Welk bitje voor je fjord?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:57

Mijne heeft een dubbel gebroken kneveltrens van sprenger en ook een hackamore. Ik rij hem zelf het liefst met de hackamore en wanneer ik iemand anders op hem laat rijden doe ik de kneveltrens erin. Zolang ze hem dan niet in de mond gaan hangen is hij daar heel fijn op te rijden.

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:26

Niwla schreef:
TurdusMerula schreef:
Maar wat snapt ze dan niet?

Ik ben groot voorstander van grondwerk (op nh-basis), ik vind het super dat je dat doet! :)
Ik zou alleen niet weten wat het verschil zou zijn voor je paard tussen bitloos en met bit.
Vandaar mijn vraag. :)

Ik ben dan wel de TS niet, maar mijn fjord was in eerste instantie ook niet bitloos te rijden.
Hij denderde er dwars doorheen, terwijl ik hem met bit op mijn pinken kon rijden.

Inmiddels is hij zowel met bit als bitloos te rijden trouwens.


Ik vermoed dat dit dus een rijtechnisch probleem was.
Wellicht is dat bij ts ook aan de orde?

sitaenik
Berichten: 504
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:53

@turdusmerula Het is meer zo dat ik het fijner vind om met haar te werken bitloos..
Ze doet het de laatste tijd ook steeds braver en ik krijg door middel van
natural horsemanship ook een betere band..
Het is nogal moeilijk uit te leggen hoe en wat, maar ik hoop dat je het een beetje begrijpt?

Otjuh

Berichten: 2218
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:47

ik rij met een dubbelgebroken watertrens :)

Heidss
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-09-10

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:33

Dubbel gebroken Dtrens, niet heel dik maar ook niet heel dun en wil graag een myler bit voor haar

noekk_

Berichten: 362
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:15

Ulonka rijd ik met een dikke, enkelgebroken D-trens.
voorheen reed de eigenaresse haar met een dunne, ongebroken watertrens, maar hier ben ik zelf niet zo'n fan van(werkte vrij streng in merkte ik aan haar).
Ook een tijdje met een dubbelgebroken watertrens gereden, dit ging niet zo lang goed. Ze pakte 'm vast en scheurde er dan vandoor..

rorox

Berichten: 6
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:23

ik heb een enkel appel gebroken die werken het beste want dan hebben ze een lekkere appel smaak in hun mond en dan zijn ze het braafst (
bij mij iedergeval wel)

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 03:05

noekk_ schreef:
Ulonka rijd ik met een dikke, enkelgebroken D-trens.
voorheen reed de eigenaresse haar met een dunne, ongebroken watertrens, maar hier ben ik zelf niet zo'n fan van(werkte vrij streng in merkte ik aan haar).
Ook een tijdje met een dubbelgebroken watertrens gereden, dit ging niet zo lang goed. Ze pakte 'm vast en scheurde er dan vandoor..


Doorgaans werkt een ongebroken trensbit juist vriendelijk in. Zo een bit heeft immers geen 'notenkrakerwerking' en een trens heeft geen hefboom. :)