Lianne86 schreef:1 ding.. Niet generaliseren over rassen....
Ik ken een arabier die niet vooruit te branden was, terwijl ik ook een fjord ken die nauwelijks te houden is... Het is gewoon het karakter van het paard... En bij het ene ras heb je misschien meer kans op een bepaalde eigenschap, maar ga er niet van uit dat ze allemaal zo zijn!
Zelf heb ik niet zo veel met fjorden, zusje daarentegen wel... Dus wie weet komt er nog wel ooit een fjord... Maarja, de fjorden waar wij toen bij zijn gaan kijken (4 jaar terug ofzo) hadden het gewoon niet, en we kwamen een kruising arabier tegen en daar hadden we meteen een klik mee... terwijl zusje toch echt meer neigde naar "voorkeur fjord".. Gewoon kijken en kijken of het klikt.. Dat is in mijn ogen het verstandigst.
Ik had een AV hengst als verzorgpaard wou een groot springpaard en er kwam een fjorden merrie.
Weliswaar als verzorgpaard 165 km van haar eigenaar, maar toch.
Echter ik kende deze merrie al en wist dat die in geen enkel opzicht saai was en dat ze werklust voor 10 had.
Ik heb dus gekozen voor dat bepaalde paard, volledig los van het ras.
Ondertussen vind ik fjorden fantastische dieren, echter ook lang niet allemaal.
En het feit dat ik zelf een knabstrupper heb gekocht zegt genoeg, ik zoek dat ene paard, niet dat ras.
(oke, ik beken, dochter van mijn merrie heb ik ook nog, maar die kwam weer later en was TE leuk...)