Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:46

Te weinig productie betekent te weinig sperma dus onvruchtbaar....Niet te weinig dekkingen.....

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:51

Het gerucht dat OJ is overleden gaat al een hele tijd, maar zolang er nog geen officieel bericht is van het stamboek heeft het weinig zin om te speculeren.

ienna

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: noord-brabant

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 19:26

SuperRoos schreef:
misschien was hij helemaal niet onvruchtbaar, sorry maar ik twijfel altijd sterk bij dit soort verhalen...
hoorde het van een andere bokker met een fjord, is de paps van haar paardje, was in een topicje over tinkers maar is 1 zin dus heeft geen zin om te linken denk ik haha

maargoed, ook een paard afmaken omdat hij onvruchtbaar is vind ik ziekelijk..
beest kan nog een prachtig en sociaal leven voor zich hebben als ruin...

Ik heb zelf ook een nakomeling van hem en ik heb de informatie van het stamboek en van het laatste dekstation waar hij heeft gestaan gekregen dus heb het niet via via door een vaag gerucht gehoord ofzo. En hij had zeker niet te weinig dekkingen. Wat ze tegen mij hebben gezegd is dat hij door een oude wond onvruchtbaar is geworden. Aangezien hij 'natuurlijk' dekte is het risico dan natuurlijk altijd groot. Hij hoeft maar een keer een goede trap op zijn zaakje te krijgen en dan kunnen dit soort dingen al gebeuren...
Ben het wel helemaal met je eens dat het ziekelijk is om een paard om die reden af te maken, en dan is ziekelijk nog zacht uitgedrukt!! Maar ik kan me niet voorstellen dat het in dit geval ook gebeurd is...

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:01

Om die rede zal hij vast niet afgemaakt zijn. Hij was onvruchtbaar, maar weet jij veel waardoor Geslacht ziekte ofzo?? of wat anders wat niet meer kan en dan kan hij inderdaad afgemaakt worden. Tis wel jammer was een mooie hengst hoor

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:47

Fjelljon bevruchtte ook niet meer goed. Die is toen gecastreerd en heeft nog een tijdje meegelopen bij Fjordhestegard totdat hij koliek kreeg en afgemaakt is. Neem niet aan dat ze OJ zullen laten inslapen omdat hij niet voldoende meer bevrucht.

Anoniem

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:32

Ze maken een hengst natuurlijk niet "zomaar" even af.
Ik weet me nog te herinneren dat hij een half dekseizoen uit de running is geweest wegens een serieuse blaasontsteking. Sindsdien heeft hij niet of nauwelijks meer gedekt.

Het stamboek laat alleen los dat hij uit de dekdienst is gehaald. En hij is verwijdert van de website van het stamboek.

Het gerucht gaat inderdaad dat hij af is gemaakt, maar omdat het stamboek hier niets over loslaat is het niet officieel bekend. Dus tenzij iemand de slager kent, is er niet met zekerheid te zeggen wat er gebeurd is met 'm.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:36

Ik ken die hengst niet..! Ik ben wel benieuwd naar hem, omdat iedereen het zo jammer vind. Heeft iemand een foto?

Hoe kan een hengst zomaar ineens onvruchtbaar worden?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:51

waar mijn mening op neer komt is gewoon dat het ziekelijk is ALS paarden om deze redenen afgemaakt worden
over olshen is nog niks zeker maar ik ken veel paarden/dekhengsten waarbij het wel is gebeurd

of toppaarden die voor duizenden euro's in de verzekering hangen worden veel sneller opgegeven, krijg je toch lekker centjes van de verzekering

paardenwereld wordt steeds zieker, walgelijk..

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:09


sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:12

@ SuperRoos: het is misschien ziekelijk, maar je moet reeel blijven. Als je niets met je paard kan en het voor het geld houdt, dan houdt het ook op voor je omdat het paard je alleen nog maar geld kost.
Gruwelijk, maar waar.
Wauw, wel een erg goede hengst is dat!!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:17

als zo'n paard verder gezond is en geen pijn heeft dan ben je gewoon ziek in je hoofd, sorry hoor haha
afmaken omdat je niet meer kan dekken of rijden... lekkere gebruiksvoorwerpen...
zullen we alle mensen ook maar afmaken die niet willen werken, en mannen die zich niet kunnen voortplanten hebben we ook niks aan, onvruchtbare vrouwen ook maar afmaken dan

sorry hoor, de oppervlakkigheid van mensen

mensen die werkelijk zo denken missen een heleboel in hun leven Ja

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:24

Wát een nutteloze discussie. Op deze manier snap ik wel dat het stamboek een hekel heeft aan fora.
Alleen maar speculeren zonder zeker te weten wat wel of niet waar is. Neem nou eerst eens contact op met het stamboek en als die echt niks los wil laten, laat het dan lekker varen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:26

moeten ze zelf duidelijk zijn over zaken, dan krijg je dit niet haha

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:40

Wat heb je hier dan aan? Helemaal niks toch? Wordt je toch niks wijzer van. Krijg je alleen maar boze gezichten.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:47

Ben het met Yoline, als mensen met een ervaring rijker op dit gebied, eens dat in dit geval het initiatief ook bij jullie (en ons, om maar collectief te spreken) weg kan komen. Het is inderdaad jammer dat het stamboek niet open en eerlijk spreekt, wat een hoop gespeculeer (met veelal missende gegevens) met zich mee brengt, maar op een gegeven moment kunnen we ook zelf het 'goede voorbeeld' geven en niet achter hen aan de sloot in springen! Toch?

En wat Sammie verwoord is inderdaad de ideeen die rondgaan in bijvoorbeeld de veehouderijen: Niet productief = kosten, kosten = weg. Bij paarden is dit iets wat weinig voorkomt, omdat vele particulieren paarden hebben en er met veel emotie naar kijken, maar die groep nuchtere boeren zetten deze emotie iets meer in de koelkast en kijken naar hun portemonnee en denken: Wat is nu belangrijker? Ik brood op de plank of dat dier in leven houden? Als je heel nuchter en zonder emoties naar dit geheel kijkt, zou ik ook voor het brood op de plank gaan.
Laatst bijgewerkt door Bella op 29-08-06 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:48

@SuperRoos: Ik probeer je alleen maar uit te leggen hoe mensen erover kunnen denken, helemaal als paarden hun beroep is.
Dat je me oppervlakkig vind moet je zelf maar weten, maar het is alleen maar een mening wat je geeft. Het gaat altijd al zo en niet anders.

ienna

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: noord-brabant

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 13:04

Ik vind het de eigenschuld van het stamboek dat er nu gespeculeerd word enzo. Als hun hier een keuze in maken, dan moeten ze daar ook gewoon voor uitkomen!! Ik vind dat dat hun plicht is naar de leden toe, die ieder jaar geld uitgeven aan het stamboek. Dan mag je toch ook wel een beetje duidelijkheid en eerlijkheid terug verwachten!

Kelly_Taco

Berichten: 6727
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:05

SuperRoos schreef:
als zo'n paard verder gezond is en geen pijn heeft dan ben je gewoon ziek in je hoofd, sorry hoor haha
afmaken omdat je niet meer kan dekken of rijden... lekkere gebruiksvoorwerpen...
zullen we alle mensen ook maar afmaken die niet willen werken, en mannen die zich niet kunnen voortplanten hebben we ook niks aan, onvruchtbare vrouwen ook maar afmaken dan

sorry hoor, de oppervlakkigheid van mensen

mensen die werkelijk zo denken missen een heleboel in hun leven Ja

Ooit al eens bij nagedacht dat een zaadblaasontsteking enorm veel pijn doet bij een paard Knipoog
Vergeet ook niet dat je 17 jarige hengst wel kan ruinen maar dat hij in zijn koppie altijd hengst zal blijven.....

ienna

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: noord-brabant

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 13:13

Taaclover schreef:
SuperRoos schreef:
als zo'n paard verder gezond is en geen pijn heeft dan ben je gewoon ziek in je hoofd, sorry hoor haha
afmaken omdat je niet meer kan dekken of rijden...
lekkere gebruiksvoorwerpen...
zullen we alle mensen ook maar afmaken die niet willen werken, en mannen die zich niet kunnen voortplanten hebben we ook niks aan, onvruchtbare vrouwen ook maar afmaken dan

sorry hoor, de oppervlakkigheid van mensen

mensen die werkelijk zo denken missen een heleboel in hun leven Ja

Ooit al eens bij nagedacht dat een zaadblaasontsteking enorm veel pijn doet bij een paard Knipoog
Vergeet ook niet dat je 17 jarige hengst wel kan ruinen maar dat hij in zijn koppie altijd hengst zal blijven.....


Daarom zegt ze ook: als zo'n paard verder gezond is en geen pijn heeft dan ben je gewoon ziek in je hoofd, sorry hoor haha
afmaken omdat je niet meer kan dekken of rijden...

En is dat zo'n probleem dan als hij zich nog steeds als hengst gedraagt?? Er was vast wel iemand geweest die hem nog een leuke ouwe dag had willen geven!!

Marcella

Berichten: 37013
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:45

ienna schreef:
Er was vast wel iemand geweest die hem nog een leuke ouwe dag had willen geven!!


Amen..

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:11

zie dat mensen mij al goed hebben aagevuld

sammie, ik zeg niet dat jij oppervlakkig bent.. ik zeg dat de mensen dat zijn die zo omgaan met hun paard
en wat jij dus uitlegt, of dat jouw mening ook is weet ik niet, hoop ik niet, en dan slaat dat oppervlakkige dus niet op jou

taaclover, aan een heleboel kwalen is van alles te doen, ben zelf erg geinteresseerd in het homeopatische en het is wonderlijk wat daar mee valt te genezen

en idd, er was vast iemand die hem een oude dag had willen geven
er zijn zat mensen die met hengsten om kunnen gaan, dus als dit dan een ruin is met hengstengedrag dan moet dat makkelijk kunnen Ja

Kelly_Taco

Berichten: 6727
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:16

Marcella schreef:
ienna schreef:
Er was vast wel iemand geweest die hem nog een leuke ouwe dag had willen geven!!


Amen..


Wat is leuk voor een paard waar de hormonen van door het lijf gieren maar niets mag doen
Het is niet altijd zielig om een paard af te laten maken.
Als dit uberhaubt al gebeurd is.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:23

Dit is gewoon een hoop gespeculeer over iets wat misschien helmaal niet waar is. Dus waar maken we ons druk om. Paarden die niks mankeren worden dagelijks afgemaakt namelijk om hun vlees op te eten...Sterker nog, ze worden er speciaal voor gefokt.
En dat is wel zielig voor paarden maar niet voor koeien en kippen en weet ik veel wat nog meer?

Om om on-topic te blijven, we weten dus niet waarom hij niet meer dekt?

ienna

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: noord-brabant

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 17:27

Taaclover schreef:
Wat is leuk voor een paard waar de hormonen van door het lijf gieren maar niets mag doen
Het is niet altijd zielig om een paard af te laten maken.
Als dit uberhaubt al gebeurd is.

Die hormonen nemen nog wel af bij een ouder paard hoor, hij zal misschien niet met merrie's ofzo in d wei kunnen. Maar hij zal ook niet meer zoveel hengst blijven als dattie was! En het is zeker niet altijd zielig om een paard af te laten maken, maar het is wel zielig om een paard ONNODIG af te laten maken!! Als dit inderdaad uberhaupt al gebeurd is...

kinsealy

Berichten: 606
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Het hoge noorden

Re: Waarom dekt Ohlsen Junior (tijdelijk) niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 00:41

Is er inmiddels al iets bekend over het lot van dit paard? Ben inmiddels toch wel nieuwsgierig geworden naar het echte lot van dit paard! Kan me helemaal niks voorstellen bij het gewoon maar afmaken van een dergelijke hengst (of wat voor paard dan ook) die verder gewoon gezond of te genezen is.