Wie kan mij tips geven.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyFroukje

Re: Wie kan mij tips geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 10:40

Dank jullie wel voor jullie reacties,.. we zijn er echter tot zover achter wat het is! Ik ben nu met iemand die heel goed kan rijden ( die zelf ook een pension heeft) een beetje bezig geweest met tanja wat blijkt,.. als mevrouw moe word wil ze gewoon naar stal en niet verder rijden. en dan doet ze dit. Nou ben ik 2 dagen dus strenger voor haar geweest als ze weer wat deed en gister,.. heb ik super lekker gereden zonder dat ze maar ook iets deed!! maar als ze moe is ziet ze de uitgang en denkt ze.. jaja ik wil naar stal of de wei.. dus bleek niks ergs te zijn.. Verder gaan we met haar vandaag naar de hoefsmid kwam er achter dat ze een klein beetje in gescheurde hoef had( heel klein beetje) daar naast brokkelt het beetje af, dus voor ze daar last van krijgt gaan we vandaag ff kijken wat we het beste kunnen doen ijzertjes of gewoon kappen hoop het laatste maar ja als het niet anders kan dan toch maar ijzertjes he.. maar iedereen heel erg bedankt heb veel aan jullie adviesjes gehad.. en met grond werk ben ik nu ook veel meer bezig.. ze heeft zelfs een streekje erbij gekregen als je met hoeven uitkrabben bezig bent der gewicht tegen je aangooien en zacht in je kont bijten hahaha.dus ze blijft wel ondeugend hoor maar dat vind ik oko leuk aan der haha

Groeten Froukje

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:52

Mijn fjord Harry had ook altijd van die streken en heb privé les genomen hij was echt heel koppig alles was verder goed. Heb er een jaar aangewerkt en toen was alles in orde nu moet ik zeggen dat mijn fjord een extreem koppige was hoor haha hoop dat het goed komt met de joune!!

Ik zou zeggen privé les nemen en niet opgeven!!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:19

Ik geef even een schopje aan dit topic omdat ik graag wil inhaken op dit onderwerp en hopelijk kunnen we elkaar wat bruikbare tips geven via dit topic. :)

Ik rij ook op een Fjord,gekocht toen ze 16j was,geen idee hoe er vantevoren mee was gereden.(komt van handelaar)
Tis net als ts beschrijft een super knuffelkont <3 ,altijd aan het hinneken en verder bijna 100% bomproof! +:)+

Maar met rijden in de bak en ook buiten is het een grote eigenwijze gele opdonder }> hahaha
Bij mijn paardje is het zo dat ze een linksgebogen paard is,dus links heeft ze een holle kant en rechts een bolle kant.
Rechts houd ze dan ook altijd stevig vast.Daarbij een giga portie koppigheid |o en drammerigheid en voila je hebt een stuiterbal onder je billen := hahaha

Ik heb al veel aan rechtrichten gedaan,veel naast het paard dus grondwerk en dat doet die prie uitstekend! :o
Maar zit je erop dan begint het spelletje.Links????Nee baasje ik ga rechts!!!! :wave:
Terug naar stap?????Nee baasje ik ren eerst nog even de bak rond!!! :P
Halthouden baasje????Neee ik loop eerst nog 20 stapjes door hoor!!! }:)

Pffff soms krijg ik er echt de sch**t van,is reuze vermoeiend en frustrerend dus ik heb besloten om les te nemen en om zelf iets strenger te worden. ~~}>
Soms denk ik wel eens dat ze eens een pak op dr donder moet hebben,alleen ik ben zo'n Penny die dat dan zielig vind :o hihi.
Dus met iemand ernaast die kan zeggen wanneer je eens strenger mag corrigeren zou wel zo prettig zijn want het moet wel eerlijk blijven natuurlijk! :)

Nu lijkt het me heel leuk om alle vorderingen met een fjord hier neer te zetten,zodat we wat aan de tips hebben en deze ook kunnen oefenen.
Ik herken écht zo'n beetje alles wat TS over haar Fjord beschrijft := haha ze zijn bijna allemaal hetzelfde die lieve gele stuiters. <3

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:03

Ik heb een thiedeman gebruikt omdat mijne te sterk voor mij was.. Hierdoor moest hij rond worden en had ik meer grip dat werkte voor mij al veel beter

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:05

Thiedeman heb ik besteld en als het goed is komt deze vandaag aan.
Ik heb er al eens mee gereden en het scheelt idd. :j
Ben net terug van rijden in de rijbak pffff was weer een wedstrijd van wie is de sterkste. :(
Ze heeft overal oog voor,behalve voor wat ik vraag. -O-

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:46

funnyhorses schreef:
Ben net terug van rijden in de rijbak pffff was weer een wedstrijd van wie is de sterkste. :(

Je slaat de spijker op z'n kop! Deze confrontatie moet je helemaal niet aan gaan. Sterker dan je paard ben je niet en wordt je ook niet, je moet slimmer zijn :)* . Dus werken met ophoudingen, los laten wanneer hij/zij vast wil pakken en zorgen dat ze continu aan het werk zijn.(zorg er voor dat ze niet tempo kunnen zetten, door veel figuren te maken, geef ze niet de tijd om die doos met trucs open de maken) Juist als je gaat touwtrekken ga je de mist in.....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:59

Ik snap wat je bedoelt jannegien :j maar hoe kun je dan figuren rijden als je paard onbestuurbaar is?Als zij links wil kijken dan doet ze dat gewoon (neus in de lucht en bit op rechts écht vast :( !!!)
Ophoudingen?Deze dame tippelt door de ophouding heen,heeft overal interesse in behalve in dat wat ik haar vraag hahaha ohh echt je zou het eens moeten zien :o pfff
En tuurlijk hang ik niet de hele tijd aan de teugels hoor das écht niet vol te houden en hoort ook niet.(germ)
Maar ik ben eigenlijk wel aan het eind van mn "rijkunstige latijn" haha dus ik hoop dat de lessen wat vruchtjes afwerpen. -O-
Wat betreft tempo en en figuren rijden..........zucht......die scheurt net zo hard op een volte 10mtr als op een grote volte en je kunt je dan wel voorstellen hoe dat voelt he?Koppie in de lucht,oortjes strak naar voren want de paardjes in de wei zijn ERRUGGG interessant en bitje gewoon VAST! %)

Wat zou jij doen?Ze is erg sterk en stront eigenwijs,please geef me de gouden tip _/-\o_ hahaha

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:07

@funnyhorses: doe het even voor je in een Pb-tje. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:16

Mag ik iedereen die vind dat zijn paard te veel trekt en aan welke kant dan ook te veel vast houdt uitnodigen in een topic?

[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Ja, ook fjorden meer dan welkom.
Ja een heleboel leeswerk.. als je daar bij wilt lezen, maar zeker de moeite waard!

Het topic heet aan de teugel foto verzamelings topic, maar het is veel meer.
Het is vanuit onstpanning, blij naar aanspanning rijden.
Het heet dus wel aan de teugel, maar het gaat om de weg er naar toe en hoe leuk die kan zijn voor
paard en ruiter!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:50

Jannegien bedankt voor je PB'tje en Sjol ik ga lezen!!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:30

Ben druk aan het lezen Sjolvir en idd halleluja _/-\o_ wat een goeie bruikbare tips en opmerkingen komen er in voor!
Ik zal mezelf binnenkort ook eens voor de leeuwen gooien en daar eens een foto plaatsen.
Ben wel reuze benieuwd naar de (opbouwende) kritiek.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:07

Jeskim schreef:
Naast dat ze waarschijnlijk een poos niets heeft gedaan is ze je denk ik gigantisch aan het uitproberen.
Dit is een fase waar je haar echt even zal moeten doorpakken, duidelijk maken wat wel en niet kan. Als je hier doorheen bent heb je vermoedelijk een superfijn paard!!

ja ik deel deze mening, komt vast goed, heb geduld!

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:19

hoihoi
ik herken dit verhaal best goed(heb een fjordje van 6)
en mij is gewoon gezegd. gaat hij rechts en wil jij links.
zorg je dat je hem terug krijgt naar het punt waar hij de verkeerde kant op ging (als je terug draait ook de tegenstelde kant op draaien dan waar hij heen rent)
en dan weer de kant op gaan dat jij wil. al ben je eerst de halve bak verder. hem niet laten winnen.

En hij is je nu gewoon aan het uitproberen. Dus een beetje streng zijn mag denk ik ook wel ;)

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:33

IK heb er zelf 4 fjorden. Alle 4 hebben mij in het begin erg in de maling genomen.... :D Ze proberen erg uit! Maar toen ik ze een keer door had en goed er door heen had gereden was er niets meer aan het handje! Dus laat je niet onder krijgen!!! Succes!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:11

Nadat ik me murw gelezen heb met alle goeie tips %) ,mijn ogen vierkant waren van het beeldscherm :wow: ,mijn brein oververhit ben ik met veel tips zo goed als het ging gisteren aan de slag gegaan!
EN het ging me toch lekker!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :):)

Ohh geen getrek :n ,geen geklier :n maar een heerlijk lieve pony die voorwaarts-neerwaarts ging én het bitje aannam! +:)+
Wat een genot,voor de eerste keer géén pijn in mn schouder of rug,zalig! +:)+
Straks weer oefenen maar nu eerst weer een beetje lezen en alle tips in me opzuigen :D hihihi

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:18

Ik ging zaterdag lekker buitenrijden( was de bedoeling)
ze was super lief in de bak, had er al moe gemaakt dus ik denk dat gaat helemaal goed komen...
wij 200 meter het bos in mevr tanja word gek!!! bit tussen der kiezen en in middeldraf allekanten op
kreeg der niet meer stil staand dus ik er vanaf gesprongen op gegeven moment en haar eindelijk stil..
Toen wilde ik er weer op
voet in stijgbeugel.. en ik wil gaan zitten mevrouw gaat me daar rondjes draaien in draf niet normaal. viel er af voet bleef hangen?:S

toen ik eindelijk me voet los had en een pijnlijke elleboog had dacht ze nog maar ff een trap na te geven en gaat gelijk op me buik staan met een hoef!
dus ik op het moment in de kreukels( me elleboog in het gips. en me buik ziet er niet uit hahaha.
zij weggerent,.. na half uur haar eindelijk te pakken wij naar stal..
haar nog ff gelongeert door me man,..
en wij naar ha post want vertrouwde me arm niet.
nou die ging vrij wel gelijk in het gips pff van de vingers tot boven de elleboog
me buik keken ze neit eens naar. maar goed morgen ga ik daar voor heen. want kan amper lopen.
maar al met al het bos verhaal heb ik ff gehad hahaha
ga wel eerst in de bak rijden,. tot ze het bit niet meer vast pakt pff

ben trouwens gister er wel op gegaan aan longeer touw omdat ik maar 1 hand heb nu.
en toen was ze weer super braaf,.. vreemd maar waar haha.

maar ik weet zeker ook tanja krijgen we wel een keer rustig;)

gr Froukje

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:14

Oeh dat klinkt zeker niet fijn.....sterkte en beterschap.
Volgende keer misschien eerst even een maatje mee?

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:46

Ja mss wel, maar denk dat het ook wel uit proberen is weer, ze is dan buiten nieuwe omgeving weer. en dus weer meer kans om weg te rennen;)
ik ga nu eerst bezig met het feit dat ze bitje steeds vast houd. Dat moet ze eerst afleren.
dus ga er vandaag ook nog wel even op(zodat ze weet oliebol ze blijft terug komen ahaha)
maar ja kan weinig, dus me schoonzus gaat ff rijden,
want wil niet dat ze weer tijdje stil staat gaat net zo goed met der en ze ziet er super goed uit:)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:40

Froukjesloves ik zou er dus nooit afspringen! :n (tenzij het richting een ravijn gaat haha)
Maar ik weet wat je bedoelt met bit vast,kop op slot en doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii :evaw:

Ik was vorige week een rondje bos gaan rijden en jeeeeeeemig die had weer peper in dr kont :wow: hahaha in de rijbak lief en zelfs een beetje lui >;) maar zodra ze buiten zand onder de hoefjes voelt word ze wakker. :):)
En geloof me die fjord van me is écht sterk!! :(
Maar de volgende buitenrit krijgt ze een thiedeman om,gewoon omdat ze anders echt niet luisterd als je wilt corrigeren. -:(-

Ik hoop dat je snel weer genezen bent hoor want zo te lezen heb je een flinke smakkerd gemaakt!
Hoe gaat het dan nu met je buik?En is je arm gebroken? -O-
Ik wens je veel beterschap! :(:)

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:18

misschien moet je haar eens eerst losgooien in de bak, longeren of haar even laten crossen voor het rijden /3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:37

Fjoukjeslover, oei, dat is niet fijn, beterschap.....

Funnyhorses, zie dat je de weg beetje gevonden hebt.
Rijdt zoveel lekkerder Met het BLIJ rijden motto.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:29

Hahaha ja in de rijbak gaat het nu redelijk :j ik hoop straks met de lessen erbij dat het dan nog fatsoenlijker wordt. O:)
Alleen buiten is het nog een stuiterbal,als ze eenmaal warm gelopen is dan is er geen houden meer aan die maffe vlaai! :=
Ze maakt zich meer moe dan nodig is pfff |o

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:14

Dank jullie wel..

Me elleboog(op de knobbel onderop) zit een heel klein scheurtje. waardoor ik nu in het gips zit tot me boven arm.
me buik ben ik mee heen gegaan ze heeft me op 1 rib gestaan in me buik dat is allemaal fors gekneust.
ik probeer het nu met pijnstillers allemaal te onderdrukken. de pijn zo dat ik nog wel iets kan
en inderdaad in de bak is het een schat op het moment doet geen stap verkeerd(alleen als ze struikelt)
en dan ben je buiten... Dan is het feest voor der inderdaad niks mee te beginnen. Maar aangezien ze best snel struikelt, was dit juist het beste wat ik kon doen er af springen hahaha.want ze heeft een speed der in haar midden draf voelt zij geloof ik als gewoon dus dan weet je het wel lol.
gister er wel ff op gestapt met 1 hand alleen door me buik kon ik niet meer als stappen een half rondje geprobeert te draven maar lukte echt niet.
mijn schoonzus wilde er wel op.. maar die was zooooo bang dat ik er der af heb laten gaan voor ze meer kapot maakt, in de zin van dat tanja straks extra vervelend doet door dat er een bange op haar heeft gezeten. dus maar ff kijken als het gips eraf is. en me buik weer normaal. dan wl ik er gelijk weer vollop op.
mensen hadden het over verschillende bitten voor me paard. zo hadden ze het over een bit die je vast klemt aan je andere bit. lijkt me pijnlijk voor der mond doe ik dus niet. Liever ik in de kreukels dan me paard pijn.
maar het is wel verdomt lastig met 3 kleine kids met aankleden enzo haha!

Groetjes Froukje

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:22

Och germ Froukje!Ook nog 3 kindertjes om te verzorgen?Manoman dan is het helemaal een lijdensweg zeg! :(:)
Tjonge meid jij hebt wel geluk gehad zeg,brrr het idee al dat mn pony met een hoef op mn buik zou staan maakt me al misselijk. :wow:
Gelukkig ben ik ondanks vele bok-capriolen er nog nooit afgekieperd maar ze is dan ook niet gemeen alleen maar sterk met een plankje voor d'r bulles := hahaha

Heb je niemand anders die er even mee aan de slag gaat?Die het paardje mee durft te nemen op buitenrit samen met nog iemand?
Het zijn stoere knuppels die Fjorden en helemaal als ze niet van begin af aan netjes én consequent zijn doorgereden...........zucht............ -O-

Word maar eerst beter,niet meer erop gaan zitten hoor :n ,straks val je nog eens en lig je echt in het ziekenhuis. #)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:55

funnyhorses schreef:
Och germ Froukje!Ook nog 3 kindertjes om te verzorgen?Manoman dan is het helemaal een lijdensweg zeg! :(:)
Tjonge meid jij hebt wel geluk gehad zeg,brrr het idee al dat mn pony met een hoef op mn buik zou staan maakt me al misselijk. :wow:
Gelukkig ben ik ondanks vele bok-capriolen er nog nooit afgekieperd maar ze is dan ook niet gemeen alleen maar sterk met een plankje voor d'r bulles := hahaha

Heb je niemand anders die er even mee aan de slag gaat?Die het paardje mee durft te nemen op buitenrit samen met nog iemand?
Het zijn stoere knuppels die Fjorden en helemaal als ze niet van begin af aan netjes én consequent zijn doorgereden...........zucht............ -O-

Word maar eerst beter,niet meer erop gaan zitten hoor :n ,straks val je nog eens en lig je echt in het ziekenhuis. #)

hahaha ja me kids zijn 3-4-8 dus ja het is zich ff behelpen op het moment.
wij hebben der ander halve maand geleden gekocht ze hadden toen vanalles gezegt dat er met haar gedaan was
springen wedstrijdjes etc. alleen kan er niks van terug zijn zijn nu echt rustig aan alles aan het opbouwen.van de pension stalling waar ze staat die heeft er ook op gezeten en zei ook al men deze is pittig haha.
als ze uit de wei komt heeft ze ook al iemand omver gelopen hahaha dus echt een donder.
ik wil ook niet in zh komen hoor. alleen ik wil ook niet dat ik straks op een stuiterbal kom te zitten.
want ze kan stuiteren.
maar een raar vraagje misschien. maar iemand begon over een slof zodat je der bij je kan houden.
maar een slof is daar toch niet voor?( heb ik altijd geleerd?)
want deze zei met een slof kunnen ze dus nooit echt er vandoor gaan want je hebt dan 2 teugels?