Hebben jullie van een kvit-kleurige fjord gehoord???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Hebben jullie van een kvit-kleurige fjord gehoord???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:59

Op een kleurtje kan je ook niet alleen rijden ;) het is een hele gave kleur,maar ik vind niet dat het de enige reden tot aankoop zou moeten zijn

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:01

Vind uls of gra ook leuk en zal echt niet zomaar iets kopen. En trouwens het duur nog wel even voor ik de financiele ruimte heb. Er kan zoveel veranderen in een paar jaar tijd. ;)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:36

Nee op een kleur kun je niet rijden en moet je zeker ook niet alleen naar kijken, als dit veulen niet goed van bouw was geweest had ik haar zeker niet gekocht.
Marcella eigenlijk zou je moeten hopen dat deze kleur niet meer voor komt, ik vind het helemaal geweldig en ben er super blij mee, maar het is wel een kleur dat neit erkend word en je moet je ook in de cremello verdiepen, want het is niet zo maar even een cremello kopen en zijn best wel dingen waar je op moet letten, zoals, is ie niet doof of blind, verbrand ie in de zon en ga zo maar door, ik heb me er eerst goed in verdiept voor ik naar het veulen ging kijken.
De kleur is ook zo zeltzaam dat je het misschien de komende 10 jaar of langer niet eens tegen komt.
Ik zit nu 27 jaar in de fjorden en ben nog nooit een kvit tegen gekomen tot nu dan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:46

Had er voor die tijd ook nog nooit van gehoord. Mocht het ooit zover komen dan word het dier helemaal doorgelicht wat voor een kleur hij zou hebben. ;)

Maar ben bang dat dit best wel eens niet de laatste kan zijn. Het is namelijk wel een gat in de markt en bij een hoop mensen een favo kleurtje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:55

Ik denk dat het wel meevalt,veel fjordenliefhebbers lopen ook keuringen en willen fokken,en dat word toch moeilijk met een kvit.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:00

@ Marcella, Ja maar bij de echte fokkers niet, en dan zouden er veel veulens zonder papier rond lopen, en veel in handen komen bij onervaren mensen, dat moet je niet willen.
En nu zijn ze nog zeltzaam en dat moet je zo zien te houden, je moet ze niet willen fokken om de kleur, want dan krijg je weer van die mensen die overal geld in zien en maar een beetje heen fokken in de hoop een kvit te fokken en zo lekker het ras kapot fokken, niet echt slim dus.
Ik zal ook zeker niet met die van mij gaan fokken en er zijn zat paarden die een nieuw baasje zoeken en die niet krijgen, omdat er te veel paarden zijn, dus waarom dan blijven fokken, alleen maar om het kleurtje?
Dan ben je verkeerd bezig vind ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:02

ja helemaal met je eens hoor!

ik heb een gra merrie,ik heb vorig jaar haar laten dekken door een rodblakke hengst,en het veulen is gewoon een isabel geworden,ik had haar ook door een gra hengst kunnen laten dekken,maar die sprak me helemaal niet aan,dan kan de kleur nog zo geweldig zijn

ik vind jouw veulen trouwens wel heel erg leuk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:12

Moet je haar ogen nog extra beschermen?
Door bij weidegang en zonneschijn haar een UV vliegenmasker op te doen?

Omdat je zelf al aangeeft dat hij zijn ogen dichter houdt?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:21

Nou, bij mij kan ze dan op de uitloop in de schaduw staan dus dan is het niet nodig, maar als ze met zon toch in de wei komen en ze zijn dan zo gevoelig dan is dat wel slim ja, ook voor verbranding van de oogranden, want die kun je niet zo makkelijk in smeren met factor 50 :D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:39

Misschien kun je zo'n vliegenkap op doen, heeft ze niet zo'n last van de zon en beschermt ook wat tegen de zon, of heb je speciale kappen tegen de zon??
Bij Tea blijft zo'n kap prima zitten en ze vindt het niet vervelend om hem op te hebben!

Zet je hier een brunblakke op dan je sowieso geen kvit, maar wel zeker weten een uls als ik het goed heb. Ik ben ook nog wel eens in de war, hihi..
Zij geeft dan een cremegen door en de brunblakke niet, dat wordt dus uls. Als dit veulen het rodblakke gen zou bezitten, dat zou er in combinatie met een rodblakke of hengst met rodblakk gen er ook nog een gul uit kunnen komen.
Maar ik zou papierloos fokken niet aanraden al is er voor elk apart dier wel een eigenaar te vinden. Je bent dan meer aan het vermeerderen dan gericht fokken. Alhoewel, als het gewoon een goed gebouwd is en je zet er een goede hengst op dan kan er ook nog best een leuk dier uit komen, maar dan zit je wel zonder papier..
Dat onderwerp moet ik nog even wat langer laten sudderen geloof ik..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:41

achja papierloos fokken,ik heb nu ook een veulen die hulpboek papier krijgt. ik vond(en vind) de hengst een geweldig dier met een aansprekende bouw. maargoed dat is ook persoonlijke smaak

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 00:13

Ja, klopt, als je een kvit neemt en een bruine heb je sowieso uls :j
Papierloos fokken, weet ook niet helemaal wat ik daarvan moet vinden, aan de eene kant krijgen ze niet voor niets geen papieren, maar aan de andere kant.. Als ze een paard al afkeuren wegens de kleur heb ik toch twijfel hoe serieus je dat moet nemen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:23

Ja er zijn zilverkleurige kappen die de zon afkaatsen.
Eerlijk gezegt vind ik het raar hoor dat een kvit niet in het stamboek komt.
Het is een kleur dat bij de fjord voor komt, dus waarom dan niet goed keuren, bij de quarter worden ze wel goed gekeurd en volgens mij bij de arabier en de welsh ook.
Maar ja als ze goed gekeurd worden en er is markt voor, dan heb ik straks niet meer iets aparts in de wei lopen, toch ook weer jammer :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:58

Haha, ja, dat is zo :))

Ik snap eigenlijk niet dat er zo weinig ulsblakke fjorden rondlopen, als je die een neemt met een willekeurige andere kleur heb je altijd 50% kans op uls.. Tenzij dat de uls ook nog rood in zich heeft zitten, maar dat even terzijde. Vind het ook raar dat er zo weinig gra en rod is, maargoed, brun is daar nog dominant over, dus valt nog te begrijpen.. Vonden ze die andere kleuren vroeger niet mooi, weet iemand dat? Als je veel uls zou hebben zou kvit ook niet zo bijzonder moeten zijn, maargoed, daar weten we dus van dat dat ongewenst is..

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:17

Met papier met goedgekeurde ouders fokken heeft absoluut mijn voorkeur maar papierloos zou ik Hercules nou ook weer niet willen noemen Yvonne. Hij krijgt een paspoort waarin zijn afstamming gewoon vermeld wordt. Het enige dat hij niet kan worden is goedgekeurde dekhengst maar verder kan hij gewoon meedraaien binnen het stamboek en dat kan het veulen van Rowenna niet.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:38

Nee dat klopt Anita en aan de ene kant heb ik zo iets van lig daar niet zo wakker van en aan de andere kant had ik het leuk gevonden eens met haar naar de keuring te gaan, gewoon om te zien wat ze daar van haar zouden vinden, maar och kan niet alles hebben en ze is verder gewoon leuk en lief en hoop er straks een leuk paardje onder het zadel te hebben, dat vind ik dan toch belangrijker dan die ene keer naar de keuring.

Met hulp boek kun je inderdaad ook gewoon naar de keuring en als het een ruin of merrie is kan hij/zij ook gewoon model of ster worden, het enige verschil is dat op het papier staat, vader onbekend.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:27

Als een Kvit gevoeliger is voor zon, doofheid, blindheid en alle andere kwaaltjes die de witte kleur meebrengt, dan snap ik wel dat het niet gewenst is en ongewenst is geen papier, je moet de beste dieren selecteren.
Dat er minder kleurtjes zijn snap ik ook wel. Gra en Rodblakk zijn natuurlijk recessief dus is er langer gefokt met de brunblakken, die al dan niet een recessief gen hebben voor deze kleur. Maar de brunblakken zijn in kwaliteit erg verbeterd terwijl dat bij de kleurtjes gewoon langer duurt omdat de spoeling dunner is.
En veel mensen gingen/gaan eerder voor kwaliteit dan voor de kleur. Niet dat er geen kwaliteitsvolle 'kleurtjes' zijn, maar die zijn er gewoon minder, dan moet je zoeken en dan moet zo iemand daar ook mee gaan fokken.

(Als ze dan ook weer een gra merrie onder een rooie hengst gaan stoppen, schiet het ook niet op, haha!! Geintje he, maar dat snapte je wel toch!!)
Rubis is trouwens goedgekeurd in Frankrijk, dus dat het veulen van Ravina geen papier heeft komt door het land waar zij woont.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:17

Ja Esther, dat word verteld, vanuit het stamboek ja, oke gevoeliger zon wel.
Maar onder cremello's komen net zo veel doven en blinde paarden voor als bij gewone paarden, zover heb ik me nu wel in laten lichten en dit geld ook voor melanomen, wat van Bon weer wist te vertellen dat cremello's daar gevoelig voor zijn., en die gevoelig heid voor zon is natuurlijk heel makkelijk op te lossen, gewoon overdag niet in de zon en 's avons in de wei.Probleem op gelost.Had laatst een pb gestuurd naar iemand hier die heeft ook een cremello en haar pony heeft nooit last van verbranden.
Ik denk dat het vooral onwetendheid is over zo'n dier.
Want ik had van Bon een mail gestuurd met daarin de vraag, waarom kvit niet word toe gestaan in het stamboek, krijg je zo'n vaag antwoord als, er zijn 5 kleuren die zijn toe gestaan.Ja dat weet mijn neus ook.
MAAR WAAROM??????Er zijn er dan wel 5 toe gestaan, maar de 6e kvit is een kleur die wel voor komt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:02

Naja, als je weet dat een bepaalde kleur minder sterk is kan ik me goed voorstellen dat je die niet in een stamboek wilt hebben. Dat ze er zijn ala, dat moet de eigenaar of fokker zelf weten, maar een stamboek is er ook voor behoud van een ras en dan wil je de beste dieren. Brunblakken met ernstige afwijkingen komen ook niet in het hoofdstamboek.

Denk dat je voor de reden waarom er maar 5 kleuren zijn, in Noorwegen moet zijn, die hebben het als regel gesteld, als moederland van het ras. Dat volgt Nederland gewoon.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:57

ja ik ga mee met jeskim haar reactie, al betekent het natuurlijk niet dat je niet blij/trots kunt zijn op je kvit paardje

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:14

Ik snap de redenering wel hoor, maar het klopt alleen niet, ze zijn niet zwakker ze zijn niet doof en ze zijn niet blind, ik heb zat brunblakke fjorden gezien waarvan ik dacht, dat die nog is opgenomen zeg.
Maar oke.
Ik vind het wel jammer aan de ene kant en aan de andere kant denk ik, wat kan mij het schelen, ik heb een mooi paardje, ze zit goed in elkaar en een apart kleurtje, dus ben helemaal blij met haar.
Wel vind ik en daar blijf ik wel bij dat je niet bewust een kvit moet fokken zolang het stamboek dat niet goed keurd.
Want anders ben ik bang dat je mensen gaat krijgen die alleen maar fokken op het kleurtje en niet de bouw van het paard,wat ik nog steeds belangrijker vind dan de kleur, want echt ik had Frior laten staan als ik haar bouw niet mooi vond.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:52

Ja, als jij er maar blij mee bent toch!! Daar gaat het uiteindelijk om!!
als het wel toegstaan zou zijn, wat zou je dan krijgen als je kvit x kvit zou doen, zou dat dan geen zwakker paard opleveren, weet niet hoor..

rehtse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:10

Jeskim schreef:
Ja, als jij er maar blij mee bent toch!! Daar gaat het uiteindelijk om!!
als het wel toegstaan zou zijn, wat zou je dan krijgen als je kvit x kvit zou doen, zou dat dan geen zwakker paard opleveren, weet niet hoor..

Tuurlijk niet het is alleen super stom als je dat doet 8)7
Want ze staan bij het hoofd stamboek echt niet te juigen om dit kleurtje.
In tegendeel zelfs....
Fokadvies; Niet mee doorgaan.

Hetzelfde geld in noorwegen voor de Gra hengsten.
Die zien ze ook liever gaan dan komen, en daar zitten ze ook echt niet op te wachten in t hoge noorden O:) .
Dr zijn wel een enkeling maardat is echt SUPER zelden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:40

Gra hebben ze dus liever ook niet? Kijk, dan snap ik nu waarom die er niet zo veel zijn. Weet jij hoe het zit met de andere kleuren?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:20

denk dat het ook beetje mee te maken heeft wat de koper wil, denk dat veel mensen lange tijd aan isabel hebebn vastgehouden en toen was rod al heel bijzonder, nu kijkt niemand daar meer van op en is er steeds meer vraag naar andere kleuren, toen ik haakon net had, was er nog geen andere officiele Uls in NL (heb ik van t stamboek zelf) en nu kan ik er al 5 opnoemend vanwaar ik afweet, gra is ook in opkomst , doe ik zelf ook aan mee, dus in dat opzicht heeft de koper veel in de hand, ik ben zelf wel van offcieiele kleuren met papier, maar dat is persoonlijk