Mijn zus heeft een oud type, Viola. Die is denk ik 1.38 en veel minder hoog op de benen dan Chiem. ik ben zelf 1.80 dus ik heb wel een beetje hoogte nodig.
Wel zijn ze beiden qua karakter echt Fjord, nieuw of oud type. Maakt niet uit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ollytje schreef:Je moet een fjord een fjord laten, zoals het ras is hoort het gewoon te zijn. Als je specifiek gaat fokken op een ""nieuw type"" ga je daar op lange termijn geheid problemen van krijgen. Als je op slanke types valt die hoog op de benen staan moet je gewoon geen fjord nemen, en er in iedergeval niet specifiek op gaan fokken. Dit alles is gewoon omdat het beter zou staan in de dressuur.
Waarom zou je een ras waar je van houdt zo gaat aanpassen dat het compleet andere paardjes worden?????? Er zijn zat paardjes die al zo zijn.
Fjord moet fjord blijven, en als het type paard je dan niet aanspreekt lekker verder zoeken naar een ander type paard.
Wendie1992 schreef:Maar Wat ik bedoel te zeggen is, Dat er zo veel vraag is naar het Nieuwe type fjord, dat dalijk over een paar jaar, het oude type fjord beetje zeldzaam word idd.
_Jordy_ schreef:waar zijn ze gebleven??
de fjorden met de korte nek en korte benen, de fjorden die voor ploegen/karren liepen, de echte werk fjord.
een fjord die echt koel in het hoofd was, een fjord die bij wijze van niet eens begreep wat een bok of stijger was.
Citaat:
''Het Nederlandse Stamboek stelt zich ten doel uitsluitend paarden te fokken die functioneel zijn. Men heeft niets aan paarden die alleen maar mooi ogen.''
dit lijkt tegenwoordig allemaal wel anders te zijn, paarden moeten er mooi uit zien moeten chique lopen enz.
Ze zijn gewoonweg niet meer te vinden de 'echte' fjorden, in Noorwegen waarschijnlijk nog maar dat is wel wat ver.
waarom word er mee 'gerommeld'? waarom kan het ras niet blijven waarvoor het ooit gefokt is?
de haflinger en friezen moeten tegenwoordig ook hoog presteren in de sport, deze zijn van oorsprong ook niet hiervoor gefokt.
waarom moeten ze alleen maar mooier en groter? ik begrijp het gewoon niet.
wie deelt mijn mening dat het zonde is dat de echte fjord verdwijnt?
ik hoop dat in ieder geval de tinker blijven, dat hier niet veder mee gefokt word zodat ze er 'beter' op worden.
Even voor de duidelijkheid:
dit is dus mijn mening, aanvallen hierop heeft totaal geen zin.
een andere mening is prima en wil ik ook graag naar luisteren, ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vragen.