Zal ik een fjord kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_manon_x

Re: Zal ik..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 14:11

Vjestagirl schreef:
Voordelen van een fjord:
-Ze zijn gemiddeld genomen niet zo groot (dat is dus voor jou een voordeel)
-Ze zijn niet zo prijzig
-Ze hebben de naam sober in het onderhoud te zijn
-Ze zijn lekker nuchter (de meesten)
-Ze hebben een leuke uitstraling
-Ze hebben een flink doorzettings vermogen
-Ze zijn winterhard

Nadelen van een fjord:
-Ze zijn echt beresterk... Vergis je er niet in
-Ze zijn ontzettend eigenwijs
-De meesten zijn niet echt geschikt om mee te dressuren (dat voorbeeld van Taco en Guusje is meer uitzondering dan regel)
-Als je niet consequent bent lopen ze zo over je heen, je moet echt de baas zijn
-Ze verdrukken het vaak als ze pijn hebben oid, waardoor je het pas merkt als het echt goed mis is
-Ze zijn niet geschikt als beginnerspaard (of je moet echt zo'n brave sul hebben)

Kijk hier heb een beetje wat aan.
Tsjaa, als je dan die nadelen ziet, noujaa.

Maar niemand ziet mij meer als een beginner dus volgens mij is dat ook niet zo, ik train namelijk ook op eind b - L niveau.
Noujaa ik zie wel verder.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:24

x_manon_x schreef:
Ik ben zelf bij de 1.70 dus ja.
Maarja ik weet ook verder niet wat voor paard/pony ik anders zou kiezen ik wil absoluut een paard dat bij me pas in verband met fors enso.
Anders moet ik aan de Tinker of een Fries, niet dat dat zo erg is maar dat ras kost gewoon veel geld, en die zijn ook niet zo goed in dressuur, tuurlijk ze kunnen het wel maar ze zijn het gewoon nét niet.
Als jullie snappen wat ik bedoel.

Dan zou ik ZEKER een paard pakken, dan ben je voor een pony gewoon te groot! Ik ben zelf ook niet al te smal, en heb 2 paarden: een zeer forse tuiger van 1.67 en een schriele KWPNer van 1.70. Nou zeggen ze dat ik op die schriele zelf ook slanker oog Haha! .
Dus het is echt niet dat je meteen aan een koudbloed hoeft hoor. Waarom kijk je niet naar een KWPNer met wat Gelders bloed ofzo er in?

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 14:28

IKbenEllen schreef:
x_manon_x schreef:
Ik ben zelf bij de 1.70 dus ja.
Maarja ik weet ook verder niet wat voor paard/pony ik anders zou kiezen ik wil absoluut een paard dat bij me pas in verband met fors enso.
Anders moet ik aan de Tinker of een Fries, niet dat dat zo erg is maar dat ras kost gewoon veel geld, en die zijn ook niet zo goed in dressuur, tuurlijk ze kunnen het wel maar ze zijn het gewoon nét niet.
Als jullie snappen wat ik bedoel.

Dan zou ik ZEKER een paard pakken, dan ben je voor een pony gewoon te groot! Ik ben zelf ook niet al te smal, en heb 2 paarden: een zeer forse tuiger van 1.67 en een schriele KWPNer van 1.70. Nou zeggen ze dat ik op die schriele zelf ook slanker oog Haha! .
Dus het is echt niet dat je meteen aan een koudbloed hoeft hoor. Waarom kijk je niet naar een KWPNer met wat Gelders bloed ofzo er in?

Ik wilde ook een paard nemen Tong uitsteken
Tsjaa dat kan ik ook doen natuurlijk, sjee nu weet ik helemaal niet meer wat ik wil Sigaar
hahah.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:29

zoek gewoon wat leuke fjorden en ga er gewon kijken, als het klikt neem je hem, anders kijk je verder Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:43

Kijk eens rond op Marktplaats ofzo, of hier op Bokt bij de paarden die te koop staan. Dan zie je op foto's wat je aanspreekt of niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:43

x_manon_x schreef:
Vjestagirl schreef:
Voordelen van een fjord:
-Ze zijn gemiddeld genomen niet zo groot (dat is dus voor jou een voordeel)
-Ze zijn niet zo prijzig
-Ze hebben de naam sober in het onderhoud te zijn
-Ze zijn lekker nuchter (de meesten)
-Ze hebben een leuke uitstraling
-Ze hebben een flink doorzettings vermogen
-Ze zijn winterhard

Nadelen van een fjord:
-De meesten zijn niet echt geschikt om mee te dressuren (dat voorbeeld van Taco en Guusje is meer uitzondering dan regel)
-Als je niet consequent bent lopen ze zo over je heen, je moet echt de baas zijn
-Ze verdrukken het vaak als ze pijn hebben oid, waardoor je het pas merkt als het echt goed mis is
-Ze zijn niet geschikt als beginnerspaard (of je moet echt zo'n brave sul hebben)

Kijk hier heb een beetje wat aan.
Tsjaa, als je dan die nadelen ziet, noujaa.

Maar niemand ziet mij meer als een beginner dus volgens mij is dat ook niet zo, ik train namelijk ook op eind b - L niveau.
Noujaa ik zie wel verder.

Niet om je te ontmoedigen maar even een aantal kleine praktijk voorbeeldjes om aan te geven dat ze echt door en door eigenwijs zijn:
-Als ik in de bak aan het rijden ben en madame heeft er geen zin meer in, dan stopt ze dus gewoon... En ze is echt heel goed opgevoed, en ik overvraag haar niet, maar zodra ze te hard moet werken stopt ze. En dan loopt ze daarna wel weer verder, maar het is wel ontzettend irritant.
-Als ik haar longeer op rechts met de touwen eraan (moeilijke kant) en ze heeft geen zin meer, dan draait ze zich om. Ze gaat gewoon ineens de totaal andere kant op, en denk maar niet dat je d'r zo weer om hebt.
-Als ik haar ga zadelen en ik wil het hoofdstel indoen dan MOET ik een touw over haar nek hangen. Doe ik het niet, dan loopt ze weg.
-Vjesta is ook heel erg van de nee is nee... Als in, als ik geen voetje wil geven, dan doe ik het ook niet. En dan kan je duwen en trekken wat je wilt, maar het enige wat dan nog helpt en echt boos worden.

Het lijken allemaal kleine dingetjes, maar het kan wel echt vervelend worden als je niet consequent (genoeg) bent...

Als je wilt mag je weleens langskomen, dan kan je haar zien, haar meemaken. Rijden is op het moment een beetje problematisch, maar longeren kan wel... Vjesta is echt het type pittige fjord, maar wel een hele lieve dame.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:55

Citaat:
Nadelen van een fjord:

- Ze zijn sterk, maar hoeven dit niet tegen je te gebruiken, mits je consequent bent! Durf een klein kind met mijn paard weg te laten lopen bij wijze van spreke.
- Eigenwijsheid vind ik ook weer een voordeel...ze gebruiken het echt niet altijd tegen je!
- Tegenwoordig lopen al best een aantal fjorden in de Z-dressuur (naast Taco en Guusje). Je moet het echt willen met je fjord en tegen alle kritiek kunnen en een fjord met enige aanleg, dan kom je er best. (goed niet alle fjorden zijn even geschikt, maar dat is bij elk ras, zelfs KWPN)
- Helemaal waar! Zie ook punt 1
- Of dit nu werkelijk als nadeel aangekaart kan worden. Verschilt denk ik ook weer per dier!!
- Raad het niet aan, maar ze bestaan wel! Die braven dieren!

@Ikbenellen: Ik ben 1,76 en stap gerust op diverse fjorden...is er niks minder om. Deze dieren zijn of kunnen een stuk breder zijn, waardoor je eigen lengte gecompenseerd wordt.

maargoed, zoals ik hierboven ook zei: Een fjord moet bij je passen.

Daarom zou ik ook zeggen: Ga gewoon opzoek naar een leuk passend paardje en wie weet kom je zo ergens uit!! (kwestie van uitproberen, keertje rijden en zien of het iets is!)

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 17:10

Bella schreef:
Citaat:
Nadelen van een fjord:

- Ze zijn sterk, maar hoeven dit niet tegen je te gebruiken, mits je consequent bent! Durf een klein kind met mijn paard weg te laten lopen bij wijze van spreke.
- Eigenwijsheid vind ik ook weer een voordeel...ze gebruiken het echt niet altijd tegen je!
- Tegenwoordig lopen al best een aantal fjorden in de Z-dressuur (naast Taco en Guusje). Je moet het echt willen met je fjord en tegen alle kritiek kunnen en een fjord met enige aanleg, dan kom je er best. (goed niet alle fjorden zijn even geschikt, maar dat is bij elk ras, zelfs KWPN)
- Helemaal waar! Zie ook punt 1
- Of dit nu werkelijk als nadeel aangekaart kan worden. Verschilt denk ik ook weer per dier!!
- Raad het niet aan, maar ze bestaan wel! Die braven dieren!

@Ikbenellen: Ik ben 1,76 en stap gerust op diverse fjorden...is er niks minder om. Deze dieren zijn of kunnen een stuk breder zijn, waardoor je eigen lengte gecompenseerd wordt.

maargoed, zoals ik hierboven ook zei: Een fjord moet bij je passen.

Daarom zou ik ook zeggen: Ga gewoon opzoek naar een leuk passend paardje en wie weet kom je zo ergens uit!! (kwestie van uitproberen, keertje rijden en zien of het iets is!)

Jaa indd, dat ga ik denk ik ook een keertje doen.
Ik wou alleen weten wat jullie te vertellen hebben over de fjord enz.
Nouja ik heb al veel reacties gehoord Haha!

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 17:11

Vjestagirl schreef:
Niet om je te ontmoedigen maar even een aantal kleine praktijk voorbeeldjes om aan te geven dat ze echt door en door eigenwijs zijn:
-Als ik in de bak aan het rijden ben en madame heeft er geen zin meer in, dan stopt ze dus gewoon... En ze is echt heel goed opgevoed, en ik overvraag haar niet, maar zodra ze te hard moet werken stopt ze. En dan loopt ze daarna wel weer verder, maar het is wel ontzettend irritant.
-Als ik haar longeer op rechts met de touwen eraan (moeilijke kant) en ze heeft geen zin meer, dan draait ze zich om. Ze gaat gewoon ineens de totaal andere kant op, en denk maar niet dat je d'r zo weer om hebt.
-Als ik haar ga zadelen en ik wil het hoofdstel indoen dan MOET ik een touw over haar nek hangen. Doe ik het niet, dan loopt ze weg.
-Vjesta is ook heel erg van de nee is nee... Als in, als ik geen voetje wil geven, dan doe ik het ook niet. En dan kan je duwen en trekken wat je wilt, maar het enige wat dan nog helpt en echt boos worden.

Het lijken allemaal kleine dingetjes, maar het kan wel echt vervelend worden als je niet consequent (genoeg) bent...

Als je wilt mag je weleens langskomen, dan kan je haar zien, haar meemaken. Rijden is op het moment een beetje problematisch, maar longeren kan wel... Vjesta is echt het type pittige fjord, maar wel een hele lieve dame.

Okee, lijkt me leuk.
Hihi moet ik wel even weten waar je woont enz.
Ik kijk wel even in je profiel of het daar in staat anders mag je me wel pben Haha!
Als je dan nog wil natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:14

Misschien is een tinker ook leuk ik ken genoeg tinkers die kei goed kunnen dressuren Knipoog ze kunnen ook goed met kinderen overweg ik ken een meisje van 9 en die zit met een tinker in het L2 dressuur Knipoog duss je kan er wel wat mee Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:13

Een andere, vrij onbekende richting, maar ik denk wel erg geschikt voor jou: Een merens. kijk maar even via google op de stamboek site

Serika09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:46

Kijk het ligt er net aan wat voor fjord je zoekt! Zoek je een pittige voorwaartse fjord of een juist een iets rustiger type!!

Wij hebben een manege met alleen maar fjorden en er rijdt jong en oud op vanaf 5 jaar, nou dat zijn meest allemaal beginners en dit gaat super!! Ze doen echt geen stap verkeerd!! Maar als ik naar mijn eigen fjordje kijk daar hoef ik echt geen beginners op te zetten!! Je moet gewoon een paar leuke fjordjes bekijken en rijden desnoods vaker dan 1 keer, maar meestal weet je de eerste keer wel of het wel of niets is en wat voor karakter het dier heeft!!

Ze zijn mss sterk maar goudeerlijk!! En als je wilt dressuren zul je een toch iets voorwaartse fjord moeten hebben met ruime gangen, ik heb zelf ook een 4 jarige( deze gaat naar tatjana hier op bokt) deze merrie is heel voorwaart heeft goede gangen maar is helemaal niet sterk, ze pakt het bit niet vast en zet haar nek er ook niet tegen!!

Ik wens je heel veel succes in je zoektocht en ga gewoon je gevoel achterna en uitproberen!!

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:48

welk paard is wel geschikt als beginnerspaard?, je moet je er volledig voor inzetten, en er vooral veel zin in hebben.
ik ben helemaal geen super ruiter, heb een ernstige ziekte en toch heb ik een fjord en dat gaat prima! en het is beslist geen doetje! blijf bereid om te leren en goedbedoelde adviezen aan te nemen en te proberen.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:05

idd merens Lachen

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:16

x_tico schreef:
idd merens Lachen

Maar een merens is toch weer een vrij duur ras toch?

Ik bedoel niet in onderhoud maar om te kopen.

lonnekevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:31

Ik ben zelf ook niet fantastich sterk en ook niet een fantastiche ruiter maar ik heb ook een fjord.maar inderdaad wat mensen al eerder hebben geschreven ze zijn gewoon oersterk en als zij iets willen vooral die van mij met het rijden dan moet je echt wel kunnen rijden om haar toch zo ver te krijgen om haar te laten doen wat ji wilt!

Je moet gewoon even rondkijken, want er zijn echt super fjorden! Ik zou wel een iets ouder nemen en niet nog die je moet inrijden

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:36

Wel iets duurder dan een fjord, maar toch ook niet schrikbarend. Hij kan goedkoper zijn dan een tinker.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:00

Ik lees dat je nog niet zo heel lang rijd, maar heb je dan wel ervaring met het verzorgen en houden van een paard? Weet je wat af van gezondheid, voeding, stalling enz. Heb je wel eens een paard verzorgt voor een lange periode? Weet je wat het betekent als je een eigen paard heb? Je moet er elke dag heen, minstens 3uur per dag heb je er voor nodig. Ook met heel slecht weer. Je zult dingen moeten laten.
Kan je de dierenarts rekening betalen? Ook als een dure operatie nodig is (kan zo oplopen naar 3000 euro!).
Herken je een paard wat zich niet lekker voelt?
Let op er komt veel meer bij kijken als je een eigen paard hebt. Bedenk of je dat wel allemaal kan opbrengen.

Als je de kennis hebt en de wil, dan raad ik je een fjord aan mits je met hun karakter om kunt gaan!

Succes ermee!

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 22:20

cynthiar schreef:
Ik lees dat je nog niet zo heel lang rijd, maar heb je dan wel ervaring met het verzorgen en houden van een paard? Weet je wat af van gezondheid, voeding, stalling enz. Heb je wel eens een paard verzorgt voor een lange periode? Weet je wat het betekent als je een eigen paard heb? Je moet er elke dag heen, minstens 3uur per dag heb je er voor nodig. Ook met heel slecht weer. Je zult dingen moeten laten.
Kan je de dierenarts rekening betalen? Ook als een dure operatie nodig is (kan zo oplopen naar 3000 euro!).Herken je een paard wat zich niet lekker voelt?
Let op er komt veel meer bij kijken als je een eigen paard hebt. Bedenk of je dat wel allemaal kan opbrengen.

Als je de kennis hebt en de wil, dan raad ik je een fjord aan mits je met hun karakter om kunt gaan!

Succes ermee!

Ohh jaa..

En als het tegenvalt 3000,- woooh !
En over dat soort van lease paard, noujaa ik heb op verschillende advertentie gereageert enso van bijrijdster en verzorgster enso.
Noujaa steeds kwam het er maar niet, en ik vind dat gewoon zooo jammer Boos!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:49

cynthiar schreef:
Kan je de dierenarts rekening betalen? Ook als een dure operatie nodig is (kan zo oplopen naar 3000 euro!).
Herken je een paard wat zich niet lekker voelt?

Succes ermee!

Ik vind het een beetje overdreven om gelijk van operatie's van 3000 euro uit te gaan.
Wel moet je uiteraard een spaarpotje open houden voor onvoorziene kosten.

met je 1.70m ben je in mijn ogen echt niet te groot voor een fjord. Ook kun je natuurlijk naar een haflinger kijken. Die zijn er ook genoeg rond de 1.50m wat een mooie maat voor jou zal zijn.

Succes met je zoektocht.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:22

ik denk dat het heel persoonlijk is of het bij je past in elk opzoicht, dat kan je niet bepalen va een plaatje in een boekje oid, je moet bij een fjord denken ;wauw wat gaaf, super onwijs en er moet een klikz ijn, heb je dat niet en kies je adhv plaatjes, dan zou ik toch eerst wat meer ervaring gaan opdone bij verschillende type paardjes en rassen.

succes

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:48

Je kan toch eerst kijken wat je zowiezo aanspreekt en wat niet????

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 14:55

IKbenEllen schreef:
Je kan toch eerst kijken wat je zowiezo aanspreekt en wat niet????

Jaa , maar ik weet niet een fjord lijkt me gewoon iets hebben. Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:15

Nou voor de Fjord gaan dan. Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:43

Succes en inderdaad een paard/pony/fjord is geen pakje boter, als het niet bevalt kan je hem niet meer terugbrengen. Mijn eigenwijs is superlief, maar als je niet uitkijkt walst hij zo over je heen als hij eten ziet of hoort. Schijnheilig Ik heb hem nu bijna 2 jaar,maar vorig jaar had ik wel een aardige dierenartsrekening van €630,- binnen 3 dagen tijd ivm koliek.
Er zitten fjorden tussen die wel beginnerspaardjes zijn, maar dat is bij elk ras zo. Maar succes met zoeken en houd ons op de hoogte. Vork