Fjorden zijn weer helemaal hip!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saika

Re: Fjorden zijn weer helemaal hip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:08

Ik ben het geheel met Vippie eens.
Daarnaast denk ik dat de "populariteit" (voor zover je daar van kan spreken) ook mede door internet komt. Nu zie je nog eens een fjord in de sport, of goed bewegende fjorden op een foto of een filmpje. Toen enkele jaren geleden internet nog niet zo gewoon was zag je dat gewoon niet. Terwijl er toen ook al een handjevol fjorden in de Z liepen, net als nu. Het algehele beeld van mensen kan daardoor best iets veranderd zijn. Toch ben ik niet van mening dat een fjord "hip" is. Echt niet. Een fjord op behoorlijk niveau in de sport is nog steeds meer uitzondering dan regel en door de beperkingen van het ras zal dat denk ik ook zo blijven. En dat is ook niet erg, dat kenmerkt de fjord. In principe is de fjord inzetbaar in alle diciplines zonder daarin bijzonder uit te blinken.
Het handjevol fjorden dat nu op hoog niveau loopt in de sport is een uitzondering. En dat was jaren geleden niet anders. Ook al waren ze toen niet bekend, door het ontbreken van internet, en nu ook doordat sommige ruiters niet de behoefte hebben hun paard of hun prestaties op internet te laten zien.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:24

Of het door internet komt of niet, ik merk wel dat Fjorden in de dressuur sport het steeds beter doen en populairder worden. En door dit soort fora worden steeds meer mensen aangespoort om ook te starten met hun Fjord in de dressuur. En Taco en Banshee vind ik een heel goed voorbeeld, ook al is niet iedereen fan van de Fjord, ze vormen echt een super promotie en doen het prachtig in de dressuur. Ik heb echt bewondering voor ze hoor Haha!.

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:27

Ik heb het nooit zo met die volbloedpaarden gehad, en nu heb ik eindelijk mijn eigen Fjordje Haha!
Fjorden hebben gewoon een mooie kleur en zijn zéker geschikt voor de sport Ja
Ik snap de mensen die Fjorden niet mooi vinden gewoon niet Clown

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:33

Ik denk dat zij net zo over Fjorden, Hafs, Friezen en Tinkers denken.. allemaal 1 pot nat toch?? Knipoog

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:19

moniquelucky schreef:
Carolinef schreef:
.

Daarnaast is het met fjorden heel veel zo dat; eens verknocht aan die dikkerds, altijd verknocht maar idd, go fjord!!!!!! Afgod

Helemaal mee eens Knipoog Haha! .

Sorry maar dat heb ik nu niet.
Ik ben helemaal gek van mijn fjord. Een betere, mooiere, lievere enz is er niet maar ik vind niet alle fjorden leuk.

Wat ik wel aan alle fjorden leuk vind is het eigenwijze karakter maar qua uiterlijk niet.

Noor90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:46

Ik vind gewoon alles leuk aan fjordjes, uiterlijk, innerlijk, alles Haha!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:36

Vippie schreef:
o0o_Jade_o0o schreef:
inderdaad, was me ook al opgevallen. Denk gewoon dat mensen met een fjord zich inderdaad meer durfen tonen sinds Taco &. Banshee. xD

Nou sorry maar er zijn voor die tijd ook al zat topics geweest hoor. Dat is echt niet sinds T&B. De een plaats nu eenmaal meer fototopics van zn paard dan de ander, ik bv zelden en dat is niet omdat ze niks presteerde, vond het gewoon niet nodig. En ook Cadiz zal er zelden te zien zijn. Zie gewoon geen meerwaarde en zo zullen er meer zo denken. Zet mn foto's liever op sites met echte fjordenliefhebbers Haha!

Goed gesproken Viv. RB is echt wel veel te vinden op internet alleen niet zo veel op bokt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:41

Fjorden zijn ook lekker herkenbaar. Zelfs leken herkennen de fjord als ras als eerste. Er zijn veel fjorden op maneges, daar kennen mensen fjorden ook weer van.
Weet niet of ze 'opeens' hip zijn, eerder bekender. Lachen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:42

Er wordt me anders akelig vaak gevraagd of ik een haflinger heb Schijnheilig

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:44

En mijn Haflinger word vaak verward voor een fjord Huilen van het lachen ik zie een zwakke plek in mijn argument.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:53

Zack word vaak buiten nog steeds voor haflinger uitgemaakt hoor Schijnheilig

En ik weet niet meer wie het zei:
Maar groter en rijtypischer beter?!
Ben ik het absoluut niet mee eens.
We hebben FJORDEN geen Rijpony die op een fjord lijkt..

Ik vind de meeste rijtypische fjorden ook niks hebben (sorry wil niemand tegen het been schoppen)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:57

Ik rijd al 17 jaar fjord en toen liepen er inderdaad ook al fjorden in het M en in het Z mee. Mijn principe is altijd met een fjord kan je alles een klein beetje maar die zal nergens echt in uitblinken. Misschien voor zijn ras maar niet in een dressuurring, er zijn zat meer paarden die een stuk lichtvoetiger, sierlijker verhevener met veel meer gang lopen dan de fjord. Daar is de fjord gewoon het paard niet naar. Maar je kan er heerlijk mee buiten rijden, lekker mee springen, dressuur mee rijden, endurance mee starten en ook nog eens aangespannen mee rijden. Kortom een zeer veelzijdig paard. Ik vind ze niet zo zeer mooi maar met name praktisch.
Of ze hip zijn geworden door de Taco's, Banshee's en Guusje's onder de fjorden weet ik niet. Maar ik weet wel dat die er 17 jaar geleden nog niet waren en dat er toen ook genoeg te beleven viel op fjordengebied. Ik zou het wel jammer vinden als het door dit soort paarden zou komen dat een ras populairder werd want het aantal fjorden dat Z2 of hoger loopt is inderdaad niet groot. Als je dan als meisje je blind staart op de eerder genoemde fjorden die het goed doen in de sport, eigenaren hebben die hun fjorden en zichzelf graag in de belangstelling zetten en her en der showtjes willen geven, kan je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen als blijkt dat je niet die resultaten uit jouw fjord haalt. En laten we wel wezen dan ligt het toch altijd aan het paard Clown .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:51

Ik kan me goed plaatsen in de de berichtjes van Vippie , Lennox en Sjolvir.

Ik denk ook dat door de populariteit van het paardrijden zelf veel recreatie ruiters bij zijn gekomen. En Dan staat de fjord al hoog op de lijst om aangeschaft te worden. Ze zijn vaak cool in de kop, gaan niet stuiteren na een weekje rust en je kan leuk meekomen in de basis sport van verschillende diciplines.

Ik hoop allen dat de fokkerij niet nog luxer gaat fokken. De jury was afgelopen keuring erg blij mijn ouderwetse fjord te zien want die zagen ze niet zo vaak meer. Laten we niet dezelfde kant opgaan als bij de haflingers en friezen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:02

haha mijn fjord werdt een poosje geleden uitgemaakt voor Shetlander whihi wel door een oude man maar toch Tong uitsteken

Ik ben altijd al weggeweest van fjorden ik vind ze er super mooi uitzien en ze zijn vaak inderdaad heel cool en niet snel bang van dingen inelk geval mijn fjord zeker niet..
Ik heb nog een ouderwets type lekker stevig en dik, heerlijk toch? ik rij alleen lekkere buitenritten met haar en daar is ze uitermate geschikt voor.
Ik heb best veel gehoord dat mensen hun fjord wegdeden omdat het geen echt paardje zou zijn (of terwijl ze schaamden zich voor hun fjord bij vriendinnen want die hadden allemaal een echt paard tss hoe erg kun je zijn?) en achteraf hebben ze spijt dat zr hun fjordje verkocht hebben want hij was toch wel leuker en relexder dan het paardje wat ze nu hebben...
Ik ben stapelgek op mijn Tuttebel (haha leuk koosnaampje he?) en wat een ander dr van vind zal mij een worst wezen Tong uitsteken

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:52

Ja sluit me ook zeker aan bij lennox, Viv en wendy, tis idd zo dat de een zichzelf en paard niet zo nodig in de schijnwerpers wil plaatsen dan de ander, en ieders keuze verdient respect.

Haakon werd tijdje gelden nog aangezien voor Ijslander; was een bekakte man bij ons op stal, zo eentje in 4 delig rijkostuum en al, aardappel in de keel, ik stond te toiletteren, zegt ie tegen me; goh dus dit is nu een ijslander??? Nee zei ik, dit is nu een fjord Haha!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:55

Kelly_Taco schreef:
Ik denk niet dat het zoveel met Banshee, Taco, Fjordy te maken heeft.
De fjord wordt tegenwoordig gewoon veel meer meegedaan Ja

Dat denk ik inderdaad ook. Natuurlijk zijn de fjorden van tegenwoordig ook iets minder type tanker, waardoor ze beter presteren in de sport.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 07:06

ik vind het eigenlijk jammer dat ze zo rijtypisch gefokt worden......leuk voor de sport,maar voor het ras zelf minder

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:36

intressant om te lezen, ik ga mijn mening er even niet op los laten want dan onstaat er denk ik ook bokt rel haha..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:38

Vertel Machteld Tong uitsteken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:27

maccie schreef:
intressant om te lezen, ik ga mijn mening er even niet op los laten want dan onstaat er denk ik ook bokt rel haha..

zeg nou!!!!!!!
ben gek op relletjes!!!!! Duivel

Mijn fjord wordt nogwel eens uitgemaakt voor prezwalski paard.. Dromen
(kan me dat qua uiterlijk best voorstellen.. alleen heb ik niet de behoefte om
op een prezwalski te willen rijden.....)

En ehh. 2 jaar terug op het fjovrili wedstrijd gebeuren.. de zaterdag.. dus het "gewone"
paarden dagje, zeg maar.. Werd mijn fjord uitgescholden voor Haf.. kan me daar normaal
niet over verbazen.. Maar heb toen lachend gezegd.. tegen knotjes eigenaar...
Je rijdt bij fjovrili een wedstrijd... dat staat voor fjorden vrienden limburg.. en dan kom je
op die wedstrijd een fjord tegen.. Nou dan vind ik toch wel dat je hem moet herkennen...
en ik heb geen robl. of zo.. ik heb gewoon een fjord met streep.. dat is toch herkenbaar?
Zou je denken... toch...

Ik ben voor oud type....met toch best wel lijf!!!! (anders pas ik er ook niet op!!!)

Niet hip.. maar hippisch.. en soms hippend.....
Overigens mijn bolle ooit gekregen.. en ik was van plan gewoon recreatie ruiter te zijn.....
Ben dat naar mijn idee, trouwens nog steeds.....

Een wedstrijd ruiter is in mijn ogen iemand, die elke week een paard op de trailer
schuift en daar mee op wedstrijd gaat (of meerdere paarden..)
Ik vind 1 x per maand wedstrijd doorgaans al wel weer genoeg.... (mijn bolle
trouwens ook...) Ik ben een recreant!!! joepieeeee!!!! vrijheid!!!!! Cool
nieuwe missie gestart.. vorig jaar beleerd voor kar.. ga zaterdag bij les kijken..
als bevalt, daar lid worden.. morgen.. buitenrit!!! zondag.... buitenrit......

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:03

ik ben ook benieuwd maccie vertel Haha!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:01

Dit topic doet me goed zeg, enorm! In mijn omgeving ben ik de enige met een fjord. De rest hebben zogezegt knotjes paarden en willen of zijn al de sport in. Ze vinden mijn fjord echt compleet anders als hoe de fjord er 5 jaar geleden bij stond. Het ras fjord maakt zo'n doorstart er gaan veel oude hengsten maar komen ook veel jonge hengsten bij waardoor je nieuw bloed krijgt. Zet maar eens een fjord uit 1980, 2000 en nu naast elkaar elke paardenvriend ziet verschil.

Ik ben trots op het ras, trots op hun karakters en heb bewondering voor hun makheid en goedheid met een eigenwijs tintje.

Voor mij geen ander ras hoor, en als je dan ook nog tegen een flemende baby aanloopt die tekoop staat en de X factor bezit ben ik verkocht. 3 maart heb ik deze flemende baby alweer 1jaar en 1juni word ze pas 2..

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:02

Rosa_ schreef:
Kelly_Taco schreef:
Ik denk niet dat het zoveel met Banshee, Taco, Fjordy te maken heeft.
De fjord wordt tegenwoordig gewoon veel meer meegedaan Ja

Dat denk ik inderdaad ook. Natuurlijk zijn de fjorden van tegenwoordig ook iets minder type tanker, waardoor ze beter presteren in de sport.

Dat wilde ik ook zeggen. Ze zijn tegenwoordig wat luxer, gelukkig maar!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:33

ik vind het juist jammer dat ze zo luxe gefokt worden!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:13

Waarom ?????