kosten van jullie fjord

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: kosten van jullie fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:57

Sonja schreef:
OVER HET ALGEMEEN (!) zijn fjorden sterke en gezonde dieren, waar niet al te idioot veel veeartskosten voor te verwachten zijn.


Vind dit nog al een grote uitspraak, ieder paard kan ziek worden of iets mankeren daar hoeft het
geen fjord voor te zijn. Als ik naar mijn eigen fjord kijk, 8 maanden lang met zware peesblessure
gelopen kosten 300 euro aan scans en onderzoeken. Of een simpele trap op het achterbeen
van een ander paard, antibiotica en bezoekje dierenarts, hoppa weer 80 euro. Een ongeluk
zit in een klein hoekje, fjord of geen fjord. Zulke dingen moet je toch in je achterhoofd houden.


Maar goed, on-topic:

Ik ben net van stalling verhuisd, daar betaalde ik 130 euro per maand
moest zelf binnen zetten, voeren, uitmesten, wei uitmesten, waterbakken vullen, vlas en brok
kopen. Het was incl. weidegang in de zomer, hooi en in de winter stond ze buiten in een paddock.

Nu sta ik voor 50 euro per maand, dag en nacht weide gang, als het slecht weer wordt ineens zetten die mensen Vinga op stal, hoef geen wei uit te mesten en geen waterbakken te vullen.
In de winter kost het me 100 euro incl. brok, hooi en stro. Ik mest dan wel zelf uit.

Verder ben ik aan de hoefsmid per 6 weken 75 euro kwijt, jaarlijkse enting 15 euro, ga te paard
naar mijn DA Haha! (is vlak bij)
En om de 25 euro per 2 maanden aan wormenkuur.

Anoniem

Re: kosten van jullie fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:22

Daarom staat het ook in GROTE letters EN met een uitroepteken erachter. Over het algemeen. Uitzonderingen zijn er altijd, en het is en blijft een levend wezen waar je domme pech mee kan hebben, en waar ook wel eens een zwakker exemplaar bij zit.

MI zou NIEMAND aan een paard moeten beginnen die dergelijke calamiteiten niet aan zou kunnen. Dat risico moet je niet willen nemen vind ik.

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: kosten van jullie fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:55

ik betaal 270 euro per jaar voor het weiland
25 euro per paard per jaar voor de inentingen (ent ze zelf, dus geen voorrijkosten)
om de 10-13 weken ijzers rondom 80 euro
voer ongeveer 15 euro per maand
wormenkuur ongeveer 20 euro per 3 maanden
19 euro per maand voor de verzekering (die gaat verdubbelen, nu ik Zwier erbij heb)
en dan nog de kleine dingetjes zoals snoepjes, dingen die vervangen moeten worden of die ik veranderd wil hebben bij het harnachment.

ehhhhhhhhh en benzine Bloos elke dag 15 km heen en 15 km terug naar de paardjes, autootje loopt 1:10, dus reken maar uit

FMG8

Berichten: 457
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Drenthe

Re: kosten van jullie fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:58

* paard staat bij huis dus geen stallingskosten
*in de zomer ong. 1 pakje hooi per week ( pakje hooi kost ong. 2,00 euro ) dus in de maand ong. 8 euro aan hooi.
in de winter ong. 3 pakjes hooi per week ( vixtor staat gewoon buiten, met een schuilstalletje dus hij krijgt hooi genoeg om warm te blijven, als hij het koud zou krijgen) dus ong. 24 euro in de maand
* 1 zak havens in de maand, 13 euro
* 1 zak pavo in de maand, ik denk 10 euro
* 1x in de 2 maanden wormenkuur, 9 euro
* 1x in de 2 maanden de hoefsmid, 25 euro ( alleen bekappen)
* 1x in het jaar influenza/tetanus ( geen idee hoeveel het kost)
* 2x in het jaar Rhino ( ook geen idee)
* ponykamp van 225 euro Tong uitsteken
* en nog snoepjes, dekens enz. ( maar dat is niet heel belangrijk dus dat laat ik maar even weg.)

en je mag zelf ff rekenen Vingers aflikken

veel suc6 nog met school, en ik hoop dat je het straks kan betalen om een eigen fjordje te hebben Pling

groetjes madelon

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: kosten van jullie fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:08

Ik ben per maand toch wel rond de 325 euro per maand kwijt.

210 per maand voor de stalling. Dit is inclucief stro, kuil, bix en wormenkuur
40 per maand voor de hoefsmid
20 extra voor Nieks ronde buik. Te denken aan appels, wortels en musli

En het overige geld voor mijn lessen.