Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:16

Maakte mij niks uit 6 jaar geleden toen ik Diesje kocht (en 13 jaar geleden toen ik voor Tjody ging), er moest een klik zijn en als die er niet is dan houdt het op.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:50

vippie daar heb je ook wel weer gelijk in. maar soms zoals bij ons op stal zien ze liever geen hengst dan wel en dan moet je toch weer kijken voor een ruin of merrie :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:17

Of een andere stal zoeken :D

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:27

hahha nee dat gaat niet de stal is te gezellig en weet wat ik aan hun heb en ze zijn de goedkoopste in omstreken

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:29

Ruin, maar heb zelf een merrie :)
Hier sta ik thuis dus een hengst zou ook kunnen als ik dit perse zou willen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:41

Ik ga voor Hengsten, als ik weer een eigen plek heb.

Toot is vanaf veulen bij mij geweest, op 6de is hij gecastreerd. We stonden toen net 3 maanden op pensionstal. Maar dat is gewoon niet leuk voor een hengst. Toot kan echt in de knoop met zijn hormonen. Dat is gewoon zielig.

Nu is Gio nog hengst en staat op dezelfde pensionstal. Ze doen hun best om hem zo paardwaardig leven te geven, maar he blijft beperkt. Hij staat in een open stal naast een ruin en gaat 5 uur naar buiten in een grote paddock. Maar hij zal nooit hele dagen mee de wei op kunnen en door alle merrie's op stal blijft het oppassen.

Zonde, want zowel Toot en Gio waren heerlijke dieren bij mij op de wei! :j
Als Gio afgekeurd word, word hij ook gecastreerd.... Voor hun.fijner.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:25

eestheer schreef:
rusty886 schreef:
maar ik denk als ik wat meer ervaring zou hebben met hengsten dat ik echt wel een keer een hengst zou willen hebben want ik hou van de mooie hengsten uitstraling :P

+1! *\o/*

+2 ! hihi

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:51

Ik neig meer naar een ruin.
Hengsten heb ik de ervaring niet voor.
En hoewel het me erg gaaf lijkt om af en toe een veulentje te fokken, heb ik daar ook (nog) geen ervaring mee.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:01

Ik ben persoonlijk helemaal weg van hengsten omdat ze vaak zoveel pit, kracht en temperament hebben en ze een prachtige uitstraling hebben.
Merries vind ik eigenlijk niet zo geweldig omdat ze meestal wel wat te zeuren hebben en/of chagrijnig zijn. Ze zijn soms ook gewoon met opzet ontzettend vervelend.

Een ruin zou voor mij als ik niet meer vooruit ga met rijden en leren over de omgang met paarden de goede uitkomst zijn. Gewoon omdat ze precies tussen hengsten en merries in liggen. Een deel streken maar trouw die je bij beiden terugziet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:03

lucaa2 schreef:
Ik ben persoonlijk helemaal weg van hengsten omdat ze vaak zoveel pit, kracht en temperament hebben en ze een prachtige uitstraling hebben.
Merries vind ik eigenlijk niet zo geweldig omdat ze meestal wel wat te zeuren hebben en/of chagrijnig zijn. Ze zijn soms ook gewoon met opzet ontzettend vervelend.
Een ruin zou voor mij als ik niet meer vooruit ga met rijden en leren over de omgang met paarden de goede uitkomst zijn. Gewoon omdat ze precies tussen hengsten en merries in liggen. Een deel streken maar trouw die je bij beiden terugziet.

Dik gedrukte lijkt mij nou weer volkomen onzin, dan heb je het wezen paard nog niet begrepen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:32

Hengst is sowieso uitgesloten; ik krijg er gegarandeerd 'ruzie' mee op 1 of andere manier.
Van Shet tot Quarter, het werkt niet, is iets met dominantie en gehoorzaamheid.

Ik heb zowel een ruin als een merrie en dat houdt je wel wakker.
Tom is al een spiegel, maar Zes heeft prisma-werking. :D
Beiden blijft een uitdaging, maar eerder door karakter dan geslacht.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:54

Sjolvir schreef:
lucaa2 schreef:

Dik gedrukte lijkt mij nou weer volkomen onzin, dan heb je het wezen paard nog niet begrepen.

Dat rode overigens ook, dan heb je echt nog heel wat paarden te rijden, dan kom je er wel achter dat het zo niet werkt.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:59

Nadat ik mijn oude merrie in heb moeten laten slapen heb ik bij het kopen van een nieuw paard bewust voor een ruin gekozen omdat ik bang was dat ik anders met mijn merrie zou gaan vergelijken die ik 24 jaar heb gehad.
De ruin heeft een superkarakter en ik zou hem niet meer willen missen (en we hebben nog 2 ruinen op stal staan van mijn partner), maar ik moet eerlijk zijn dat ik het kribbige meidengedrag dat mijn oude merrie soms had toch ook altijd heb kunnen waarderen. Als ik niet bang was geweest dat ik zou gaan vergelijken was mijn voorkeur wel voor een merrie geweest denk ik... :-)