Wat kost een fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:57

kristelhans schreef:
Ik heb een fjord die 2 x per dag een kilo sportbrok krijgt + veel hooi en muesli als we in training zijn. Hij staat hele dagen op het gras en wordt niet te dik. Het ligt ook aan de omgeving hoe duur een pensionstal kost maar dat een fjord goedkoper is in onderhoud is niet zo.. Hoefsmid, entingen, stallingsgeld, osteo, tandarts en les..tel het maar op. Ohja fjorden kunnen ook wel eens ziek worden dus een spaarpot is ook handig.

Fjorden zijn wel leuk! ;)

Jij doet toch endurance met je fjord?
Dan zou ik namelijk geen 2kg sportbrok bij een recreatieve fjord maar binnen gooien. :D
Dan kun je 'm denk ik naderhand de stal uit rollen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:58

Als je een fjord wil omdat je denkt dat het een goedkoop ras is en je dus bezuinigd begin je al verkeerd.
Paard kost geld, welk ras ook.
Je kan beter eerst kijken wat je zelf te besteden heb inclusief sparen voor onverwachte kosten en dan pas kun je bedenken of een paard in je leven past.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:00

Mijn fjord kost mij (of althans, mijn ouders :+ ) tussen de €380 - €450 aan stalgeld, lessen en 3-maandelijks hoefsmid)

Verder is 'een fjord' inderdaad als eender ander paard qua kosten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:01

Samblabla schreef:
kristelhans schreef:
Ik heb een fjord die 2 x per dag een kilo sportbrok krijgt + veel hooi en muesli als we in training zijn. Hij staat hele dagen op het gras en wordt niet te dik. Het ligt ook aan de omgeving hoe duur een pensionstal kost maar dat een fjord goedkoper is in onderhoud is niet zo.. Hoefsmid, entingen, stallingsgeld, osteo, tandarts en les..tel het maar op. Ohja fjorden kunnen ook wel eens ziek worden dus een spaarpot is ook handig.

Fjorden zijn wel leuk! ;)

Jij doet toch endurance met je fjord?
Dan zou ik namelijk geen 2kg sportbrok bij een recreatieve fjord maar binnen gooien. :D
Dan kun je 'm denk ik naderhand de stal uit rollen.

Klopt! Maar als ik niks met hem doe en niks bijvoer wordt t een uitgezakte sneuneus. Hij wordt snel schraal, heb ik dan weer 'geluk' mee maar geeft wel aan dat geen fjord hetzelfde is! Bij ons staan ook sportpaarden die dik van de lucht worden en mooie slanke IJslanders dus ts moet zich zeker niet vastpinnen op clichés.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:03

En fjord hoeft niet op stal en een sportpaard wel???
Weleens van fjorden in de sport gehoord

Mijn fjord kost me met alles 5 a 600 euro per maand
Krijgt 1,5 kilo voer per dag en is niet te dik :)

En fjorden kunnen ook ziek worden en dat kost net zoveel als een sportpaard

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Wat kost een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:04

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:06

Ik zou toch eerst een gaan kijken in je omgeving wat ze aanbieden en wat dat kost. Als je dan stallingkosten hebt en dan inclusief alles zul je toch gauw 50 tot 100 euro extra kosten daarbij op moeten tellen. Dat is eigenlijk voor ieder paard hetzelfde. Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je als ruiter zoekt.
Maar ik zou zeggen fjord op het land met schuilstal + ruwvoer dan zit je toch ook gauw rond de 100 euro volgens mij. Wil je daarbij nog buitenbak dan zul je weer meer richting 150 euro gaan tel daar 100 bij op en dan zit je toch makkelijk op zo'n 200 euro per maand. Het kan natuurlijk goedkoper en duurder. Afhankelijk van het aanbod in je buurt en de prijzen daarvan.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:09

Krachtvoer is zo duur niet hoor. Ruw voer is duurder en daar eten ze vele malen meer van. Wij hebben een haflo die alleen een paar handjes musli, luzerne en een heel klein beetje brok eet op een dag. Kost ongeveer 15 euro in de maand aan Krachtvoer. Verder onbeperkt hooi wat ongeveer 60 euro in de maand kost.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:59

Zoals gezegd, een fjord kost net zo veel in onderhoud en stalling als ieder ander paard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 05:44

Myraxhorsey schreef:
Tuurlijk wel een sportpaard moet Ten eerste in een stal staan dat hoeft een fjord niet en een sport paard moet ook krachtvoer hebben

een fjord kan ook een sportpaard zijn. Dus dat verschil in onderhoud is er niet. Het verschil in kosten is de manier van houden en de gezondheid van het betreffende paard.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:42

Mijn fjord kost me net zoveel als mijn (sport)paard, terwijl deze niet eens bereden wordt.
Alle kosten zijn hetzelfde (stro, hooi, vitaminebrok kosten voor weiland/stalling) alleen 'bespaar' ik op leskosten. Een aanschaf van zadel en hoofdstel tel ik uiteraard niet als kosten.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:49

Myraxhorsey schreef:
Hallo ik heb een vraagje want ik ben benieuwd wat een fjordje per maand kost? En dan bedoel ik 24/07 op het land en moet een fjord biks hebben? Mvg

Hou er ook rekening mee dat niet elke fjord 24/7 op het land kan. Daarnaast verschilt het ook van wat je met hem/haar doet of er wel of geen krachtvoer in moet (bij 24/7 suikervrij krachtvoer) en de prijzen van 24/7 land verschillen ook per regio. Is dus niks zinnigs over te zeggen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:50

friesiszwart schreef:
Myraxhorsey schreef:
Tuurlijk wel een sportpaard moet Ten eerste in een stal staan dat hoeft een fjord niet en een sport paard moet ook krachtvoer hebben

een fjord kan ook een sportpaard zijn. Dus dat verschil in onderhoud is er niet. Het verschil in kosten is de manier van houden en de gezondheid van het betreffende paard.

En niet elke fjord kan 24/7 op de wei en niet elk sportpaard heeft een stal nodig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:51

Myraxhorsey schreef:

Jij wil toch ook een dak boven je hoofd ook al ben je geen topsporter?

Een fjord kopen omdat ie goedkoop is? Denk het niet. Weet je welk paard goedkoop is?

Een stokpaardje. Kost geen stal, geen voer en geen weidegang.

Je kan wel weer merken dat het vakantie is zeg...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:53

Vippie schreef:
En niet elke fjord kan 24/7 op de wei en niet elk sportpaard heeft een stal nodig ;)

Juist een fjord wil je niet 24/7 op de wei haha, dan kun je ze een klein poosje later wegrollen hahaha _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:55

Onze fjord heeft in de zomer flink wat buiten gestaan, maar nu heeft hij toch een pens! Heeft zich helemaal volgevreten, dat moeten wij er nu weer afrijden...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:55

Myraxhorsey schreef:

Als je zoveel verstand hebt van het houden van een paard zou ik het voorlopig bij manegelessen houden en je theoretisch verder verdiepen in het wezen paard, ongeacht of dit een "sportpaard" (appart ras, nooit van gehoord) of een fjord betreft.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:57

Matheno schreef:
Vippie schreef:

Juist een fjord wil je niet 24/7 op de wei haha, dan kun je ze een klein poosje later wegrollen hahaha _/-\o_

Jij snaptum :j En dat is ook als je ze elke dag intensief rijdt (althans die van mij wel).

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:06

Mijn fjordje, staat meer gras te maaien dan te werken. Word 3 a 4x in de week rustig gereden. En die staat 24/7 op een kwalitatief goed weiland met onbeperkt hooi en krijgt daar buiten nog 2kg brok en muesli. Daarbij komt dan nog huur van het land/smid/dierenarts.

Dus om te roepen dat een fjord minder kost dan een (sport)paard vind ik wat voorbarig. Een paard is een paard en die kosten nou eenmaal (veel) geld en als je dat niet (voldoende) hebt moet je niet aan een paard beginnen. Of het nou een fjord of een sportpaard is.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:08

Ik heb deels eigen land deels pachtland. Alles bij elkaar ongeveer 8000m² aan pacht betaal ik 35,00 per jaar.
Mijn mesthoop wordt 1x per jaar opgehaald voor 20,00 (mesthoop ligt op het land).
De paarden drinken regenwater.
Ik heb een welsh cob, haflinger en een shet lopen.
In de winter reken ik ongeveer een baal per pony aan hooi (shet eet mee) dat zijn twee balen per maand.
Ze lopen veel in het paddock, in stal liggen rubberen matten met een gedeelte stro.

Als ik 75,00 per maand apart leg dan kom ik op jaarbasis goed uit (heb ik ook nog wat geld over). Hoefsmid, da en spullen er niet bijgerekend.

Het ligt eraan wat je mogelijkheden zijn en waar je je pony gaat stallen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:13

hotchocolat schreef:
Ik heb deels eigen land deels pachtland. Alles bij elkaar ongeveer 8000m² aan pacht betaal ik 35,00 per jaar.
Mijn mesthoop wordt 1x per jaar opgehaald voor 20,00 (mesthoop ligt op het land).
In de winter reken ik ongeveer een baal per pony aan hooi (shet eet mee) dat zijn twee balen per maand.
Ze lopen veel in het paddock, in stal liggen rubberen matten met een gedeelte stro.

Als ik 75,00 per maand apart leg dan kom ik op jaarbasis goed uit (heb ik ook nog wat geld over). Hoefsmid, da en spullen er niet bijgerekend.

Dan ben jij een uitzondering op de regel qua kosten ;)
Maar ook in jouw geval; een fjord zou net zo duur zijn als een "sportpaard".

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:19

Ja, dat maakt in mijn ogen dus ook niet uit.

Toen ik nog op een manege stond betaalde ik ook 225,00 per maand, daar maken ze geen verschil tussen sportpaard of recreatiepaard.

Het kostenplaatsje is gekoppeld aan he mogelijkheden welke je hebt. Ik heb toevallig alles in de tuin lopen.
dat was ook de reden om naar Duitsland te verhuizen. Verder is mijn hypotheek nu ook minder als toen we in NL woonde.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:24

hotchocolat schreef:

Wat hemels, voor zo'n zelfde paardenbestand en manier van houden zou ik hier in de omgeving 900 euro kwijt, exclusief hoefsmid da en spullen. En dan heb ik geen paddock en geen rubber matten, puur alleen de basics, alleen weiland en voeding :+ wel een buitenbak, dat dan weer wel.

Waar woon jij? Ik wil spontaan jouw buurvrouw worden geloof ik :9

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:35

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:01

Ik betaal hier al 1000 euro per jaar voor puur en alleen een stuk gras van een goede halve hectare :P