Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
marjan1986 schreef:ja gewoon dubbel gebroken mag wel maar niet dubbel gebroken met tong lepel helaas
alcootje schreef:marjan1986 schreef:ja gewoon dubbel gebroken mag wel maar niet dubbel gebroken met tong lepel helaas
Ik kan het me wel een klein beetje voorstellen dat ze een tonglepel niet willen hebben, het is toch een klein beetje een "hulp/dwang"middel om de tong er niet overheen te gooien. (begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet op tegen . Mijn ene paard heeft een hele tijd zijn tong naar buiten gegooid en ik heb ook alles geprobeerd. Ook een tonglepel)
Vjestagirl schreef:Dingen als direct doorzitten in draf, 2x door S van hand veranderen, voor a terug uit galop (dus tussen k en a) en bij a direct wenden, super lange galop lijnen...
marjan1986 schreef:Vjestagirl schreef:Dingen als direct doorzitten in draf, 2x door S van hand veranderen, voor a terug uit galop (dus tussen k en a) en bij a direct wenden, super lange galop lijnen...
Vind het wel een leuke proefVooral die slangenvolte en 2x door s van hand veranderen, Mogen ze in de B en L van KNHS ook wel zo doen, wat sneller achter elkaar, vind de KNHS proeven wat saai voor de paarden in B en L, alleen maar van die lange stukken. die lange lijnen galop vind ik juist wel weer fijn!
Vjestagirl schreef:Slangevolte kun je net zo rijden als je S van handveranderen ipv via de middenlijn ga je van lange zijde naar lange zijde.De slangevolte vind ik vooral lastig, ik vind het een vervelend figuur. Maar dat heb ik altijd al gevonden. Het 2x door s van hand veranderen vind ik idd ook wel leuk, maar is wel een ráár figuur. Of wat ik al weken hoor: 'als je paard kan buigen terwijl je doorzit en slangevoltes rijdt dan moet je als jury toch wel knap kippig zijn als je dan óók nog tweemaal 2x door s van hand veranderen nodig hebt om te zien hoe soepel het paard is'.
Vjestagirl schreef:Ik zit soms wel eens door, toen ik fanatieker dressuurmatig reed, deed ik dat geregeld. Mijn stalgenootje zit ook veel door, maar goed die gaat vrijdag M1 startenHet doorzitten is sowieso een beetje maf, veel paarden buigen nou eenmaal veel makkelijker en soepeler als je lichtrijd, want echt lekker doorzitten kan pas als ze helemaal ontspannen zijn en dat is dan weer makkelijker als er geen amazone op je rug je balans verstoord. En in een bruikbaarheids proef: wie zit er nog in praktijk altijd door, niemand toch?
Vjestagirl schreef:Ook zou bijvoorbeeld een pasje achterwaards in een bruikbaarheidsproef heel nuttig zijn, of bijvoorbeeld een keer trailerladen, een hek opendoen; doorheen rijden en weer sluiten, wegdraven vanuit stilstand...
Vjestagirl schreef:@fjordenmaniak: als je de proef gewoon leest als een normale dresuurproef moet je dus wel in die hoek terug, omdat er ander stond 'voor F terug' of 'tussen E en F terug'. Dus ja, wij oefenen het met die korte stop in de hoek en direct de bocht om.
Fjordenmaniak schreef:Vjestagirl schreef:Slangevolte kun je net zo rijden als je S van handveranderen ipv via de middenlijn ga je van lange zijde naar lange zijde.De slangevolte vind ik vooral lastig, ik vind het een vervelend figuur. Maar dat heb ik altijd al gevonden. Het 2x door s van hand veranderen vind ik idd ook wel leuk, maar is wel een ráár figuur. Of wat ik al weken hoor: 'als je paard kan buigen terwijl je doorzit en slangevoltes rijdt dan moet je als jury toch wel knap kippig zijn als je dan óók nog tweemaal 2x door s van hand veranderen nodig hebt om te zien hoe soepel het paard is'.
Fjordenmaniak schreef:Vjestagirl schreef:Ik zit soms wel eens door, toen ik fanatieker dressuurmatig reed, deed ik dat geregeld. Mijn stalgenootje zit ook veel door, maar goed die gaat vrijdag M1 startenHet doorzitten is sowieso een beetje maf, veel paarden buigen nou eenmaal veel makkelijker en soepeler als je lichtrijd, want echt lekker doorzitten kan pas als ze helemaal ontspannen zijn en dat is dan weer makkelijker als er geen amazone op je rug je balans verstoord. En in een bruikbaarheids proef: wie zit er nog in praktijk altijd door, niemand toch?dus die zal wel moeten.
Fjordenmaniak schreef:Vjestagirl schreef:Ook zou bijvoorbeeld een pasje achterwaards in een bruikbaarheidsproef heel nuttig zijn, of bijvoorbeeld een keer trailerladen, een hek opendoen; doorheen rijden en weer sluiten, wegdraven vanuit stilstand...
Deels mee eens, maar bv. trailerladen weer niet, want dat heeft niks met "zadel" "men" of "trek" te maken. Een hek openen kan natuurlijk ook door af te stijgen maar ook dan moet je Fjord natuurlijk rustig blijven.
Hoe gaat je opzadelen, daar kun je natuurlijk je eerste 10 al mee binnenslepen!
Fjordenmaniak schreef:Vjestagirl schreef:@fjordenmaniak: als je de proef gewoon leest als een normale dresuurproef moet je dus wel in die hoek terug, omdat er ander stond 'voor F terug' of 'tussen E en F terug'. Dus ja, wij oefenen het met die korte stop in de hoek en direct de bocht om.
Je hoeft hem dus niet zo te lezen, maar vanuit galop kan je paard toch wel tussen F & A terug? Als je denkt dat ze dat niet red, neem je Vjesta voor F al iets terug, laat haar bij de F in draf overgaan, dan heb je de bocht om hem voor te bereiden op A afwenden.
Maak ook goed gebruik van je hoek, dan heb je nog zeker 2 meter extra.
Vippie schreef:Wie zegt dat je tussen K en A in draf moet, staat vóór A dus dat kan ook bij de E zijn of voor de KKun je je wending ook netter inzetten.
Vippie schreef:Slangevolte is een basisfiguur die je gewoon hoort te beheersen. Niks mis mee. Hoef je geen wedstrijden voor te rijden.
Vippie schreef:Meteen doorzitten moet ook in de L dus hoor je ook te beheersen.
Vippie schreef:Lange stukken galop.... hoeveel galopeer je normaal dan, 1x rijbaan rond? [/quote
Nope, maar ook weinig rechte lijnen. Ik galopeerd nóóit een hele lange zijde, daar zit altijd een figuur in.Vippie schreef:2x door S van hand veranderen is ook niet moeilijk als hij gewoon netjes aan je hulpen staat. ABOP is L2 niveau (anders stond het ook niet gelijk aan LL dressuur en B springen) dus er wordt wel wat van je verwacht.
Ik had het ook niet over moeilijk, ik had het over overbodig.Vippie schreef:En ander heel belangrijk punt: proeven zijn al tig jaar hetzelfde dus je hebt RUIM de tijd gehad om hem te oefenen en de puntjes op de i te zetten. Als je dat pas de laatste weken voor de ABOP gaat doen ben je al te laat als je om dit soort kleinigheden zit te stressen.
Ach ja, ik ben er pas 2 jaar mee bezig, en pas sinds eind augustus fanatiek aan het trainen onder begeleiding van de instructrice. Maar ja, ik snap dat dat niet lang genoeg is. En ik stress er niet over, ik stel ter sprake hoe zinvol de huidige test is.Vippie schreef:Succes donderdag!