Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Sythaa schreef:Ik wil aan het verhaal van Kelly nog 1 kritische noot toevoegen. Kelly je schrijft als je echt dressuur wilt rijden moet je geen fjord kopen.. wat versta je dan onder -echt dressuur- ? De meeste rijpaarden die je op concours ziet mogen ook blij zijn als ze ooit in de M terecht komen namelijk... en komen door bouw, ruiter of karakter gewoon niet verder.
Taaclover schreef:Sythaa schreef:Ik wil aan het verhaal van Kelly nog 1 kritische noot toevoegen. Kelly je schrijft als je echt dressuur wilt rijden moet je geen fjord kopen.. wat versta je dan onder -echt dressuur- ? De meeste rijpaarden die je op concours ziet mogen ook blij zijn als ze ooit in de M terecht komen namelijk... en komen door bouw, ruiter of karakter gewoon niet verder.
Ik bedoelde als je streven is om echt Z te willen worden
Taaclover schreef:Daarom zei ik.. als je echt hoog in de dressuur wilt kun je beter geen fjord kopen.
Het zijn er misschien 15 die in het Z lopen.

Taaclover schreef:Daarom zei ik.. als je echt hoog in de dressuur wilt kun je beter geen fjord kopen.

Sythaa schreef:Maar Kelly, wat is "echt Z" dan? Z is toch Z?
Dat er 15 fjorden in het Z lopen (deels hebben gelopen) vind ik geen maatstaf. De oorzaak daarvan zal namelijk ook deels liggen in het feit dat de meeste mensen een fjord niet voor de dressuur aanschaffen en de sport niet ingaan, en deels aan het feit dat je als ruiter wel een lange adem en doorzettingsvermogen moet hebben om zover te komen met je fjord. Die motivatie vind je door de band genomen meer onder rijpaard mensen.
Ik ben het meer met Polly2 eens. Denk ook dat ieder gezond goedgebouwd paard met de juiste training en ruiter uiteindelijk wel in de Z terecht kan komen. Of dat nou dat perfecte plaatje op gaat leveren is een tweede, maargoed.
Juist voor dat stapje hoger, verder te komen dan het Z1 en Z2, heb je een meer getalenteerd paard nodig, daar ben ik van overtuigd. Dan zul je zelfs binnen het warmbloedpaarden bestand heel goed moeten zoeken om het juiste paard te vinden.

lindsey schreef:Ook dat is waar niet elke ruiter wil of kan Z wordenTaaclover schreef:Daarom zei ik.. als je echt hoog in de dressuur wilt kun je beter geen fjord kopen.
En dan koop je die getalenteerde kwpn'er en dan blijkt dat je eigen capaciteiten ophouden bij de L/M.
Dan had je dus net zo goed die fjord kunnen kopen.
Iedereen gaat er maar vanuit dat hij/zij zelf de Z kan halen maar dat is ook nog maar de vraag.

_inge_ schreef:Nu komt mijn mening. Met een fjord wedstrijden rijden natuurlijk kan het. De laatste tijd zie je veel meer koudbloeden lopen. Onwijs leuk vind ik dat maar ik vind een fjord eigenlijk toch niks ook al wil ik zelf over een lange tijd gaan starten met mijn fjord. Als fjorden echt zo goed waren waarom lopen ze dan niet op de olympische spelen op wijze van spreken. Uitzonderingen zullen er altijd blijven als je veel doorzettingsvermogen hebt zul je ook veel bereiken maar geef toe een echte fjord is toch niet echt voor onwijs dressuurwerk bedoelt. Ik vind het onwijs knap wat iedereen bereikt heeft mijn zijn fjord mij hoor je ook niet zeggen dat het niet kan, het gaat moeilijker maar het kan wel. Het is denk ik gewoon een stuk moeilijker met een fjord door zijn bouw een kwpner met een goede bouw kom je veel sneller hoger en ik denk dat het daarin zit dat er weinig fjorden starten. Mensen willen graag sneller hoog komen denk ik daarom liever een ander soort ras dan een fjord. Maar een fjord is ook een paard dus waarom zou het niet kunnen