wat voor bitje voor sterke fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Re: wat voor bitje voor sterke fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:07

Miss_Montana schreef:
Naar scherpere bitten grijpen werkt vaak wel maar voor hoe lang? Je kan beter juist bitloos gaan rijden en je paard leren rijden op je zit en op je beenhulpen waardoor als je weer met bit gaat rijden, je het bit eigenlijk niet eens hoeft te gebruiken dan.

Precies, dat heb ik ook gedaan. Ik heb ook zo'n sterk paard, kon altijd gigantisch hangen en trekken. Ik ben hem bitloos gaan rijden, hij hangt niet meer, en is beter stuurbaar dan ooit. Door mijn reuma is op mn zit sturen niet altijd mogelijk, dus is het wel handig dat er een goed stuur op mn paard zit.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:45

mukkes schreef:
jah ik heb gewoon les!
en het gaat erg goed, hij doet alles op mijn beenhulpen, alleen is dus het probleem dat hij verschrikkelijk gaat hangen, en zich erg sterk maakt.

Eerste gedachte: Op je kont gaan zitten en met je kont voorwaarts rijden. Door goed je zit te gebruiken tijdens het voorwaarts rijden stimuleer je ze hun achterhand mee te nemen, waardoor ze voor niet zo gaan hangen.

En daarnaast? Niet terugtrekken. Een paard gaat met het hangen evenwicht zoeken op je hand. Zorg dus dat je eerst hem weer lekker over zijn eigen benen kunt laten lopen en dat hij zichzelf kan dragen, zonder hier het bit en dus jou handen als steunpunt nodig heeft! (en daarvoor kan een bitloos hoofdstel proberen ook een oplossing zijn)

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 16:33

bedankt, ik zal het eens proberen zonder bit, kijken of het werkt!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:22

Ik heb zelf hetzelfde probleem met mijn verzorgfjord Vikkja, ze is zooo sterk in de mond, niet normaal meer. Ze heeft een enkelgebroken bitje voor het rijden en zo'n ander bit voor het mennen (zo'n langwerpige met kinkettingkje dr bij) en iemand zei dat ik maar moest rijden met dat menbitje, maar nu ga ik haar eerst rijden met dat enkelgebroken bitje, das wel het beste zo te horen...

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:46

gewoon een bustrens! ik zou niet gaan rommelen met bitten, eerst dacht ik ook ik gooi er een scherper bit in maar hij reageerde er slechter op... dus bij een gewoon bit houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:49

ik heb zelf mijn fries beleert en het voordeel van een onbeleert paard is dat ze nog helemaal niet hard zijn in de mond! je maakt ze zo hard als je zelf wilt dus naar een scherper bit grijpen is je eigen keuze om hem dus harder in de mond te krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:51

RoCKyLoVE schreef:
gewoon een bustrens! ik zou niet gaan rommelen met bitten, eerst dacht ik ook ik gooi er een scherper bit in maar hij reageerde er slechter op... dus bij een gewoon bit houden!

een bustrens is heel scherp hoor! ik weet niet met wat voor een bitje hij beleert is maar die van mij is beleert met een dubbelgebroken watertrensje van verschillende soorten metaal en scherper dan een gewone (enkelgebroken) watertrens komt er hier echt niet in!

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:57

Shanna schreef:
RoCKyLoVE schreef:

een bustrens is heel scherp hoor! ik weet niet met wat voor een bitje hij beleert is maar die van mij is beleert met een dubbelgebroken watertrensje van verschillende soorten metaal en scherper dan een gewone (enkelgebroken) watertrens komt er hier echt niet in!

Clown dan is dat mijn fout. Maar Ik heb iig gewoon een normaal bit zegmaar. Weet niet hoe hij heet (dacht bustrens). Hij is heel dik aan de uiteinden en enkelgebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:02

Sinds wanneer is een bustrens scherp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:04

ik vind een bustrens heel scherp, mede doordat de ringen niet kunnen draaien, daar wordt die alleen maar scherper van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:06

Onzin...

Het ligt doordat het niet kan draaien ook erg stil in de mond.
En dat is ook weer fijn.

Overigens merk je bij de meeste paarden geen verschil tussen water en bus trens.

Wel tussen ongebroken, enkelgebroken en dubbelgebroken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:14

maar toch ligt een bit waarbij de ringen wel kunnen draaien stiller in de mond van het paard dan een bit met niet draaibare ringen..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:17

Niet met ee menstang gaan rijden hoor, die zijn echt mega scherp en niet bedoeld om mee te rijden!! Er zit hefboomwerking op, een kinketting en het is ook nog eens een stang, vaak ook nog met tongribbels. Het zijn niet voor niks MEN bitten. Als je ment rijd je niet met aanleuning en heb je geen been en zit hulpen.
Ik heb jarenlang fjorden gereden toen ik nog op school zat en heb nooit met stang gereden, maar alleen met enkel en dubbel gebroken trensjes!
Werk met met kleine halve ophoudingen als je paard gaat hangen. Maak veel overgangen en schijnovergangen, om je paard meer tot dragen te brengen met zijn achterhand. Als je paard leert op eigen benen te lopen, dan wordt hij ook lichter aan de voorkan (in je hand dus). Bitloos rijden is een optie, maar niet per se nodig hoor. Als je het probeerd; doe het dan alleen thuis en ga niet bitloos met een jong paard van het erf af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:19

Als je trek handjes hebt misschien wel ja.
Maar als je een bit zo in de mond doet niet.
Dan kan een paard met een watertrens gaan rommelen, wat hij bijv met een bustrens minder kan.

Maar het ene paard vind dat fijn, de andere juist niet.

Verder draaien door de bakstukken de ringen ook maar erg minimaal, dus vraag me af of ze nu werkelijk zoveel opvangen van een niet stille ruiterhand Lachen

Edit:

Citaat:
Werking bitten, bron: "Het paard, het bit en de ruiter"

Watertrens

Bij een watertrens lopen de bitringen door het mondstuk en ze kunnen vrij rond draaien. Het mondstuk ligt hierdoor relatief los in de mond. Het is belangrijk dat de watertrens netjes is afgewerkt, geen scherpe randjes bevat en niet te smal is, anders kan een velletje in de mondhoeken er op een vervelende manier tussen komen. Mocht je paard hier toch problemen mee krijgen, dan kun je eventueel rubberen bitschijven gebruiken.

Bustrens

Bij een bustrens loopt het mondstuk vloeiend over in de ringen. Het bit ligt daardoor rustiger en de mondhoeken kunnen niet beschadigen.

D-trens

Normaal gesproken zijn de bitringen rond, bij een D-trens zijn deze D-vormig. De druk van de D tegen de wang vergemakkelijkt het sturen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:26

Shanna schreef:
maar toch ligt een bit waarbij de ringen wel kunnen draaien stiller in de mond van het paard dan een bit met niet draaibare ringen..

Een paard wat snel wat onrustig in de aanleuning is en druk met het hoofd en de mond kan je vaak wat rustiger maken met een bustrens, omdat die stiller blijft liggen.

Een paard dat wat meer mag onspannen en schuimen en juist gauw wat vast houd op het bit loopt vaak lekkerder op een watertrens met draaiende ringen.

Een enkelgebroken trens steekt wat omhoog bij gelijke druk en kan op de lagen drukken.
De dubbel gebroken bitten steken niet omhoog bij teugeldruk en geven minder druk op de lagen, maar juist meer op de tong.

Het is maar net waar je paard zich beter bij voelt, maar het zijn allemaal zachte bitten en geschikt voor jonge paarden.
De ruiter maakt de scherpte van het bit. Iemand met een sterke hand moet niet met een te dun bit rijden bijvoorbveeld.

Dikke bitten zijn minder scherp dan dunne bitten, maar veel paarden vinden een dik bit minder prettig, omdat het zo'n mond vol is.
Vooral paarden met een korte mond of een laag verhemelte krijgen vaak problemen met slikken en kunnen dan de tong over het bit leggen of met de mond open gaan lopen.

Kortom; bespreek met je instructrice welk bit het beste bij je paard en bij jouw rijstijl past. Soms moet je eerst wat proberen, maar grijp niet meteen naar stangen en bitten met kettingen en hefboomwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:28

Super uitleg Ja

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:09

Yvonnelind schreef:
Niet met ee menstang gaan rijden hoor, die zijn echt mega scherp en niet bedoeld om mee te rijden!! Er zit hefboomwerking op, een kinketting en het is ook nog eens een stang, vaak ook nog met tongribbels. Het zijn niet voor niks MEN bitten. Als je ment rijd je niet met aanleuning en heb je geen been en zit hulpen.
Ik heb jarenlang fjorden gereden toen ik nog op school zat en heb nooit met stang gereden, maar alleen met enkel en dubbel gebroken trensjes!
Werk met met kleine halve ophoudingen als je paard gaat hangen. Maak veel overgangen en schijnovergangen, om je paard meer tot dragen te brengen met zijn achterhand. Als je paard leert op eigen benen te lopen, dan wordt hij ook lichter aan de voorkan (in je hand dus). Bitloos rijden is een optie, maar niet per se nodig hoor. Als je het probeerd; doe het dan alleen thuis en ga niet bitloos met een jong paard van het erf af.

ben het niet helemaal met je eens hoor. ik rijd mijn fjordje vanaf dat ik haar heb met een utrechts bokkebitje (zo'n menbit/b-stang met kinketting) ze loopt hier super op. in het begin moest ik wel.ik kocht haar en ze was al 8 jaar oud. geen manieren, gewoon doen wat jezelf wilt, je kent het verhaal wel. ik ben gaan trainen met dit bit en uiteindelijk (heeft wel een jaar geduurd) loopt ze hier super dressuur mee. zo'n bit is wel heel eerlijk (mits je hem goed gebruikt!)maar bij zo'n jong dier zou ik het absoluut niet doen!! ik ben nu langzamerhand aan het overgaan op een gebroken trens, omdat dit natuurlijk bij wedstrijden moet (een stang is verboden, zoals je weet)dat gaat ook steeds beter.
maar ik pieker er niet over om met een trensje een buitenrit te maken!! met je houding/zit rijden in de dressuur wil wel, maar buiten....werkt bij ro helaas niet...
ik rijd endurance met haar en dit bit bevalt prima. als ik hem nodig heb pak ik hem op, zo niet, rijd ik heerlijk 37 km met een lang teugeltje. nix an de hand.
maar nogmaals ben het helemaal met je eens: niet bij een jong paard! als je het niet nodig ehbt: niet doen!