringsdag voor ons.