premie keuringen 2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:15

Lieve zenna doet weer mee in onstwedde

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 22:30

oh hi hi. Dat zijn de cijfers die ik altijd had met archy! :+ Stond er ook nog bij ongehoorzaam... Dus ook al twee x een D of drie x? Weet 't niet meer, :D Maar vorig jaar had ie goede dag en heeft hij een B gehaald dus is hij nu toch model.. Ha ha. Nu moet ik kijken hoe ik hem ster krijg. Ben bang dat hij dan toch eerst alsnog een A moet halen.

Anita45

Re: premie keuringen 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:41

Alle keuringen in de beginpost, behalve de laatste de CK, zijn stamboek- en premiekeuringen. Daar kan dus iedereen die een bij het Fjordenstamboek ingeschreven Fjordenmerrie, -ruin of -veulen aan meedoen mits het paard op naam staat en de eigenaar lid is van het stamboek. Vanaf de leeftijd van 3 jaar moet het paard ook DNA getest zijn en kan hij worden opgenomen in het hoofdstamboek. Daarvoor zijn ze ingeschreven in het veulenboek.
De CK (Centrale Keuring) is bedoeld voor paarden (merries en ruinen) vanaf de leeftijd van 2 jaar die in dit keuringsjaar een 1e of A-premie hebben behaald op 1 van de premiekeuringen of die al model- of sterpaard zijn (dat mag ook eerder behaald zijn). A (B en C) premies worden gegeven aan veulens, 1- en 2-jarigen. Oudere paarden krijgen een 1e (2e of 3e) premie. Met een 1e premie wordt een paard voorlopig model en moet dan in dat jaar of het volgende jaar een ABOP proef doen om dat modelschap definitief te maken.

Een paard dat al model is kan mits hij 37 pnt. of meer behaald en een A voor een ABOPproef heeft ster worden. Behaalt je paard wel die 37 pnt. maar heeft hij geen A dan wordt hij aspirant ster. Omdat definitief te maken gelden dan weer dezelfde regels als voor het definitief maken van model.

Voor het modelschap mag je ook ipv ABOP gaan Fjordsporten. Daarvoor moet je dan L-dressuur en B-springen behalen. Voor ster is het LL-dressuur en B-springen.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:42

Wij gaan in ieder geval met Meline en veulen naar Oldeberkoop. Met Ferro en evt. nog een ruin gaan we ook maar nog niet bekend welke keuring dat wordt. Roden maakt daarvoor een goede kans.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 11:46

oké leuk anita! Ook weer naar oldeberkoop dus! Ik zit echt te twijfelen tussen oldeberkoop en texel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:54

Kijk, weet ik dat ook weer. Bedankt!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:29

Ik ga ook weer dit jaar!
Tea en Icarus gaan naar Oldeberkoop en ik denk Fjella naar Hardenberg.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:22

wij gaan in november ook voor de zadelproef heen

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 06:30

Texel is onder voorbehoud ik drnk als er te eeinig deelnemers zijn dat het nieg door gaat. Kikkert doet volgens mij niet meer mee aan de keuring dus dan mis je al een groot aantal.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:11

Hoi dames,

Mijn nieuwe aanwinst (merrie van 2006) heeft in 2006 en 2007 een a premie (voorlopige) gekregen.
Kan iemand mij uitleggen wat dat is ? En als ik binnenkort naar een keuring ga met haar, telt dat dan ook nog mee ?
Ik weet echt helemaal niks van keuringen haha :+

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:39

Een A, B of C premie wordt aan jonge dieren gegeven (veulens, 1- en 2-jarigen). Dit is een voorlopige premie die alleen geldig is in het jaar van afgifte. A is het hoogst haalbare waarbij het puntenaantal kan liggen tussen 50 en 35, dan komt B 34-30 en C is 29 of lager. Vanaf 3 jaar worden de premies vervangen door 1e, 2e en 3e met dezelfde verdeling waarbij 1e de beste is en 3e de slechtste premie die er te behalen is. Deze premie is 2 jaar geldig waarbij een 1e premie het voorlopig modelschap oplevert. Als daarnaast een ABOP of Fjordsportproef(ven) gedaan wordt/worden dan wordt het voorlopig modelschap omgezet in definitief model. Voor een ABOP proef (zadel-, men- of trekproef) moet je minimaal een B behalen (AA, A, B, C en D) of Fjordsport L-dressuur en B-springen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:33

Wat leuk dat je Cajra heb ik hen haar volle zus Annelisa.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:16

Zeker leuk ! Ze is echt geweldig ! <3

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:32

Ik wil Chiem eigenlijk heel graag dit jaar naar de keuring doen. Dat zal dan 16 augustus worden in Wijk bij Duurstede. Zal hem eerst nog even op naam moeten zetten :')

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:03

Bedankt voor de uitleg Anita :D Vera en Floyd gaan naar Panningen :D Is voor mij de eerste keer, maar neem een ervaren helper mee :P

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:06

Ik ga waarsch. ook met mijn merrie naar de CK in Hoenderloo. Voor de ABOP.
Vind het erg leuk maar ook spannend.

Ze is in 2011 voorlopig model merrie geworden met een A premie.

Femzjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:09

Gaat er ook iemand naar de workshop 'exterieur & voorbrengen' op 24 juni?? :D

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:28

Elspelsz88 schreef:

Dat kan niet. Op de CK wordt geen ABOP gereden, dat is pas in nov./dec. op verschillende plaatsen in Nederland waaronder in Hoenderloo en voor wat betreft het noorden ook vaak in Roden, Hardenberg en Onstwedde.
Op de CK wordt een exterieurkeuring gehouden en daarnaast nog diverse andere aktiviteiten zoals behendigheid (aan de hand en onder het zadel), bestgaand onder het zadel en mennen. Ook worden er dit jaar de AA (ABOP) en prestatiepaarden van vorig jaar voorgesteld en krijgen deze een deken uitgereikt.
Met jouw voorlopige modelmerrie mag je meedoen aan de exterieurkeuring. Sowieso staat deelname aan de behendigheid iedereen vrij, ook met jonge paarden aan de hand.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:48

Femzjje schreef:
Gaat er ook iemand naar de workshop 'exterieur & voorbrengen' op 24 juni?? :D

Waar is dit? En moet je je Fjord meebrengen?

Femzjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:50

In Hoenderloo :)
En je mag alleen komen of met je fjord.
Ik heb eindelijk vervoer geregeld, dus Aag komt lekker mee!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:51

Misschien wel leerzaam.. Denk niet dat ik een trekauto kan regelen. Ik ga er nog even overna denken, wel handig! Ik weet totaal niet hoe voorbrengen e.d. werkt! Wat kost het en hoe moet je je opgeven?

Femzjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:00

Het is gratis, maar je moet je wel opgeven. Heb je het linkje gestuurd!

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:05

Wij gaan met Anca en Hikari naar Panningen. Evita gaat naar Spoordonk.

We gaan in Vrouwenpolder nog paardjes uitbrengen, in Beekbergen, Rolde, Barendrecht. En dan gaan we naar de CK, hopelijk met een paardje.

Naar de CK mag je vanaf dat je paardje 2 is, mits deze een A of 1e premie heeft gehaald. Even ter aanvulling op Anita. Geloof dat ik dat niet had gelezen nl.
Als je jong paardje een A premie had, betekent dat dat deze in totaal 35 punten of meer heeft gehaald op de keuring. Ze worden op 5 punten beoordeeld.f

En nog ter aanvulling meer (ik weet alleen effe niet meer op wie). Je mag er 2 jaar over doen om een proef te behalen. Dus je paard kan 2 jaar voorlopig model zijn. Haal je het in die 2 jaar niet, ga je terug naar de leeftijdsrubriek.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:11

Anita45 schreef:
Elspelsz88 schreef:

Dat kan niet. Op de CK wordt geen ABOP gereden, dat is pas in nov./dec. op verschillende plaatsen in Nederland waaronder in Hoenderloo en voor wat betreft het noorden ook vaak in Roden, Hardenberg en Onstwedde.
Op de CK wordt een exterieurkeuring gehouden en daarnaast nog diverse andere aktiviteiten zoals behendigheid (aan de hand en onder het zadel), bestgaand onder het zadel en mennen. Ook worden er dit jaar de AA (ABOP) en prestatiepaarden van vorig jaar voorgesteld en krijgen deze een deken uitgereikt.
Met jouw voorlopige modelmerrie mag je meedoen aan de exterieurkeuring. Sowieso staat deelname aan de behendigheid iedereen vrij, ook met jonge paarden aan de hand.

Sorry dacht dat de ABOP gelijk met de CK gehouden werd.
Dan sla ik de CK over en ga in het najaar dan meedoen aan de ABOP ergens op een nader te bepalen locatie.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:15

Karlien en Isis gaan mee naar Oldeberkoop :) Finnea geef ik op voor Roden, maar ik moet nog even zien of ik haar echt mee ga nemen...