hoe krijgen jullie je fjord(en) zo mooi??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:00

.
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Fjordenmaniak

Re: hoe krijgen jullie je fjord(en) zo mooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:18

Marigold schreef:
misschien dat ze er wat actiever door wordt want ze is ook vrij sloom.

Ik weet niet hoe rond ze is... maar op je ava ziet ze er overrond uit.
Dit zal ook niet bijdragen aan het vlotter lopen, die buik zit dan in de weg en hangt ook nog eens aan de rug 'te hangen'! Dus naar mate ze slanker wordt zal ze misschien ook wat vlotter kunnen worden.

Er is zeker geen stalmogelijkheid om het veulen op te sluiten om met de merrie aan de slag te gaan?

Ik zou haar het liefst op zo min mogelijk gras zetten, maar als ze wel op het gras moet staan, zou ik verder voorlopig geen extra ruwvoer bijgeven, tenzij het gras te kaal wordt (het groeit nu nog aardig vanwege de temperatuur). Als het gras kaal wordt ga je pas weer ruwvoer bijgeven. (overigens worden sommige fjordne dik van lucht Knipoog helaas)

het stripgrazen vind ik wel goed, ik weet alleen neit hoeveel je ze iedere keer geeft. Soms kun je zelfs beter niet aan stripgrazen doen, maar gewoon ruwvoer bij geven.

Buiten (of anders gezegt ruimer dan een gewone box) is altijd beter dan op stal/box.
Maar nu krijgt ze gewoon ondanks dat ze een veulen voedt, toch te veel energie binnen wat ze niet gebruikt, en daardoor is ze of wel blijft ze te dik.

Je moet wel goed opletten dat ze straks niet te veel zal afvallen in een korte tijd. Dit ivm de dikte van je paard en het mogelijk kunnen ontstaan van Hyperlipaemie.
FF wat van de site van Pavo; www.pavo.nl
Citaat:
Hyperlipaemie of dieetziekte kan ontstaan bij te dikke paarden en pony’s die te snel vermageren. Het dier krijgt te weinig voedingsstoffen binnen en gaat zijn eigen vetreserves aanspreken. Hierdoor kan de vetstofwisseling verstoord worden, waardoor er te veel vetachtige stoffen in het bloed terecht komen. Als gevolg hiervan stopt de pony met eten en drinken. De dieren kunnen wel regelmatig met de neus in de drinkbak gaan, maar dan wordt alleen de mond gespoeld en drinken ze niets. Dit is juist het gevaarlijke, want door het niet meer eten en drinken wordt de ziekte alleen maar verergerd.
Meer info: http://www.pavo.nl/gezondheid/hyperlipa ... iekte.html

Om te beginnen kun je ook zodra het veulen weg is, met haar aan het wandelen gaan (of als ze super braaf is) en daardoor conditie op gaan bouwen.

Niet scheren betekend gewoon dat je rekening moet houden met het feit dat trainen of wel 'sporten' met een dikke winterjas aan niet bevordelijk is voor het uithoudingsvermogen. Daarnaast moet je als je verder bent met trainen rekening houden met een droogstap tijd. Als je daar rekening mee houdt dan maakt dat niet uit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:27

bedankt.
marigold is nu anders dik dan op mn ava, toen kwam ze net van de markt, en was helemaal hard en rond, en dik.
nu is ze op zich wel afgevallen maar heeft een hangbuik, die onderdaan rond is, waarschijnlijk van het gras.
maar ze is dus niet meer zo stug en hard over haar hele lichaam.
toen ze van de markt af kwam kon je niet eens een schoft ontdekken, nu wel.
en haar hals was hard, nu zacht.
ze heeft nu trouwens nog wel een dikke kont en billen zegmaar.

ik doe stripbegrazing tot het veulen weg is, want het veulen gaat uit verveling echt van alles uitspoken..
en als ik begin met beweging geven dan is het eerst aan de hand wandelen daar is ze braaf genoeg voor, onder het zadel heb ik denk ik eerst les nodig want ze is me te sterk vaak.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:43

Marigold schreef:
nu is ze op zich wel afgevallen maar heeft een hangbuik, die onderdaan rond is, waarschijnlijk van het gras.
Daarnaast heeft ze natuurlijk nog een veulen bij haar gedragen... Dus die buikspieren zijn ook niet in vorm.
Maar dat komt straks dan vanzelf... dan wordt de buik straker!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:44

ze is voor zover ik weet al jaren fokmerrie geweest, en verder stilgestaan. (of weinig gedaan)