Struikelen Fjorden vaker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeskim

Re: Struikelen Fjorden vaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:16

Die van mij struikelt ook best vaak, maar alleen als ze te druk is met de dingen om haar heen.. Dan let ze gewoon niet op.. Wel vervelend, ik probeer dan ook weer haar aandacht op mij te richten, maar dat lukt gewoon niet altijd... Ik heb haar nog niet zo lang..

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:30

Mieke struikelde ook vaak maar dat kwam dan omdat ze haar voeten niet goed optilde! Eens ze actief aan het werk is struikelt ze veel minder.

syles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:49

Toen ik mijn fjord kreeg struikelde ze echt om de paar meter. Maar nu er echt met haar gewerkt word is het een stuk minder geworden.

Met buitenrijden struikeld ze ook wel eens maar gewoon omdat ze dan niet oplet en een beetje lomp is in dat soort dingen Haha!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:51

Ja, ik ken er ook heel veel die ook struikelen Lachen ze zijn idd gewoon een beetje lomp. Dan heb ik het over de zwaardere Echte fjorden, die "moderne" fjorden minder.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:11

Amo struikelt af en toe, en dan vooral in het bos, hij is dan zo druk bezig met de gedachte dat hij terug naar stal wil dat hij niet oplet waar hij zijn voeten neerzet. Tja, eigen schuld, maar dit is niet typisch fjord denk ik.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:32

Uliska struikeld ook heel erg(ene keer erger als de ander) ben ook al een paar keer met haar gevallen. De andere fjordjes struikelen niet meer als normaal.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:43

Ik denk wel dat het iets van de Fjord is, maar dit komt doordat de fjord meer op de voorhand is gebouwt. Ik heb 2 fjorden gereden en nu een eigen, en alle 3 struikelde ze. het is wel iets tipisch fjord-achtig maar ze kunnen er denk ik niets aan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:34

Struikelen is een storing van het evenwicht.

En die storing kan meerdere oorzaken hebben.
Bijvoorbeeld lopen op de voorhand, niet opletten (je zal zelf ook wel eens struikelen als je niet oplet), etc. etc.

Als je een paard netjes op de achterhand laat lopen, zou het struikelen opgelost moeten zijn. Natuurlijk kan een paard altijd wel eens een keertje struikelen. Maar regelmatig struikelen is dus wel te verhelpen.

Veel paarden die lekker op buitenrit zijn, gaan met een lange teugel, en vallen dan nogal snel op de voorhand, waardoor ze sneller kunnen struikelen.

xLiesbethx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:03

één van mijn verzorgpony's die me vriendin verzorgt struikelt ook vaak we rijden allebei op fjorden maar die van mij struikelt bijna nooit maar die van haar wel. Op de keuring werd toen gezecht dat je bij de hoefsmid dan op een apparte manier bekapt moest worden, we hebben dat geprobeerd, maar heel veel heeft het niet geholpen. Maar we rijden ook bijna altijd buiten, en lekker relax... en dan is het geloof ik ook zo niet opletten lekker ze'n gang gaan en zun beentjes niet optillen..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:58

Jeskim schreef:
Die van mij struikelt ook best vaak, maar alleen als ze te druk is met de dingen om haar heen.. Dan let ze gewoon niet op.. Wel vervelend, ik probeer dan ook weer haar aandacht op mij te richten, maar dat lukt gewoon niet altijd... Ik heb haar nog niet zo lang..

Heb ik ook. In de bak struikelt hij eigenlijk nooit, want dan is hij geconcentreerd bezig. Maar buiten... Dan is alles boeiender dan op zijn voeten letten en dan struikelt hij dus best vaak. Maar dat heeft niks te maken met het feit dat hij een fjord is volgens mij, meer met het feit dat hij zijn omgeving gewoon heel interessant vindt.

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:00

Mijn merrie struikeld ook vaker dan de andere 3 fjorden. Maar bij haar zit het probleem met name in de hoeven. Ze heeft vrij platte hoeven.
De eerste weken nadat ze opnieuw beslagen is heeft ze nergens last van. Na een week of vijf begint ze te struikelen, omdat ze dan niet meer zo makkelijk over haar teen kan rollen.
Ga je haar meer op haar achterhand rijden wordt het minder, maar als ze met kinderen loopt moet je wel gaan uitkijken.

Nu heb ik een nieuwe hoefsmid en is het probleem bijna over. Zij zet haar op een speciaal sport-hoefijzer die rond loopt en dat scheelt een hele boel.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:13

misschien kun je er beter een poll van maken

maargoed ik zal ook eens mn zegje doen Lachen mijn eigen fjord struikelt zelden wel hebben we er nog een van 19 en die struikelt best veel het schijnt ook dat de meeste nakomelingen van haar al overleden zijn doordatze iets aan t voorbeen hadden (ze struikelt dus voor) en ik ken nog iemand met fjord van 11 en die struikelt ook regelmatig, maargoed weet ook niet of het aan het ras ligt ik ken ook iemand met een jonge tinker en die struikelt helemaal veel, misschien is het er een beetje onbewust ingefokt ofzo ik zou het niet weten

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:54

die van mij heeft eigenlijk nooit gestruikeld...
totdat we zaterdag in een binnenbak gingen rijden.. en alles was spannend en lette dus niet goed op der benen..
dit het gevolg dat ze struikelde en echt op der knieen ging zitten.. ik viel eraf Tong uitsteken
Maar eigenlijk struikeld die van mij nooit. gelukkig Knipoog

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:24

Ja.

Ik vind dat fjorden over het algemeen vaker struikelen dan andere paarden. Komt waarschijnlijk door hun bouw ofzo, maar het valt me wel op. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen!

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:53

De fjord die ik rijd struikelt ook best vaak. In de bak meer dan buiten.

Ostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:32

Ostar struikeld ook vaak buiten, maar dit is ook meer omdat hij enorm veel andere dingen ziet. Mijn buurvrouw heeft ook een fjord die wel erg stevig gebouwd is en die struikeld wel vaak. Het kan em dus wel aan het gewicht liggen denk ik.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:36

ik blijf het raar vinden, als fjorden per definitie vaker struikelen, hoe rijmt dat met het vele inzetten van fjorden bij gehandicapten?
want bij gehandicapten is het JUIST zo belangrijk dat een paard een vaste tred heeft!

ik zie het mijn merrie ook doen hoor, die struikeld ook in het weiland, wat nu door het weer behoorlijk ongelijk is..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:43

fjord bij ons op de manege heeft wat aan de gewrichten waardoor dat deze vaak struikelt, maar of struikelen met het ras te maken heeft? geen idee

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:11

Aike heeft ook het probleem dat ie tijdens het wandelen regelmatig over zijn eigen hoeven struikelt, maar dat komt puur omdat ie op alles om zich heen let behalve op het pad waarop we lopen en op het vrouwtje naast hem. En ook al gaat ie 85x op zijn plaat hij leert er niets van Gestoord

Groetjes Thessa en Aike Doei!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:13

Ja je fjord goed voorwaarts houden helpt echt dat is bij de mijne ook maar het is ook ras eigen want was bij de clinic van Jolanda Adelaar en daar waren veel fjorden en dat viel gewoon op.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:45

Tom stuikelt altijd als zijn hoeven lang worden.
Vanavond ging het bijna mis, hij struikelde in een flink draftempo, in de bocht en we lagen bijna samen op de grond. Gelukkig krijgt hij morgen nieuwe schoentjes (het is dan al weer 6 weken geleden Geld, geld! Geld, geld! ).

Tschiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 08:45

Jah die van mij struikelt ook vaak. Ik denk ook dor zijn zware gewicht, en gewoon loopt rond te kijken en niet oplet. Ik moet bij een stoepje ook altijd zeggen LET OP anders dan loopt die gewoon erdoorheen .

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:32

Ik denk/weet bijna zeker dat dat niet met het ras te maken heeft. Maar met de stand van de hoeven van je fjord. En of hij/zij aardig ze benen optilt.
Mijne doet het ook vereslijk!!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:48

ojan struikelt geregeld in het bos maar dat komt omdat hij dan half loopt te slapen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:04

mijn fjord struikeld wel vaak, maar lijkt me niet dat het aan dr ras ligt.
ze is een keer spierbevangen, en sinds dien heeft ze dat.
wel zijn fjorden sneller spierbevangen, dus op die maniet zou je het in verband kunnen
brengen met elkaar.