Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe gedraagt jullie fjord zich op een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:56

mijn fjord is braaf op buitenrit!
Heb het meeste van het beleren ook lekker in het bos gedaan lekker op eigen benen lopen en mooie lange rechte stukken!
Ze luistert goed naar de hulpen en is nergens bang voor Op de weg net zo!

ok ze heeft het ook wel eens in d'r bol gehad om ineens lekker hard weg te rennen mar denk dat elk paard dat wel eens heeft gedaan

Ik rijd dus met een lekker lang teugeltje

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:05

Vjesta gedraagd zich tot nu toe aardig netjes...

We zijn nu een paar keer zo'n 10 meter verderop een beetje gras gaan eten, en 1x echt een eind langs de weg gewandeld. En ze doet het prima. Auto's zijn leuk, maar eendjes of blaadjes aan de bomen, die zijn nog wat eng... Gaat ook wel weer over...

Met de merrie die ik vroeger reed ging alles altijd goed. Moeilijk terug te kijken uit de galop, maar braaf, nergends bang voor en áls er dan eens iets engs kwam ging ze stilstaan, maar er nooit vandoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:40

[***] is samen met een ander paard erg braaf. Al kan ie als dat andere paard lol wil maken wel errg in zijn voor een grapje Haha!

Alleen gaat helaas wat minder, dribbelen, druk doen, *kijk ik ben een staafje dynamiet* en als we dan andere paarden tegenkomen is het hek helemaal van de dam en gaat er een nek op en vraag ik me af of ik geen hete arabier in fjordenjasje heb gekocht Clown

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:58

Mijn fjord(12 jaar) is altijd super.
Lang teugeltje en als hij soms eens bang van iets is, krijg ik hem er zo langs.
Hij heeft zeer veel vertrouwen .
We rijden ook overal, bos, strand, over de weg, door de polder, het maakt niets uit.
Zeker geen dooie diender hoor!
Met een groep doet ie het ook perfect, ik rij gewoon mijn eigen rit, ons eigen tempo, trekt zich geen moer van de rest aan.
En we rijden bitloos.
Fazanten die onder zijn voeten wegschieten, ik heb 't haast aan mijn hart, hij niet.
Een fijne knol is het, een echt maatje en zou hem niet willen ruilen.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 22:22

Dat is nou ook precies het doel dat ik met toddy wil bereiken. Dat hij mij leert vertrouwen en dat ik daarnaast leer de leider te zijn, die hij MAG vertrouwen. Uiteindelijk wil ik ook "paniekvrij" met hem alleen door het bos kunnen rijden eveneens als in een groep. Ben me langzamerhand ook steeds meer aan het verdiepen in NH. Alleen maar om onze band sterker en vriendelijker te maken. Wil uiteindelijk ook bitloos en boomloos met toddy gaan rijden. Maar even terug te komen op alle reacties, echt heel erg bedankt en ik vind 't heel fijn om te horen hoe jullie fjorden zich gedragen! Lachen

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:29

Als ik alleen ga is Rian altijd erg relaxt, soms ff stoppen om alles te bekijken. In het bos is ze ook lekker relaxt maar soms is een boomstronk eng Knipoog En kan ze op springen.
Als ik met anderen ga, dan doet ze dat opspringen ook wel eens, maar veel minder.
Ze blijft wel te sturen, en in de hand. Als de ander er vandoor gaat, kan ik haar bij me houden.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:14

Als ik alleen rijd is die heel kalm, hoeft hij ook niet zo nodig hard. Kijkt ie gewoon vrolijk om zich heen en bestudeert het liefst elk takje dat voor zijn neus ligt, alleen dat vind ik niet zo leuk. Soms schrikt ie van boomstammen of rare takken, verder is die verkeersmak. En als die schrik rent die niet weg, schokt ie een keer en is die weer rustig zeg maar Schijnheilig (rennen is teveel moeite)

In een groep is die anders, dan wil die hard! en kan die ook flink bokken Haha! Vind ie veel leuker

Als ik met een ander paard mee rijd is die ook redelijk rustig, maar vind die wel leuker dan alleen lopen

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:52

Wij rijden bijna alleen maar buiten. Hij is hardstikke braaf en super verkeersmak. Hij heeft wel een gebruiksaanwijzing Clown Zodra we in het bos zijn, leeft hij helemaal op en wil alleen maar hard, maar hij is wel goed in de hand te houden.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:48

Heel verschillend dat ligt dan vooral aan het weer..
Als het hard waait is bv alles eng en heeft ze superveel energie
regent het dan gaat ze heel apart lopen Tong uitsteken
Is het warm dan kan ze heel sloom zijn..
Ze wil ook soms graag een bepaald pad in en dan moet ik tig rondjes draaien noem maar op, voor ze het pad in gaat dat ik wil Tong uitsteken
Verder heb ik eigenlijk nooit problemen met dr op buitenrit

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:59

Hangt van de situatie af.

Ben ik met meerdere paarden is er niks aan de hand, dan is Amo een schat van een beest, een sulletje, dan kan ik heerlijk rijden. Lachen

Ben ik echter alleen, dan is het een duiveltje. Bokken, hinnikken, stuiteren, omdraaien, dribbelen, er is dan geen land mee te bezeilen.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:01

Nou, der zijn tijden geweest dat de andere bijrijdster der echt heeel erg moeilijk mee heeft gehad. Constant bokken, stijgeren. De bom barste bij de eigenaar toen ze een hele lange weg had gerent, met de bijrijdster erop. Sindsdien hebben we er buiten een zwaarder bit in dan in de bak. Omdat veiligheid toch overal voor gaat!

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 20:09

Mocca; Wat heb jij een super gave fjordenkruising zeg! Lachen Ik had even je profiel bekeken maar wat een gaaf paardje...dat vind ik echt één van de leukste fjordenkruisingen die ik heb gezien.
En voor degenen die moeilijk alleen kunnen buiten rijden...(waaronder ik ook hoor) ik denk toch dat het een vertrouwenskwestie is, je paard kan niet voldoende op jou vertrouwen, doordat jij onvoldoende de leiding (kan) nemen. Ik ben me momenteel erg aan 't richten op de methode van parelli en wil hier ook zeker mee verder gaan, omdat ik ook merkte dat de verstandhouding tussen toddy en mij niet altijd even juist was. Als je namelijk met een groep naar buiten gaat, heeft je paard andere leiders om zich op te richten...dit is absoluut niet als kritiek of commentaar bedoeld, maar meer mijn mening hoe ik er tegen aan kijk.

LoOr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:53

mijn fjordje is hardstikke verkeersmak. af en toe zijn er wel van die dingen zoals plastic zakjes of planken op de grond of zo waar ze dan even raar naar kijkt Tong uitsteken maar voor de rest is ze meestal heel lief buiten. alleen wil ze er op lange zandpaatjes nog wel eens vandoor gaan en dan is ze echt niet meer te houden maar ik ben druk bezig om dat af te leren.
een tijdje geleden ging ze steeds stoppen als ze geen zin meer had en het liefst op de gevaarlijkst mogelijke plek Verward en dan ging ze allemaal naar mijn voet trappen met haar voorbeen enzo en achteruit lopen maar gelukkig is ze daar nu mee gestopt Haha! .

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:17

mijn ene fjord is bom proof, buiten harstikke braaf, daar rij je zo de hele wereld mee rond.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:12

Bomproof en harstikke relaxt.. Als het haar uitkomt Lachen

OLLY_GOODY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:24

lekker relex! Clown maar met galop lekker gas geven Cool maar ze kan wel schikken van bijv. een vogel die uit het wate rkomt Koe

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:33

Mijn fjordje is wel 100% verkeersmak,aleen kan je niet met haar aleen op buitenrit, ze draaid om en rent terug,.
Dus moeten we altijd met iemand anders op buitenrit Verdrietig

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:30

Iris is 100% verkeersmak, vrachtwagens, fietsers, brommers, bussen, maakt haar allemaal niet uit, zo af en toe heeft ze wel de neiging als een vrachtwagen haar van achteren naderd om dan proberen hem voor te blijven, maar dat voel ik altijd aankomen en kan haar altijd wel bij me houden.
voor ik in de polder ben moet ik altijd een heel eind langs een weg, dus daar komt haar verkeersmakheid goed uit!
in de polder is ze altijd overenthousiast, dan wil ze vaak gewoon heerlijk hard rennen, maar ze is nog goed te corrigeren, dus ik vind Iris een heerlijk paardje om mee buiten te rijden, lekker lang teugeltje vaak, met 1 hand rijden, heerlijk!

ze is pas 1 keer op hol geslagen, was voor haar onbekend terrein voor ohz [met het karretje was ze er wel vaker al geweest] het was druk met verkeer, ze moest een heel eind stappen en tja, op een gegeven moment had ze een aanleiding en schoot ze er dus vandoor in galop, over de weg, tussen de auto's, op de stoep waar ze weer vanaf wilde en bijna onderuit ging door de stoeprand.
ik ben nog nooit zo geschrokken.
en het is eigenlijk maar goed dat het is gebeurd, zodat ik weet dat zelfs IRIS weg kan schieten en ik niet te makkelijk erover moet gaan denken.
ik zit nu heel anders op mijn paard dan voor dit gebeurde, net zo ontspannen, maar wel een stuk alerter!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 02:17

ik kan nu dus zeggen dat mijn dikkie dik 100% braaf is, op alle vlakken

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 08:19

Wat leuk leuk leuk, alle reacties blijven maar doorgaan! Lachen En ik lees ze echt allemaal hoor! Ben altijd benieuwd hoe de andere fjorden zich gedragen Tong uitsteken Dus mensen ga vooral!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:30

Hey, ik heb een Haf en die hebben ong. hetzelfde karakter als Fjorden. Ik rij zelf altijd buiten met hem in het duin, bos en op het strand. Knipoog Max is van zichzelf al geen druktemaker, hij houdt best van een geintje of een stukje knallen, maar daar laat hij het meestal wel bij. Bloos Als hij iets eng vindt gaat hij wel dribbelen en kijken enzo, maar ik negeer hem dan gewoon en doe net alsof ik dat ''enge'' niet zie. Als hij er dan baaf langs gaat beloon ik hem. Zo heb ik hem zelf ook verkeersmak gemaakt, dat was hij toen hij bij mij kwam (3 jaar geleden) nl. nog niet helemaal. Hij vond toen tractors, vrachtwagens, hijskranen e.d eng, ik heb hem geleerd dat hij daar niet bang voor hoeft te zijn en nu geeft ie er niks meer om !!! Cool Hoe rustiger je zelf bent, hoe rustiger je paard is. Lachen

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:45

Vera is bomproef, maar wil nog wel eens uitproberen als ze fris is, het enige waar ze soms problemen mee heeft zijn koeien Koe maar dan is het stilstaan, kijken en een beetje dribbelen. Ik heb met haar in een carnavalsoptocht gezeten, mijn dochter van de trein gehaald en hier over een super drukke weg gereden.

Zwier daarentegen is echt absoluut nergens bang voor, dacht dat Vera bomproef was, maar dat is een "angsthaas" vergeleken bij Zwier. Die vind echt niets, maar dan ook niets eng Haha!

Beide zijn heel goed met een lange teugel te rijden, alleen moet je bij Zwier dan wel opletten dat ie niet ineens zijn eigen route uit gaat stippelen Haha!

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 21:31

Haha....verafjord, dat ken ik dat ze bang kunnen zijn voor koeien, dat is die van mij ook. Als we ze dan ook tegenkomen, staat hij met z'n hoofd helemaal opgeheven en snuift/briest hij keihard...raar paard! Lachen

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:38

marjoleintje schreef:
Haha....verafjord, dat ken ik dat ze bang kunnen zijn voor koeien, dat is die van mij ook. Als we ze dan ook tegenkomen, staat hij met z'n hoofd helemaal opgeheven en snuift/briest hij keihard...raar paard! Lachen

Nou Vera staat in ene stil, gistermiddag met Vera en Zwier aan het rijden, mijn vriendin op Vera en ik was heel druk met Zwier bezig, staat dikbil ineens stil voor ons, knal ik toch met mijn knie op haar kont Verdrietig

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:07

mijn fjordjuh is zelden fel en meestal gwoon aan een lang teugeltje te rijden (alle gangen Haha! ) buiten, maar doe ik meestal alln in stap, ze schrikt soms wel, vaak als er nix te schrikke valt
Clown maja voor de rest rijd het wel superrelaxt Clown Haha! Haha! en k ken tinkers met minder relaxt karakter, die er opeens vandoor gaan bv dusja tlig nie alln aan t ras denk ik maar vooral aan het karakter van je paardje