is jou fjord gekeurd bij aankoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: is jou fjord gekeurd bij aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:26

Erika83 schreef:
Die van mij is niet gekeurd, heb haar als eenjarige gekocht van mn oom. Ze was niet erg handmak en problematisch bij de hoefsmid. Dus het zou niet erg zinvol zijn aangezien ze maar amper normaal kon doen bij de hoefsmid. En sowieso weet ik niet hoe zinvol het bij zo'n jonge merrie is.

Bij een volwassen merrie was dat trouwens wel steeds een eis van me, maar moet zeggen dat er toch heel veel (fjorden) eigenaren zijn die het niet wilden.

Als ik je zeg dat mn paard goed is dan is dat zo!!!! Was er eerlijk gezegd wel een beetje zat van om dat steeds maar te moeten horen...

Mijn vorige fjord is wel gekeurd (klinisch) toen we haar gingen verkopen. De nieuwe eigenaresse wilde dat graag. Eerst zouden ze haar meenemen en dan bij een bij hun bekende kliniek laten keuren. Maar het was wel 2 uur rijden naar het nieuwe adres van mijn paardje. Dus heb gevraagd of ze het niet liever bij ons in de buurt wilden laten doen. Ik begrijp dat je liever naar een vertrouwde en bij jouw bekende kliniek gaat maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat ze bij ons (kliniek bij ons in de buurt) een beestje wel goed zouden keuren omdat de eigenaar hem dan kan verkopen. Onze veearts is heel duidelijk daarin. (dit naar aanleiding van opmerking: eigen veearts laten keuren). Bovendien zou je ook gewoon kunnen zorgen dat je allebei aanwezig bent bij een keuring.

Maar om een lang verhaal kort te maken, ja ik ben wel voor een keuring. Dan heb je toch wat meer zekerheid over wat je koopt. Maar tuurlijk kan er later van alles nog mee gebeuren.

En ik ben dus de nieuwe eigenaresse van haar vorige fjord!

Op aanraden van alle kanten wilde ik perse m'n eerste eigen paardje laten keuren. Idd liever bij onze kliniek, maar toen Erika kwam met de optie om het daar te laten doen en mij het keuringsrapport toe te sturen heb ik daar ook mee ingestemd. Is prima gegaan, DA de dag erna nog aan de lijn gehad. En k ben nogsteeds heel gelukkig met dit geweldige beestje.

Ik ben 100% voor keuren (met uitzondering van hele jonge paarden). Niet alleen om voor jezelf te weten dattie goed is, maar ook voor de vorige eigenaar. Mocht er dan na 3 maanden iets mis blijken met het beestje, dan kun je als oude eigenaar in ieder geval zeggen dat je zeker weet dat hij/zij gezond was bij verkoop.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:34

Ik heb mijn fjord ook niet laten keuren bij aankoop.
Ten eerste omdat het eigelijk best veel geld was
en ik vertrouwde de vorige eigenaren gewoon Haha!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:40

wupke: als de vorige eigenaren niet weten dat een paard iets heeft kunnen ze het jou ook niet vertellen.

daarom is het altijd verstandig er een DA naar te laten kijken.

EBIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:48

Ik heb Mitti wel laten keuren.
Ze is afgekeurd, ze liep te lang kreupel na de buigproeven.
Ik heb de gok gewaagd en haar toch gekocht.
Gelukkig bleek het een goede keus want na 7 jaar heb ik er maar 1x de dierenarts bij hoeven halen (buiten haar inentingen/gebitscontroles om dan natuurlijk).

Indoline heb ik niet laten keuren.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:01

Ik heb Dagmar niet laten keuren. Aan de ene kant: gelukkig maar, anders had ik haar niet gehad en wie weet hoe ze dan terecht was gekomen. Aan de andere kant: ik rij haar nu niet meer en ik heb haar na een jaar toch nog klinisch&rontgenlogisch laten keuren. Klinisch werd ze afgekeurd, rontgenlogisch werd ze goedgekeurd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:55

Je moet je ook niet blind staren op een keuring..

als je rofo's laat maken, dan betekend dat dat je de 'botten' op de foto ziet. rofo's zeggen dus niets over pezen en spieren!!! Dat vergeet men nog wel eens! Dus een paard kan best perfecte foto's hebben en op 3 benen door de baan strompelen!!!

Bij een klin. keuring kijk je naar hoe een paard loopt en hoe hij loopt na buigproeven, zo vind je misschien wel iets wat je of een rofo niet zou zien!!!

Ook kun je de meest afgrijselijke rofo's soms te zien krijgen, terwijl het paard keurig loopt.. Een goede dierenarts kan je hierin adviseren!!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:03

Sjolvir schreef:

als je rofo's laat maken, dan betekend dat dat je de 'botten' op de foto ziet. rofo's zeggen dus niets over pezen en spieren!!! Dat vergeet men nog wel eens! Dus een paard kan best perfecte foto's hebben en op 3 benen door de baan strompelen!!!

Bij een klin. keuring kijk je naar hoe een paard loopt en hoe hij loopt na buigproeven, zo vind je misschien wel iets wat je of een rofo niet zou zien!!!

Ook kun je de meest afgrijselijke rofo's soms te zien krijgen, terwijl het paard keurig loopt.. Een goede dierenarts kan je hierin adviseren!!!

Absoluut waar, maar ik vind een klinische keuring wel het minimale wat je kan doen. Een dierenarts adviseerd meestal de meest uitgebreide keuring, terwijl dat gewoon niet opweegt tegen de prijs die je betaald voor een fjord...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 11:01

Sjolvir schreef:

helemaal mee eens.
maar als je rontge keuring doet zit er geloof ik ook altijd standaard klinisch bij. was bij mij wel tenminste.
daarom zei ik ook dat je, nadat je de uitslag van de keuring hebt, kunt afwegen of je het risico wel of niet wilt nemen.

stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:04

die van mij ,nu bijna 18 , heb ik ook niet laten keuren toendertijd ( 10 jr geleden ) en die heeft nog nooit!!!! wat gemankeerd aan der benen of kreupel geweest ,afkloppen !!!
Ze struikelt af en toe wel maar dat is volgens de DA en de instructrice pure luiheid dat ze der achterwerk niet goed mee neemt .

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:10

ik heb mijn fjord ook niet laten keuren Koe
mischien omdat het vertrouwen zo goed was
maar nu ik dit lees zeg dat helemaal niets
maar tot nu toe nog geen problemen gehad

maar mischien laat ik wel een keer een keuring doen voor me zelf
ik schrok een beetje toen ik las dat 1op de zoveel fjordjes atrose hebben

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:50

Ik heb mijn fjord klinisch laten keuren, mocht er een opmerking zijn dan zou ze rontgelogisch(geen idee hoe ik het schrijf) gekeurd zijn. Gelukkig was dit niet nodig.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:18

phallie schreef:
Waar heb je dat gelezen dan, want ik zit al 20 jaar in de fjorden en op een enkel oudje na, ken ik er geen met artrose?

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:56

Ik heb mijn paardjes ook niet laten keuren. Belleke was nog maar een veulen toen ik haar kocht. Mieke haar eigenaar vertrouwde ik volledig. Ik mocht haar laten keuren maar heb dit niet gedaan. Ik heb ze nu bijna 3 jaar en ze heeft nog nooit iets voorgehad aan haar benen!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:36

Nee, mijn Fjorden zijn nog nooit gekeurd.
Geen van de 3 Lachen.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:54

Toen ik Maroesja kocht heb ik haar niet laten keuren en toen ik Maroesja weer verkocht is ze ook niet gekeurd.
En Ciara is nog een veulentje.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 14:01

izabella schreef:
phallie schreef:
Waar heb je dat gelezen dan, want ik zit al 20 jaar in de fjorden en op een enkel oudje na, ken ik er geen met artrose?

in mijn post Lachen

die DA vertelde dat tegen dat meisje.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:15

nee Tjo is niet gekeurd maar die was pas 1,5 en had alleen maar in een weitje gestaan. Ze is wel gekeurd en nagekeken door een man van de verzekering maar dat stelde niet veel voor.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:59

ik heb netam wel laten keuren, ik wilde hem kopen omdat mijn andere pony een blessure had en ik wilde toch blijven rijden... het risico zou te groot zijn als ik dalijk met 2 ponies zat die niet te berijden zijn.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:27

loulou schreef:
dat meisje dat die fjord had gekocht was ook te vertrouwen. zij vertelde ook dat hij nooit kreupel was geweest en had dus geen bezwaar tegen een keuring.
toch had hij artrose op twee benen.....

Heeft mijn Winnie ook..

Winnie is voordat ik hem kocht alleen maar klinisch gekeurd, kwam zonder problemen door de buigproef, heeft 2,5 jaar geen dag kreupel gelopen. Vorig jaar februari was het ineens raak en bleek hij ook op zijn voorbenen artrose te hebben nadat we foto's hebben laten maken.

Hij gaat op dit moment heel erg goed, we springen niet meer en heel erg zwaar werk doet hij zeker niet! Gewoon wat dressuur en buitenritten en het gaat prima ( klopt af )

Ik vertrouwde de verkoper ook blind en nog steeds! Het kan altijd in de loop der jaren de kop opsteken.. Dat kan bij ieder paard natuurlijk.

Had hij toedestijds niet door de buigproe heengekomen dan had ik hem niet gekocht, eerlijk is eerlijk. Maar goed, ik kan neit meer zonder mijn noorse god, dus het is goed dat ik het toen nog niet wist Lachen

De kosten van de klinische keuring zijn overigens door de vorige eigenaar voldaan Haha! Dat was hetgene wat we toen in goed overleg hebben afgesproken, zij was blij dat Win bij mij kwam en ik had er op deze wijze toch nog iets *vanaf* gekregen Lovers

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:27

Nope, niet gekeurd.
Maar wel jammer als je 3 maanden er na hoort dat ze een beenafwijking heeft. Maar dat maakt haar niet minder lief!! En het schijnt niet erg te zijn!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:56

Toen wij een verzekering lieten afsluiten vroeg die man ook of ik haar gekeurd had ik zei neej toen vroeg hij om wat voor paard het ging ik zei een fjord toen zei die man ow nee dan is het ook niet echt nodig wat deze paarden zijn zo sterk etc..

maar ik vond het niet geheel belangrijk, ben niet van plan wedstrijden te rijden of nog door te gaan fokken ze is altijd fokmerrie geweest en daar zijn altijd gezonde veulens uitgekomen dus..

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:29

Toen wij oxbow kochten is hij niet gekeurd Lachen

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:21

Yep, heb ze laten keuren. Knipoog

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:03

ja Ubie is gekeurd en bij Haakon zat een gezondheisgarantie en keuringsrapport, prima geregeld dus.

heb na 1 keer mijn neus flink te hebben gestoten door niet te keuren, gezworen altijd te laten keuren, en dan ook door mijn eigen DA

better safe than sorry Haha!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:21

Vuran is toen ik hem kocht op 3,5jarige leeftijd helemaal goedgekeurd Lachen Wel alleen klinisch. Röntgen vond ik wat duur Knipoog