Fjordenhengst voor Bo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:12

Sjolvir schreef:
En van hoe ze er over jaar of 4 uitzien kan je nu ook alleen nog maar gissen.

Maar Gio is wel leuk.

Uiteraard moet je de moeder niet vergeten hierin!

Ik heb zelf natuurlijk een echte Manus nakomeling gehad, Toot. Super beweger en chique gebouwd maar heet en sterk karakter.

Je mag altijd naar Bart van den Berg om ze beide te bekijken hoor :))

BiBiQ schreef:
Ik bedoel dat zij wel weet wat zijn positieve eigenschappen zijn

Jaa :D

Gio is overigens net zo groot als Manus, 1.53. Van zijn veulens is het uiteraard nog afwachten! Zelf heeft hij super braaf en meewerkend karakter, altijd al gehad.

Hij heeft mooie ruime gangen, cijfer lijstje in mijn profiel en super spring vermogen haha. Hij heeft geen show gangen maar heel ruim en correct.

Verder heel sociaal naar andere paarden.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:07

Amber_ schreef:
BiBiQ schreef:
Ik bedoel dat zij wel weet wat zijn positieve eigenschappen zijn

Jaa :D

Gio is overigens net zo groot als Manus, 1.53. Van zijn veulens is het uiteraard nog afwachten! Zelf heeft hij super braaf en meewerkend karakter, altijd al gehad

:D O:)

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:49

Dat Hermansen Gio zijn vader is, wil nog niet zeggen dat hij overbouwde veulens meegeeft etc. Net wat Amber zegt, moeder heeft ook veel invloed, dat wordt nog wel eens vergeten. Dus zou mijn keuze daar niet op basseren (als je aan Gio zou denken).
Maar net wat 'Nies' zegt, Gio moet zich natuurlijk nog wel bewijzen, waar je bij Hermansen meer zich al op hebt: zijn nakomelingen.

Nies_ schreef:
Het enige wat zij weet wat Gio doorgeeft is rodblakk. Tenzij ze helderziend is natuurlijk. Van drie veulens valt echt niks te zeggen.

Ze weet inderdaad dat hij zeker Rodblakk kán doorgeven. Het is idd nog te bezien hoe de veulens uitgroeien zowel in uiterlijk als karakter. Máár, Amber kan idd wel heel goed vertellen hoe Gio in elkaar zit qua karakter e.d.

Natuurlijk moet hij zich qua nakomelingen nog gaan bewijzen in de toekomst, dus hopelijk komen er verder nog veel meer merries, en kunnen we gaan zien wat zijn nakomelingen brengen :j Mijn 2 merries gaan weer onder hem dit jaar. Gio (in theorie natuurlijk) vult mijn merries goed aan op hun 'minpuntjes' en ben tevreden over het resultaat en benieuwd naar hoe de veulens uitgroeien uiteindelijk :D

@TS uiteraard moet je kiezen naar wat bij jou merrie de beste keuze is qua aanvullingen. Je weet uiteindelijk nooit wat eruit komt, maar (even een voorbeeld! gaat niet over jou merrie oid) als je bijv. een lange rug met een lange rug combineert is dat natuurlijk nooit ideaal qua combinatie.

Nies_

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:33

Dat zeg ik ook helemaal niet. Over Gio valt wat dat betreft weinig te zeggen dus is het extra verstandig om naar dieren uit dezelfde lijn te kijken en daarop gebaseerd is het gewoon geen ideale combinatie. Had hij al een heel legioen aan nakomelingen lopen dan zat dat natuurlijk iets anders in elkaar, maar dat heeft hij nog niet.

Qua kleur kan hij niet anders dan vos doorgeven daar dit reccensief is. Dat is dus wat rodblakk betreft volledig afhankelijk van de merrie.

Overigens wil ik Gio niet afkraken ofzo hoor. Ik vind het oprecht een van de betere hengsten, maar dat wil niet zeggen dat het met elke merrie de beste combinatie is.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:50

Ja klopt ben ik met je eens :j

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:33

Als je ook met buitenlandse hengsten wilt fokken, misschien Hannibal of Drafur een optie?
Beide goede bewegers, Drafur heeft sowieso ook maat (Hannibal weet ik zo even niet).
Foto's staan hier http://hengstenhouderijbvandenberg.blogspot.nl/, ook van Manus & Gio.
Ik vind ook Drafur zijn nakomelingen erg leuk!

Maar goed, ik ben geen fokker dus ook niet bijster veel verstand er van :D.

Voor de kleurtjes hoef je het iig niet zozeer te doen. Tenzij er verder weg in je merrie's lijn nog ergens rood of grijs zit. Mocht je met een rode of grijze hengst dekken krijgt je veulen sowieso dat gen mee.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:28

Ik zie dat Badorna een kleindochter is van Noel, leuk, ben bekend met een halfzus van Badorna's moeder, de merrie Saskia (v. Bjorkmann).

Badorna is zelf al een vrij grote merrie, zou er persoonlijk niet voor kiezen om nog groter te gaan fokken.
Zou geen hengst kunnen noemen die nu echt overbouwd fokt, ken wel overbouwde paarden, maar die zijn van wisselende afstamming.

Manus is natuurlijk een Elite hengst en heeft zich in alle opzichten al bewezen. Hij fokt gemiddeld groot, dus als je dat echt wilt zou dat een overweging waard zijn. De nakomelingen vind ik redelijk koel van karakter, Toot was misschien heet, maar dat kan ik over het algemeen niet echt zeggen. Heb zelf ook een merrie van Manus gefokt en gehad tot haar 5e jaar. Vrolijke dame, heel sociaal!

Van Gio is natuurlijk qua nakomelingen weinig te zeggen. Het lijkt me tot nu toe wel een zachtaardige hengst.

Ik laat mijn eigen merrie dit jaar dekken door Hannibal, goedgekeurd in Duitsland. Heb er leuke nakomelingen van gezien die mij zeker aanspraken. Hij heeft goede bewegingen en is ook erg braaf van karakter. Hij heeft zelf een mooie maat en zijn nakomelingen zijn er van gemiddeld tot groot. Zou ook zeker een overweging waard zijn als je het niet erg vindt dat er Duits papier bij komt.

Natuurlijk is Drafur ook erg leuk, maar ben wat hem betreft niet onbevooroordeeld, het is een beetje mijn oogappeltje als hij op stal staat. Hij is erg braaf en leuk om mee te werken. Hij is heel werkwillig, doet bijna altijd zijn best tijdens het werken (oke, uiteraard is hij soms wel even afgeleid als er een leuke merrie langs komt, haha). Zijn nakomelingen beschikken over het algemeen over goede gangen, met een goede motor aan de achterkant en een leuk karakter.
Ken een 4 jarige merrie uit Saskia, zie hierboven, een heel leuk een braaf dier!!

Verder hebben we Niko nog, ook een jonge hengst, dit jaar goedgekeurd in België. Beschikt ook over goede gangen, mooi vloeiend en soepel. Heeft een mooie maat en een heel open karakter, is dol op aandacht en de bijbehorende knuffels! Maar net als bij Gio is er nagenoeg niets te zeggen over hoe hij fokt.

Dingo, ook in Belgie goedgekeurd, heeft een mooie maat, een supergoede draf met veel power van achter, zijn stap is wat minder goed. Hij heeft een heel gevoelig karakter. Bovenstaande Niko is een zoon van hem.

En dan hebben we Timor natuurlijk nog, Nederlands goedgekeurd! Een hengst met veel uitstraling, geeft zeer goede bewegingen door en mooie edele hoofdjes. Bij hem kan het qua maat wel twee kanten op met Inco en Havstad als vader en opa.

Voor meer info mag je altijd mailen of bellen natuurlijk.

Bovenstaande hengsten ken ik zelf persoonlijk en zo mogelijk heb ik er al meerdere nakomelingen van gezien, om die reden denk ik dat ik er een redelijke inschatting van kan maken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:15

Nou met bovenstaand advies kan TS wel wat denk ik :D

Leuk, ik ben benieuwd!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:22

Nu Esther het zegt: Badorna heb ik als jaarling gezien toen we gingen kijken bij Sas dr familie (als je nog foto's wil zien roep maar). Leuk uitgegroeid. Opa Tunar vind ik wel dat je er heel duidelijk weer in terug ziet.

Overbouwdheid zie ik ook niet zo sterk. De ruglijn glooit wat, maar dat zie je vaker bij de Fjorden, maar trek je een lijn achter haar voorbeen langs dan is het hoogste punt van dr schoft niet (of nauwelijks) lager dat het hoogste punt op haar achterhand. Qua bouw zie ik ook opa dr wel sterk in terug.

Wat mij wel benieuwd: Waarom wil je graag groot/groter fokken?

Als ik zo op foto naar je merrie kijk dan komt, wat ik net al zei, ook Tunar er heel sterk in door. Uit eerdere combinaties durf ik wel te zeggen dat Timor x Tunar het erg leuk kan doen. Maar daarin moet wel meegenomen worden wat Esther (Jeskim) zegt...qua maat kan het alle kanten op, van (zeer) groot tot relatief klein.

Wat wil je verder met karakter?
En hoe zie je de bouw van het veulen het liefst?

Emperorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:58

Kijk is naar Kunar.

Het is wel een groot paard maar wel top karakter. Ik weet niet of er nog mee wordt gefokt.

Die van mij is Kunar x Manus.. Top combo!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:42

Wij hebben ook een Dingo nakomeling.
Echt een beestje dat gek is oo aandacht en knuffels en kan ook goed bewegen zo los in de wei, onder het zadel weten we nog niet ze is iig een half broertje van Niko iitghetzelfde jaar.

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:41

Emperorxx schreef:
Kijk is naar Kunar.

Het is wel een groot paard maar wel top karakter. Ik weet niet of er nog mee wordt gefokt.

Natuurlijk wordt er met Kunar nog gefokt ;)
Momenteel staat hij in Barendrecht!

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:55

Is je merrie gedekt dit jaar?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 18:44

Nee, het staat op de planing voor komend jaar

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:56

Het is voor mij lang geleden dat ik met Fjorden te doen had, maar ik vind 1,53 m stokmaat al heel behoorlijk! Persoonlijk zou ik niet nog groter willen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:34

Dat is voor een ieder anders natuurlijk :j. Ik zelf zou geen kleintje meer willen.

Maar de ene grote is de andere niet natuurlijk :D

Bo_Y schreef:
Nee, het staat op de planing voor komend jaar

Wie weet word er nog wat nieuws goedgekeurd op HK :D

Emperorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:48

marianne1980 schreef:
Emperorxx schreef:
Kijk is naar Kunar.

Natuurlijk wordt er met Kunar nog gefokt ;)
Momenteel staat hij in Barendrecht!

Zeg dat nou niet! Dan wil ik er nog eentje _/-\o_