Abop/Ibop 2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Abop/Ibop 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 17:29

Zoooo ik heb echt super lekker gereden! Vjesta was heel braaf, we hebben lekker gesprongen en ze deed het keurig!

Helaas heb ik muizen in 1 van mijn lades van de ladekast gehad (alles vol zeik en keutels), en bij het opruimen heb ik mijn rechterhand over n mes gehaald, dus ik heb n snee in mijn wijsvinger zitten. Hopelijk doet het snel geen pijn meer, anders wordt rijden niet makkelijker

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:32

Je mag wel met een dubbel gebroken trens rijden, er wordt aangegeven dat het een gladde gebroken trens moet zijn :j
(of dat enkel of dubbel gebroken is maakt dus niet uit) Het is wel jammer dat een ongebroken trens niet mag inderdaad,
mijn paardje loopt daar ook beter op. Ik ga een poging wagen in Roden dit jaar :j Vanavond hebben we springles, ben
benieuwd!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:18

ja gewoon dubbel gebroken mag wel maar niet dubbel gebroken met tong lepel helaas

mellenoska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:29

@ loes-freke: bedoel je meedoen met fjord of appaloosa?
Ik heb het appaloosa stamboek even gemaild om te vragen of je bij de fjorden een abop mag doen namelijk. En dat mag, maar als je geen fjord hebt krijg je geen boekje en dan kan je de datums niet in de gaten houden. Als je slim bent bel je dan volgend jaar eind september naar het (fjorden) stamboek om je op te geven. Je moet dan ook even een mailtje naar het appaloosa stamboek sturen, dat je bent opgeven voor de abop.
Als je bedoeling was met een fjord te gaan, dan moet je zsm het stamboek bellen, misschien kan je er nog ergens bij, waar weinig deelnemers zijn? Ik heb met ook wel eens een week van te voren opgeven en toen kon ik op de plek van een uitvaller. Je weet het nooit, je kan het altijd proberen.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:41

marjan1986 schreef:
ja gewoon dubbel gebroken mag wel maar niet dubbel gebroken met tong lepel helaas

Ik kan het me wel een klein beetje voorstellen dat ze een tonglepel niet willen hebben, het is toch een klein beetje een "hulp/dwang"middel om de tong er niet overheen te gooien. (begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet op tegen . Mijn ene paard heeft een hele tijd zijn tong naar buiten gegooid en ik heb ook alles geprobeerd. Ook een tonglepel)
Ze zien het liefst dat je ze rijdt met een dubbelgebroken bitje en dan het liefst met een rond tussenstuk.
Maar een simpel enkelgebroken mag ook maar een ongebroken mag ook niet.

Alles moet zo simpel mogelijk zijn. :z

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:44

Behalve de proef, als ik mijn instructrice mag geloven is die echt behoorlijk zwaar, met dingen die heel snel achter elkaar door gaan of juist idioot lange lijnen in galop.

Maar goed we gaan het zien, Vjesta kan het allemaal prima dus het gaat helemaal goed komen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:14

Is niet meer dan redelijke L proef hoor, valt allemaal best wel mee.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:06

alcootje schreef:
marjan1986 schreef:

Ik kan het me wel een klein beetje voorstellen dat ze een tonglepel niet willen hebben, het is toch een klein beetje een "hulp/dwang"middel om de tong er niet overheen te gooien. (begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet op tegen . Mijn ene paard heeft een hele tijd zijn tong naar buiten gegooid en ik heb ook alles geprobeerd. Ook een tonglepel)

vind wel dat er verschil zit tussen tong naar buiten gooien of over het bit doen, heb op school een tijd een paard gereden dat de tong naar buiten gooide, maar reed wel super ontspannen, zag er alleen beetje vreemd uit. Als ze de tong erover hebben, dan heb je 9 van 10 keer geen rem en stuur meer om het zo maar te zeggen. En dat een tong lepel een hulp dwang middel is, ben ik het niet helemaal mee eens, hij gooide zijn tong er ook over in het begin met tong lepel. Elk bit is eigenlijk een hulp/dwang middel, er zijn maar weinig die het paard zo hebben lopen dat ze dat bitloos ook zo voor elkaar kunnen krijgen. En de verschillende dubbel gebroken bitten zit ook behoorlijk verschil tussen, je mag de proef dus wel met een 12mm dik bit rijden, wat dus scherp kan inwerken maar niet met tong lepel dubbelgebroken van 15mm

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:27

Vippie schreef:
Is niet meer dan redelijke L proef hoor, valt allemaal best wel mee.

Het galop gedeelte is wel lang hoor Viv :o
Voor de rest valt het idd wel mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 11:30

Dingen als direct doorzitten in draf, 2x door S van hand veranderen, voor a terug uit galop (dus tussen k en a) en bij a direct wenden, super lange galop lijnen...

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:36

Vjestagirl schreef:
Dingen als direct doorzitten in draf, 2x door S van hand veranderen, voor a terug uit galop (dus tussen k en a) en bij a direct wenden, super lange galop lijnen...

Vind het wel een leuke proef :D Vooral die slangenvolte en 2x door s van hand veranderen, Mogen ze in de B en L van KNHS ook wel zo doen, wat sneller achter elkaar, vind de KNHS proeven wat saai voor de paarden in B en L, alleen maar van die lange stukken. die lange lijnen galop vind ik juist wel weer fijn!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:42

Wat is er mis met direct doorzitten in draf?
2x door een S van handveranderen hoef je niet zo strak te rijden, je rijd een halve volte halve baan (komt ook in de B-dr voor) je stelt je paard recht en daarna om naar de volgende halve volte halve baan. Je mag best een metertje extra pakken, als je maar laat zien dat je je paard kan omstellen naar de nieuwe richting ;)

Voor A terug in galop is een RUIM begrip, er staat niet tussen F & A in draf, dus.... En terug naar galop kun je toch wel in 1 hoek?
Om het via FjordSport te doen moet je minimaal L-dressuur behalen. Dat is ook tussen of zelfs op letters terug rijden.

Enkel de galop is langer dan bij een gewone dressuurproef.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 11:45

marjan1986 schreef:
Vjestagirl schreef:

Vind het wel een leuke proef :D Vooral die slangenvolte en 2x door s van hand veranderen, Mogen ze in de B en L van KNHS ook wel zo doen, wat sneller achter elkaar, vind de KNHS proeven wat saai voor de paarden in B en L, alleen maar van die lange stukken. die lange lijnen galop vind ik juist wel weer fijn!

De slangevolte vind ik vooral lastig, ik vind het een vervelend figuur. Maar dat heb ik altijd al gevonden. Het 2x door s van hand veranderen vind ik idd ook wel leuk, maar is wel een ráár figuur. Of wat ik al weken hoor: 'als je paard kan buigen terwijl je doorzit en slangevoltes rijdt dan moet je als jury toch wel knap kippig zijn als je dan óók nog tweemaal 2x door s van hand veranderen nodig hebt om te zien hoe soepel het paard is'.

Het doorzitten is sowieso een beetje maf, veel paarden buigen nou eenmaal veel makkelijker en soepeler als je lichtrijd, want echt lekker doorzitten kan pas als ze helemaal ontspannen zijn en dat is dan weer makkelijker als er geen amazone op je rug je balans verstoord. En in een bruikbaarheids proef: wie zit er nog in praktijk altijd door, niemand toch? Ook zou bijvoorbeeld een pasje achterwaards in een bruikbaarheidsproef heel nuttig zijn, of bijvoorbeeld een keer trailerladen, een hek opendoen; doorheen rijden en weer sluiten, wegdraven vanuit stilstand...

Maar goed, Vjesta kan het allemaal. Dus het komt goed. Maar logisch vind ik het niet.

@fjordenmaniak: als je de proef gewoon leest als een normale dresuurproef moet je dus wel in die hoek terug, omdat er ander stond 'voor F terug' of 'tussen E en F terug'. Dus ja, wij oefenen het met die korte stop in de hoek en direct de bocht om.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:59

Vjestagirl schreef:
De slangevolte vind ik vooral lastig, ik vind het een vervelend figuur. Maar dat heb ik altijd al gevonden. Het 2x door s van hand veranderen vind ik idd ook wel leuk, maar is wel een ráár figuur. Of wat ik al weken hoor: 'als je paard kan buigen terwijl je doorzit en slangevoltes rijdt dan moet je als jury toch wel knap kippig zijn als je dan óók nog tweemaal 2x door s van hand veranderen nodig hebt om te zien hoe soepel het paard is'.
Slangevolte kun je net zo rijden als je S van handveranderen ipv via de middenlijn ga je van lange zijde naar lange zijde.

Vjestagirl schreef:
Het doorzitten is sowieso een beetje maf, veel paarden buigen nou eenmaal veel makkelijker en soepeler als je lichtrijd, want echt lekker doorzitten kan pas als ze helemaal ontspannen zijn en dat is dan weer makkelijker als er geen amazone op je rug je balans verstoord. En in een bruikbaarheids proef: wie zit er nog in praktijk altijd door, niemand toch?
Ik zit soms wel eens door, toen ik fanatieker dressuurmatig reed, deed ik dat geregeld. Mijn stalgenootje zit ook veel door, maar goed die gaat vrijdag M1 starten :D dus die zal wel moeten.

Vjestagirl schreef:
Ook zou bijvoorbeeld een pasje achterwaards in een bruikbaarheidsproef heel nuttig zijn, of bijvoorbeeld een keer trailerladen, een hek opendoen; doorheen rijden en weer sluiten, wegdraven vanuit stilstand...

Deels mee eens, maar bv. trailerladen weer niet, want dat heeft niks met "zadel" "men" of "trek" te maken. Een hek openen kan natuurlijk ook door af te stijgen maar ook dan moet je Fjord natuurlijk rustig blijven.

Hoe gaat je opzadelen, daar kun je natuurlijk je eerste 10 al mee binnenslepen!

Vjestagirl schreef:
@fjordenmaniak: als je de proef gewoon leest als een normale dresuurproef moet je dus wel in die hoek terug, omdat er ander stond 'voor F terug' of 'tussen E en F terug'. Dus ja, wij oefenen het met die korte stop in de hoek en direct de bocht om.

Je hoeft hem dus niet zo te lezen, maar vanuit galop kan je paard toch wel tussen F & A terug? Als je denkt dat ze dat niet red, neem je Vjesta voor F al iets terug, laat haar bij de F in draf overgaan, dan heb je de bocht om hem voor te bereiden op A afwenden.
Maak ook goed gebruik van je hoek, dan heb je nog zeker 2 meter extra.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 12:06

Fjordenmaniak schreef:
Vjestagirl schreef:
Slangevolte kun je net zo rijden als je S van handveranderen ipv via de middenlijn ga je van lange zijde naar lange zijde.

En toch heb ik al-tijd ruzie met die stomme slangen volte. Misschien dat ik ze te veel oefen maar Vjesta trekt dus van de ene lange zijde naar de andere alvast 'scheef' naar de kant waar ze heen moet, om na een correctie geen stelling meer te willen geven. Helemaal gek word ik van dat ding. En ik kan oefenen wat ik wil, maar beter wordt het niet. En door S van hand veranderen kan dus wel... Maf beest.

Fjordenmaniak schreef:
Vjestagirl schreef:
Het doorzitten is sowieso een beetje maf, veel paarden buigen nou eenmaal veel makkelijker en soepeler als je lichtrijd, want echt lekker doorzitten kan pas als ze helemaal ontspannen zijn en dat is dan weer makkelijker als er geen amazone op je rug je balans verstoord. En in een bruikbaarheids proef: wie zit er nog in praktijk altijd door, niemand toch?
Ik zit soms wel eens door, toen ik fanatieker dressuurmatig reed, deed ik dat geregeld. Mijn stalgenootje zit ook veel door, maar goed die gaat vrijdag M1 starten :D dus die zal wel moeten.

Jeps, die zal moeten. Maar voor de Fjorden was dit toch geen puur rijtechnische, dressuurmatige test? Het was toch te bedoeling om te laten zien dat je paard bruikbaar is als rijpaard?

Fjordenmaniak schreef:
Vjestagirl schreef:
Ook zou bijvoorbeeld een pasje achterwaards in een bruikbaarheidsproef heel nuttig zijn, of bijvoorbeeld een keer trailerladen, een hek opendoen; doorheen rijden en weer sluiten, wegdraven vanuit stilstand...

Deels mee eens, maar bv. trailerladen weer niet, want dat heeft niks met "zadel" "men" of "trek" te maken. Een hek openen kan natuurlijk ook door af te stijgen maar ook dan moet je Fjord natuurlijk rustig blijven.

Hoe gaat je opzadelen, daar kun je natuurlijk je eerste 10 al mee binnenslepen!

Trailerladen heeft idd niets met zadel, men of trek te maken, maar wél met bruikbaarheid. Wat heb je aan al die leuke dingen die je fjord kan als je vervolgens nooit ergens heen kan met je dier? Júist trailerladen vind ik belangrijk, belangrijker dan dat ze over 60cm heen komen...

En het opzadelen gaat geweldig. Vjesta verzet geen voet, en zeker niet als ze al een half uur gelopen heeft.

Fjordenmaniak schreef:
Vjestagirl schreef:

Je hoeft hem dus niet zo te lezen, maar vanuit galop kan je paard toch wel tussen F & A terug? Als je denkt dat ze dat niet red, neem je Vjesta voor F al iets terug, laat haar bij de F in draf overgaan, dan heb je de bocht om hem voor te bereiden op A afwenden.
Maak ook goed gebruik van je hoek, dan heb je nog zeker 2 meter extra.

Het nadeel is dat nét die hoek bij de wildkamp een stukje afloopt naar beneden toe, en daardoor wat slechter door te rijden is. Ik kreeg zelfs al het advies om hem gewoon helemaal af te snijden (dus de lange zijde een 2 meter korter te maken) om te voorkomen dat ze daar al te veel last van heeft...

En tuurlijk kan ze tussen F en A terug, maar tussen F en A terug naar een nét tempo draf zonder terug te vallen, mét die ontspanning én de buiging naar links om af te wenden is wel vrij kritiek...

Maar goed, we zien het allemaal wel. Gelukkig is Jacqueline erbij en die is heerlijk nuchter ('ach joh, en als je daar bent en je ziet het springen van die oxer niet zitten, dan spring je hem toch niet, kan jou het schelen als je maar lekker rijdt en er wat van leert!')

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:10

@Vjestagirl: Het doorzitten is sowieso een beetje maf, veel paarden buigen nou eenmaal veel makkelijker en soepeler als je lichtrijd, want echt lekker doorzitten kan pas als ze helemaal ontspannen zijn en dat is dan weer makkelijker als er geen amazone op je rug je balans verstoord. En in een bruikbaarheids proef: wie zit er nog in praktijk altijd door, niemand toch?

Ben ik 1 van de weinigen zeker die op beide paarden liever doorzit, om een oefening beter te krijgen. Rijd eerst ongeveer kwartier/halfuur licht en als ze dan lekker ontspannen zijn dan ik ga ik verder met de oefeningen met doorzitten. Die van mij zijn veel soepeler als ik ga doorzitten. In L2 KNHS moet je al bijna hele proef doorzitten en vanaf M1 is het hele proef doorzitten. :P

als je de proef gewoon leest als een normale dresuurproef moet je dus wel in die hoek terug, omdat er ander stond 'voor F terug' of 'tussen E en F terug'. Dus ja, wij oefenen het met die korte stop in de hoek en direct de bocht om.[/quote]
Ja zo staat het indd in het boekje! staat niet in dat je nog een heel rondje mag gebruiken om een overgang te maken. Weet wel dat als B.v je fjord niet goed aanspringt in de linkergalop, dat je dan nog een kans van de jury krijgt om het alsnog te proberen. Kost je alleen wel punten. Dat had ik dus 2 jaar geleden

@fjordenmaniak: Vind dat er wel wat verschil zit hoor tussen b.v C X halve grote volte links,X A halve grote volte rechts, wat in de B dressuur gevraagd word. en 2x door S van handveranderen, Dan moet je je paard toch wat sneller omstellen en heb je wat meer bochten :D. Maar ik vind de proef leuk, Kan alleen wel begrijpen dat iemand die helemaal geen wedstrijdervaring heeft dus moeite heeft met die 2x door S van handveranderen en die slangenvolte doorzitten.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 08:52

Wie zegt dat je tussen K en A in draf moet, staat vóór A dus dat kan ook bij de E zijn of voor de K ;) Kun je je wending ook netter inzetten.

Slangevolte is een basisfiguur die je gewoon hoort te beheersen. Niks mis mee. Hoef je geen wedstrijden voor te rijden.

Meteen doorzitten moet ook in de L dus hoor je ook te beheersen.

Lange stukken galop.... hoeveel galopeer je normaal dan, 1x rijbaan rond?

2x door S van hand veranderen is ook niet moeilijk als hij gewoon netjes aan je hulpen staat. ABOP is L2 niveau (anders stond het ook niet gelijk aan LL dressuur en B springen) dus er wordt wel wat van je verwacht.

En ander heel belangrijk punt: proeven zijn al tig jaar hetzelfde dus je hebt RUIM de tijd gehad om hem te oefenen en de puntjes op de i te zetten. Als je dat pas de laatste weken voor de ABOP gaat doen ben je al te laat als je om dit soort kleinigheden zit te stressen.

Succes donderdag!

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:03

Ik heb gister een A gereden voor de zadelproef :) :)
En met de trekproef kreeg ze een AA, dus nu helemaal blij, mevrouw werd "ff" Prestatie!!!!!! :)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:08

super gefeliciteerd!!!!! Ik zal vanmiddag weer ff trainen, voor de ABOP dinsdag!!!

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:11

marjan1986 schreef:
super gefeliciteerd!!!!! Ik zal vanmiddag weer ff trainen, voor de ABOP dinsdag!!!

Dank u!!!! :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:29

Zie je wel, niks om voor te stressen :D Zei ik toch!!

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:41

marianne1980 schreef:
Ik heb gister een A gereden voor de zadelproef :) :)
En met de trekproef kreeg ze een AA, dus nu helemaal blij, mevrouw werd "ff" Prestatie!!!!!! :)

Dit zijn de punten waar je voor traint :D

Super gedaan en gefeliciteerd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:37

nou dat zijn zeker super punten!
ik hoop dat Ravina ook zo lekker gaat donderdag

Tikan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:01

Marianne1980, nu weet ik ook wie jij bent!
Gefeliciteerd hoor!

Ben heel erg benieuwd hoe Cosimo het doet/heeft gedaan vandaag......
Die heeft dezelfde vader als Bastianne.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 15:18

Vippie schreef:
Wie zegt dat je tussen K en A in draf moet, staat vóór A dus dat kan ook bij de E zijn of voor de K ;) Kun je je wending ook netter inzetten.

Als het bij E of voor K was stond er 'Bij E' of 'tussen A en K'. Vóór A betekend ná de K en vóór de A.

Vippie schreef:
Slangevolte is een basisfiguur die je gewoon hoort te beheersen. Niks mis mee. Hoef je geen wedstrijden voor te rijden.

Klopt

Vippie schreef:
Meteen doorzitten moet ook in de L dus hoor je ook te beheersen.

True, maar is niet prettig voor je paard, en heeft ook weinig met bruikbaarheid te maken.

Vippie schreef:
Lange stukken galop.... hoeveel galopeer je normaal dan, 1x rijbaan rond? [/quote

Nope, maar ook weinig rechte lijnen. Ik galopeerd nóóit een hele lange zijde, daar zit altijd een figuur in.

Vippie schreef:
2x door S van hand veranderen is ook niet moeilijk als hij gewoon netjes aan je hulpen staat. ABOP is L2 niveau (anders stond het ook niet gelijk aan LL dressuur en B springen) dus er wordt wel wat van je verwacht.

Ik had het ook niet over moeilijk, ik had het over overbodig.

Vippie schreef:
En ander heel belangrijk punt: proeven zijn al tig jaar hetzelfde dus je hebt RUIM de tijd gehad om hem te oefenen en de puntjes op de i te zetten. Als je dat pas de laatste weken voor de ABOP gaat doen ben je al te laat als je om dit soort kleinigheden zit te stressen.

Ach ja, ik ben er pas 2 jaar mee bezig, en pas sinds eind augustus fanatiek aan het trainen onder begeleiding van de instructrice. Maar ja, ik snap dat dat niet lang genoeg is. En ik stress er niet over, ik stel ter sprake hoe zinvol de huidige test is.

Vippie schreef:
Succes donderdag!

Bedankt.