ouderwetse fjorden..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CCCCC

Re: ouderwetse fjorden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:10

Ik ga toch voor het luxe type. Mijn Chiem is rond de 1.50 en hoog op de beentjes. Wel een brede nek en groot hoofd. Ook issie verder breed. Ik heb wedstrijdambitie, en dan is het fijn om een luxe modelletje te hebben ;)

Mijn zus heeft een oud type, Viola. Die is denk ik 1.38 en veel minder hoog op de benen dan Chiem. ik ben zelf 1.80 dus ik heb wel een beetje hoogte nodig.

Wel zijn ze beiden qua karakter echt Fjord, nieuw of oud type. Maakt niet uit.

Afbeelding

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:24

Ik vind wel, dat het nieuwe type fjord ook ten goede gaat ter opzicht voor de langere mensen. Die krijgen op deze manier ook de kans om een fjordje te hebben. Dan vind ik dan weer wel. :D En dat dit het bewijs is dat fjorden wel degelijk kunnen dressuuren en springen en enz. enz. . (vroeger werd er altijd gezegt : 'fjorden kunnen dit niet en dat niet') Maar door het nieuwe type fjord, bewijst t wel dat ze het wel delijk kunnen! :D

Maar Wat ik bedoel te zeggen is, Dat er zo veel vraag is naar het Nieuwe type fjord, dat dalijk over een paar jaar, het oude type fjord beetje zeldzaam word idd.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:27

ik heb een hafling dat een kruising is tussen oude tieppen en nieuwe tieppe
maar mijn fjrod is een echte ras echte fjord.

hij is inco x jars.
niet echt een grote ouders die hij heeft.
hij is nu 2 jaar en 2 maanden en meet al boven de 140.
gisteren:
Afbeelding
ongeveer 3 maanden geleden:
Afbeelding

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:46

Tsja, hetzelfde gebeurt met Friezen. Vroeger vooral barok en vierkant. Tegenwoordig steeds slanker en een rechthoekig figuur. Ik vind de ouderwetse Fries veel mooier dan de Fries van nu. Ik denk dat het komt omdat Fjorden gewoon zo leuk en koel zijn dat ook dressuur en springruiters gaan voor Fjorden, maar die willen natuurlijk wel enige hoogte en een Fjord die goed kan lopen. Daar spelen de fokkers op in..

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:48

Je moet een fjord een fjord laten, zoals het ras is hoort het gewoon te zijn. Als je specifiek gaat fokken op een ""nieuw type"" ga je daar op lange termijn geheid problemen van krijgen. Als je op slanke types valt die hoog op de benen staan moet je gewoon geen fjord nemen, en er in iedergeval niet specifiek op gaan fokken. Dit alles is gewoon omdat het beter zou staan in de dressuur.
Waarom zou je een ras waar je van houdt zo gaat aanpassen dat het compleet andere paardjes worden?????? Er zijn zat paardjes die al zo zijn.
Fjord moet fjord blijven, en als het type paard je dan niet aanspreekt lekker verder zoeken naar een ander type paard.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:50

er word gesproken over nieuw type en oud type......????????????
er bestaat helemaal geen oud type.
want het oude type is gewoon het ras : DE FJORD......

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:46

Mijn fjord ik 1.52, best groot, hij is ook niet erg breed, maar ook geen smalletje...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:59

Ollytje schreef:
Je moet een fjord een fjord laten, zoals het ras is hoort het gewoon te zijn. Als je specifiek gaat fokken op een ""nieuw type"" ga je daar op lange termijn geheid problemen van krijgen. Als je op slanke types valt die hoog op de benen staan moet je gewoon geen fjord nemen, en er in iedergeval niet specifiek op gaan fokken. Dit alles is gewoon omdat het beter zou staan in de dressuur.
Waarom zou je een ras waar je van houdt zo gaat aanpassen dat het compleet andere paardjes worden?????? Er zijn zat paardjes die al zo zijn.
Fjord moet fjord blijven, en als het type paard je dan niet aanspreekt lekker verder zoeken naar een ander type paard.

Met fokken wil je verbeteren en dus zal een ras continue veranderen, wie weet zijn er straks langelijnde fjorden met mooie gangen van 1,65 en willen we ze daarna ineens weer korte fjorden met vlakke gangen van 1,30.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:15

Ach... 1 ding gaat in ieder geval wel goed..
Het zijn en blijven fjorden... er wordt geen AV of KWPNer doorgekruisd, het is altijd fjord x fjord..

2 types fjord? Welke vinden jullie mooier? (even ahum.. realiseer me dat paard op 1e foto wordt meegesleept)
Afbeelding

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:20

Ik vind het 2e type mooier :j
De eerste vind ik veel te lange en iele benen hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:24

Macs schreef:
Ik vind het 2e type mooier :j
De eerste vind ik veel te lange en iele benen hebben.

:D zie p.b.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:27

De topicstartster is iemand naar mijn hart. Ben het er helemaal mee eens. Aan die tekst hoef ik niets meer toe te voegen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:27

Ik ben heel niet thuis in de fjorden (om mezelf in te dekken), maar
vind de discussie oud/nieuw type wel interessant.
De foto's van Sjolvir; is het niet dezelfde fjord, maar 1x slank en ik x in uhm, rijke conditie...

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:35

Afbeelding
Dit is onze fjord kan niet anders dan het oude type zijn ze is 23/24
Ik vind haar erg mooi al is ze wel klein met haar 135 maar ze heeft gelukkig een groot ego :D
veulen is niet van haar maar ze is gek op jong spul en adopteerd goed

http://i5.photobucket.com/albums/y176/j ... 5_HW9B.jpg

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:39

line18 schreef:
ik heb een hafling dat een kruising is tussen oude tieppen en nieuwe tieppe
maar mijn fjrod is een echte ras echte fjord.

hij is inco x jars.
niet echt een grote ouders die hij heeft.
hij is nu 2 jaar en 2 maanden en meet al boven de 140.
gisteren:

en dan al aan de longe? :( sorry offtopic..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:41

Wendie1992 schreef:
Maar Wat ik bedoel te zeggen is, Dat er zo veel vraag is naar het Nieuwe type fjord, dat dalijk over een paar jaar, het oude type fjord beetje zeldzaam word idd.

Net als bij de haflinger en de fries
Ja helaas |(
Ze verbouwen en moderniseren als of het een auto is en de oldsmobilehorse verdwijnt richting het museum voor de liefhebbers

momaxes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:43

Ik vind de verschillen in types nou niet dermate groot dat ik daadwerkelijk kan zien of ik te maken heb met een oud of nieuw type. Ik zie wel verschillen in bouw en het één spreek me meer aan dan het ander. Maar in elk ras heb je toch verschil in bouw? En tis juist alleen maar leuk dat steeds meer mensen een Fjord willen omdat er meer keuze is in types. Want het karakter blijft super! *D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:46

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens.

De fjorden gaan wel te ver richting het nieuwe type fokken.. (sorry) maar fjorden van 1.60 is echt NOT DONE naar mijn mening.
Er is hier een meisje die er 1 heeft, Dyco toch?
Nee dat vind ik echt veelste groot, dat is geen ras echte "oude" fjord meer.
Maar dat is ieder zijn smaak.

Ik vind toot bijv. wel weer helemaal geweldig.
Ik ken ook kleine fjordje van 1.30 die zo iel zijn dat je denkt dat die nog geen 1,5 zijn.
Dan mag die wel klein en een "oude" bloedlijn hebben maar dat is dan ook geen echte fjord naar mijn mening.
Dus sja waar ligt de fout?

Om het maar even zo te zeggen, Voor ieder wat wils toch?

@Momaxes
Beter kijken want er is degelijk een heel groot verschil tussen het oude en het nieuwe type.
Overigens heeft de bouw alles te maken met het "soort" type dat het is..

Maar dan ben ik toch wel benieuwd wat jullie vinden wat die van mij is, Het "oude" ? of het nieuwe?
Afbeelding

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:47

_Jordy_ schreef:
waar zijn ze gebleven??

de fjorden met de korte nek en korte benen, de fjorden die voor ploegen/karren liepen, de echte werk fjord.
een fjord die echt koel in het hoofd was, een fjord die bij wijze van niet eens begreep wat een bok of stijger was.

Citaat:
''Het Nederlandse Stamboek stelt zich ten doel uitsluitend paarden te fokken die functioneel zijn. Men heeft niets aan paarden die alleen maar mooi ogen.''
dit lijkt tegenwoordig allemaal wel anders te zijn, paarden moeten er mooi uit zien moeten chique lopen enz.
Ze zijn gewoonweg niet meer te vinden de 'echte' fjorden, in Noorwegen waarschijnlijk nog maar dat is wel wat ver.
waarom word er mee 'gerommeld'? waarom kan het ras niet blijven waarvoor het ooit gefokt is?
de haflinger en friezen moeten tegenwoordig ook hoog presteren in de sport, deze zijn van oorsprong ook niet hiervoor gefokt.
waarom moeten ze alleen maar mooier en groter? ik begrijp het gewoon niet.

wie deelt mijn mening dat het zonde is dat de echte fjord verdwijnt?
ik hoop dat in ieder geval de tinker blijven, dat hier niet veder mee gefokt word zodat ze er 'beter' op worden.

Even voor de duidelijkheid:
dit is dus mijn mening, aanvallen hierop heeft totaal geen zin.
een andere mening is prima en wil ik ook graag naar luisteren, ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vragen.

Ga maar eens naar Rijmaaran in Schoonoord! een hele "manege" eigenlijk meer een recreatiecentrum met vrijwel alleen maar oude types! lopen voor de huifkar, maar ook onder het zadel ;)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:48

Ik zou zeggen oud :j
Korte en brede nek, groot hoofd. Niet zulke hele lange benen, brede schouders/borst.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:52

Een oud type, wat een prachtig beest!!! :wow: Zo horen ze!! :D

momaxes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:28

@ Zack als het verschil dan zo groot is, zou je niet hoeven vragen of men de jouwe van het oude of nieuwe type vindt :) Ik vind de jouwe erg mooi en ik lees aan de reacties hierboven dat dit dan het oude type zou moeten zijn. Maar ik vind Toot van Amber ook schitterend en is die dan het nieuwe type? Ik kijk heel goed hoor en ik vind 'worsten op pootjes' niet mooi, iele Fjordjes ook niet ook degenen met een kleine achterhand niet. Maar volgens mij heeft dat nog steeds niet persé met het oude of nieuwe type te maken. Wel met een ánder type. Je hebt tenslotte ook grote, kleine, dikke, dunne, lange, korte, etc. mensen.

Maar ik snap de 2 verschillende types wel hoor! :D Ik geloof dat ik gewoon duidelijk probeer te maken dat ik mooie en minder mooie exemplaren zie in beide! (Het duurt ff maar dan snap ik mezelf uiteindelijk ook haha.)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:40

Ik hoef het ook niet te vragen, ik weet wat de mijne voor type is ;)
Maar ik vraag me nou af, wat men nou het "echte oude" type noemt en wat het nieuwe type is.

De mijnes vind ik persoonlijk NIET het oude type (niet het echte echte vroegah type snappie?) maar tegenwoordig word hij dus wel degelijk gezien als het oude type, ook door het stamboek.
Dat vind ik het grappige aan deze discussie, want wat iemand VIND hoeft niet zo te zijn :D

Toot is zeker het luxere nieuwe type ja!
Staat hoger op zijn benen :j
Maar is geen krielkip om het maar zo te zeggen, dat maakt Toot ook zo mooi.
Zo groot en toch massief!

Worsten op pootjes heeft bijna niks met het type te maken maar wat de baas er mee doet ;) (niks dus haha)
Fjoden met een iele achterhand zijn zo gefokt of hebben een gebrek aan bespierping.
Maar dat soort kenmerken hebben ook te maken met wat voor type's er in de bloedlijnen zitten :j

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:45