met fjord starten bij paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniquelucky

Re: met fjord starten bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:18

Ik rij ook met de 2 fjorden wedstrijden, bij de paarden, want ik ben volwassen, soms rij je goed en beoordeeld de jury je toch laag omdat de jury het niet leuk vind een fjord, maar het gaat goed, en je kiest er zelf voor.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:24

Waarom niet? Uk ben er nu ook voor aan het trainen om eind volgend jaar te gaan starten(als alles soepel verloopt).

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:36

Sythaa schreef:
Ik wil aan het verhaal van Kelly nog 1 kritische noot toevoegen. Kelly je schrijft als je echt dressuur wilt rijden moet je geen fjord kopen.. wat versta je dan onder -echt dressuur- ? De meeste rijpaarden die je op concours ziet mogen ook blij zijn als ze ooit in de M terecht komen namelijk... en komen door bouw, ruiter of karakter gewoon niet verder.

Ik bedoelde als je streven is om echt Z te willen worden Ja

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:17

Taaclover schreef:
Sythaa schreef:
Ik wil aan het verhaal van Kelly nog 1 kritische noot toevoegen. Kelly je schrijft als je echt dressuur wilt rijden moet je geen fjord kopen.. wat versta je dan onder -echt dressuur- ? De meeste rijpaarden die je op concours ziet mogen ook blij zijn als ze ooit in de M terecht komen namelijk... en komen door bouw, ruiter of karakter gewoon niet verder.

Ik bedoelde als je streven is om echt Z te willen worden Ja

Dan nog kun je in principe met ieder paard zo ver komen, indien je er voor zorgt dat het netjes over de rug in een fijne aanleuning, aan het been wordt bereden. De weg er naar toe zal alleen bij het ene dier langer zijn dan bij het andere... maar lichamelijk gezien is ieder gezond paard, zonder extreme afwijkingen in het exterieur in staat op dit te bereiken.
Echter op nog hogerop te komen kan een paard wel last krijgen van bepaalde beperkingen die rasgebonden kunnen zijn.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:24

Daarom zei ik.. als je echt hoog in de dressuur wilt kun je beter geen fjord kopen.
Het zijn er misschien 15 die in het Z lopen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:50

Taaclover schreef:
Daarom zei ik.. als je echt hoog in de dressuur wilt kun je beter geen fjord kopen.

Maar dat ligt niet aan de Fjord in mijn ogen. Dat ligt er aan dat er in verhouding sowieso minder Fjorden op dit soort wedstrijden lopen dan rijpaarden. Dus dat maakt de spoeling van Fjorden die Z lopen ook dunner. En daarnaast heb ik in eerdere posts gezegd dat er rijtechnisch meer van je wordt gevraagd om met een Fjord hetzelfde te bereiken dan met een paard dat meer natuurlijke aanleg heeft....en dat juist de mensen die met Fjorden rijden, vaak nog niet over die ervaring en rijvaardigheid beschikken. Dus logisch dat er dan maar weinig Fjorden meelopen in de Z. Maar dat heeft dus niks met het feit te maken dat deze dieren zelf niet lichamelijk in staat zouden zijn om dat te bereiken...de overige omstandigheden zijn er dan gewoon niet naar.
Als je zelf een goede dressuurruiter bent, kun je met een ezel nog in de Z komen, bij wijze van spreken. Als je een mindere ruiter bent, heb je eerder kans dat je met een paard dat het zelf meer aanbiedt, in de Z komt, dan met een paard waar het minder gemakkelijk mee gaat!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:53

Maar Kelly, wat is "echt Z" dan? Z is toch Z?

Dat er 15 fjorden in het Z lopen (deels hebben gelopen) vind ik geen maatstaf. De oorzaak daarvan zal namelijk ook deels liggen in het feit dat de meeste mensen een fjord niet voor de dressuur aanschaffen en de sport niet ingaan, en deels aan het feit dat je als ruiter wel een lange adem en doorzettingsvermogen moet hebben om zover te komen met je fjord. Die motivatie vind je door de band genomen meer onder rijpaard mensen.

Ik ben het meer met Polly2 eens. Denk ook dat ieder gezond goedgebouwd paard met de juiste training en ruiter uiteindelijk wel in de Z terecht kan komen. Of dat nou dat perfecte plaatje op gaat leveren is een tweede, maargoed.

Juist voor dat stapje hoger, verder te komen dan het Z1 en Z2, heb je een meer getalenteerd paard nodig, daar ben ik van overtuigd. Dan zul je zelfs binnen het warmbloedpaarden bestand heel goed moeten zoeken om het juiste paard te vinden.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:13

Ik ben met Kim ook clubkampioen geworden tussen de paarden Ja
Dus gewoon goed je best doen,dan komt de rest vanzelf.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:18

Taaclover schreef:

En dan koop je die getalenteerde kwpn'er en dan blijkt dat je eigen capaciteiten ophouden bij de L/M.
Dan had je dus net zo goed die fjord kunnen kopen.

Iedereen gaat er maar vanuit dat hij/zij zelf de Z kan halen maar dat is ook nog maar de vraag.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:38

Sythaa schreef:
Maar Kelly, wat is "echt Z" dan? Z is toch Z?

Dat er 15 fjorden in het Z lopen (deels hebben gelopen) vind ik geen maatstaf. De oorzaak daarvan zal namelijk ook deels liggen in het feit dat de meeste mensen een fjord niet voor de dressuur aanschaffen en de sport niet ingaan, en deels aan het feit dat je als ruiter wel een lange adem en doorzettingsvermogen moet hebben om zover te komen met je fjord. Die motivatie vind je door de band genomen meer onder rijpaard mensen.

Ik ben het meer met Polly2 eens. Denk ook dat ieder gezond goedgebouwd paard met de juiste training en ruiter uiteindelijk wel in de Z terecht kan komen. Of dat nou dat perfecte plaatje op gaat leveren is een tweede, maargoed.

Juist voor dat stapje hoger, verder te komen dan het Z1 en Z2, heb je een meer getalenteerd paard nodig, daar ben ik van overtuigd. Dan zul je zelfs binnen het warmbloedpaarden bestand heel goed moeten zoeken om het juiste paard te vinden.

eens, zz wordt moeilijker maar Z moet zeker lukken met gezonde fjord en met doorzettingsvermogen van ruiter

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:38

lindsey schreef:
Taaclover schreef:

En dan koop je die getalenteerde kwpn'er en dan blijkt dat je eigen capaciteiten ophouden bij de L/M.
Dan had je dus net zo goed die fjord kunnen kopen.

Iedereen gaat er maar vanuit dat hij/zij zelf de Z kan halen maar dat is ook nog maar de vraag.
Ook dat is waar niet elke ruiter wil of kan Z worden

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:07

Nu komt mijn mening. Met een fjord wedstrijden rijden natuurlijk kan het. De laatste tijd zie je veel meer koudbloeden lopen. Onwijs leuk vind ik dat maar ik vind een fjord eigenlijk toch niks ook al wil ik zelf over een lange tijd gaan starten met mijn fjord. Als fjorden echt zo goed waren waarom lopen ze dan niet op de olympische spelen op wijze van spreken. Uitzonderingen zullen er altijd blijven als je veel doorzettingsvermogen hebt zul je ook veel bereiken maar geef toe een echte fjord is toch niet echt voor onwijs dressuurwerk bedoelt. Ik vind het onwijs knap wat iedereen bereikt heeft mijn zijn fjord mij hoor je ook niet zeggen dat het niet kan, het gaat moeilijker maar het kan wel. Het is denk ik gewoon een stuk moeilijker met een fjord door zijn bouw een kwpner met een goede bouw kom je veel sneller hoger en ik denk dat het daarin zit dat er weinig fjorden starten. Mensen willen graag sneller hoog komen denk ik daarom liever een ander soort ras dan een fjord. Maar een fjord is ook een paard dus waarom zou het niet kunnen Knipoog

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:14

[quote="_inge_"]
Nu komt mijn mening. Met een fjord wedstrijden rijden natuurlijk kan het. De laatste tijd zie je veel meer koudbloeden lopen. Onwijs leuk vind ik dat maar ik vind een fjord eigenlijk toch niks ook al wil ik zelf over een lange tijd gaan starten met mijn fjord. Als fjorden echt zo goed waren waarom lopen ze dan niet op de olympische spelen op wijze van spreken [\quote]

Mocht er echt een uitblinken en heel goed zijn (en laten we wel wezen er zijn maar heeeeel weinig paarden die op de olympische spelen lopen...) dan zit je nog dat je met een fjord niet hoger dan Z2 mag starten ook al heeft je paard de potentie voor hoger. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij heeft dat met de stokmaat te maken. Haha!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:44

Als je paard hoger is dan 1.48,1 mag je zz licht starten. Of je daarna nog hoger mag, dat weet ik niet.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:04

Ik moes bij de paarden starten met Moon, omdat ik ouder ben dan 18

Ik heb vele complimentjes op wedstrijden gekregen dat ik met een fjord mee deed, dat geberud bij ons niet vaak. Maar de meningen zijn er erg verdeeld over.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:29

_inge_ schreef:
Nu komt mijn mening. Met een fjord wedstrijden rijden natuurlijk kan het. De laatste tijd zie je veel meer koudbloeden lopen. Onwijs leuk vind ik dat maar ik vind een fjord eigenlijk toch niks ook al wil ik zelf over een lange tijd gaan starten met mijn fjord. Als fjorden echt zo goed waren waarom lopen ze dan niet op de olympische spelen op wijze van spreken. Uitzonderingen zullen er altijd blijven als je veel doorzettingsvermogen hebt zul je ook veel bereiken maar geef toe een echte fjord is toch niet echt voor onwijs dressuurwerk bedoelt. Ik vind het onwijs knap wat iedereen bereikt heeft mijn zijn fjord mij hoor je ook niet zeggen dat het niet kan, het gaat moeilijker maar het kan wel. Het is denk ik gewoon een stuk moeilijker met een fjord door zijn bouw een kwpner met een goede bouw kom je veel sneller hoger en ik denk dat het daarin zit dat er weinig fjorden starten. Mensen willen graag sneller hoog komen denk ik daarom liever een ander soort ras dan een fjord. Maar een fjord is ook een paard dus waarom zou het niet kunnen Knipoog

Maar dat is nou net jammer, waarom moet het allemaal zo snel, het gaat toch om de gezondheid van het paard en dressuur is goed voor de spieren maar het hoeft toch niet snel te gaan, het moet leuk blijven voor ruiter en paard, je ziet trouwens steeds meer koudbloeden in de sport, en volgens mij mag je niet boven Z2 starten met paard onder 1.60!!!?Elk gezond paard kan,naar mijn idee, Z worden, als de ruiter het ook kan en wil, maar de gezondheid van het paard staat voorop!!!
je ziet zoveel op wedstrijden dat een paard in de krul wordt getrokken omdat iemand snel Z wil worden, dit kan toch niet de bedoeling zijn, veel juryleden geven er nog punten voor ook, wil niet zeggen dat ik zo goed ben, daarbij heb ik een paard met beperkingen, rijd wel rustig aan wedstrijden maar we genieten.(en er zijn genoeg goede fjorden en ook genoeg minder goede Kwpn-ers)

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:55

Afbeelding
Wanroy, paarden selectie.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:00

Ziet er netjes uit hoor!

Manon79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:15

Ik start met mijn Fjord tussen de paarden en ben nu L2 + 6! Waar je gewoon rekening mee moet houden is dat er altijd jury's zullen zien die niet door het fjordzijn heen kunnen kijken. Maar er zijn er ook genoeg die dat wel kunnen! Verder is het ook leuk om te weten dat Fjovrili 2 keer per jaar speciale fjordenwedstrijden organiseert voor KNHS punten!!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:10

Ik starte met Dag ook tussen de paarden en mocht ook bijna L2. Als ze goed liep kreeg ik mijn punten ook wel Ja

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:07

ik heb met mijn lieve fjord ook vele dressuurwedstrijden tussen de paarden gereden en ben er inderdaad ook achter gekomen dat dit niet meevalt. Toch hebben wij de M2 gehaalt en ik denk dat de voldoening daar groter van is dan dat je een mooi 007 dressuurpaard hebt. Streker nog ik hoop in de toekomst weer wedstrijden te gaan rijden en nu zeker het Z te gaan halen maar zal wel zo eerlijk zijn dat als de pony zijn grens heeft bereikt hier genoegen mee te nemen

Ostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:50

tuurlijk kun je met een fjord bij de paarden starten. Ik rijd zelf ook bij de paarden en rij nu L1. Heb 2 jaar geleden zelfs mee gedaan aan de Friese kampioenschappen, dus als je netjes rijd, kan de jury je niet minder punten geven!