wat voeren jullie je fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: wat voeren jullie je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 23:51

die van mij kreeg ik dus heel dik, en net bevallen van het veulen..
ze bleef, op alleen gras, steeds heel dik, we hadden ze op strip begrazing, en ik reed of longeerde een paar keer in de week, maar niet echt dat je het werken kon noemen.
toen het veulen 5 maand was begon ze wat af te vallen, toen het veulen 6 maand is ze er af gegaan, toen viel de merrie even behoorlijk in, echt apart, helemaal dun bij de flanken, maar nu is ze weer lekker in vorm, ik vind haar nu niet te dik en niet te dun, voor zover ik het kan zien in de wintervacht.
ik doe verder nog niet zo veel met haar maar het is wel de bedoeling dat ik op korte termijn begin met rijden of wandelen, zovaak mogelijk, dus paar keer per week.
het veulen is er nu dus net twee weken van af, ik wil haar eerst daar even van laten bijkomen, en werken aan de band met haar, die nu wel sterker wordt zo zonder het veulen.

oja ze staat gewoon altijd buiten.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:52

Klaartje heeft op het moment een winterstop. Ze krijgt nog 0.2 kilo basisbrok. En 3 plakken hooi per dag. Ze staat nog wel op een goede grasbare wei Ja

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:48

Het is niet goed voor een paard om onbeperkt voordroggras te krijgen!! Daar worden ze echt vet van!!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:04

ik ben het met jullie eens dat ze vet worden van onbeperkt kuilgras, maar ik kan op dit moment ff geen kant op ivm Exel, ben druk bezig om een oplossing te vinden, zodat ie wel achter de draden blijft........................... Vera kan het overigens goed hebben, die is niet zo dik, maar Exel heeft een verschrikkelijke pens Boos!

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:18

Hier doen ze het er altijd prima op, mijn paard is ook echt niet vet.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:29

maaike van de vis schreef:
Hier doen ze het er altijd prima op, mijn paard is ook echt niet vet.

ook onbeperkt? Ik was gaan twijfelen of ik niet over moest stappen op hooi, maarja dan zit ik weer met het probleem hoe ik dat droog hou Verward En Vera kan het best hebben, die is niet 1 van de dikste, alleen Exel begint een aardige pens te krijgen, maarja die is pas 1,5 jaar en in mijn ogen is het dan ook weer een stukje reserve voor zijn groei

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:10

Tja, lastig probleem. Ik zou zo ook geen oplossing kunnen bedenken..

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:15

Mijn fjordje krijgt Subli basisbrok, iedere avond een schepje en na het werk (rijden of mennen) een paar handjes. Verder krijgt ze genoeg hooi en af en toe wortels of brood. Ze staat in de paddock dus ze krijgt geen gras.

HarjoHB105

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:05

Niet teveel eiwitten, hooi is prima. Eventueel een liksteen voor extra zouten. Aangezien ze nog maar net veulenloos is... De uiers moeten namelijk ook "opdrogen".... Mocht ze te veel invallen een halve kilo basisbrok is voldoende. Fjorden groeien vaak al van niets. Zeker als ze niet veel werken...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:23

mijn fjord is 9 jaar...

eet per dag 3 schep brok, 1 schep pavo kruiden musli, en kuil veel!!! Haha!

Maar dan werkt mijn fjord ook wel erg hard!!! En is met al dat eten dus niet te dik.. Vork

Wat doet mijn fjord?
Hij loopt 1 of 2 kinderlesjes per dag of een beginners les volwassenen (ja hij loopt in de lessen!!) (dat zijn dus tussen de 5 en 8 lessen per week)

En vervolgens 4 of 5 x per week met mij rijden.. Wat doe ik dan.. Nou ben Z1 dressuur start gerechtigd bij de paarden (groepslessen, privelessen)... En spring ook erg graag..

Ja ik weet het!!!! Ik heb een super fjord!!!!! Ze is echt super super super!!! (snappen ze bij het stamboek denk ik alleen niet.. was te druk... bij buitenrit bij de IBOP.... hi hi)

Dus hoeveel je je fjord voert ligt aan hoeveel je je fjord laat doen.....

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:09

Dat ben ik ook helemaal met je eens hoor, je moet een beetje op het oog voeren.
Maar de meeste particuliere fjorden krijgen, denk ik, niet zoveel beweging als de jouwe..

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:38

Niek krijgt niet veel bix, per voerbeurt 1 handje bix en een klein beetje muesli.

Verder krijgt hij in de winter 3x per dag kuilgras.