Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marigold schreef:ja, 1 van de twee moet je doen,
een paspoort moet je hebben.
en fjordnina, voor zover ik weet wordt je fjord niet opgenomen in het stamboek zonder een chip..
ik heb het zelf gehad vorig jaar met mijn veulen, wou haar dna laten doen en geen chip, had ontheffing etc, maar kon daardoor geen fjorden papier krijgen terwijl beide ouders stamboek zijn.
achteraf erg jammer, want degene die het veulen van me gekocht heeft, heeft haar nu wel laten chippen, maar veulen was toen al bij de merrie weg, dus geen papier (ze zouden er nog wel achteraan, weet nog niet of daar al nieuws over is).
Cil schreef:pff wat een gedoe en dat alleen omdat ik even de merrie op naam wou laten zetten..
Maar goed .. niks aan te doen..
Wel belachelijk duur trouwens dat overschrijven als je geen lid bent...
IlsjePilsje schreef:Chippen is niet verplicht, tenzij je de fjord een paspoort via het stamboek wil laten geven.
Mijn fjord heeft goede papieren, maar aangezien het fjordenpaardenstamboek zo onwijs standvastig is over het chippen (ik heb Van Bon aan de telefoon gehad en na dit gesprek heeft het stamboek het helemaal gedaan bij mij - er was geen discussie mogelijk)... heeft mijn paard een paspoort via een anders instantie
Marigold schreef:en fjordnina, voor zover ik weet wordt je fjord niet opgenomen in het stamboek zonder een chip..
ik heb het zelf gehad vorig jaar met mijn veulen, wou haar dna laten doen en geen chip, had ontheffing etc, maar kon daardoor geen fjorden papier krijgen terwijl beide ouders stamboek zijn.
achteraf erg jammer, want degene die het veulen van me gekocht heeft, heeft haar nu wel laten chippen, maar veulen was toen al bij de merrie weg, dus geen papier (ze zouden er nog wel achteraan, weet nog niet of daar al nieuws over is).
.
Cassidy schreef:Identificatie van je paard is verplicht, en dat kan via Chip of DNA, en een paspoort is verplicht als je van het erf afgaat en je paard wilt transporteren.
Netty18 schreef:
Anders had het maar €20 gekost...
toverpaardje schreef:En nu, hebben jullie het paard wel overgeschreven?
Cil schreef:Ik heb vandaag een mail gehad van Dhr. v Bon, dat de eigenaar van de fjordenmerrie (die ik dus rijd) in overtreding is met de EU wetgeving omdat de merrie niet gechipt is.
toverpaardje schreef:Je mag van hem wel Dna registreren hoor, maar bij mij werd er bij gezegd dat als ik naar de keuring wilde ze toch nog gechipt moest worden.