Chippen verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

toverpaardje

Re: Chippen verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:44

Registratie is verplicht, of door chippen, of door vastleggen van DNA in het paspoort. Ik heb het bij mijn fjordenmerrie ook laten vastleggen door middel van DNA, maar Bon liet toen ook al doorschemeren dat ik op een keuring er niet mee welkom zou zijn. Ik ben zeer benieuwd hoe dat bij Fjordnina afloopt!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:46

Marigold schreef:
ja, 1 van de twee moet je doen,
een paspoort moet je hebben.

en fjordnina, voor zover ik weet wordt je fjord niet opgenomen in het stamboek zonder een chip..
ik heb het zelf gehad vorig jaar met mijn veulen, wou haar dna laten doen en geen chip, had ontheffing etc, maar kon daardoor geen fjorden papier krijgen terwijl beide ouders stamboek zijn.
achteraf erg jammer, want degene die het veulen van me gekocht heeft, heeft haar nu wel laten chippen, maar veulen was toen al bij de merrie weg, dus geen papier (ze zouden er nog wel achteraan, weet nog niet of daar al nieuws over is).

Goh marigold, dan is het inderdaad erg jammer. Ik vind het zelf belachelijk als een veulen wat DNA geregistreerd word geen stamboekpapieren kan krijgen. Dat zou toch gewoon moeten kunnen.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 14:57

pff wat een gedoe en dat alleen omdat ik even de merrie op naam wou laten zetten..
Maar goed .. niks aan te doen..

Wel belachelijk duur trouwens dat overschrijven als je geen lid bent...Lips are sealed

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:18

Cil schreef:
pff wat een gedoe en dat alleen omdat ik even de merrie op naam wou laten zetten..
Maar goed .. niks aan te doen..

Wel belachelijk duur trouwens dat overschrijven als je geen lid bent...Lips are sealed

Dat overschrijven op naam kan natuurlijk evengoed los van dat chippen. Het stamboek kan het je natuurlijk niet verplichten om te chippen, bovendien komt het stamboek niet bij je langs maar moet je dan met het paard naar een keuring waar je het kan laten chippen. Als de eigenaar van het paard het niet wilt, tja... dan is het risico ook voor hem?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:42

IlsjePilsje schreef:
Chippen is niet verplicht, tenzij je de fjord een paspoort via het stamboek wil laten geven.
Mijn fjord heeft goede papieren, maar aangezien het fjordenpaardenstamboek zo onwijs standvastig is over het chippen (ik heb Van Bon aan de telefoon gehad en na dit gesprek heeft het stamboek het helemaal gedaan bij mij - er was geen discussie mogelijk)... heeft mijn paard een paspoort via een anders instantie

BTW zag net dat het misschien niet helemaal duidelijk staat. Maar mijn paard is dus DNA-geregistreerd. Nu deed ik al weinig met het stamboek, maar door deze actie van Dhr. van Bon wil ik er echt niets meer mee te maken hebben. Hij deed echt best vervelend aan de telefoon en ik denk dat veel mensen hebben gechipt puur door deze mening van het stamboek (weet ik wel zeker, want ik sprak iemand vorige week die mij vertelde dat als ze had geweten ergens anders een paspoort met DNA registratie te kunnen krijgen, ze dit ook had gedaan).
Het is ook wel erg belachelijk, aangezien ze voor heel veel fjorden een DNA-profiel aan laten maken.... waarom er dan ook een chip in willen duwen.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 11:02

En bij welk stamboek heb jij jouw paard nu laten aanmelden?

Ik ben het idd ook erg beu met Dhr Bon.. Hij reageerd alles behalve vriendelijk en hij heeft mij nu wijsgemaakt dat overschrijven op naam me €75 ?!! gaat kosten.. omdat de eigenaar geen lid is van het stamboek.. was hij dit wel zou het maar €20 kosten... Frusty Lips are sealed

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:07

Marigold schreef:
en fjordnina, voor zover ik weet wordt je fjord niet opgenomen in het stamboek zonder een chip..
ik heb het zelf gehad vorig jaar met mijn veulen, wou haar dna laten doen en geen chip, had ontheffing etc, maar kon daardoor geen fjorden papier krijgen terwijl beide ouders stamboek zijn.
achteraf erg jammer, want degene die het veulen van me gekocht heeft, heeft haar nu wel laten chippen, maar veulen was toen al bij de merrie weg, dus geen papier (ze zouden er nog wel achteraan, weet nog niet of daar al nieuws over is).

Als dit is gebeurd is het fjorden stamboek niet volgens de wetgeving aan het werken. Net als bij de KWPN als KNHS is een DNA profiel een goedgekeurde alternatief zoals wettelijk nu is vast gelegd. Het fjorden stamboek mag daarvan niet afwijken en had gewoon het veulen moeten accepteren die de juiste procedure bij PVV is ondergaan.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 09:47

@ IsjePilsje waar heb jij jouw paard nu bij ingeschreven??

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:50

Het is verplicht Knipoog

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:54

Weet iemand wat de kosten zijn van het DNA?
Ik heb een 17 jarige gehad, die nu geen paspoort en geen chip heeft.
Heb weinig zin daar nu alsnog een chip in te doen.
Paard heeft al zoveel klachten.
Volgens mijn dierenarts is het DNA heel duur(kan niet zeggen hoeveel) en zou hij gewoon chippen.
Iemand een richtprijs?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:58

DNA is niet zoveel duurder dan chippen. Voor het chippen was ik 35 euro kwijt (excl. paspoort) voor dna iets van 45 euro.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:59

Mijn fjord heeft nu een paspoort via het KNHS. DNA kost iets meer en iets meer bewerkelijk dan chippen. Er is een site waar je alles kunt vinden over wat je moet doen (bezwaarschrift indienen etc). En het kost je een DA bezoek, aangezien er DNA afgenomen moet worden, maar als je dat combineert met bijvoorbeeld de tetanus/influenza....dan zijn het de kosten niet.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:09

DAN afnemen is niet scheeuwend duur, maar de DA verdient nou eenmaal meer aan een chip Knipoog .

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 14:35

ZIjn er meer mensen die ervaring hebben met het stamboek met het overschrijven op naam?? Ik wist niet dat dat zo'n gedoe was zeg... Frusty
Ik heb met mijn kwpn paard lang niet zoveel problemen gehad en dat was ook lang niet zo duur!!!! Lips are sealed

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:38

Cassidy schreef:
Identificatie van je paard is verplicht, en dat kan via Chip of DNA, en een paspoort is verplicht als je van het erf afgaat en je paard wilt transporteren.

Zie alle bovengenoemde en eigenlijk mag een DA of een hoefsmid je paard niet eens meer behandelen als deze geen chip oid had, je paard mag ook niet worden geslacht.

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:43

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:00

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:04

Ik heb die link geplaats omdat iemand wilde weten of chippen verplicht is.
Hier staat alles precies in.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 15:15

Bedankt in ieder geval. Knipoog

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 13:48

Ik heb vandaag een mail gehad van Dhr. v Bon, dat de eigenaar van de fjordenmerrie (die ik dus rijd) in overtreding is met de EU wetgeving omdat de merrie niet gechipt is.
En dhr v Bon was ook niet blij met het feit dat de eigenaar het niet eens was met de kosten van het overschrijven op naam van de merrie. (€75!!) Ik vind het zelf ook belachelijk veel geld! En dat alleen omdat de eigenaar geen lid meer is van het stamboek..!! Lips are sealed Anders had het maar €20 gekost... Hamer

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:36

En nu, hebben jullie het paard wel overgeschreven?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:40

toverpaardje schreef:
En nu, hebben jullie het paard wel overgeschreven?

Nee... door het hele gezeik met Dhr. v Bon omdat die bleef zeuren over dat chippen en de kosten hebben we het nu even gelaten voor wat het is.. De eigenaar was het zo beu dat hij nu eerst ga kijken wat nog meer mogelijkheden zijn voor het overschrijven..
Maar ben het wel met hem eens.. belachelijk duur! Boos!
Maar ja ik heb ook geen recht van spreken want officieel is het mijn paard niet.. dus ik kan weinig doen als de eigenaar het niet wilt.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:13

Cil schreef:
Ik heb vandaag een mail gehad van Dhr. v Bon, dat de eigenaar van de fjordenmerrie (die ik dus rijd) in overtreding is met de EU wetgeving omdat de merrie niet gechipt is.

Volgens mij is die meneer Van Bon niet helemaal goed bij zijn hoofd. Wie is hier nu in overtreding door van zijn leden te eisen dat de paarden worden gechipt, terwijl er wettelijk gezien een alternatief is?

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:24

Je mag van hem wel Dna registreren hoor, maar bij mij werd er bij gezegd dat als ik naar de keuring wilde ze toch nog gechipt moest worden.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:31

toverpaardje schreef:
Je mag van hem wel Dna registreren hoor, maar bij mij werd er bij gezegd dat als ik naar de keuring wilde ze toch nog gechipt moest worden.

Maar dat is toch belachelijk? Elk paard wat een paspoort heeft zou mee moeten kunnen doen aan een keuring. Zo bepaald het stamboek toch dat de paarden worden gechipt? BTW ik kreeg dus geen paspoort van het stamboek met DNA, ook al gaat mijn fjord helemaal niet naar de keuringen.