Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ruitje schreef:[ [url=m/zK17dB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier mijn niet gepoetste, niet geschoren, zo uit de klei getrokken Fjord.
Neral had ik eigenlijk afgeschreven door dit filmpje: [ Video ] Fijn om te horen dat hij zo braaf is. Dat filmpje is niet iets wat ik schokkend vind, maar ik vind het ook niet uitstralen dat hij super fijn is in de handdus ik dacht eigenlijk dat hij mogelijk niet zo braaf was
Topas heb ik ook al goede verhalen over gehoord, goed om te horen dat dat nogmaals bevestigd word.
Manus twijfel ik over omdat hij 1.52 is. Dat zou ik misschien wel als 2e veulen willen maar denk ik niet als eerste( beetje aan de merrie denken haha )
Nakomelingen van Alm worden hier dus 2 keer genoemd dus Solar gaat ook op de lijst om eens te onderzoeken.
Drafur hoorde ik van dat ze pittiger waren, ben benieuwd of er nog meer mensen ervaringen hebben met nakomelingen hiervan?
Timor sla ik dus over, om dezelfde reden![]()
Rudsmo Rune ziet er inderdaad wat rijtypischer uit dan ik zou zoeken, wel een heel mooi dier
@Anjali, dat soort type wil ik inderdaad fokken, dat echt ouderwetse bomproof type. Vroeger heb ik als 12 jarige alles gedaan wat maar kon op een Fjord, was echt het ideale puber-paard. Kon je alles mee
Wat betreft het stamboek in NL: dat weet ik, voor mij is een hengst uit het buitenland ook prima, ik hoef niet perse een NL stamboek erbij ook om die reden.
@Ragdolcat, ja die zitten er echt tussen he, van die draken
Ik ben ook erg benieuwd naar het karakter van Tempo, mensen met ervaringen?
Alvast onwijs bedankt voor alle reacties! Super blij mee!
Citaat:Dus jij schrijft een hengst af vanuit een filmpje ??
Misschien kan je beter eens hengsten gaan bekijken voordat je een oordeel kan trekken over een hengst. En voor een juiste match keuze voor jou merrie.
pien_2010 schreef:Citaat:Dus jij schrijft een hengst af vanuit een filmpje ??
Misschien kan je beter eens hengsten gaan bekijken voordat je een oordeel kan trekken over een hengst. En voor een juiste match keuze voor jou merrie.
Voor mij is duidelijk dat jij totaal niet weet wie je voor hebt met ruitje als het gaat om know how en expertise . De hengst werd totaal niet afgeschreven na 2de instantie toen ze hoorde dat hij wel braaf is. Is het jullie hengst?
Whitepanther schreef:Persoonlijk ben ik van mening dat Rudsmo Rune niet zo sportief is hoor, ook onze hengst is echt al breed met flink beenwerk, wordt ook al een buffel. Ik vond Rune de eerste keer dat ik hem op de keuring zag idd te sportief, t jaar erop vond ik t ineens een heel ander paard, maar das mijn mening. T is ook net hoe je ze ervoor zet natuurlijk.
En ik ben t ook niet eens met Megan dat t een zooitje is bij t stamboek, want we zijn juist op t moment zo hard bezig alles weer op de rails te zetten met een goed bestuurs en een hele grote groep mensen achter hun die helpen om alles weer op orde te krijgen, dus om nu te zeggen dat t 10x niks is ben ik t zo niet mee eens en vind ik niet eerlijk naar alle mensen die nu keihard bezig zijn. (Sorry ik moest t even zeggen. Ik en een heel aantal anderen steken er niet voor niets een hoop vrije tijd in)
anjali schreef:Ik ben ook benieuwd. Het schijnt dat het de laatste tijd een zootje was bij het Fjordenstambooek waardoor sommigen zelfs hun plezier eraan verloren,een Bokker heeft om die reden zelfs haar geweldig goede hengst naar Amerika verkocht .Een met een zeldzame roodachtige kleur,de naam weet ik zo niet meteen meer ,Gio meen ik? .Misschien staat daar nog wel een zoon van in Nederland?
pien_2010 schreef:Citaat:Dus jij schrijft een hengst af vanuit een filmpje ??
Voor mij is duidelijk dat jij totaal niet weet wie je voor hebt met ruitje als het gaat om know how en expertise . De hengst werd totaal niet afgeschreven na 2de instantie toen ze hoorde dat hij wel braaf is. Is het jullie hengst?
ruitje schreef:[ [url=m/zK17dB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Manus twijfel ik over omdat hij 1.52 is. Dat zou ik misschien wel als 2e veulen willen maar denk ik niet als eerste( beetje aan de merrie denken haha )
Happyfjord schreef:Dus jij schrijft een hengst af vanuit een filmpje ??
anjali schreef:@Ts,jouw merrie ziet er erg lief uit.Daar zou je zo een kind mee om laten gaan denk ik. Wat dat filmpje van Neral betreft,wat is die voor de kar raar opgetuigd qua hoofdstel. Die ziet zo toch niks.Verder inderdaad een sporttype.Die mannen jutten hem wel nogal op lijkt me.Sommige mensen menen dat ze een paard een beetje "wild"moeten presenteren.
ruitje schreef:Happyfjord schreef:Dus jij schrijft een hengst af vanuit een filmpje ??
Afschrijven staat misschien wat hard, zo bedoel ik het niet. Meer dat ik vanuit eerste indruk op dit filmpje denk dat het dus een iets karaktervolle hengst is. Daarom dus in eerste instantie niet op mijn lijstje gezet.
Niks mis mee, het is een prachtig dier, maar ik dacht dat hij dus mogelijk niet bij mijn fokdoel zou passen. Vandaar dus dat ik ook aangaf: fijn om te horen dat hij dus wel braaf is. Ik had hem dus wel weer op de lijst gezet om te overwegen. Je maakt toch een eerste indruk op een filmpje, ik kan moeilijk alle Fjordenhengsten in het echt gaan bekijken.
Sorry als ik je beledigd heb, absoluut niet mijn bedoeling, prachtig dier maar ik dacht niet passend bij wat ik zoek.
Nexus schreef:Ik heb een Sven nakomeling; echt ouderwets qua lichaamsbouw en karakter en super kwaliteit. Groot in formaat (1.55) en capaciteit. Liep bij mij voor de verhuizing met zijn bijrijder M2 met punten voor het Z1. Doet het ook super op een sprong en in de cross.
Ik heb ook een grijze Drafur nakomeling, 1e generatie. Super snel en veel te slim; komt ook vanuit de moeder. Liep mede daarom al op 7 jarige leeftijd in het Z2 tussen de paarden. Ook een hele fijne springer en crosser, maar niet geschikt voor een onzekere ruiter. Hij heeft de leiding en uitdaging gewoon nodig.
Aan de andere kant, beide hebben een jaar stil gestaan door verhuizing van de randstad naar de Veluwe en kunnen dan zonder problemen mee naar het bos.
Ik zou bij voorkeur voor een ouderwets type echt voor Sven / Reinar en dergelijke gaan
Nexus schreef:Nou best hoor Amber, natuurlijk ben jij de Fjord expert, maar menig Sven is ouderwetser dan ouderwets wat betreft bouw en uitstraling. De mijne is geen dooie inderdaad, maar wel een super fijne beweging, karakter en een veelzijdig talent. Maar jij zal het vast weten.
ruitje schreef:Galant ga ik ook eens bekijken, is er nog 1 die ik niet op de lijst had dus echt onwijs bedankt voor alle tips tot zover!
ruitje schreef:Hizkia had ik gezien, evenals Kris( uit dezelfde lijn) . Weet iemand daar wat van de karakters van?
@Fjordotis, die van jou is een Jelte? Die vond ik prachtig namelijk!
Galant ga ik ook eens bekijken, is er nog 1 die ik niet op de lijst had dus echt onwijs bedankt voor alle tips tot zover!
Betreft het stamboek, natuurlijk super rot voor de mensen die het nu aan het opzetten zijn dat er nog steeds een geschiedenis aan kleeft. Maar ik denk dat er daardoor meer mensen zijn die zeggen: NL geregistreerd hoeft niet perse, hoe oneerlijk dat misschien ook is voor de huidige groep. Maargoed, ook ik zou op dit moment Belgisch geregistreerd niet erg vinden.
@Amber, bedankt voor je uitgebreide post! Gio heb ik ook lang gevolgd, ik moet zelf ook opletten dat ik rijtypisch niet meteen koppel aan ' heet' of ' geen familiepaard' , want ik denk dat dat ook samen kan gaan natuurlijk.
Opvoeden is het probleem niet overigens,het is niet dat ik geen hete paarden heb nu zeg maar( meer dan genoeg voor de drafsport) maar dat ik eigenlijk een veulen wil fokken wat ik of aan elke willekeurige pensionklant kan verkopen, of kan houden en bij wijze van spreken iedereen mee op buitenrit kan sturen. Ik wil dus echt zo een fokken die poepiebraaf is
Lavi en Neral ga ik beiden eens bekijken op jouw advies.
Staat Havik bekend als braaf? Heb zelf een Bren x Havik gehad waar ik veel werk in heb moeten steken, dus ik ben wat bevooroordeeld betreft Havik.
Nexus schreef:Nou best hoor Amber, natuurlijk ben jij de Fjord expert, maar menig Sven is ouderwetser dan ouderwets wat betreft bouw en uitstraling. De mijne is geen dooie inderdaad, maar wel een super fijne beweging, karakter en een veelzijdig talent. Maar jij zal het vast weten.