Ben ik klaar voor een fjord :S

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iduna_Rakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 08:24

evelien_89 schreef:
er zijn ook maneges die ex les ponies verkopen, ook vaak als de ponies nog wel een goede leeftijd hebben en niet oud en afgedaan zijn. vaak als extra inkomsten bron een beetje handel erbij. zitten vaak ponies bij die juist voor jou wensen heel erg geschikt kunnen zijn. de dus echte bomproof kinderponies. en je kunt ze vaak met garantie kopen van niet goed geld terug.

Let er wel op dat jou moeder verantwoordelijk is voor welke schade dan ook en dat jullie als je geen instructeurs diploma hebben ook niet verzekerd zijn hiervoor. jij kan die sowieso pas halen vanaf je 16de dus jij bent al helemaal niet verzekerd voor het leiden van ritjes met kindertjes.

er zijn fjorden die nooit een stap verkeerd zullen zetten en het geknuffel en geprut van kinderen geweldig vinden maar er zijn ook zker veel fjorden die hier juist niets van willen weten en ook behoorlijk hun kont in de krib kunnen gooien en dan zijn ze zeeeeer sterk en niet snel te overtuigen om toch te luisteren.

ook is mijn ervaring dat veel kleine kinderen het formaat van een fjord te groot en overheersend vinden en dus eng en liever een formaatje grote shet of misschien met kruising welsh veel leuker vinden.

hallo

ja ik snap wat je bedoeld met dat 16 pony ritjes maar ik bedoelde meer met de pony & kinderen lopen (als ik er rijden heb gezet sorry)
en ik heb een jonge shetlander dus als ze bang zijn voor "de grote" mogen ze (samen met mij) met die kleine

dankje

MaNdiii

Re: Ben ik klaar voor een fjord :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:42

Een Fjord leuke beesten met humor. Toch had ik op mijn 14e die van mij niet aangekund zonder de hulp van mijn moeder. Met rijden braaf tenminste hij liep zijn eigen weg. Vaak achter aan gehangen ( voor de zekerheid lopen we nog steeds met hengstenketting) steiger en happen.

Nu is hij lief, maar nog steeds doet hij wat hij zelf graag wilt. Zijn streken komen eens in de zoveel tijd terug. Mensen die hij niet kent of arrogant zijn neem hij ook altijd in de maling. Wat dat betreft kan je er wel mee lachen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:52

Fjorden zijn heel leuk , maar ook heel slim ;) Hou daar ook rekening mee. Zolang je niet een te dominant geval koopt en je word geholpen door volwassenen denk ik dat het wel kan :j

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:24

ik ben zelf ook helemaal gek op fjorden hoor dus ik begrijp ook echt heel goed waarom je echt een fjord wil hebben.
ook heb je al wel nagedacht over hoeveel tijd en geld er in gaat zitten. dus daar ben ik helemaal neit bang voor. en je kunt altijd terugvallen op je moeder want zij staat achter je. ook dat is zeker heel fijn.

Koop niet de eerste beste fjord die je tegenkomt. kijk vooral na het karakter van de potentiele fjord meer dan naar het feit dat het een fjord is. ga veel fjordjes bezichtigen en als je een aantal hebt gezien die je echt leuk vind spreek je af voor een 2de bezichtiging.

misschien heeft iemand hier op bokt wel een fjord of misschien wel een andere pony die helemaal aan je wensen voldoet en uitermate geschikt is voor kinderen maar groot genoeg voor jou zelf dat je er natuurlijk zelf ook lekker mee kan rijden.

je kunt trouwens wel de ouders van de kinderen die eens op je pony willen zitten een brief laten ondertekenen dat zij zich bewust zijn van de risico's en hiermee instemmen en dan laten ondertekenen.
mocht er dan toch eens een kind afvallen en de ouders gaan klagen dan hebben ze zelf daar hun handtekening voor gezet en staan jij en je moeder al een stuk sterker.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 02:00

Iduna_Rakker schreef:
Ja als ik een fjord/(andere pony krijg) ga ik natuurlijk lessen nemen (:
En stoer van je dat je dat deed op je 14e!!
is die nu lief?en goed ingereden??
ja als ik er niet ben dan zijn er wel andere mensen en bovendien ga ik dan iemand die een paar keer per week (1/2x en soms 2/3x als ik het heel druk heb) langs wil komen.
En nee die kinderen zouden er dan niet op mogen als ik er niet ben :) haha
Dankjewel

Heel goed!
En haha, stoer misschien wel, slim misschien ietsje minder ;)
En ja hoor, ze is harstikke goed opgegroeid en opgevoed. Fijn te rijden, lief en braaf bij kinderen en een uitdaging voor de gevorderde ruiter. Zij is helaas niet meer van mij, maar de fjord die ik nu heb is haar zoon :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 02:06

Ach ik had sinds m'n 8ste een pony en met m'n tiende kreeg ik een tinker veulen (die ik trouwens 13 jaar en twee veulens later nog steeds heb). Als je mensen achter je hebt staan die je altijd kunnen helpen moet je er voor gaan maar ga wel zeker proefrijden omdat fjorden nogal sterk kunnen zijn. Dus zeker wel eentje nemen waar je je veilig op voelt :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 02:53

Ik denk eigenlijk niet dat je er klaar voor bent , je zegt dat je maar een paar keer per week komt? Een paard wilt op de andere dagen ook eten, naar buiten en een schone stal, wie gaat dat doen?
Verder zou ik niet met een fjord beginnen want die zijn erg eigenwijs en sterk!

Iduna_Rakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 09:49

Sjors schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat je er klaar voor bent , je zegt dat je maar een paar keer per week komt? Een paard wilt op de andere dagen ook eten, naar buiten en een schone stal, wie gaat dat doen?

Mmmm hij staat dan in een weiland met mijn kleine shetlander met een klein stalletje voor als het regent ouzo waar ze zelf in en uit kunnen lopen
eten krijgen ze gras en in de winter brokjes

Iduna_Rakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 09:50

chimello schreef:
Ach ik had sinds m'n 8ste een pony en met m'n tiende kreeg ik een tinker veulen (die ik trouwens 13 jaar en twee veulens later nog steeds heb). Als je mensen achter je hebt staan die je altijd kunnen helpen moet je er voor gaan maar ga wel zeker proefrijden omdat fjorden nogal sterk kunnen zijn. Dus zeker wel eentje nemen waar je je veilig op voelt :)

Haha wat gaaf en heb je die tinker nog steeds?
Ja zeker ik wil geen fjord die de teugels uit mn handen trekt haha :)

Iduna_Rakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 09:53

raya00 schreef:
Iduna_Rakker schreef:
Ja als ik een fjord/(andere pony krijg) ga ik natuurlijk lessen nemen (:
En stoer van je dat je dat deed op je 14e!!
is die nu lief?en goed ingereden??
ja als ik er niet ben dan zijn er wel andere mensen en bovendien ga ik dan iemand die een paar keer per week (1/2x en soms 2/3x als ik het heel druk heb) langs wil komen.
En nee die kinderen zouden er dan niet op mogen als ik er niet ben :) haha
Dankjewel

Heel goed!
En haha, stoer misschien wel, slim misschien ietsje minder ;)
En ja hoor, ze is harstikke goed opgegroeid en opgevoed. Fijn te rijden, lief en braaf bij kinderen en een uitdaging voor de gevorderde ruiter. Zij is helaas niet meer van mij, maar de fjord die ik nu heb is haar zoon :)

Haha gaaf
Ja meedere mensen zeggen dat ze lekker rijden en dat ze lief zijn voor kinderen etc. maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe ze zijn opgegroeid :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:26

Iduna_Rakker schreef:
Sjors schreef:

Mmmm hij staat dan in een weiland met mijn kleine shetlander met een klein stalletje voor als het regent ouzo waar ze zelf in en uit kunnen lopen
eten krijgen ze gras en in de winter brokjes

En ook hooi? :)

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:03

Hoi!

Wat leuk dat je opzoek gaat naar een pony!
Ik denk wel dat je klaar bent voor een grotere pony die stap moet je toch een keer maken.

Ook ik ben al van kleins af aan gek met fjorden alleen als ik heel eerlijk ben zou ik wel heel erg oppassen met een fjord of Haflinger (eigenwijze koudbloed).
Wij begonnen met een haflinger die mijn zus en ik samen met mijn opa hadden, maar je merkte echt dat ik nog heel jong was. Later toen ik wat ouder was kon ik pas echt goed overweg met deze Haflinger en daarna ook mijn fjordje. In de tussentijd ben ik eerst teruggestapt naar een c pony. Ik was daar heel blij mee dat ik daar een tijdje van mocht genieten die was voor mijn overstap van de manege naar eigen pony toch heel waardevol geweest tot ik wat meer gewend was aan het rijden op een eigen paard. Dat verschil moet je niet onderschatten ook al ben je nu gevorderd dat was ik toen ook.

Ook ik zeg staar je niet blind op een fjord! En neem er anders lang de tijd voor om het geschikte fjordje je te vinden die echt bij jullie past. Anders kan het en onveilig maar ook niet meer leuk worden. Een paardje heb je juist voor de leuk wees daar van bewust!
Zoek anders naar een leuke kleinere pony waar fjordenbloed inzit daar heb je ook echt leukerdjes van! Heb je toch een beetje een fjord!!
Denk niet aan alleen aan wat je zou Willen, maar ook wat wel en niet op dit moment bij je past

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Succes!!!

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:11

hannah41 schreef:
Goed dat je les gaat nemen!
Houd er trouwens wel rekening mee dat manegepony's vaak niet te vergelijken zijn met paarden die 1 eigenaar gewend zijn. Ik zou me niet vast pinnen op een fjord, maar meer opzoek gaan naar een paard met een karakter wat je aan staat, als naar het ras. Gewoon opzoek gaan en kijken naar een paard dat je aanstaat, waarmee je een klik hebt. :)

zeker mee eens! Ik heb me ook jaren vastgespijkerd op een fjord, ik moest een fjord, en als ik dan toch een paard zou krijgen dan zou t dus een fjord/ haflinger worden!! ( ik was 9 en eb dit tot een jaar geleden vol gehouden :o )

nu heb ik inmiddels ongeveer 8 maanden een paard, en geloof me, dit is geen fjord, zelfs geen koudbloed :D
Ik ben thuisgekomen met een volbloed kwpn'er, na ruim 7 jaar gereden te hebben op fjordjes :P
Het is een hele overschakeling maar man, wat ben ik blij zeg!

conclusie is dus, pin jezelf álsjeblieft níét vast op één of twee rassen, je komt je paardje vanzelf tegen!
en je ben 13, toch? hou er rekening mee dat je nog wel eens flink kan gaan groeien, ik pas nu nml met mijn 1.80 m ook niet zo goed meer op een fjordje ;)

Iduna_Rakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 22:31

Lisa_vera schreef:
Hoi!

Wat leuk dat je opzoek gaat naar een pony!
Ik denk wel dat je klaar bent voor een grotere pony die stap moet je toch een keer maken.

Ook ik ben al van kleins af aan gek met fjorden alleen als ik heel eerlijk ben zou ik wel heel erg oppassen met een fjord of Haflinger (eigenwijze koudbloed).
Wij begonnen met een haflinger die mijn zus en ik samen met mijn opa hadden, maar je merkte echt dat ik nog heel jong was. Later toen ik wat ouder was kon ik pas echt goed overweg met deze Haflinger en daarna ook mijn fjordje. In de tussentijd ben ik eerst teruggestapt naar een c pony. Ik was daar heel blij mee dat ik daar een tijdje van mocht genieten die was voor mijn overstap van de manege naar eigen pony toch heel waardevol geweest tot ik wat meer gewend was aan het rijden op een eigen paard. Dat verschil moet je niet onderschatten ook al ben je nu gevorderd dat was ik toen ook.

Ook ik zeg staar je niet blind op een fjord! En neem er anders lang de tijd voor om het geschikte fjordje je te vinden die echt bij jullie past. Anders kan het en onveilig maar ook niet meer leuk worden. Een paardje heb je juist voor de leuk wees daar van bewust!
Zoek anders naar een leuke kleinere pony waar fjordenbloed inzit daar heb je ook echt leukerdjes van! Heb je toch een beetje een fjord!!
Denk niet aan alleen aan wat je zou Willen, maar ook wat wel en niet op dit moment bij je past

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Succes!!!

Haha heeel erg bedankt heb ik zeker wat aan!!!
Dankjewel

Iduna_Rakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 22:33

Borriee schreef:
hannah41 schreef:
Goed dat je les gaat nemen!
Houd er trouwens wel rekening mee dat manegepony's vaak niet te vergelijken zijn met paarden die 1 eigenaar gewend zijn. Ik zou me niet vast pinnen op een fjord, maar meer opzoek gaan naar een paard met een karakter wat je aan staat, als naar het ras. Gewoon opzoek gaan en kijken naar een paard dat je aanstaat, waarmee je een klik hebt. :)

zeker mee eens! Ik heb me ook jaren vastgespijkerd op een fjord, ik moest een fjord, en als ik dan toch een paard zou krijgen dan zou t dus een fjord/ haflinger worden!! ( ik was 9 en eb dit tot een jaar geleden vol gehouden :o )

nu heb ik inmiddels ongeveer 8 maanden een paard, en geloof me, dit is geen fjord, zelfs geen koudbloed :D
Ik ben thuisgekomen met een volbloed kwpn'er, na ruim 7 jaar gereden te hebben op fjordjes :P
Het is een hele overschakeling maar man, wat ben ik blij zeg!

conclusie is dus, pin jezelf álsjeblieft níét vast op één of twee rassen, je komt je paardje vanzelf tegen!
en je ben 13, toch? hou er rekening mee dat je nog wel eens flink kan gaan groeien, ik pas nu nml met mijn 1.80 m ook niet zo goed meer op een fjordje ;)

Helemaal waar ! dankjewel (ik ben ook aan het kijken naar andere ponys :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:00

Ik heb juist een fjord overgenomen doe absoluut geen geschikte kinder pony is, dat is ook een van de redenen dat ze haar weggedaan hebben. En ik snap heel erg goed waarom. Als je niet slim bent, niet aan beginnen. Je moet niet met kracht rijden maar vooral slim zijn. Ik zou zeggen: niet aan beginnen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:06

Fjorden nemen snel een loopje met je hihi. Heb nu een 15 jarige echt een schat maar moet wel wakker blijven!

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:19

Het lijkt mij dat je er wel klaar voor bent. Maar een fjord is wel bekend dat die vaak koppig kunnen zijn (ik zeg niet dat het bij alle fjorden zo is). En ookal kan je goed rijden, als je klein bent kan je hem niet houden als hij iets anders wil.

Wat dacht je aan een haflinger ofzo?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:24

Allure_Love schreef:
Het lijkt mij dat je er wel klaar voor bent. Maar een fjord is wel bekend dat die vaak koppig kunnen zijn (ik zeg niet dat het bij alle fjorden zo is). En ookal kan je goed rijden, als je klein bent kan je hem niet houden als hij iets anders wil.

Haflingers zijn ook zo. Althans in mijn beleving.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:27

Iduna_Rakker schreef:
chimello schreef:

Haha wat gaaf en heb je die tinker nog steeds?
Ja zeker ik wil geen fjord die de teugels uit mn handen trekt haha :)

Zeker weten dat ik haar nog heb :) En haar dochter ook! Ik denk dat het zeker goed komt met je zoektocht voor een fjord want je denkt er goed over na allemaal. Succes!

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:28

Samblabla schreef:
Allure_Love schreef:

Haflingers zijn ook zo. Althans in mijn beleving.

Dan weet ik het ook niet haha.

Iduna_Rakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:17

Haha dankjewel lekker positief houd ik van cimpello

Iduna_Rakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:17

Samblabla schreef:
Ik heb juist een fjord overgenomen doe absoluut geen geschikte kinder pony is, dat is ook een van de redenen dat ze haar weggedaan hebben. En ik snap heel erg goed waarom. Als je niet slim bent, niet aan beginnen. Je moet niet met kracht rijden maar vooral slim zijn. Ik zou zeggen: niet aan beginnen.

Jij begint er zelf toch ook aan ...

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:40

en daarom is het goed dat ze het hier meld, zodat jij je tenminste niet verkijkt. fjorden zijn nou eenmaal moeilijke paarden en ik denk dat ze je probeert te waarschuwen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:43

Iduna_Rakker schreef:
Samblabla schreef:

Jij begint er zelf toch ook aan ...

Ik ben 21 jaar, sta sterk in me schoenen en heb hele duidelijke regels. We hebben het hier over een kinderpony, ik vindt ze niet geschikt om als kinderpony te dienen. Oke een rondje is niet erg maar ze zijn te slim en te sterk voor een kind vindt ik.