bulck schreef:Even totaal niet relevant, maar aangezien hier allemaal fjordeneigenaars zitten heb ik een vraag.
Is er een bestand waarin je fjorden kan terugvinden en of ze nog leven?
Ik heb jarenlang een fjord gehad, Wodan IV, uit de hengst Keldar en merrie Sofie III. Zat in het belgisch fjorenstamboek. Helaas in 2002 verkocht en daarna spoor bijster geraakt. Ergens toch wel nieuwsgierig wat er van hem is terecht gekomen.
In Nederland is er idd een Fjordenbestand online dat beheerd wordt door het Nederlandse stamboek. Te vinden via www.fjordstudbook.com en dan klikken op chip/levensnr. Helaas is het zo dat niet iedere nieuwe eigenaar zijn paard op zijn of haar naam laat overschrijven waardoor Fjorden onvindbaar worden voor het stamboek. Ook geeft niet iedereen door als het paard overlijdt. Gebeurd dit wel dan wordt het er in dit bestand bij gezet.
Voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden heeft het Belgische stamboek niet zo'n online op te vragen bestand. Helaas zou ik willen zeggen. Als je dus iets wilt weten over Wodan zul je op een andere manier contact moeten zoeken met het Belgische stamboek.
Zelf heb ik ook een Fjordenbestand opgezet waarin inmiddels meer dan 31.000 Fjorden staan. Dit zijn Fjorden uit verschillende landen waaronder ook België. Jouw oude Fjord staat er niet in maar in ieder geval wel zijn vader Keldar. Dit is een in Nederland gefokte hengst met levensnr. K49. Zijn ouders zijn de hengst Myrstein en de merrie Elke, een Drageset dochter.
Ook heb ik een Sofie III in dit bestand. Zij is een dochter van de hengst Jolster en de merrie Neira die op haar beurt weer een dochter was van de hengst Lars. Sofie is in Nederland geboren maar ingeschreven in het Belgische stamboek. Later is ze geïmporteerd naar Nederland en heeft hier toen levensnr. I2048 gekregen. Via dat nr. kun je haar in het Nederlandse bestand opvragen.