Hebben jullie dat ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshine1

Re: Hebben jullie dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 17:08

het is grote onzin dat die neusriem erg scherp inwerkt Lachen

ik heb er zelf ook een

en het probleem wat de TS'r aangeeft, heb (had) ik ook.
Ik had net als haar een mexicaanse neusriem maat Full gekocht, en inderdaad, veelste groot.
Maar cob was inderdaad ook niet goed. Wat ik gedaan heb is, een aantal gaten erbij geprikt, en nu zit ie erg mooi.

Nou succes Pling

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:36

Ik heb van experts gehoord dat een mexicaanse neusriem wel degelijk sterk inwerkt.
Niet om mensen aan of af te vallen maar: Doordat de neusriem drukt op het punt waar het bot van de neus het zwakste is doet het veel zeer. Als er te veel druk op komt kan het zelfs breken.......
Misschien dat sommige paarden er minder heftig op reageren (misschien zit het midden niet op de juiste plaats) maar het werkt dus wel degelijk sterker in, kijk maar heens naar het skelet van een paard. Dan kan je het duidelijk zien.

Nogmaals, niet om iemand aan/af te vallen maar gewoon als info

-xxx- pauline

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 17:16

ben ik weer. Heb inmiddels via de paardenconcurrent alsnog een mexicaanse neusriem gekocht en die zit perfect. Enne iemand hier op bokt heeft in een ander topic een link naar een site geplaatst waar ook de werking van die neusriem in staat. Is wel in engels maar toch:
The grackle or mexican noseband has become more popular among jumpers in the last decades. It has not really caught on with dressage riders, and I guess the reason for it is that it's not legal for competition. Or is it? Nevermind. The noseband consists of a nose strap that runs across the face in a figure eight, of sorts. The point where it crosses over the nose is padded and the crossing straps are held together by running through a (usually) round leather patch. It can be adjusted under the jaw and under the chin.

Some riders claim that this kind of noseband stops their horses from crossing their jaws or hanging on the bit or getting hold of the bit with the teeth. That may be so. I have used it on a horse that would gape against the regular noseband, because of it's firm restriction. This kind of noseband runs diagonally across the face, and is thus more flexible and giving, and doesn't give the horse anything to gape against. It also stays away from the teeth. In the rare occasion that you meet a horse who gapes against the noseband, try this one. If not, don't bother. It's just a noseband...

It's just a noseband...
Zo dus, oke hier is de link naar die betreffende website. Daar staat juist ook dat een gewone neusriem (die ik ook heb) juist hard inwerkt. Het gaat om de The Crank Noseband - The Swedish Cavesson
Link: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

Ik zou zeggen beslis voor jezelf kwa bit en hoofdstel. ik heb de mexicaanse gekocht vanwege zn uiterlijk. Mn pony reageert er goed op. Ik blijf hem dus gewoon gebruiken.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:49

Dito schreef:
Norvid schreef:
Nope. Hoezo?

Met een mexicaanse neusriem rij je niet omdat het hartstikke leuk is. Lachen

OMG lekkere conclusie... Je KAN toch met een mexicaanse neusriem rijden OMDAT je het leuk vind Verward
Ik vind een mexicaanse neusriem ook leuk en ik rijd er ook mee OMDAT ik hem leuk vind.. Dus dat an WEL!! Boos!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 06:43

Deesiej schreef:
OMG lekkere conclusie... Je KAN toch met een mexicaanse neusriem rijden OMDAT je het leuk vind Verward
Ik vind een mexicaanse neusriem ook leuk en ik rijd er ook mee OMDAT ik hem leuk vind.. Dus dat an WEL!! Boos!

Maar daar is een Mexicaanse neusriem niet voor bedoelt. Dus jouw conclusie klopt al hélemaal niet. Als jij het leuk vind om ''sterke'' hoofdstellen bij je paard om te doen alleen omdat je het mooi vind... Kijk, als je nou gewend bent er mee te rijden en ermee om kunt gaan misschien... Maar ik ga toch ook niet met martingaal rijden omdat het ''stoer is''?

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:00

rooslovertje schreef:
Deesiej schreef:

Maar daar is een Mexicaanse neusriem niet voor bedoelt. Dus jouw conclusie klopt al hélemaal niet. Als jij het leuk vind om ''sterke'' hoofdstellen bij je paard om te doen alleen omdat je het mooi vind... Kijk, als je nou gewend bent er mee te rijden en ermee om kunt gaan misschien... Maar ik ga toch ook niet met martingaal rijden omdat het ''stoer is''?

Omg weer zo iemand Clown Een martingaal is een hulpmiddel voor als je paard stijgert... Een mexicaanse neusriem werkt IETS scherper in dan een "gewoon" hoofdstel.. t verschil is ZOOOOO groot dat je t wel BIJNA merk! En als ik met mexicaanse neusriem wil rijden omdat ik dat mooi vind staan dan doe ik dat want het werkt niet VEEEEEEL scherper in dan een gewoon hoofdstel.. En als jij een beetje voor jan banketstaaf met een martingaal wil rijden omdatt stoer is ga vooral je gang ik hou je dan ook niet tegen!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:06

rooslovertje schreef:
Deesiej schreef:

Omg weer zo iemand Clown Een martingaal is een hulpmiddel voor als je paard stijgert... Een mexicaanse neusriem werkt IETS scherper in dan een "gewoon" hoofdstel.. t verschil is ZOOOOO groot dat je t wel BIJNA merk! En als ik met mexicaanse neusriem wil rijden omdat ik dat mooi vind staan dan doe ik dat want het werkt niet VEEEEEEL scherper in dan een gewoon hoofdstel.. En als jij een beetje voor jan banketstaaf met een martingaal wil rijden omdatt stoer is ga vooral je gang ik hou je dan ook niet tegen!

Let even op de manier waarop het typ. En dat KLEINE beetje verschil zeg het al, er IS verschil. maakt niet uit hoe groot. Maar het werkt scherper in! Ookal is het maar zo'n klein verschil....
Verder was dat sarcastisch bedoelt maar snap jij dat niet Vork

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:50

haha gaat lekker hier zeg.. pff

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:16

ik begrijpt het wel.. Maar t je KAN het niet met elkaar vergelijken een martingaal & een HOOFDSTEL want iedereen (nja de meeste mensen dan) rijden met een hoofdstel. Er zijn ook mensen die rijden zonder neusriem.. Die gaan toch ook niet meteen zijken als ze zien dat jij WEL met neusriem rijd? DAT is ook een verschil.. Maar het gaat wel om hetzelfde "ding" ik vind dat je een martingaal niet met een hoofdstel kan vergelijken Verward

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 05:51

rooslovertje, daarom heb ik dat stukje geplaatst. Misschien is het even handig om het Engelse gedeelte nog een keer te lezen. Daarin staat duidelijk dat het en gewone neusriem is. (of moet ik het voor je vertalen)

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:02

Zo iedereen wordt weer lekker aangevallen Tong uitsteken

Hey iloon ik vind het heel leuk dat je ook een mexicaanse hebt gekocht het staat nor echt heel leuk, misschien helpt het ook nog net zoals het bij Bus helpt.

Die neusriem hoeft niet verkeerd te zijn, zoals een aantal mensen denken, denk ik, ik had hem ook gekocht omdat het bij mijn paard mooi staat, blijkt dat mijn paard er ook veel beter door loopt. Toen ik met gecombineerde neusriem reed ging hij altijd in de teugels hangen, bit vastpakken, reageerde slecht op teugelhulpen enz. sinds ik die mexicaanse neusriem heb, heb ik daar geen last meer van.
Mijn paard is ook veel meer ontspannen geworden en loopt nu gewoon op zichzelf in plaats van in mijn handen te hangen.

Ik denk trouwens niet dat hij sterker inwerkt dan een gecombineerde of andere neusriem, maar gewoon op een andere, en voor sommige paarden efficiëntere, manier.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:13

Juist! Dankjewel Valeska.

Mano88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:15

love_plien schreef:
Ik heb van experts gehoord dat een mexicaanse neusriem wel degelijk sterk inwerkt.
Niet om mensen aan of af te vallen maar: Doordat de neusriem drukt op het punt waar het bot van de neus het zwakste is doet het veel zeer. Als er te veel druk op komt kan het zelfs breken.......
Misschien dat sommige paarden er minder heftig op reageren (misschien zit het midden niet op de juiste plaats) maar het werkt dus wel degelijk sterker in, kijk maar heens naar het skelet van een paard. Dan kan je het duidelijk zien.

-xxx- pauline

wist niet dat paarden konden praten? (Dat zijn namelijk de enige ''Experts'' op het gebied van deze neusriem, zij weten of het sterk in werkt of niet)

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:32

nouwnouw, tgaat lekker hier Knipoog
ik zou zeggen: rij hoe je zelf wil.. en denk daarbij aan je paard, niet aan wat anderen erover zeggen.. Duivel
en al zou hij bij sommige paarden WEL sterker inwerken, dat merk je toch wel neem ik aan.. dan is aan jou de keus wat je ermee doe..
als ik jou was, zou ik full kopen en gaatjes erbij maken Clown
(rij zelf overigens NIET met zo'n neusriem, maar ben er niet voor of tegen, ieder kiest zelf Haha! )

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:52

Altijd die discussies ook over hoe die neusriemen inwerken Slapen
als je hem niet te strak doet werkt hij helemaal niet zo hard in. Ik merkte eigenlijk geen verschil toen ik met zo'n neusriem reed

Afbeelding

love_plien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:13

Loesje88 schreef:
love_plien schreef:

-xxx- pauline

wist niet dat paarden konden praten? (Dat zijn namelijk de enige ''Experts'' op het gebied van deze neusriem, zij weten of het sterk in werkt of niet)

Tsjonge jonge, welke tijd leef jij! Tegenwoordig zijn er geavanceerde methodes om dit soort dingen te testen!!!! En trouwens, hoe zouden ze dan weten of al die andere dingen "sterker/minder sterk" inwerken ? Zoals bijv. een bit?????

En ik heb dit dus niet neergezet om iemand te irriteren ofzo met al dat ge zzz en Boos! etc, alleen om mensen hiervan op de hoogte te brengen

groetjes

p.s. het is natuurlijk wel bij ieder paard verschillend hoeveel sterker hij inwerkt. Je zal het meestal aan je paard merken, tenzij je paard zo lief is en zich voor jou over de pijn heen zet. Terwijl jij hem ongemerkt de vernieling inrijdt. Maar dat is dus bij ieder paard anders.

HarjoHB105

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:44

Wat een crisis hier, en dat alleen of een neusriem wel of niet een scherpe inwerking heeft op het paard.
Zal je wat sterkers vertellen, ik rij mijn fjord met een Hackamore, dat is denk ik toch een heel stuk scherper dan menig neusriemen....
Maar daar gaat de vraag niet over, probeer inderdaad een paar gaatjes bij te maken, en ik neem eigenlijk voor de lengte altijd cob en de breedte een full (Hihihi balen hè dat ze de maten van de fjordjes nog niet hebben).
Succes met de discussie....

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 07:40

Ik heb een tinkertje, geen fjordje dus ik val er een beetje buite Tong uitsteken maar het gaat om het rare hoofd he Tong uitsteken Ik heb voor die van mij natuurlijk altijd full hoofdstel maar ik moet vaak bijna eigenlijk een nog grotere neusriem hebben, gaat net op een van de laatste gaatjes, en de bakstukken zijn soms weer te lang. Dit misschien omdat hij een grote mond heeft en daar zitten ook weer grote bitringen bij, maar in mijn bakstukken moet ik soms gaatjes bijmaken. Ze moeten eigenlijk een soort maat koudbloed hebben vind ik Tong uitsteken, een cobhoofdstel met fullneusriem, fullhoofdstel met extrafull neusriem zou veel beter zijn, nu moet je bijna 2 hoofdstellen kopen om 1 hoofdstel te combineren!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:06

Zullen we de discussie beperken tot waarover het topic is gestart -> Welke maat wij hebben voor een neusriem/hoofdstel, en het hier gewoon gezellig houden!

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:43

Medousa schreef:
Zullen we de discussie beperken tot waarover het topic is gestart -> Welke maat wij hebben voor een neusriem/hoofdstel, en het hier gewoon gezellig houden!

Lijkt me veel gezelliger Knipoog