Manen van fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keetieee

Re: Manen van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:47

Ik durf er niet aan te beginnen..ben bang dat als ik ga knippen ..blijf knippen..hier een stukje daar een stukje..tot er niks meer is Lachen lijkt me zo moeilijk om het perfect te krijgen..dus tot nu toe lekker lang..

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:41

@Charret: heb je die dan nog laten namaken of heb je hem zo van Marloes overgenomen? Want als ik ga kijken hoe het met de hals van Ronan, Anca, de hengsten en overige fjorden is, lijkt me toch dat je een aantal mallen moet hebben?
Toch lijkt het me wel heel makkelijk. Is mss toch ook wat voor mij. Ben altijd moeilijk aan het doen met het begin en eind. Maar als het een beetje een standaard mal is, die ik bij alle paarden kan gebruiken, scheelt me dat wel veel tijd, zeker met het oog op de komende keuringen.
Weet je ook hoe ze de mal hebben gemaakt?
Ik knip ook altijd een paar hapjes uit het witte om mijn boog een beetje te bepalen. Dan knip ik het witte. Daarna knip ik het zwarte wel met de boog mee, maar nog niet meteen 'officieel'. Dan knip ik het witte aan de andere kant, maar 'kijk' tussen de manen door of ik ongeveer op dezelfde hoogte zit als aan de andere kant. Heb ik dat klaar, check ik even aan de voor- en achterkant of de boog aan beide kanten ongeveer even hoog is en dan knip ik het zwarte (deze knip ik wel aan de kant, waarvan ik vind dat het witte het beste is gelukt). Ik maak de manen ook altijd nat met een plantenspray en wat bij mij het beste helpt, is dat ik nog een extra paar ogen heb, die mee kijkt. (meestal Leo)
Toch probeer ik ook nog regelmatig met de toiletteeravonden van Fjorden Brabant mee te doen, terwijl ik toch nog heel veel fjorden eigenlijk knip.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:50

Suzanne Marloes heeft me het voorbeeld gestuurd via de post en ik heb die overgetrokken op karton. Eigenlijk is hout beter want dat is wat steviger en kan gewoon nat worden. Dus dan is hij helemaal af.
Ik kan je wel een voorbeeld op de post doen Ja

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:09

darkmoona schreef:
Sonja schreef:
De manegefjord heb ik laatst een keertje in zwartwitte blokjes geknipt. Was ook wel leuk om eens te doen!

Die blokjes wil ik ook wel eens doen bij mijn Fjord maar hoe bepaal je nu de afstand tussen de blokjes want het moet natuurlijk wel een beetje netjes eruit zien.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:02

Ik knip eerst alles op de lengte die ik wil en dan het wit korter.Als je het goed bijhoudt,blijft de boog er mooi in.Dan knip ik het zwart gelijk met het wit en dan het wit korter Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:54

Citaat:
Die blokjes wil ik ook wel eens doen bij mijn Fjord maar hoe bepaal je nu de afstand tussen de blokjes want het moet natuurlijk wel een beetje netjes eruit zien.

Gewoon eerst wat plukjes omvouwen, en kijken welke afstand je mooi vindt. Dat afmeten op je trekkammetje (daar hou ik e.e.a. strak mee als ik knip), elastiekje om de gewenste breedte op het kammetje, en knippen maar!

h0rsesgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:04

De manen knippen van een fjord kon ik vroeger echt niet . Maar sinds ik alleen maar eigen fjorden heb gehad doe ik niks anders , het is zo simpel. Ik doe het gewoon met een goede schaar. En dan knip ik eerst het witte weg en dan kijken of het witte gelijk is en daarna doe ik het zwarte . En het moet wel een beetje met een boogje erin sitten want anders is het 1 rechte lijn en dat vindt ik zelf niet mooi.
groetjesss

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:25

toen mijn fjord nog korte manen had liet ik het altijd door iemand anders knippen omdat ik het zelf niet echt durfde te knippen ik was bang dat ik haar manen zou verzieken omdat ik toen nog te jong was om het zelf mooi in een boog te knippen.
de gene die het voor me knipte knipte eerst het zwarte gedeelte tot aan het witte
en doen deed ze het witte gedeelte korter als het zwarte gedeelte
later heb ik besloten om de manen lang te laten groeien

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:47

ik ben het ook aan het laten groeien.. heeft iemand misschien een foto van een fjord met echt hele lange manen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:41

mijn fjord heeft ws niet de langste manen, maar wel lange dansende manen. Kijk voor foto's in mn profiel.
Afbeelding

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:32

De manen van mijn fjord zijn nog lang, maar ik ga ze knippen.. Ik ga in september mee doen met een wedstrijd, maar dan ga ik dus zijn manen knippen, het is dan de 1e keer datzijn manen geknipt worden. Hoelang van te voren kan ik ze het beste knippen dan?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:42

wat is trouwens een goede schaar om fjordenmanen mee te knippen

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:10

Snoevie schreef:
wat is trouwens een goede schaar om fjordenmanen mee te knippen

ik gebruik een echte kappersschaar.
Die zijn lekker scherp.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:56

gewoon een goede scherpe dus........kappersscharen kan je zeker alleen bij een groothandel kopen?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 00:11

Snoevie schreef:
gewoon een goede scherpe dus........kappersscharen kan je zeker alleen bij een groothandel kopen?

nee hoor de mijne komt van de etos vandaan. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:46

ah oke!
dat wist ik niet,weer wat geleerd

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:45

dit is mijn verzorgfjord gypsy, die heeft dus lange manen:
Afbeelding

zelf knip ik Shadow op 1 lengte (zwart en wit dezelfde hoogte) omdat zij in de winter breed uitlopende manen heeft, het wit valt dan bijna om, 's zomers heeft ze beter te knippen manen, maar die zijn erg stug.

daarom ga ik 29 april naar de toiletteer en voorbrengmiddag in Zuid-Beyerland, ik hoop hier wat tips te krijgen om shadow dus wel in 2 lengtes te kunnen knippen.

Ik knip met zo'n schaar met een kromme punt, maar ik wil wel een kappersschaar gaan proberen omdat shadow dr maantjes zo stug zijn.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:04

Ik laat de manen ook gewoon lang groeien Haha!
Geen gedoe. Hou het wel bij door ze te trekken zodat het er een beetje fatsoenlijk uit ziet.
Wat ik wel knip is het gedeelte waar het kopstuk van het halster of hoofdstel zit. Dat zit anders voor geen meter als er zo'n bos tussen moet. Dat knip ik met zo'n gebogen schaar van de ruitersportzaak.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:14

Daphne_65 schreef:
daarom ga ik 29 april naar de toiletteer en voorbrengmiddag in Zuid-Beyerland, ik hoop hier wat tips te krijgen om shadow dus wel in 2 lengtes te kunnen knippen.

Ik ga ook aanstaande zondag, maar dan zonder Norvid. Helaas kan niemand mn lieverd meenemen. Ik ga dus solo.