waarom fjorden dna EN chip??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: waarom fjorden dna EN chip??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 20:54

nou, door een paspoort aan te vragen op basis van dna onderzoek.
dat is hetzelfde paspoort verder, en daar gaat het om.
de chip is niet verplicht op zichzelf, het gaat om het paspoort dat er bij hoort.
nogmaals, dat is wat ik denk te weten, klopt het niet, dan lees ik het graag!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:58

Qute site KWPN:

DE OVERGANGSPERIODE VOOR HET CHIPPEN VAN BIJ EEN
STAMBOEK OF SPORTORGANISATIE INGESCHREVEN
PAARDEN IS MET INGANG VAN 1 JANUARI JL. AFGELOPEN.
DEZE PAARDEN MOETEN DUS ÁLTIJD EEN PASPOORT EN EEN
CHIP HEBBEN, ANDERS MOGEN ZE NIET GEHOUDEN
WORDEN, NIET VERVOERD WORDEN EN DUS OOK NIET
GEËXPORTEERD OF GESLACHT WORDEN. UITZONDERING
HIEROP VORMEN DE PAARDEN VAN EIGENAREN DIE OFFICIEEL
ONTHEFFING HEBBEN AANGEVRAAGD BIJ HET MINISTERIE.
OOK PAARDEN DIE DIT JAAR OP DE KEURING KOMEN
MOETEN VOORAF GECHIPT ZIJN
.

Een paspoort en een chip zijn voor bij het stamboekingeschreven
paarden dus altijd verplicht. Ieder veulen
dat geboren wordt, moet binnen zeven maanden een
paspoort en een chip hebben.
Bij een paard kan geen paspoort worden afgegeven
als het paard niet van een chip is voorzien, tenzij de
eigenaar een ontheffing van het chippen heeft bij het
productschap. Ook voor een paard dat puur recreatief
wordt gehouden en dat niet staat ingeschreven bij een
stamboek of sportorganisatie kan een paspoort worden
afgegeven zonder dat het gechipt is, omdat hiervoor
nog een overgangstermijn geldt tot  januari 2007.

ONTHEFFINGSMOGELIJKHEID CHIPVERPLICHTING
Eigenaren van paarden die vanwege gewetensbezwaren
hun paard niet willen laten chippen kunnen ontheffing
van deze verplichting krijgen. Oorspronkelijk zou
dit na  februari 2005 niet meer kunnen, maar Minister
Veerman van Landbouw heeft de termijn verlengd.
In tegenstelling tot wat in sommige regionale dag- en
weekbladen staat, blijft de chipverplichting zelf dus
gewoon van kracht.
Verzoeken om ontheffing van de chipverplichting
moeten bij het Productschap schriftelijk worden aangevraagd.
In plaats van identificatie door middel van
een chip, moet dan volgens de voorgeschreven procedure
(waarvan de aanvragers van het productschap
een protocol ontvangen) de DNA-code van het paard
worden bepaald en vastgelegd in het paspoort.

En van de fjordenpaardenstamboek site:

WAT IS ER GEBEURD MET DE REGISTRATIE VAN FJORDENPAARDEN NA 1996?

Alle veulens, die voor registratie worden aangeboden, krijgen een transponder ingepland en worden van een paspoort voorzien. Dit paspoort is al vanaf 01-01-94 bij het Nederlandse Fjordenpaarden Stamboek in gebruik.
Voor alle overige fjordenpaarden zal een inhaalslag worden gepleegd, zodat in het jaar 2001 alle fjordenpaarden voorzien kunnen zijn van een transponder. Na deze datum kunnen paarden niet meer aan een officiële wedstrijd, keuring etc.deelnemen. Dit geldt niet alleen voor fjordenpaarden, maar ook voor alle andere rassen en zelfs voor niet-stamboekpaarden.
Let Op!
Zonder paspoort geen chip, deze beide zaken gaan altijd samen. Via het Stamboek krijgt U altijd beide uitgereikt. Wordt er gechipt via een sportorganisatie/dierenarts dan zal men eerst een paspoort bij het Stamboek moeten aanvragen. Doet U dit niet dan ontvangt U een sportpaspoort, die U bij het stamboek niet kan gebruiken.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:14

Het DNA is voor de EU ook een wettig middel om het paard tot een paspoort te kopppelen, maar voor het stamboek geldt dat niet, die geven het paspoort alleen in combinatie met chip.
WIl je dat niet dan moet je naar een ander paspoortuitgevende instantie.

Dreeke schreef:
Is dit vanwege een geloof?? Bij ons op stal staan er zwaar gerefromeerde mensen die hun paard ook niet willen chippen omdat het tegen gods wil is, vandaar mijn vraag.
hihi maar goed dat ze niet bij mij staan Knipoog

Overigens Alex66 mijn vader heeft 2 kunstheupen en zonder dat zou hij anders niet meer kunnen lopen. Overigens kan het wel een groter risico zijn bij infecties in het gebied van de chip, waar niets aan gedaan wordt, dat is waar. Het is lichaamsvreemd en kan voor een bacterie een goede plek zijn zich te vestigen en vandaar uit verder te 'broeien'. De witte bloedcellen komen daar niet omdat het lichaamsvreemd is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 10:09

met andere worden, als ik mijn veulen niet wil laten chippen, dan kan ze geen stamboek papieren krijgen van het fjordenpaard?
en zou ik eventueel moeten kijken of ze in een ander stamboek kan worden ingeschreven? (is er niet denk ik)
terwijl ze dus wel ras zuiver fjord is.
waarom is het stamboek er zo prat op dan, ik krijg gewoon het gevoel dat het is omdat fjorden zegmaar vlezig zijn, alsof ze voor de slacht bestemd moeten kunnen zijn? (ja sorry hoor, ga me maar weer massaal aanvallen...)

moeten fjorden in het buitenland ook gechiped worden dan?
want daar is de chip verder nog helemaal niet verplicht ofzo!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:18

Ik denk ook persoonlijk dat het stamboek zichzelf wil beschermen. Naar mijn mening bescherm je ook jezelf en je paard ermee...stel hij wordt gestolen etc..

Marigold, ik snap jouw mening ook wel hoor...heb er ook alle respect voor, maar sommige dingen in de maatschappy doe je nks tegen. Je kan bijv als mens zijnde wel zeggen ik neem geen paspoort of ID maar je zal wel moeten. Daarmee wil ik maar vergelijken dat het in de paardenwereld ook zo is. Het paard krijgt een chip om hem mee te identificeren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 10:31

roosje84 schreef:
Ik denk ook persoonlijk dat het stamboek zichzelf wil beschermen. Naar mijn mening bescherm je ook jezelf en je paard ermee...stel hij wordt gestolen etc..

Marigold, ik snap jouw mening ook wel hoor...heb er ook alle respect voor, maar sommige dingen in de maatschappy doe je nks tegen. Je kan bijv als mens zijnde wel zeggen ik neem geen paspoort of ID maar je zal wel moeten. Daarmee wil ik maar vergelijken dat het in de paardenwereld ook zo is. Het paard krijgt een chip om hem mee te identificeren.

weet ik en vind ik echt niet leuk (zoals wel meer dingen in de maatschappij waar je niet onderuit lijkt te kunnen)

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:31

Het stamboek deed vroeger ana brandmerken, het fjordenstamboek was een vand e eerste die het brandmerken de kont toe wees en overstapte op het diervriendelijkere chippen. Het brandmerk was een ingenieus goed systeem, maar helaas verleden tijd... al is dat warme ijzer op de billen niet echt diervriendelijk... de chip heeft een eigen identiek nummer en vandaar dat het gebruikt wordt ter identificatie. Het is snel en gemakkelijk te controleren.
Volgens mij kun je idd geen fjordenpaspoort zonder chip krijgen, maar dat zou het stamboek zelf het beste kunnen vertellen. Bij sommige rassen en bij de KNHS kun je ipv chip voor DNA kiezen.

De chip moet eigenlijk straks ook het gestolen paarden laten afnemen, maar dan moet er eerst een beveiligde database komen waar bepaalde personen toegang tot hebben. Nu is dat te complex oom uit te zoeken of dieren gestolen zijn of niet.

Marigold, als het goed is geldt het binnen nu en korte tijd over de hele EU, zal eens kijken of ik de tekst terug kan vinden voor je. Alleen hebben ze een implementatietijd omdat veel landen pas beginnen wanneer iets ingaat, het Fjordenstamboek hoeft die inhaalslag niet te doen omdat de meeste dieren al gechipt zijn Knipoog

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:34

Ik snap je heel goed hoor Marigold...snao je mening volkomen, maar bij sommige dingen moet je soms neerleggen, hoe vervelend dat ook kan zijn

Maar aan de andere kant kan je proberen te kijken naar het voordeel ervan...stel je paard wordt gestolen of hij moet vervoerd worden...dan moet ie toch gechipt zijn....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:44

Marigold schreef:
met andere worden, als ik mijn veulen niet wil laten chippen, dan kan ze geen stamboek papieren krijgen van het fjordenpaard?

Dit kun je het beste bij het stamboek navragen hoe ze daar tegenover staan, ik kon het op de site niet letterlijk treugvinden.

Marigold schreef:
en zou ik eventueel moeten kijken of ze in een ander stamboek kan worden ingeschreven? (is er niet denk ik) terwijl ze dus wel ras zuiver fjord is.

Dan zou je via de KNHS een paspoort aan moeten vragen, maar beetje zonde vind ik als je wel ene raszuivere fjord hebt waarvan de afstamming bekend is.

Marigold schreef:
waarom is het stamboek er zo prat op dan, ik krijg gewoon het gevoel dat het is omdat fjorden zegmaar vlezig zijn, alsof ze voor de slacht bestemd moeten kunnen zijn? (ja sorry hoor, ga me maar weer massaal aanvallen...)

Het stamboek wil gewoonweg een simpele manier van identificatiecontrole (en het werkt kan ik je zeggen, tijdens de ABOP 4 jaar geleden deed de eerste chip het ineens weer en mij werd direct verweten met een ander paard te willen starten, even verder scannen en chip nummer 2 melde zich, gelukkig stond het oude chipnumer ook nog in het paspoort), vroeger was dat het brandmerk, maar dat mocht niet meer dus moest er wat anders komen. Dat werd de chip. Inmidels wordt er al ruim 10 jaar gechipt geloof ik en het gebeurd heel secuur en ik heb nog geen fjordeneigenaar horen klagen.
Een fjord is zeker niet voor de slacht bestemd, vraag me af waar je dat vandaan haalt. Het geld voor ieder paard dat ALS hij naar de slacht moet dat dit niet kan zonder chip. Niet alleen voor fjorden hoor.

Marigold schreef:
moeten fjorden in het buitenland ook gechiped worden dan?
want daar is de chip verder nog helemaal niet verplicht ofzo!

Bij mijn weten komt dat er wel aan, DNA testen kennen ze daar ook niet/doen ze niet aan. Beide is echter voor paarden die internationaal starten verplicht.

Laat je iig niet gek maken door die anti-chip site merendeel van de negative verhalen is allang achterhaald.
ALS zo'n ding al gaat zweren of ontsteken is dat omdat hij niet vakkundig is ingebracht of onhygienisch, dat ligt dus aan de chipper, niet aan de chip zelf. Een chip zwerft niet door het lichaam als hij goed is ingebracht, hij kan er hooguit dezelfde dag door stress of opzetten van de halsspier bij arbeid weer door hetzelfde gaatje uitfloepen, dan zul je hem bij controle ook niet meer terug vinden.

En zoals ik al zei, als je je paard op de ijzers zet worden zn hoefjes ook gepierced, en een stuk onhygienischer en hardhandiger dan het bij het chippen gebeurd hoor Haha!

Dus voel je niet anagevallen, we begrijpen je standpunt maar wat je wil is binnen het fjordenpaardenstamboek nu eenmaal nagenoeg onmogelijk als je ook naar keuringen wilt met je beestjes of aan ABOP/Fjordsport mee wilt doen.

Neem gewoon contact op met het stamboek zij kunnen je haarfijn uitleggen hoe het in elkaar steekt, beter dan wij dat kunnen.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:58

Ook de mate van beweging na het chippen is van belang voor het wel of niet verplaatsen van de chip. De eerste 24(?)uur mag je geen beweging geven aan je paard vanwege het inkapselen.
Ik weet wel dat toen d'r tijd bij de oudere paarden vermeld werd een dag rust tegeven zodat de chip goed kon inkapselen, en wanneer men die dag nog proeven moest afleggen of keuren dat eerst te doen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:00

Ja toen Danc gechipt werd mocht ik ook een dag niet rijden.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:52

Nou Marigold, mijn paarden zijn dmv DNA geindentificeerd en je kan een bezwaarbrief downloaden op de site www.invisio.nl/antichip en die stuur je op naar de PVV en dan krijg je als het goed is ontheffing en dan krijg je zakjes en daar moet je door een dierenarts wat manen van je paard in laten doen en opsturen naar het van Haeringenlaboratorium en dan krijg je een sticker en die moet dan in je paspoort komen met een handtekening van je stamboek, bij mij dus van het KWPN en dan is het mooi geregeld...
En het chippen is nergens goed voor, een lichaamsvreemd voorwerp die WEL kan kan zwerven als de chipper hem er niet goed in schiet.. en waar hij dus wel last van kan gaan krijgen..
Er is niet eens normaal onderzoek naar geweest, en zo ja vertel me dan maar eens waar ik dat rapport op kan vragen ..mij is dat nog niet gelukt Boos!
En als je paard gestolen wordt vindt je hem echt niet dmv je chip terug hoor, die is dan vast de grens al over.. het is gewoon weer een geldkloppend gebeuren geweest..
Want wie kan mij vertlellen dat eerst de regel was dat een paard boven de 250.000.00 euro vrijstelling had van chippen ... omdat het zo ongevaarlijk is???? die regel hebben ze later weer teruggedraait waarschijnlijk om het vele commentaar...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 08:44

bedankt Kajanus, voor je text en uitleg, ik ga het downloaden, en proberen..
sorry mensen hier die erg voor chippen zijn, ik wil gewoon graag weten of ik er onderuit kan, moeten jullie niet 'boos' om worden, heb gewoon nu mn eigen paarden en wil het zo doen zoals ik dat wil. (voor zover mogelijk)

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:16

Marigold schreef:
bedankt Kajanus, voor je text en uitleg, ik ga het downloaden, en proberen..
sorry mensen hier die erg voor chippen zijn, ik wil gewoon graag weten of ik er onderuit kan, moeten jullie niet 'boos' om worden, heb gewoon nu mn eigen paarden en wil het zo doen zoals ik dat wil. (voor zover mogelijk)

En gelijk heb je, Haha! het is tenslotte jou paard, en ik veroordeel ook niemand die wil chippen, maar ik ben er gewoon ontzettend op tegen.
Ik heb ook een Goedgekeurd minihengstje en ook die is ook DNAgeindentificeerd en ook het NMPRS heeft daar gewoon aan meegewerkt en terecht, Cool dus jou stamboek is volgens mij verplicht om jou een paspoort te geven.. maar hou me even op de hoogte...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:46

Maar ik weet niet of het stamboek hier in mee gaat...maar je kan het altijd proberen.Verder sta ik open voor ieder zijn mening hoor Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:03

Kajanus schreef:
Nou Marigold, mijn paarden zijn dmv DNA geindentificeerd en je kan een bezwaarbrief downloaden op de site www.invisio.nl/antichip en die stuur je op naar de PVV en dan krijg je als het goed is ontheffing en dan krijg je zakjes en daar moet je door een dierenarts wat manen van je paard in laten doen en opsturen naar het van Haeringenlaboratorium en dan krijg je een sticker en die moet dan in je paspoort komen met een handtekening van je stamboek, bij mij dus van het KWPN en dan is het mooi geregeld...
...

Dit wordt dus al geregeld via het stamboek (ook het afnemen van het DNA) als je je paard op laat nemen. Dan wordt het DNA certificaat direct in je stamboekpapier verwerkt, net zo handig.

Kajanus schreef:
dus jou stamboek is volgens mij verplicht om jou een paspoort te geven..

Dat zal ze wel krijgen hoor, maar zonder chip geen keuringen ben ik bang. Het is zeker met fjorden nogal makkelijk om op keuringen/ABOPproeven te frauderen (ze zien er immers allemaal hetzelfde uit) als ze niet gechipt of gebrandmerkt zijn. Dus snap hun standpunt als ze de paarden gechipt willen hebben (controleren ook iedere paard wat ter keuring wordt aangeboden, moet de eerste chipcontrole van de KNHS nog tegenkomen).

Wil je weten of het fjordenpaardenstamboek onderzoek heeft gedaan of nare ervaringen heeft met chippen, bel ze op of mail ze zou ik zeggen: www.fjordstudbook.com Zij hebben meer ervaring dan welk stamboek of organisatie ook met chippen. Haha!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:19

Ik begrijp dat het met fjorden moeilijker is om ze te omschrijven omdat ze veel op elkaar lijken, maar dmv kruinen beschrijven kom je al een heel eind..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 08:59

Kruinen worden wel beschreven in het paspoort (ook niet allemaal maagoed) maar als je paard bv geschoren is zie je die kruinen niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:19

Er geven hier een aantal mensen aan te chippen ivm identificatie bij diefstal, maar de chip en het paspoort zijn geen eigendomsbewijs. Als je paard gestolen wordt kan je aan de hand van het chipnummer je paard niet terugkrijgen. Daarnaast hoor ik ook hier weer van paarden waarbij de chip niet meer af te lezen is.

De DA's hebben een zorgplicht en zullen dus paarden die dat nodig hebben moeten helpen, ongeacht of er een chip inzit of niet.

In het buitenland heeft men andere chiplezers, of is het chippen niet verplicht. Daar zal men dus niet naar een chip zoeken.

Chippen voor de slacht is alleen voor de toegediende medicijnen ivm voedselveiligheid van belang. Echter in de VS bv is men gestopt met chippen wegens problemen bij het slachten. De chip zit nl in bruikbaar vlees en de slager moet dan veel weggooien om die chip te vinden.

Daarnaast zit de chip in een spier die belangrijk is voor de bewegingsmogelijkheden van het voorbeen. Je loopt dus het risico dat de chip de beweging van het voorbeen beperkt, waardoor je paard niet meer 100% loopt en voor wedstrijden (waarvoor je moest chippen) niet meer geschikt is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 05:56

Het fjordenpaardenstamboek heeft wel degelijk: Eigendomsregistratie in het paspoort staan, dit omdat het paard geen los stamboekpapier ernaast voert. Je paspoort is dus je eigendomsbewijs en de bijbehorende chip geldt wel degelijk als bewijs om je gestolen paard terug te krijgen.
Alleen of de nieuwe eigenaar het dier terug wil geven is een ander verhaal, hij is het namelijk niet verplicht.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:40

Waarom zo moeilijk doen? Of lees ik daar overheen? Niet lelijk bedoeld, maar ik zie het nou niets iets om je druk over te maken. Ik vind het juist wel veilig dat mijn pony gechipt is. Volgend jaar [of eind dit jaar] zal ze dan ook DNA getest worden, prima. Kost wel weer geld, maar het moet nu eenmaal anders kan ik niet verder.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:51

Heb je al contact gehad met het stamboek?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 19:49

heb net de vraag erheen gemaild, ben benieuwd!

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:24

Ik ook wel. Sorry, ik heb er inderdaad overheen gelezen. Ben wel benieuwd wat ze erop zullen antwoorden.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:21

Ik denk kort en krachtig Knipoog