ja alm staat nu bij bart. Jente's moeder is solbjor borka een noorse merrie en vader is merkur. Adgut is dus van alm en zijn moeder is hornes tina als ik me niet vergis ook noors, adgut komt uit belgie.
Lekker internationale stamboom xD maar ik denk dat je dat ook wel moet hebben onder de Fjorden met een "bijzonder" kleurtje.. In Nederland heb je gewoon niet zo veel
het mag dan nog zo ver weg zitten of zeldzaam zijn in een ras er is áltijd een kans, er worden bijvoorbeeld nog steeds voskleurige friezen geboren. De enige manier om te weten of je paardje cremello is of niet is testen
Er is noog gezegd dat het onmogelijk is. Er is alleen gezegd dat de kans minimaal is de enige manier om het zeker te weten is inderdaad testen, maar het is belachelijk hoeveel zoiets kost. Dat is niet voor de "normale" mens te betalen. Daarbij, een dna onderzoek bij een kvit doen doe je eigenlijk -sorry als ik het niet mag zeggen- voor niets. Je zal er toch niet mee gaan fokken, of in ieder geval niet om een fjord te laten registreren want dat werkt volgens mij niet.. Om alleen voor je eigen plezier te kijken of het een perlino of cremello is, dat is ook weer zo wat. Het is leuk om te weten, maar in mijn ogen niet zinnig.
Kijk, als de rodblakk de vader/moeder is van een van de ouders van Fimke, dan is het zeker dat die fjord heterozygoot is, maar dan is er nog 50% kans dat Fimke heterozygoot is. Dus dan is het niet zeker. Maar voor een cremello zou Fimke homozygoot [b]recessief[\b] moeten zijn. Dus de basiskleur vos hebben en die kans wordt dan wel heel erg klein. Dan moeten er zowel in vaders als in moeders kant een rodblakk zitten en het recessieve gen tot aan de ouders van Fimke doorgegeven zijn en moet het door de ouders van Fimke ook doorgegeven zijn. Die kans is wel heeeel erg klein, dus is het bijna onmogelijk. Ik zeg hier niet DAT het onmogelijk is, het zou natuurlijk best wel kunnen, maar die kans is dan wel heel erg klein!
kleurentest heb je al vanaf 20 euro, ik weet niet wat jij onder de "normale" mens verstaat en of het nut heeft of niet dat kan alleen de eigenaar uitmaken
Alleen kleur, daar zou het mij niet om gaan. Dan zou ik ook het volledige genotype willen weten. Daar heb je meer aan dan xD aan alleen kleur, das leuk, maar dan kijken ze naar de kleur en weet je dat het een cremello of perlino is, ja leuk, maar dan heb je er nog niet heel erg veel aan gehad xD In mijn ogen dan he
maar dan weet je wel of het een cremello of perlino is het is maar net of je dat zelf belangrijk vind of niet, ik zou bijvoorbeeld mijn grullo ook niet laten testen om te kijken of ze homozygoot dun is of niet(kan ook niet dun is nog niet te testen maar goed) vind ik persoonlijk ook niet belangrijk maar misschien iemand anders wel
Haha, het verschil tussen een perlino en cremello is zo klein.. Het verschil zie je vaak toch niet. Een perlino is ietsje donkerder qua kleur geloof ik en voor de rest zit het verschil geloof ik alleen maar in het genotype. Voor mij zou het daarom niet echt uitmaken of het een perlino of cremello is. Leuk om te weten maar, ik denk, niet nuttig. Ik zou dan liever het gehele genotype willen weten en weten hoe de kleur in zijn geheel tot stand komt en mocht je ooit gaan fokken hoe je een bepaalde kleur zou kunnen verkrijgen. Maar voor de rest is een dna-test niet belangrijk.
Mocht ik later een fjord hebben en ermee gaan fokken (wat beide wel mijn bedoeling is), dan zou ik denk ik wel gaan sparen voor een dna-test om zo te weten wat voor kansen ik voor een bepaalde kleur heb. Maar dat zeg ik, dan zal ik eerst moeten gaan sparen en beginnen bij een fjord kopen xD
genetisch zit er toch een behoorlijk verschil tussen een perlino of cremello, voor de fok maakt het wel uit en met die gegevens kun je wel uitrekenen wat voor kleuren er eventueel uit kunnen komen.
Ik heb ook niet gezegd dat er genetisch geen verschil tussen zit. Ik heb alleen gezegd dat er in uiterlijk vrij weinig verschil in zit. Dat is een kwestie van lezen
dat weet ik maar het is dus wel nuttig om te weten als je wil fokken. Al is het maar de vraag of je met een kvit wil fokken, papier krijg je er niet bij
Als je wilt fokken is het nuttig ja, maar dat zeg ik, dan zou ik veeeeel liever het gehele fenotype willen weten dan zou je evt ook nog op een niet geregistreerde manier bijv. een gulblakk kunnen fokken. ALS de kvit heterozygoot is voor de kleur. Als je er dan een rodblakk op zou zetten heb je 50% kans op een vos als basiskleur en hij zal sowieso heterozygoot zijn voor het cremegen, dus heb je 50% kans op een gulblakk (als ik goed hoofdgerekend heb xD) Dus in dat opzicht is het wel heel erg 'handig' om het genotype van een kvit te weten. Maar ik denk dat dat alleen maar zin heeft als je ermee wilt fokken en daartoe op een manier te komen een gul- of ulsblakk zonder papier te fokken.
het genotype bedoel je een kvit is homozygoot voor het crème gen he, dus geeft sowieso crème door als je een kvit test op vos en agouti weet je al genoeg
Ja okay, maar dat zou ik dan niet doen xD dan zou ik er een brun- of rodblakk op zetten xD maar dat is denk ik persoonlijk xD maar dat was iig het voorbeeld wat ik in die post gaf. Maar goed, de genetica is heel interessant en denk dat ik dat ook nog helemaal ga uitwerken voor alle paarden
Van
Geplaatst: 27-02-12 20:55
ik ook niet hoor maar ik zou er weer een compleet ander ras opgooien aangezien ik niet van de fjorden ben zo'n kvit vind ik dan nog wel leuk, gewoon voor de heb
Hahaha, zo'n lekker mismaakt kleurtje xD hahaha.. Ik ben JUIST van de Fjorden. Al zou ik denk ik niet met een kvit gaan fokken. Juist omdat je er geen papier bij krijgt xD ik zou ernaar streven 'legaal' te fokken. Voor hoever je dat zo kan noemen xD
Er wordt volgens mij gewoon bloed afgenomen, of in ieder geval iets waar dna materiaal in zit, dat wordt opgestuurd naar het lab. Dat wordt onderzocht en de uitslag daarvan krijg je te horen. In neem aan dat je dat gewoon op papier krijgt. Ik heb het zelf nog nooit laten doen, dit is hoe een bloedtest bij mensen gaat. Neem aan dat dat bij paarden (ongeveer) hetzelfde is. Maar hoe het echt werkt zou je aan je dierenarts na moeten vragen of aan iemand die het wel een keertje heeft laten doen. Ik zou het eventueel wel vooor je na kunnen vragen aan mijn lerares verzorging paard, die is jarenlang dierenarts geweest en die weet vast hoe het werkt. Dan zou ik het volgende week voor je kunnen vragen en het naar je kunnen pben!
Hahaha, denk ook niet dat je er dan heel erg veel aan hebt. Zo'n dure test doe je niet om te weten wat jht genotype van je paard is, daarvoor moet je gewoon willen fokken.. Want anders dan is het gewoon zonde van je geld. Daar kan je beter andere dingen mee doen xD