Welk zadel past er het beste op een Fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jodi93

Re: Welk zadel past er het beste op een Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:19

Ik heb een wintec een extra brede speciaal voor fjorden en haflingers

Met verwisselbare boom echt ideaal als hij wisseld van gewicht kun je het zadel zo aanpassen! en omdat ze van kunstof zijn zijn ze echt fijn ik doe er alles mee springen dressuur zwemmen met het zadel echt ideaal!!

Oohja ik heb een veelzijdigheidszadel :P

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:44

Heb momenteel een dressuurzadel, geen idee welk merk of maat :o Wil over een tijdje een ander zadel denk ik, heb altijd veelzijdigheids zadels gehad, en kan wat moeilijk wennen aan dressuurzadel.
Op een haflinger op de manege waar ik altijd reed lag ook een wintec en dat was idd een fijn zadel, dus denk dak daar ook maar eens naar ga kijken tzt, maar laat sowieso een zadelmaker komen, heb er zelf niet genoeg verstand van.

Kiki_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:56

Ik heb al een aantal zadels versleten op mijn fjord! Maar ja, ik heb hem dan ook al 20 jaar...
Ik ben begonnen met een Kieffer dressuur. Deze beviel prima, maar na een jaar of 15 werd het tijd voor vervanging. Ik ben toen in overleg met zadelmaker overgestapt op een wintec. Dit zadel lag prima totdat... de winter kwam. Of het nu kwam omdat hij zoveel in gewicht aankwam of omdat zijn vacht zo dik was, geen idee, maar het zadel kwam ineeens omhoog, zakte niet goed meer over de schoft heen. Meerdere bomen geprobeerd, maar tevergeefs. Overgestapt naar een Barefoot Cheyenne maat 1. Daar heb ik nu veel plezier van. Past altijd! Het was wel even wennen!

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:57

ik zoek volgende zomer een goed passend zadel voor men fjordje. Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een wintec, liefst een pro dressuur of een isabell werth. Moet je bij wintec echt voor een "wide" gaan of kan je de andere modellen door de boom te verwisselen ook prima laten passen op een moderne fjord (lees geen dikke fjord, maar een sportief type)

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:05

Ik heb geen fjord, maar onlangs wel een zadelmaker (Feike Bruinsma) bij mijn (bijna) 3jarige paard gehad. Hij heeft haar helemaal gemeten en had een paar zadels mee, nadat ik mijn keuze had gemaakt heeft hij ze weer mee genomen. Het zadel is nu compleet op haar rug aangepast, en ligt er perfect op. Nu nog even wachten tot ze beleerd wordt.

Haar moeder is ook een vrij fors gebouwd paard, voor haar heb ik het zadel aan laten passen door Van Triest (waar Feike het vak van geleerd heeft). De kosten vielen mij beide keren erg mee.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:01

Op mijn fjordenmerrie ligt al 16 jaar het zelfde zadel een euroriding dressuur
(2e hands trouwens en nog steeds heel mooi), geen idee wat voor type.
Voor mijn ruin 8 jaar geleden zelfde zadel gekocht (nieuw), deze gebruik ik nu eigenlijk bij biede, zit net wat lekkerder.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:01

voor Jalenka heb ik een BF Londen, maat 2, L pommel

voor Githa, 1 BF Arizona maat 2, standaard pommel, en een VZH zadel van Horze, de combinada, maatje 34
op Githa past de Londen ook met de flexibele pommel (maar wordt niet of amper op har gebruikt)

wij zijn heel tevreden van de BF wegens het makkelijk aanpasbaar maken en dat het gewoon zalige zadels zijn

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:08

Hier een Harry's Horse dressuurzadel met verwisselbare boom
Zit lekker ligt prima

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:22

een Cavaletti tietse choice de luxe

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:33

ik heb een rossner amerika veelzijdigheid (zie overigens veel rossners langs komen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:36

Mijn fjord destijds was breder gebouwd dan de Nederlandse Trekpaarden die ik toen ook reed... :')

Terwijl m'n zusje juist een super smalle fjord als verzorgpony had.

De vraag stellen welk zadel op "een fjord" past is dus eigenlijk hetzelfde als vragen welke schoenmaat je voor een volwassen persoon moet kopen. Iedereen heeft een andere maat ;)

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:54

Dit verschilt idd per Fjord, en ligt er ook aan hoe die van jouw is gebouwd.

Ik heb een Chamberlain springzadel( neigt naar VZH) op mijn ( 4 jarige) fjorden merrie liggen.
Dit is dus geen blijvend zadel want ze is nog behoorlijk overbouwd.
Maar dit zadel lag destijds het beste op haar. ( nu nog steeds)

Marjoleinn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:16

Ik heb op mijn fjordje een barefoot londen liggen! :)

sassies84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:02

Ik heb zelf een engels zadel, LR ofzo dacht ik.
Mijn beste vriendin heeft net een nieuw zadel, KN Symphonie met voorsingel!
Echt als je daarop hebt gezeten wil je niet meer anders en het ligt op de rug (wat het belangrijkste is) ook echt super!!

Hiervoor had ze een Rossner America met ingebouwde voorsingel, die was ook goed!

Succes met de zadel zoektocht!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:10

Ik heb een Stübben Roxane II 18" boommaat 31 (dacht ik), Kentaur Penelopa fit 2 18" en een Passier Corona 17,5" met medium boom.

Het verschilt dus iid erg per fjord, maar ook iedereen vind andere zadels fijn zitten..

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:51

Wij hebben 2 fjorden, 1 met grove bouw en 1 met slankere bouw.
Voor beide hebben we 2 type barefoot gehad maar ben een beetje teruggekomen van barefoot. Heb het nu 2 jaar geprobeerd met 4 verschillende zadels, vind het een prima oplossing voor tijdelijk of hele moeilijke ruggen en prevereeer het zeker boven een niet passend boomzadel maar het enthousiasme is wel wat afgenomen na 3 niet passende barefoot zadels, en schuur/drukplekken.

We hebben nu het merk thorowgood besteld, zijn 4 type zadels van:

regular ---> "normale bouw" (veel voorkomend bij kwpners)

cob ------> platte/vlakke ruggen ( meer voorkomend bij rassen zoals haflingers)

high wither ------> spitse ruggen, minder bespiering rond schoft of hoge schoft
( past veelal op de wat grovere type fjorden)

endurance -------> max 17,5 inch vaak geschikt voor paarden met korte ruggen en spitse bouw/vergelijkbaar met high wither met iets dikkere en korter kussens

kent and masters is naar mijn weten het zelfde zadel maar dan van volledig leer, heeft volgens mij alleen het type endurance niet.

voor de slankere fjord was het een crime om een goed passend zadel te vinden, is uiteindelijk een Thorowgood T4 endurance zadel geworden. Lijkt erg op de high wither maar de kussens zijn iets korter en iets dikker.

voor de fjord met grove bouw is het een Thorowgood high wither geworden.

hieronder foto's van onze fjorden om een beetje een idee te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:36

ik heb een Wintec 2000 dressuurzadel

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:16

voordeel van thorowgood vs wintec vind ik de wol gevulde kussens en Engels Handwerk, en dus meer aanpas en opvul mogelijkheden dan de wintecs, qua prijs erg gelijkwaardig vanaf 495,- maar wintec is ook een prima zadel.. Heb nu zelf een Thorowgood t8 en ben er superblij mee. heeft 2 jaar geduurd voordat we een goed passend boomzadel vonden. voor een zadel van die prijsklasse hier op bokt ook enorm veel positieve berichten. Onze zadelmaker krijgt ze nagenoeg bijna nooit tweedehands binnen of terug. Heel af en toe van mensen die hun paard niet meer hebben of overstappen op een leren variant van Kent and masters.

lootje1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:37

ik vind wintec het beste want je kan de boom verwisselen en ze blijven heel mooi, door de verwisselbare boom kan je hem goed passend maken en anders nog laten opvullen, hij is ook heel licht dus zit heerlijk. de kussen zijn trouwens ook heel zacht

xxxxxxx