Fjorden informatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyFroukje

Re: Fjorden informatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:44

Nou een fjord is in mijn ogen net zo duur als een ander paard, dierenarts kosten hoefsmid kosten etc, en een voordeel is dat een fjord erg sterk is, en meer kan hebben dan een ander soort paard( zelf uit gevonden:P) Dus ja ik hebtotaal geen spijt van me fjordje al is het regel matig een draakje, maar zodra mijn kinderen erop gaan gaatde knop om en dan is ze zo ontzettend braaf echt een hart van goud heeft ze

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:42

Een gemiddelde fjord kost rond 1500/2000 euro.
Een fjord is een sterk paard dus qua gewicht komt het wel goed denk ik.
Hou er ook rekening mee dat fjorden een vrij korte rug hebben en dat dus niet alle zadels goed passen.
Ik weet niet hoe zwaar jij bent, maar als jij een groot zadel nodig hebt voor je zitvlak, kan dit dus een probleem gaan opleveren.
Verder kunnen fjorden net zo vaak ziek worden als andere paardenrassen, moeten ze net zo vaak naar de hoefsmid en noem maar op.
het is dan wel een sober ras, maar dat wil niet zeggen dat ze 'geen' verzorging nodig hebben.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:37

Ik heb een Fjord van 1.53 en ik ben zelf 1.80 m en weeg tussen de 68 en 74 kg (nogal variabel :P). Ik heb hem vorig jaar net zadelmak gekocht voor 1250 euro incl toebehoren. We trainen 5 a 6 keer in de week intensief dressuurmatig. Ze hebben hier onbeperkt ruwvoer. Hij krijgt per dag 1 kg sportbrok en 0,5 kg muesli bijgevoerd. Qua verdere kosten. 2 x in het jaar enten, 60 euro. Hoefsmid om de 2,5 maand. 125 euro. Dan ontworming, 4 keer per jaar. Denk ook aan dekens, je tuig, dekjes kan je natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Houd daarnaast gewoon een potje voor DA kosten. Ik heb ook minstens 3000 opzij staan voor als er iets gebeurt. Ik heb het gelukkig nog niet nodig gehad. Ik heb de mijne nu 1,5 jaar.

Joyful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:45

Ik heb 2 Fjorden Tosca en Storm,ze zijn super braaf! Ze hebben vorige week meegedaan met de Cross in Buurse. Ze hebben daar ook Dresuur en Springen gedaan. Tosca heeft bij Dresuur de 4e prijs! Voor de rest hebben ze gezelschap van een shetlander(s) ze zijn al best oud,maar ze blijven lief!(L)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:03

een fjord kan voor alle leeftijden tot beschikking zijn.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:25

Janneke9 schreef:
Lebeauty_ schreef:
maar ik denk ook dat het heel veel kost daarom nemen we misschien ook 1 paard voor ons 2:D
Haha,een fjord is een soort trekpaard dus kan het paard veel gewicht hebben. Ze zijn best duur.

Beide niet waar!
Dat met het gewicht is net zoiets als de mythe over shetlanders die 2 keer hun eigen gewicht zouden kunnen dragen of iets dergelijks. Onzin. Een Fjord is in de rug even sterk als ieder ander paard en dus moet je de vuistregels van maximaal 20% van het lichaamsgewicht van het paard aanhouden (bij Fjorden ga ik uit van 400 tot 450 kg, dus 20% daarvan is ongeveer 80 kg).
Maar veel Fjorden worden gereden door volwassenen. Zelfs langere mensen kunnen goed op een Fjord: vooral als het een Fjord van een iets breder of groter type is.
Duur? Nee. De paardenmarkt ligt op z'n gat. Voor een Fjord die al netjes beleerd en/of doorgereden is, denk ik dat je tegenwoordig maximaal iets van 2000 euro kwijt bent.

Ik wil daarbij nog zeggen: de gemiddelde Fjord is in mijn ogen géén kinderpony. Ze zijn over het algemeen erg sterk en eigenwijs. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen! Maar doorgaans worden zulke goudeerlijke exemplaren niet snel te koop aangeboden.

Een Fjord als eerste eigen paard kan ook een hele grote uitdaging zijn: ik spreek uit ervaring. Ik geef toe: ik ben nu helemaal gek met de mijne en ik zou nu echt niet anders meer willen, maar zonder les en uitgebreide begeleiding was ik waarschijnlijk niet waar ik nu ben met de mijne! En dan is de mijne nog redelijk vergevingsgezind: zou nooit bijten, trappen, bokken of steigeren en super lief in de omgang, maar met rijden soms oh zo sterk en eigenwijs!

Mijn advies: pin je niet al te veel vast op een ras. Oriënteren, zoals je nu doet, is natuurlijk goed: maar jouw ideale paard kan tegen die tijd ook een kruising zijn, of een ras waar je aanvankelijk niet eens aan had gedacht!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:08

Eens met het bovenste, dat het geen kinderponys zijn( de meeste) Die van mij is een ander verhaal! Is een draak als ik er op ga, ( zwaar ben ik ook niet 49 kilo) En zodra ze de kids met de cap ziet aankomen, lichten der oogjes op, en is ze super braaf geen stap verkeerd, mijn dochter wilde laatst een x galop proberen, beestje schiet in galop ( ging alleen beetje snel) En me dochter hangt aan der nek haha, maar voor ik er erg in had stond me fjord alweer stil zodat ze goed kon zitten! Terwijl ze weggalopeerd als ik er af val! Het licht dus echt aan de karakter van een fjord je hebt ook fjorden die duidelijk weg zijn van kinderen, echter zou ik meook niet vast zetten op een ras,.Ik wilde graag een tinker zoon echte brede.. We kwamen uit bij deze fjord maanden later pas een tinker gekocht alleen als veulen.. Dus ja soms komt er gewoon wat op je pad wat je echt niet verwacht! Succes