Waarom kozen jullie voor een fjord?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mairead

Berichten: 3217
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:58

Gister nog een voorbeeld van zo'n actie.
Ik ga altijd op de fiets naar stal en als het regent draag ik mijn rain-legs, wat hele fijne dingen zijn. Er hangen echter wel elastieke koordjes aan.
Ik was aan het poetsen en opzadelen en stond daarbij met mijn rug naar haar hoofd. Ze was wat aan het rommelen met haar neus bij mijn kont, maar het is geen bijter, dus ik maakte me niet zo'n zorgen.
Tot op het moment dat ik merkte dat ze zo'n elastieken koordje te pakken had en het begon uit te rekken! :') Ik keek haar nog aan zei "Als je het maar laat!"
Maar mevrouw liet op dat moment tòch los en knalde dat elastiek tegen mijn kont aan! Daarbij leek ze wel zo'n uitdrukking te hebben van "Lekker puh!". :+ Het leek echt alsof ze precies wist wat ze aan het doen was!!!

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:05

:') _O-
Kan precies een actie van mijn Jimmy geweest zijn.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:13

Tja, zie mijn profiel zou ik zeggen. :D
Ik heb een deugniet en een dame; 2 totaal verschillende Fjorden qua bouw en karakter, maar beiden goudeerlijk.

Elspelsz88

Berichten: 575
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Tooma, NSW Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:14

Waarom ik voor een fjord gekozen heb?

Tja heel gek, het was het eerste wat in me opkwam toen ik besloot een eigen paard( of nja pony) te kopen.
Vroeger altijd al verzot op fjorden en nu nog steeds! Altijd op ponykamp bij T Fjordenpaard in Een :)
Ik ben 24 en vrij lang van stuk en natuurlijk heb ik de afweging gemaakt om een ''echt'' paard te kopen, maar ik ben zielsgelukkig met Erica en heb een gouden koop gedaan. We gaan zover mogelijk komen, en er zit veel talent in haar.
Regelmatig krijg ik de vraag: Wanneer koop je eens een ''écht'''paard.. Nou.. NIET! :D
Erica gaat nooit meer weg! <3
Fjorden zijn betrouwbaar, eerlijk van stuk, zijn strondeigenwijs, makkelijk in de omgang, kunnen tegen alle weersomstandigheden.... allemaal dingen waarop ik verzot ben...

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 21:46

wizewo schreef:
Niet echt mijn fjord:
maar werkelijk waar beledigd snurken als je snel even een wortel over de stadeur gooit in de emmer met water...
Toen ze een keer in aanraking gekomen was met de schrikdraad (die ik vergeten was om uit te zetten), viel plots meermaals de waterslang uit de emmer...
Je kijkt uit het raam, ziet pony languit in de wei liggen, je roept eens om te kijken of er nog beweging in zit.*geen reactie* Je roep wat harder en begint haar richting uit te rennen *geen reactie*. Je begint te sprinten en te brullen en op 2 meter van haar af springt ze dan zeer verschrikt recht vanuit een zalige droom schijnbaar.
Ze staat in de wei met mijn stuiterkanon. Die als een elastiekje door de wei sprint bokt racet. Ze zet af en toe wel een drafje in (om niet omvergelopen te worden) en zeker nier verder. Echter, als madam mee mag op wandeling, blijft ze gaan en blijft ze zichzelf voorbij lopen als dat nodig is.


Geweldig.... Zie het helemaal voor me!

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 21:47

mairead schreef:
Gister nog een voorbeeld van zo'n actie.
Ik ga altijd op de fiets naar stal en als het regent draag ik mijn rain-legs, wat hele fijne dingen zijn. Er hangen echter wel elastieke koordjes aan.
Ik was aan het poetsen en opzadelen en stond daarbij met mijn rug naar haar hoofd. Ze was wat aan het rommelen met haar neus bij mijn kont, maar het is geen bijter, dus ik maakte me niet zo'n zorgen.
Tot op het moment dat ik merkte dat ze zo'n elastieken koordje te pakken had en het begon uit te rekken! :') Ik keek haar nog aan zei "Als je het maar laat!"
Maar mevrouw liet op dat moment tòch los en knalde dat elastiek tegen mijn kont aan! Daarbij leek ze wel zo'n uitdrukking te hebben van "Lekker puh!". :+ Het leek echt alsof ze precies wist wat ze aan het doen was!!!


Ohh, geweeeldig. Denk dat ze precies wist wat ze deed!

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:15

Ik heb om deze dingen voor mijn fjordjes gekozen : klein en beresterk, humor, koel, slim, geduldig,braaf, recreatie, lief, ontdeugend, grappig, buitenritten, paardje wat een tijdje stil kan staan, geschikt voor handicap, geschikt voor bange ruiters,voor de niet al te ervaren ruiter, zit als een huis, kijken nergens van op of om,worden vaak wat ouder, en zijn makkelijk (om van )te houden.

jendemen25
Berichten: 438
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:35

ik was 16 en verzorgde een kwpn-er en de boer waar dat paard stond kwam er achter dat het geld wat ik ervoor betaalde meer dan de helft van de box huur was... hij zei; als jij een leuk paardje ziet dan moet je hem kopen en hier mag je hem neerzetten en je hoeft alleen stro, hooi en biks te betalen.
een paar dagen later was het Koninginnedag en de pony (de fjord dus) mocht ik lenen om rondje mee te lopen met kinderen erop. ondertussen had m`n vader gesproken met de mensen waar hij van was en we wisten dat ie te koop was want niemand bleef erop zitten. voor een habbekrats mochten we hem overnemen. hij beet me op die dag keihard in m`n bovenbeen wat een flinke bloeduitstorting werd en ik had spijt dat we de pony hadden gekocht.
uiteindelijk hadden we een superband gekregen en hij had heel veel humor, z`n naam was Sunny Boy. hij was maar 1.20m en eigenlijk een beetje een kinder pony. ik heb tussen door nog andere paadjes gehad.
maar sinds 30 mei 2011 heb ik talita een hele mooie lichte fjord. suuuuper braaf vind van alles leuk om te doen. kan er zo weer mee wegrijden als ik een aantal dagen niet gereden heb.
ik miste bij de paarden die ik er tussen door ehb gehad niet "terug praten" een fjord duwt altijd even met z`n neus van; halo ik wil weten wat je aan het doen bent, of; wat heb je daar voor leuks?
en ze knuffelen zo lekker en het is echt je maatje en ze herkennen je heel snel. de mijne is heel attent en let altijd op wat ik aan het doen ben en blijft keurig wachten. ze is soms wel een boef maar niet super eigenwijs wat de meesten wel hebben.
ik ben dol op talita en ze mag voorlopig nog heeeel lang bij mij blijven :)

Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 06:00

Is Talita niet toevallig een Rodblak Fjord :D ?

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:21

Amber_ schreef:
Is Talita niet toevallig een Rodblak Fjord :D ?


:j zie haar profiel.

Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:39

Blond haha. :+

jendemen25
Berichten: 438
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:19

Ja talita is een rondblak ja ken je haar @ amber?

jendemen25
Berichten: 438
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:20

Ow die spellingscontrole rodblak

jendemen25
Berichten: 438
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:21

@ amber jou fjord is echt super leuk!

Aresje601

Berichten: 141
Geregistreerd: 01-06-12
Woonplaats: Gent, België

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:55

Ik hield wel van fjorden (ik hou van zowat elk ras dat wat breder is) maar wou zooo graag een vlaams paard.

Uiteindelijk heb ik Ares als verzorgpony gehad en ik herinner me dat ik ooit nog riep (nadat Areslief me weer eens in de modder had gedeponeerd): als ik ooit een paard koop dan zal het toch wel geen fjord zijn, verdorie!! :) Hihi, heb uiteindelijk die fjord gekocht. Hoe kon ik weerstaan aan dat mooie kopje, lieve oogjes, zalig karakter en zijn gevoel voor humor? :D Beste beslissing ooit!

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:00

Heb vroeger een welsh gehad die een slag heeft gekregen van het paard van mijn moeder... Ribben gebroken, ik was nog kind en ik liet héél veel tranen. Op advies van toenmalige dierenarts (vriend des huizes) werd Kally (zo heette die welsh) meer dan een jaar op een weide gezet en gerust gelaten.
Paardje kon herstellen, longen konden herstellen... en grootvader heeft toen een Fjord in "bruikleen" gegeven. Die Fjord is na de terugkomst van Kally naar een tehuis gegaan waar de kinderen een soort hippotherapie kregen. Bij ons heette die Fjord Fanny en ik ben ze nooit vergeten.
Later, véél later, ik was al 40 en ik had een kleine 10 jaar geen paarden meer gehad, kwam Max op mijn pad. Ik was meteen terug verkocht aan Fjorden. Nooit spijt van gehad!

VITAxYANTHE
Berichten: 49
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:54

Omdat Het ten eerste echt suuuper knappe beesten zijn, wauw die manen, die kleur, dat hoofdje, die bouw, WAUW !
En als 2e het karakter spreekt mij erg aan. Het zijn niet de makkelijkste paarden, dat vind ik leuk om mee te werken, maar als je er eenmaal een band meehebt dat is het ook echt súúúper ! Mijn fjordje zelf heb ik gekregen toen ze 20 was, al redelijk op leeftijd dus. Ze kon niet echt fatsoenlijk rijden onder het zadel, en nu... PERFECT !
Tuurlijk soms gaat het miss, maarja waar is dat neit zo ?! Het zijn echt toppaarden vind ik !

Jessy_Ruth
Berichten: 19
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:17

Goh, waarom? Goeie vraag..
Ik had atijd een zwak voor haflinger en fjorden, de kleur, hun omgang, perfect qua grootte voor mij,...

Ik was ook nog niet van plan om meteen een eigen paardje te hebben, maar tja.. Mijn jessy stond daar
en dat gevoel dat ik kreeg... :o
De klik was er gewoon meteen, vraag me niet waarom <3

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 11:46

Vind het heel leuk om al jullie reacties te lezen. Echt super, vooral blijven posten hoor..

Keandra
Berichten: 1174
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:49

Waarom een fjord?
ze zijn eigenwijs, lief, brutaal, goed te rijden, makkelijk, verkeersmak, voor alles inzetbaar, een ware uitdaging.

onze fjorden kun je ook nooit alleen laten als ze vastgebonden staan.
Githa doet haar halster telkens uit, ziet ze ons beide niet, doet ze het uit en gaat ze op zoek naar eten. Dit weekend nog heeft ze het ons weer gelapt. Loopt ze heel fier de stalgang in, kijkt ze overal eens en loopt ze naar het hooi dat net geleverd is, hap hap.
Githa hebben we geheel zelf alles geleerd, zelfs mennen, gewoon voor de koets en gaan met de banaan.
Wil je racen, dan gaat ze met alle plezier een rengalop doen. Wil je springen, geen probleem, madame springt ongetraind 120cm hoog. Wil je spelen, ook goed.
verder hebben ze zalige gangen. githa is het eerste paard waarbij mijn man geen last heeft van zijn rug. Bij een ander paard is hij telkens geradbraakt.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:18

Toen ik zes was en mijn eigen paard kreeg, was mijn enige vereiste dat ze 'licht' van kleur moest zijn. Mijn overgrootvader besloot dat het een Fjord werd, waar ik zo op slag verliefd op was dat ik ze heel toepasselijk Beauty noemde <3

Als kind (en nu nog steeds!) heb ik héél veel van haar geleerd: ze is nuchter en bovenal eerlijk, doe ik iets fout dan doet ze er alles aan om het me duidelijk te maken. Ze is ontzettend eigenwijs en kan heel koppig zijn, maar eens ze weet dat de grapjes even over zijn en het menens is, doet ze flink haar best :)
Ze is een echte clown: ze maakte kennis met mijn vriend (toen nog paardenleek) door aan zijn boxershort te trekken toen hij zich bukte en zijn werkmateriaal te stelen :+

Ze is gek op eten (net als ik :p ), maar wordt nooit drammerig of vervelend met clickeren: in tegendeel, met een Fjord kan je netjes onderhandelen (en als ze vindt dat ik te veel vraag in ruil voor dat stukje wortel, nou dan draait ze zich hooghartig om en kijkt ze niet meer naar me - voor eventjes dan :+ )
Met veel plezier laat ze haar hooi eventjes liggen om samen aan het werk te gaan ('Oh legt baasje mijn touwhalstertje en teugels daar? Nou dan ga ik lekker zelf al naar onze werkplek hoor!')

In plaats van druk te doen bij enge dingen is net zij diegene die mij in stresssituaties kan geruststellen, en als het heel eng wordt staat ze altijd open voor onderhandelen en lijkt het alsof ze actief meedenkt.

Ze is zo heerlijk lief met knuffelen en is echt hondstrouw... en daartegenover staat natuurlijk dat ze ook heel jaloers is: geef ik aan een ander paard eerst een knuffel loopt ze weg als ik haar een aai wil geven (maar vice versa houd ik er ook niet van als ze andere mensen meer aandacht geeft dan mij :') )

Heb ik haar eens een keertje per ongeluk beledigd, dan negeert ze mij straal (tot er natuurlijk gewerkt moet worden, dan doet ze weer flink haar best).

Hoewel ze ont-zet-tend ondeugend is (en werkelijk altijd nieuwe truukjes uitprobeert), is het Beauty die ik altijd 100 procent vertrouw en weet ik dat ze als het er op aan komt luistert als de beste. Doet een ander paard nog maar een beetje brutaal tegen mij, heeft ze het gezien van op meters afstand en komt ze aangestormd om mij te beschermen <3

Ze is altijd diegene die het luidste hinnikt als ik aankom, die het snelste de auto herkent en in galop aan komt snellen *\o/*

Fjorden zijn zo'n heerlijke paarden, en hoewel ik momenteel 3 niet-Fjorden heb (waarvan twee halfspaanse) die ik ook geweldig vind, heb ik met mijn Fjord gewoon het allermeeste plezier. Ze zijn zo eerlijk en zo trouw! In het begin moest ik flink mijn best doen om haar te motiveren, maar hoe beter onze band met de jaren wordt, des te meer we met elkaar bereiken. Het eerstvolgende paardje dat ik koop, wordt beslist opnieuw een Fjord!

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 22:35

Wie o wie
Wil mij helpen? Ben vandaag naar een fjord gaan kijken, leuk beest, spreekt me aan, blijkt via een handelaar....maar ik vind hem zo donker. Kan ik iemand fotos sturen per pb om te kijken of het echt een fjord is?

coroosje
Berichten: 299
Geregistreerd: 21-01-10

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:03

Stuur maar hoor!

VITAxYANTHE
Berichten: 49
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:03

Oh stuur maar ik vind dat altijd leuk om te zien :D!

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:04

Stuur maar!