[HK] Fjorden klets topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heranda

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:40

*komt hier ook ff binnen vallen*

:wave:

Herman zegt ook gedag!

Afbeelding

Amber, wat een onwijs stoere filmpjes zeg, wat gaan jullie onwijs hard :))

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:53

Ideale tijd voor ons, paarden, was 5.03. Wij waren al terug binnen 4.22 O:) OOPS haha
Trouwens gave foto weer :P

Maar Do !!! Doe jij weer mee in Lunteren, ja he :D ?!

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:57

Jullie doen in ieder geval niet onder voor de paarden, dat is duidelijk :D

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:22

Heee!
Vinden jullie het goed als ik weer mee kom kletsen? :D
Ik heb er al eerder bij gezeten, maar ben de afgelopen tijd bijna niet online geweest op bokt. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:15

Heranda schreef:
*komt hier ook ff binnen vallen*

:wave:

Herman zegt ook gedag!

Afbeelding

Amber, wat een onwijs stoere filmpjes zeg, wat gaan jullie onwijs hard :))

heel charmant!!

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:05

Gaat er iemand vandaag nog iets leuks doen?
Het weer ziet er in iig goed uit..
Ik heb zometeen springles op Dusty..
en als het meezit mogen de paarden vandaag wennen op het land.. :D

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:52

Wij rijden zo naar wannerperveen voor de hengstenshow bij B.v.d.Berg

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:06

What to do what to do met een fjord die achter sneller gaat als vooruit?? grrr
Bon heeft nieuw kunstje als je iets niet wil of geen zin heb gewoon kei hard achteruit stampen, ja echt stampen :s heel boos dr benen neerstampen en rete snel achteruit :(
Zweep aandrijven helpt niet gaat ze alleen nog maar harder ..

Tips??

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:13

wij komen ook net bij b. van den berg weg. was erg leuk om te zien.. al die mooie mannen... :9 :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:17

Bon_Bon schreef:
Bon heeft nieuw kunstje als je iets niet wil of geen zin heb gewoon kei hard achteruit stampen, ja echt stampen :s heel boos dr benen neerstampen en rete snel achteruit :(

Tips??

_O- _O- :') grinnik!! maar voel met je mee hoor!

Probeer eerst eens uit te vinden waarom hij het doet, harnachement oke, paard oke?
Altijd op dezelfde plek?
Altijd bij dezelfde oefening?
Altijd na ongeveer evenlang rijden?
Nou ja, probeer een patroon te ontdekken.
Waar tik je met je zweep en hoelang is die?

als de conclusie vervolgens is dat ie gewoon aan het etteren is, dan mag je je een keer echt uitleven!

Die van mij flikte dat laatst ook nog een keer. voluit 16 km/u vooruit en ineens net zo hard achteruit vanwege
een bouwkeetje (die ze echt al wel eens gezien had! ) Ik had geluk 1 auto achter me, is speciaal voor mij achteruit gereden,
zodat ik mijn mening door kon drijven.
Dus pasje naar voren is braaf, opzij (goed begrenzen zodat ie niet omdraait) mag niet, achteruit ook niet.
Uiteindelijk braaf, liep ze door.

Die van mij loopt ook juist harder naar achteren of opzij als je je zweep gebruikt en loopt dan ook richting je zweep
(wat heel natuurlijk is, want als je buurpaard je bij de waterbak wegduwt douw je ook terug, toch?)
bij mij werkt stilzetten, zorgen dat ze niet weg kan draaien naar de kant waar ze heen wil.
(ivm verkeer moet je soms overstag gaan, ook ivm naderende steile slootkant bv)

Vorig jaar ook zoiets gehad, toen heb ik vriendin van me op fiets meegenomen met menzweep :D .
Werkte 1 tik, daarna rende Sjol dwars over haar en die fiets heen.
Maar op het verkeerde punt (geen sloot) dus toen was ze van mij }> GEWONNEN!!! 8-)

Andere optie achteruit laten lopen tot ie het echt spuug spuug zat is en dan nog een stuk :Y)
(Zal ie dag erna wel spierpijn van hebben, maar ja, eigen schuld, dikke bult)

Tja ik ben dus niet naar b.vande B geweest, maar heb me vermaakt met een partijtje zandsnuiven
in Kootwijk met een endurance.
Hengesten van B staan toch iets te ver weg (snuf)

Viv was vandaag jury! bij de PA, goed gedaan Viv!!!
En bedankt voor het water parkeren bij de PA!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:14

Sjolvir schreef:
Tja ik ben dus niet naar b.vande B geweest, maar heb me vermaakt met een partijtje zandsnuiven
in Kootwijk met een endurance.
Hengesten van B staan toch iets te ver weg (snuf)

Viv was vandaag jury! bij de PA, goed gedaan Viv!!!
En bedankt voor het water parkeren bij de PA!

En Viv nog bedankt voor de wegwijzen. ;) :+

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:57

Sjolvir schreef:
Bon_Bon schreef:

Tips??

_O- _O- :') grinnik!! maar voel met je mee hoor!

Probeer eerst eens uit te vinden waarom hij het doet, harnachement oke, paard oke?
Altijd op dezelfde plek?
Altijd bij dezelfde oefening?
Altijd na ongeveer evenlang rijden?
Nou ja, probeer een patroon te ontdekken.
Waar tik je met je zweep en hoelang is die?

als de conclusie vervolgens is dat ie gewoon aan het etteren is, dan mag je je een keer echt uitleven!

Nee ze deedt het vandaag voor t eerst bij de kinderboerderij waar we al vaak genoeg langsgereden zijn voor zover ik weet zijn harnachement en paard oke, was op de terug weg , ze kent die weg dus snap ook niet waarom ze neit wilde :p
Ze had wel zin om te rijden want ze wilde de andere kant op :p
Paar flinke lellen op dr reet gegeven :p en heb hele mooie paarse dressuurzweep :p

Normaal als ze iets eng vind staat ze vol op de rem helemaal gespannen en dondert ze zowat op dr kont , wat vandaag niet het geval was :p en ook toen ik uiteindelijk afstapte om stukje verder te lopen (er hingen ballonnen dus dacht eerst dat dit het was) wilde ze niet mee lopen, dit doet ze normaal wel, paar meter er voorbij weer opgestapt weer zelfde liedje, dit keer richting stroomdraad *zucht* weer afgestapt voorbij het terrasje mee genomen weer opgestapt en toen was er totaal geen probleem meer :s
Liep ze weer vrlijk met dr oortjes vooruit door :S

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:30

Marcella schreef:
[En Viv nog bedankt voor de wegwijzen. ;) :+

Bokker in polonaise naar de PA :D
Sjollie was weer super gister.
Doet je oordop het alweer Do? Eneeehh niks voor jou Vetje spelen bij de endurance/mendurance?

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:01

aan de uitslag te zien is het allemaal weert prima verlopen in kootwijk. goed gedsan sjol!
en zo te horen was het zeker gezellig.. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:25

Goed nu tijd voor uitgebreid KWverslag, gisteren kwam ik niet verder dan achteruitrennend paard en de conclusie dat ik niet wou internetten :D (lees niet meer kon zitten).

KW was hartstikke leuk.
Marcella de arme ziel had zich opgeofferd als groom en werd op een belachelijk vroeg uur uit haar huis ontvoerd.
Sjol had ik daarvoor al gevoerd en voorzien van transport beschermers, zodat ik die zo in de trailer kon zetten.
Dus trailer aangekoppeld, Sjol erin en go!
Onderweg geen enkel probleem, aangeizen je Garmin je overal wel heen brengt.
Daar aangekomen (1/2 9 waren we heel mooi op tijd voor het begin van de voorkeuring 08.45 uur, dus direct gedaan.
Ondertussen waren ze nog niet klaar met voorkeuren, maar begon wel de voorbespreking, dus meteen
misbruik gemaakt van mijn groom en Marcella met Sjol achtergelaten om nog te monsteren.
Voorbespreking: terein zou zwaarder zijn dan we dachten wegens gebrek aan regen (hadden wij afgelopen nachten niet hoor).
Hele weg zou in linten zijn uitgezet en je moest links na de start.
Geen voer in de eb en vloed bak, met daarop zo ongeveer de doodstraf.
Ondertussen had ik Sjol zien voordraven en was Marcella richting de trailer vertrokken.
Gauw een starttijd aangevraagd: 10.18 uur (je kon vanaf 10 uur starten)

Trailer losgekoppeld, Sjol voorzien van al wat lekker is, maar die had net zoals bij de voorkeuring eigenlijk
alleen maar oog voor gras.
Wel heeft ze 1 gehele wielkast en achterzijde van mijn trailer overnieuw van structuurverf voorzien in de kleur: slobber :+
Paard aangekleed, mezelf aangekleed en op naar de start.

Daar aangekomen bleek Zoe met haar fjord om 10.12 uur te starten en om 10.14 uur een haflinger, ik denk nog,
gezellig! misschien kan ik daar naar toe rijden en meeliften!
En ja het werd 10.18 en ik ging ervandoor in oeps een sukkeldrafje, vlak na de start werd de route al wat vaag.
Daar even stil gestaan kaart erbij en dacht nog, die mevr. zei links, snapte er toch geen snars van, gelukkig
goede richting gekozen.

In de verte doemde de haflinger op, dus Sjol luid hinnikend een tikje harder gezet.
Stukje meegetuft met de haf, maar die zat onder ons tempo, en heel hard gingen we niet eens, aangezien ik
vanwege het weer en de waarschuwing in had gezet op relaxt beginnen en dan nog fatsoenlijk finischen.
Vervolgens spotte Sjol als eerste van ons 2en Josfoto midden op de hei, dan heb je dus zo'n dwaze fjord
die eigenlijk de hei op wil rennen om dat toch eens even van dichtbij te gaan bekijken.
Bij het eerste groompunt stond de moeder van Zoe, met water, ik mocht ook wat! Lief he!
Toen zei ze dat ze Zoe nog niet gezien hadden, aangezien die voor me gestart was en ik haar niet had ingehaald
was die dus zoek. Ze hebben haar uiteindelijk gebeld en gevonden!
Het pad werd er niet overal duidelijker op met de vele nog aanwezige herfstblaadjes met daaronder hele mulle onzichtbare
stukken. Dus langzaam gedraafd en stukken gestapt.
Gelukkig hier en daar beter wegdek dus iets hoger tempo, af en toe voelde ik me enigzins verdwaald aangezien de markerkering
wel aanwezig was, maar af en toe het ruiterpad soort van zoek. (onder miljoenen herfstblaadjes)

Aangekomen bij een stuk prachitige nieuwe natuur, echt super mooi, maar daar hadden we allemaal heuveltje op en af.
Dus in draf erop in stap eraf, in draf erop in stap eraf, hoge: in galop erop in stap eraf....
En dat voor ons platte asfalt trainers, best vermoeiend voor Sjol.
Sjol is toch al laag bij de grond levend met haar voeten, dus zware bodem is niet haar ding.
Een heel eind verder werd ik ingehaald door een snelle bruine, daar stukje achteraan gelift, want bodem was daar net
weer stuk beter. Vervolgens ingehaald door lollige bonte, en weer zo'n kruispunt (net voor het stuifzand) waar je zomaar
verkeerd zou kunnen rijden. (heb daar dan ook stilgestaan)
Een heel stuk langs het stuifzand, overigens schitterend! gegallopeerd, wel op zijn Sjolfs (dus niet hard).
Arme Sjol stak nog ergens een voorbeen in een precies passend voorbeen gat midden op het ruiterpad en toen lagen we
bijna op ons snuf! Arme pony.
En yes! het 2 km punt voor de PA, dus afstappen en wandelen. Dit stuk was wel allemaal in de zon.

Op het stuk voor de PA kwamen ook hogere klasse ruiters langs, dat was eigenlijk onpraktisch, want paard voor me
(met hartslagmeter) knalde hartslag steeds van omhoog, en je moet niet denken dat Sjol geheel vrijwillig gezellig naast
me bleef wandelen, die heb ik zo ongeveer de berm in moeten duwen en jullie weten allemaal hoe fjorden terug kunnen duwen.
Marcella was daar aanwezig na het nodige zoekwerk en maakte dankbaar gebruik van de flessen van Viv,
Viv had die daar al neergezet. En was op de PA in functie als jury.
Bij de PA bleek mijn stethoscoop 3 delig en permanent overleden.
Aangeboden na 2 1/2 minuut hf toen 56
Al het water aangevuld nog even gepauzeerd cap weer op en go!

De weg was recht de weg was lang, de bodem eerste stuk wel redelijk, daarna weer muller.
Ondertussen voorbijgestoven door aantal echte snelheidsduivels! Die me in grote stofwolk achterlieten.
Na recht en lang, kwam er heel lollig stuk. Heuvel op heuvel af, bocht naar links, links, rechts, links, rechts enzovoort.
Man je leek wel in de achtbaan te zitten.
Vervolgens draaf ik ergens relaxt, komt er een gek van achteren die erlangs wil. Normaal geen probleem, maar dan heb
je ze horen aankomen of hebben ze wat geroepen, Sjol had hem ook niet gehoord! (gezien haar reactie)
En met wat me wel opvalt met die endurance is dat ze als ze paar keer is ingehaald om blijft proberen te kijken of er misschien
nog meer vriendjes langskomen.
Uiteindelijk de 2 km voor de finisch lekker zitten picknicken op Sjol, voetjes uit de beugels en genieten.
Kwam er iemand naast me rijden, die had nog niet door dat ze binnen 2 km zat, maar ach.
Schrikt de hare van speurtocht kaart aan haar kant en vervolgens springt mijn bolle voor kaartje aan haar kant opzij, muts.
Vervolgens Marcella voor de finish aangetroffen met verkoelend water.

Bij de finisch aangekomen, 1 1/2 minuut gewacht met aanbieden, hf 48 /min. super paard.
Nakeuring alles oke hf 44 /min, mevr. zag iets in de verte en wou gras eten.
gemiddelde snelheid 10.26 km/u
49e plaats.
Achteraf had ik misschien iets sneller kunnen rijden, maar ik ben erg tevreden, uitgereden met fris paard is ook wat waard!
Zeker met de waarschuwing vooraf van zwaar terein.
Extra bijzonderheid, smid kon van de week niet beslaan. (alleen vrijdag, maar dat durfe hij niet, terwijl Sjol nooit last heeft
van net beslagen voeten) Echter woensdag bleken ijzers wel erg dramatisch (had het afgelopen weekeind niet nog
trainingsrondje op asfalt moeten rijden, maar ach, wijsheid achteraf) In iedergeval, vrijdag ochtend heb ik 1 ijzer eraf moeten slopen.
En een smid bij ons op de vereniging heeft de ander eraf gesloopt.
Dus endurance op blote voeten (wel lang gelukkig) en gewoon op grint voor en nagekeurd! super knol!

Zoe die verkeerd was gereden, had toch nog de weg gevonden en was 53e
Dus de winstpuntjes zijn weer binnen!
Misschien dat Zoe en ik de volgende keer samen gaan rijden. (veel gezelliger)
En er is nog iemand met een leuke haf, die wel samen wil rijden (ken ik van de endurance clinic van Donna)
dus ook wel leuk idee.

De overduidelijk door Sjol gespotte fotograaf!
Afbeelding

Marcella super bedankt voor je hulp en dat je mee wou!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:12

Je foto doet het niet, maar graag gedaan. Heb nu gewoon al een blik achter de schermen kunnen nemen. En het lijk mij dus gewoon ook heel leuk. Maar weet nog niet of dat die van mij dat achterop inhalen leuk gaat vinden. :+ Heb denk een woeste en zeer boze fjord die graag weer voorop wil lopen, maar dan wel met het risico op rodeo. :+

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:02

hoi, heb je verslag gevonden :D
Leuk verslag.
Zag trouwens jammer genoeg dat soest ingekort word en niet de utrechtse heuvelrug, blijft dus 35 km, zal je denk ik te lang vinden, maar misschien een andere keer dan. Of helemaal aan het eind van het seizoen katwijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:53

herkansing foto, dan maar als link!

http://www.pbase.com/joska/image/111478292
Sjol ziet alleeeess!!!
Let op de accesoires! Een fjordenstamboek flessenhoudertje in de kleur oranje :D

Biancavos, ga nog even bedenken of ik wel of niet UH ga doen.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:17

leuk hoor, mooie foto

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:46

Ben 4e geworden van de 4 op de onderlinge gister, wel 1 winstpunt :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:53

@fjordjes, gefeliciteerd! (je moet er alleen niet bijzetten dat er maar 4 deelnemers waren :Y) )

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:08

Ze is wel eerlijk :D!

@ Do klinkt super je wedstrijd!
En ik heb vanmorgen lekker gemend toppers! :D

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:31

sjol: klinkt super! goed gedaan hoor!! vooral doorgaan!!!

fjordjes: ook gefeliciteerd met je behaalde punten!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:49

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:39

Wat gave foto Do :)) :)) Maarre deed je in Juli nog mee aan lunteren :D ?!
Als ik me E heb, wil ik keer met Fjordy mee met jullie naar zon wedstrijd :D!! Kan dat ? :D

Afbeelding