Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Dreeke schreef:hihi maar goed dat ze niet bij mij staanIs dit vanwege een geloof?? Bij ons op stal staan er zwaar gerefromeerde mensen die hun paard ook niet willen chippen omdat het tegen gods wil is, vandaar mijn vraag.

roosje84 schreef:Ik denk ook persoonlijk dat het stamboek zichzelf wil beschermen. Naar mijn mening bescherm je ook jezelf en je paard ermee...stel hij wordt gestolen etc..
Marigold, ik snap jouw mening ook wel hoor...heb er ook alle respect voor, maar sommige dingen in de maatschappy doe je nks tegen. Je kan bijv als mens zijnde wel zeggen ik neem geen paspoort of ID maar je zal wel moeten. Daarmee wil ik maar vergelijken dat het in de paardenwereld ook zo is. Het paard krijgt een chip om hem mee te identificeren.

Marigold schreef:met andere worden, als ik mijn veulen niet wil laten chippen, dan kan ze geen stamboek papieren krijgen van het fjordenpaard?
Marigold schreef:en zou ik eventueel moeten kijken of ze in een ander stamboek kan worden ingeschreven? (is er niet denk ik) terwijl ze dus wel ras zuiver fjord is.
Marigold schreef:waarom is het stamboek er zo prat op dan, ik krijg gewoon het gevoel dat het is omdat fjorden zegmaar vlezig zijn, alsof ze voor de slacht bestemd moeten kunnen zijn? (ja sorry hoor, ga me maar weer massaal aanvallen...)
Marigold schreef:moeten fjorden in het buitenland ook gechiped worden dan?
want daar is de chip verder nog helemaal niet verplicht ofzo!

Marigold schreef:bedankt Kajanus, voor je text en uitleg, ik ga het downloaden, en proberen..
sorry mensen hier die erg voor chippen zijn, ik wil gewoon graag weten of ik er onderuit kan, moeten jullie niet 'boos' om worden, heb gewoon nu mn eigen paarden en wil het zo doen zoals ik dat wil. (voor zover mogelijk)
het is tenslotte jou paard, en ik veroordeel ook niemand die wil chippen, maar ik ben er gewoon ontzettend op tegen.
dus jou stamboek is volgens mij verplicht om jou een paspoort te geven.. maar hou me even op de hoogte... 
Kajanus schreef:Nou Marigold, mijn paarden zijn dmv DNA geindentificeerd en je kan een bezwaarbrief downloaden op de site www.invisio.nl/antichip en die stuur je op naar de PVV en dan krijg je als het goed is ontheffing en dan krijg je zakjes en daar moet je door een dierenarts wat manen van je paard in laten doen en opsturen naar het van Haeringenlaboratorium en dan krijg je een sticker en die moet dan in je paspoort komen met een handtekening van je stamboek, bij mij dus van het KWPN en dan is het mooi geregeld...
...
Kajanus schreef:dus jou stamboek is volgens mij verplicht om jou een paspoort te geven..