10 cm is al behoorlijk lang . op het hoogste punt mogen ze ongeveer een handbreedte zijn. het is natuurlijk ook per paard anders hoe de boog loopt, een kortere hals knip je anders dan een wat langere hals.
Met een deken op is het idd lastig en is echt kort wel het makkelijkste en als ze echt helemaal omgevallen zijn is alles eraf scheren een optie al vind ik dat altijd wel erg drastisch. ik krijg er nog altijd wel boog in.
Ik knip ook altijd droog, maak het wel eens nat, maar dan wacht ik tot het opgedroogd is voor ik ga knippen. Zoals alcootje het al zegt, natte manen kleven aan elkaar en dat knipt niet fijn in twee laagjes. Maar het kan ook zijn dat het nat mooi overeind staat en als het droog is de kruintjes en scheefhangende stukken terugkomen. als je dan al hebt geknipt kan het resultaat erg tegenvallen. Maar wassen of natmaken, vervolgens goed overeind kammen en dan laten opdrogen kan goed werken.
Gister geknipt, dit keer nat en overeind.. Ben benieuwd Vooral omdat het toen zo dun leek door dat geplakte manen, maar als het droog is is het echt niet dun.
gerpiegorp
Geplaatst: 17-05-15 13:03
Niet te doen . Heb vrijdag de manen van mn verzorgpony geknipt (1e keer trouwens). Ze heeft een exceemdeken dus ze worden platgedrukt en ze heeft dan een hap in haar manen. Ze heeft ook nog eens een bos manen... Nat maken vind ik wel een goed tip!
Eindresultaat was niet super prachtig (ongelijk, heel veel happen..) maar gelukkig groeit het weer aan :'D
Maar ik ken ook veel mensen die gewoon de hele manenkam afscheren (echt gemillimeterd), vind het zelf super zonde en de nek lijkt er echt niet mooi door.
Jeskim
Geplaatst: 17-05-15 17:52
Dus je vind nat maken wel een goede tip, maar het eindresultaat was ongelijk en met happen erin.. Geintje hoor!!
Hier worden er wel eens fjordenmanen afgeschoren, maar dat zijn dan jonge paarden die toch een tijd het land op gaan o.i.d. Dan groeit het wel mooi weer aan. Soms knip ik een van de hengsten heel kort, maar dat doe ik dan alleen in het najaar zodat ze er bij het volgende voorjaar weer een mooie boog op hebben. Meestal knip ik het gewoon heel kort, is bijna net zo snel. Het staat inderdaad nergens naar, haha, maar het is voor een goed doel!!
Ik heb het altijd lastig gevonden, mijn fjord is dan ook nog eens gezegend met een flinke bos manen. Het moet wel heel kort geknipt worden anders valt het op het breedste en hoogste punt uit elkaar. Heb na een half jaar wekelijks knippen de strijd opgegeven en de boel lekker laten groeien.
Geplaatst: 17-05-15 18:58
Ik ben nog steeds benieuwd naar de mal van alcootje.
sunnybellami
Geplaatst: 17-05-15 19:02
ik heb de manen eerst helemaal afgeknipt, kan je ook eraf scheeren. Dan groeit het zo rechtop en hoef je het allen netjes bij te knippen:)
alcootje
Geplaatst: 18-05-15 07:40
mairead schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd naar de mal van alcootje.
Dat komt eraan, ik had de foto's met mijn telefoon gemaakt maar die krijg ik niet op bokt. Dus moet ze met de camera maken en die had ik nog niet bij de hand. Dus heel even geduld.
Ik knip al een tijdje de verzorgfjord van Marjoow hier op Bokt! Lastig om te knippen, heeft erg brede manen (met name de witte haren, de zwarte lijn is dun). Alleen nu begint het met een week of 4 alweer te hangen, ondanks dat ik het toch echt niet te lang laat (breedste punt is max. een handbreedte)... Afscheren is geen optie vanwege de keuring/jubileum, heeft iemand tips?