Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:40

Het was niet persé jouw Fjord waar ik op doelde hoor Lachen

Ik vind alleen dat gezeur om die max. gewichten de laatste tijd nogal storend. Dat artikel in bit heeft duidelijk veel los gemaakt en het geeft veel mensen een 'stok' om mee te slaan. Iedereen meent er wat van te moeten zeggen de laatste tijd. Vandaar dat ik wat feller reageer.

Natuurlijk, ik ben er 'zoeen' die best aan de maat is, maar elk topic hoor je dan weer terug 'op mijn paard geen ruiter van meer dan ... kg. Tuurlijk, op een Fjord moet je als je meer dan 90kg weegt geen hogeschooldressuur eruit willen persen daar ben ik het helemaal mee eens. Maar rijden (zoals op die maneges een buitenrit) dat moet gewoon kunnen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:43

Dan denk ik dat jij je fjord behoorlijk onderschat. Of het moet bij uitzondering een zwak paardje zijn. Ik ken namelijk heel wat fjorden, met diverse soorten ruiters die endurance lopen. Klasse I tot en met IV. Ofwel, klasse 30 tot en met over de 100 km. Zelfs een fjord laatst die een meerdaagse zware wedstrijd gelopen heeft notabene door bergen. Is wel ietsje pittiger dan een M-niveau dressuurtraining. Waamree ik absoluut niet de dressuur minachtend wil bekijken maar er is wel degelijk een verschil.

Dus sorry, ik zie weinig goed onderbouwds in jouw bericht.

Uiteraard is het jouw paard en heb jij gelukkig de vrijheid daar zelf beslissingen voor te nemen. Maar dat jij iets vindt wil niet zeggen dat het per definitie ook zo is. Fjorden zijn onvoorstelbaar sterk. Dat is wat ik del aatste jaren wel geleerd heb. Ook al heb ik er zelf geen een.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:48

Heel fijn een fjord, kan je tenminste je hele leven op blijven rijden Lachen
Ik hoef iig niet bang te zijn dat ik dr weg moet doen omdat ik te groot/zwaar word ofzo.

En met mn 46 kilo kan ze me makkelijk dragen Clown

alex66

Berichten: 1774
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:00

46kg voeld mijn paard niet eens zitten die is mijn 100kg gewend,
en zelfs daar heeft hij lak aan als ik voel met wat een kracht hij bijvoorbeeld vanmorgen een stijle dijk op rende.
zo als al is gezegt, heel veel mensen onderschatten de kracht van fjorden.
ze worden niet voor niets in noorwegen gebruikt als pakpaarden, met 100kg dood gewicht de bergen in en niets aan de hand Clown

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:40

Een nieuwerwetse sportfjord heb ik nog nooit gezien. Wat mag ik me hierbij voorstellen?
Mijn fjord is op een exterieurbeoordeling door Karel de Lange (EASP) beoordeeld als zeeeeer rijtipisch met een bouw geschikt voor de sport Haha!
Je zou zelf je licht eens kunnen opsteken op een fjordensportdag of wedstrijd. Dan is hij een van de lichtere en elegantere fjorden. Verder lijkt de discussie over de looks van mijn fjord me nogal off-topic.....[/quote]

Ik begrijp wel wat Yvonniej bedoeld. Je hebt de ouderwetse type fjorden. Dat zijn meer de types die vroeger op het land werkten. Die zijn wat korter/gedrongen en meestal wat kleinere maat en je hebt de rijtypische fjorden die meer voor de sport/dressuur zijn gefokt. Deze zijn meestal wat groter, langer in het lijf en sommige zijn qua gangen ook wat ruimer. Ik heb zelf ook een fjord die meer voor de dressuur gefokt is.

En wat het gewicht betreft. Ben zelf ook echt niet licht en als mijn fjord met mij nog aan de kletter gaat zal het allemaal wel meevallen. Hij heeft geen spier of rugklachten. Dus ik denk dat het per fjord verschillend is wat voor gewicht hij kan dragen.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:55

Ik zie hier overal van die discussies!! Over wat te zwaar is en wat niet. Mensen vergissen zich in het gewicht van een ander. Mannen.. zijn over het algemeen al zwaarder. Kijk mijn kerel is ergens rond de 1.94 en weegt echt wel meer dan 85 kg. Maar hij is niet DIK. Dus het lijkt niet raar als hij op een paard is. Maar in het echt is hij niet minder licht dan een zware vrouw!

Dus een fjord is minder sterk dan een KWPN'er? Want mijn Kwpn'er kan met gemak iemand van 100 kg dragen!

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:32

Faas schreef:
Dan denk ik dat jij je fjord behoorlijk onderschat. Of het moet bij uitzondering een zwak paardje zijn. Ik ken namelijk heel wat fjorden, met diverse soorten ruiters die endurance lopen. Klasse I tot en met IV. Ofwel, klasse 30 tot en met over de 100 km. Zelfs een fjord laatst die een meerdaagse zware wedstrijd gelopen heeft notabene door bergen. Is wel ietsje pittiger dan een M-niveau dressuurtraining. Waamree ik absoluut niet de dressuur minachtend wil bekijken maar er is wel degelijk een verschil.

Dus sorry, ik zie weinig goed onderbouwds in jouw bericht.

Uiteraard is het jouw paard en heb jij gelukkig de vrijheid daar zelf beslissingen voor te nemen. Maar dat jij iets vindt wil niet zeggen dat het per definitie ook zo is. Fjorden zijn onvoorstelbaar sterk. Dat is wat ik del aatste jaren wel geleerd heb. Ook al heb ik er zelf geen een.


Net zoals jij heb ik en ieder ander recht op een eigen mening. Dat heeft er niks mee te maken of dat de waarheid al dan niet is......

Ik onderschat mijn paard helemaal niet en het is zeker geen zwak paardje, in tegendeel. Ik ga alleen misschien iets bewuster om met de belasting van mijn paard dan andere mensen....? Natuurlijk is mijn paardje sterk. Als hij dat niet was kon hij ook niks presteren. Hij is getraind om dressuur te rijden, net zoals de endurance fjorden waar jij het over hebt getraind zijn om endurance te rijden. Dat is appels en peren vergelijken!! En hoeveel weegt de gemiddelde endurance ruiter met een fjord???? precies...... hooguit 70-75 kg Haha! ............... nee jouw bericht is goed onderbouwd.... Knipoog

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:38

Kitty84 schreef:
Het was niet persé jouw Fjord waar ik op doelde hoor Lachen

Ik vind alleen dat gezeur om die max. gewichten de laatste tijd nogal storend. Dat artikel in bit heeft duidelijk veel los gemaakt en het geeft veel mensen een 'stok' om mee te slaan. Iedereen meent er wat van te moeten zeggen de laatste tijd. Vandaar dat ik wat feller reageer.

Natuurlijk, ik ben er 'zoeen' die best aan de maat is, maar elk topic hoor je dan weer terug 'op mijn paard geen ruiter van meer dan ... kg. Tuurlijk, op een Fjord moet je als je meer dan 90kg weegt geen hogeschooldressuur eruit willen persen daar ben ik het helemaal mee eens. Maar rijden (zoals op die maneges een buitenrit) dat moet gewoon kunnen.


Het artikel in Bit moet je niet zien denk ik als een stok om mee te slaan. Dat het zware ruiters aanspreekt en eventueel in het verkeerde keelgat schiet, ja dat kan! Maar ik vind het helemaal geen verkeerd artikel, en ook de uitkomsten van de maatregelen vind ik prima. We houden toch allemaal o zo veel van paarden??? Is het dan voor die manege paarden niet fijn dat ze minder klachten en blessures hebben nu??? Het welzijn van die dieren zou het uitgangspunt moeten zijn voor ons allen "paardenliefhebbers", en niet het ego van de ruiter.

alex66

Berichten: 1774
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:00

het artikel in de bit ging over een manege met voornamelijk KWPN paarden, die zijn in mijn oogen niet te vergelijken met een fjord.
KWPNers zijn slappe belesure gevoelige dwijlen die altijd wat hebben(uitzonderingen daargelaten)
fjorden zijn veel steviger gebouwd en kunnen ook veel meer hebben dan een KWPNer
ik zal niet zomaar op een rijpaard stappen met mijn gewicht, maar ik heb nog nooit een fjord meegemaakt die er moeite mee had

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:04

www.buitenzinnig.nl

Op deze site staat, is wat ze in het Duitse blad Freizeit in Sattle met deskundigen hebben bepaald voor wat betreft het gewicht dat paarden en pony's mogen dragen

Dit is wat er staat:

Het is zo, dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!! Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt. Hieronder een tabel met een globaal overzicht.

Ras:
Shetlander - stokm 100 cm - gewicht paard 200 kg - max ruitergewicht 40 kg - percentage 20 %
IJslander 1 - stokm 135 cm - gewicht paard 350 kg - max ruitergewicht 70 kg - precentage 20 %
IJslander 2 - stokm 140 cm - gewicht paard 450 kg - max ruitergewicht 90 kg - percentage 20 %
Haflinger - stokm 145 cm - gewicht paard 500 kg - max ruitergewicht 80 kg - percentage 16 %
Warmbloed 1 - stokm 160 cm - gew paard 550 kg - max ruitergewicht 71 kg - percentage 13 %
Warmbloed 2 - stokm 172 cm - gew paard 700 kg - max ruitergewicht 80 kg - percentage 12 %
Koudbloed 1 - stokm 165 cm - gew paard 800 kg - max ruitergewicht 96 kg - percentage 12 %
Koudbloed 2 - stokm 170 cm - gew paard 900 kg - max ruitergewicht 104 kg - percentage 12 %

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een buitenritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer belasten.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:11

Sythaa schreef:
Net zoals jij heb ik en ieder ander recht op een eigen mening. Dat heeft er niks mee te maken of dat de waarheid al dan niet is......

Ik onderschat mijn paard helemaal niet en het is zeker geen zwak paardje, in tegendeel. Ik ga alleen misschien iets bewuster om met de belasting van mijn paard dan andere mensen....? Natuurlijk is mijn paardje sterk. Als hij dat niet was kon hij ook niks presteren. Hij is getraind om dressuur te rijden, net zoals de endurance fjorden waar jij het over hebt getraind zijn om endurance te rijden. Dat is appels en peren vergelijken!! En hoeveel weegt de gemiddelde endurance ruiter met een fjord???? precies...... hooguit 70-75 kg Haha! ............... nee jouw bericht is goed onderbouwd.... Knipoog


Heb ik ergens gezegd dat je geen mening mag hebben???

En blijkbaar heb je weinig kennis van de mensen die hier maar ook elders ter wereld endurance rijden cq trainen. Maar goed, dat is mijn probleem niet.

Dat je misschien iets bewuster omgaat met de belasting van je paard suggereert dat anderen die zwaarder zouden zijn dat niet doen? Als je dan zo bewust met je paard wil omgaan moet je ook weten dat je fjord eigenlijk qua hals niet gebouwd is om in de krul te lopen. Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:12

oliebol. Ik wist het wel. Ik mishandel mijn paard Haha!.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:19

Faas schreef:
Sythaa schreef:
Net zoals jij heb ik en ieder ander recht op een eigen mening. Dat heeft er niks mee te maken of dat de waarheid al dan niet is......

Ik onderschat mijn paard helemaal niet en het is zeker geen zwak paardje, in tegendeel. Ik ga alleen misschien iets bewuster om met de belasting van mijn paard dan andere mensen....? Natuurlijk is mijn paardje sterk. Als hij dat niet was kon hij ook niks presteren. Hij is getraind om dressuur te rijden, net zoals de endurance fjorden waar jij het over hebt getraind zijn om endurance te rijden. Dat is appels en peren vergelijken!! En hoeveel weegt de gemiddelde endurance ruiter met een fjord???? precies...... hooguit 70-75 kg Haha! ............... nee jouw bericht is goed onderbouwd.... Knipoog


Heb ik ergens gezegd dat je geen mening mag hebben???

En blijkbaar heb je weinig kennis van de mensen die hier maar ook elders ter wereld endurance rijden cq trainen. Maar goed, dat is mijn probleem niet.

Dat je misschien iets bewuster omgaat met de belasting van je paard suggereert dat anderen die zwaarder zouden zijn dat niet doen? Als je dan zo bewust met je paard wil omgaan moet je ook weten dat je fjord eigenlijk qua hals niet gebouwd is om in de krul te lopen. Knipoog


Heb ik ergens gezegd dat mijn mening de waarheid is? Dat je het er niet mee eens bent, prima, zal me een zorg zijn, maar doe niet net alsof ik de waarheid verkondig...

Je geeft aan dat je in mijn post geen onderbouwing aantreft, sorry maar jouw laatste 2 alineas hebben helemaal geen onderbouwing, dit heeft niets met het topic of een mening te maken.... dit is gewoon nogal op het persoonlijke vlak. Jammer hoor... dat dicussieren niet voor iedereen is weggelegd Knipoog

Anyway ik zal nog 1 keer op je rageren Dromen ... ik pretendeer niet veel van endurance te weten. Wat ik wel weet, is wie er op een FJORD, waar het topic over GAAT, endurance rijden. En die dames zijn niet zwaarder dan max 75 kg..........

Als laatste: als jij iets van dressuuur zou weten zou je het verschil kennen tussen een paard in aanleuning en een paard in de krul Haha! misschien nog een keer kijken??? Mijn fjord loopt namelijk niet in de krul..... maar zelfs vrij hoog in aanleuning Cool

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:24

Faas schreef:
oliebol. Ik wist het wel. Ik mishandel mijn paard Haha!.


wow ik heb even in je profiel gekeken. Prachtig paard heb je! Ik begrijp nu alleen wel waarom je zo gebeten reageert op dit topic Haha!

Ipsilonka

Berichten: 5871
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:29

Wat een zinloze discussie hier zeg. Ik zet liever een zwaarder iemand op Pablo die fatsoenlijk kan rijden, dan een bonestaak die er niets van bakt. Pablo is 1.52 en vrij breed en die kan mij met mijn ong 85 kg makkelijk dragen. Echter ook Tjody kan mij makkelijk dragen en die is toch echt een cm of 12 kleiner en anders gebouwd als pablo. Enne Tjody loopt ook klasse II zonder problemen Haha!

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:33

"Warmbloed 2 - stokm 172 cm - gew paard 700 kg - max ruitergewicht 80 kg - percentage 12 %"

Mijn arme, arme paard!
Kapriool is 1.77m een kwpn en ik weeg meer dan 80kg! Zo'n 90, zonder kleren aan...
Moest dit zo zijn, dan kan ik ook al bijna geen enkele man op m'n knollie zetten, want die
komen (degenen die ik ken toch) ook wel zeker aan +80kg

En toch huppelt m'n lieverd meerdere keren per week met mij op zen rug vrolijk rond.
Wel word ie regelmatig van top tot teen onderzocht door de DA en hij is nog altijd kerngezond.

Om even terug te komen op het max gewicht voor een ruiter op een Fjord... Hangt van de ruiter ook
af.. Rijdt hij/zij goed of niet? Ik kan me voorstellen dat een hobbelend gewicht van 100kg op een rug van een fjord stoort, maar als die persoon goed rijdt, denk ik dat het geen kwaad kan.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:39

Sythaa schreef:
Faas schreef:
oliebol. Ik wist het wel. Ik mishandel mijn paard Haha!.


wow ik heb even in je profiel gekeken. Prachtig paard heb je! Ik begrijp nu alleen wel waarom je zo gebeten reageert op dit topic Haha!


Vertel eens? Waarom reageer ik zo verbeten? Omdat ik een zwaardere ruiter ben? Misschien. maar vooral omdat mensen vaak l*llen als een kip zonder kop zonder werkelijk ergens van te weten. Een stevige ruiter die kan rijden is heel wat beter voor je paard dan een kind van 40 kg die maar zit te bonken.

Als je overigens het gevoel hebt dat je het persoonlijk moet gaan spelen, kom maar op hoor. Ik kan wel wat hebben.
Laatst bijgewerkt door Faas op 01-07-06 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

alex66

Berichten: 1774
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:39

volgens die lijst gaan ze er voor een haflinger van uit dat die 16% van het eigen gewicht kan dragen,
al hoe wel ik een fjord sterker vind dan een haf ga ik even van 16% uit.
mijn kleine knul weegt 630kg dan kan hij dus 100,8 kg dragen(630/100x16=100,80)
hiep hoi ik mishandel mijn paard niet Clown
maar dat wist ik na 9jaar rijden al Knipoog

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:40

@Faas:
Ik reageer niet meer op jou. Vind dat hele discussie niks meer met de vraag van de TS te maken heeft, je maakt het meer een persoonlijk verhaal.... Dromen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:42

Heb je het nou tegen mij? Tja, als je het niet kunt winnen dan zou ik dat ook roepen. Slaap lekker. Zal best prettig zijn nu zo in het zand.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:45

Faas schreef:
Heb je het nou tegen mij? Tja, als je het niet kunt winnen dan zou ik dat ook roepen. Slaap lekker. Zal best prettig zijn nu zo in het zand.


Ja ik had het tegen jou. Jij noemt je toch Faas???
En winnen??? waar HEB je het over.........?! Misselijk

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:48

Ja, als jij later je bericht wijzigt dan wel ja. Maar dat kon ik niet ruiken he Verward

Maar goed, jij zou toch niet meer op mij reageren???

Overigens misschien eens handig aan te geven wat nou de werkelijke schade is voor een paard met een zware ruiter. Je kunt van alles in het wilde weg gaan roepen maar doe het dan wel op een goede manier. De meesten die ik ken als zwaardere ruiter hebben hun paard al ik weet niet hoeveel jaar. En nog lopen ze vrolijk rond.

Oh jij hoeft uiteraard niet te reageren Sythaa. Ikw ist al dat je dat niet meer zou doen namelijk Haha!

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:52

Kunnen we weer on topic gaan?
En andere aanverwante vragen in een nieuw topic plaatsen?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:31

Volgens mij zitten we gewoon alles m.b.t. het gewicht hier te bespreken. Dus we zijn niet off topic. Mocht je dat wel vinden, open dan vooral een ander topic ofzo.

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Maximaal aantal kilo's ruiter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:52

Sythaa schreef:
Faas schreef:
oliebol. Ik wist het wel. Ik mishandel mijn paard Haha!.


wow ik heb even in je profiel gekeken. Prachtig paard heb je! Ik begrijp nu alleen wel waarom je zo gebeten reageert op dit topic Haha!


@ Sythaa: Sorry maar ik vind deze opmerking laag door de bocht, sterkter nog ik vind het zeer kwetsend voor de persoon in
kwestie overkomen

En even een gewetens vraagje: stel dat jij om wat voor reden dan ook die grens van 75/80 kilo overschrijdt, stap je dan ook niet meer op je pony??