Een eigen fjord kopen... zoveel vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:54

xJasmijn schreef:
Waar kopen jullie je fjorden?

Je kunt Hestegaarden in Beek en Donk ook eens proberen. Dat is niet zo ver weg voor jou.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:51

San_Fjord schreef:
Waarom ik aan een veulen twijfel, is omdat het me geweldig lijkt om hem helemaal te zien opgroeien, ze 'hele' leven meemaakt en zoals meerdere zeggen je hem helemaal naar je eigen hand kan zetten... Dat hij 3 jaar in de opfok staat vind ik niet zo'n probleem, ik heb geduld :) En een beetje knuffelen, kleine dingetjes leren kan dan natuurlijk al wel, en dat vind ik ook al erg leuk :) Rijden is voor mij nooit het belangrijkste geweest, lekker tutten met paarden vind ik ook heel leuk :)
Maar ik begrijp ook dat er 'nadelen' aan zitten... Er bestaat een kans dat je hem 'verpest' (alhoewel ik denk dat dat niet heel snel gebeurt) en je hebt geen idee hoe die uitgroeit... Kun je trouwens redelijk aannemen dat hij de maat word tussen zijn ouders in? Of kan het ook ineens heel anders uitvallen? Ik ben zelf 1.74, dus een kleine fjord is niet echt voor mij bestemd...

Het zadelmak maken van een paard is één, maar het goed inrijden tot een plezierig rijpaard is echt iets heel anders. Zeker als je nog nooit een eigen paard heb gehad, zou ik je aanraden te gaan voor een wat ouder paard als leerpaard; laat het paard je leren een goede eigenaar te zijn.
Want je moet heel wat kennis op doen over omgang met jonge paarden; dat is heel anders dan een manege paard die veel mensen in de week tegen komt en die weer corrigeren wat jij fout doet. :D
Je kan een jong paard veel leren; ook heel veel foute dingen.

EN van dat 'getut' met jonge paarden maak je over het algemeen hele lastige verwende paarden. Net als met alle dieren is duidelijkheid, consequent en ze vooral rustig laten opgroeien het belangrijkste. 'Tutten' maakt ze vervelend en geeft ze weinig ontzag voor mensen.
Kijk maar op marktplaats de site staat vol met dit soort 'lastige' paarden, gecreëerd door goede bedoelende mensen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:05

Ik heb mijn fjordje gekregen toen hij van zijn moeder af mocht.
Hij heeft als jaarling heel lang ergens alleen gestaan (niet echt hoe je het zo willen zien, maar het kon niet anders)
Toen hij 1 jaar was kwam hij naar een pensionstal bij ons in de buurt.
Hij stond daar met een andere (hele grote en dikke) fjord.
Ik ging elke dag naar hem toe, om hem te borstelen, te wandelen enz.
Als 2 jarige kwam hij bij mijn ouders te staan in de wei, in het begin alleen, en later met een andere fjord.
Als 3 jarige heb ik hem zelf ingereden, ik was toen zelf 13 jaar oud.
En toen ook beleerd voor de kar, ook zelf!!!

Op dit moment is hij 12 jaar, loopt Z dressuur voor de kar, en onder het zadel is hij super braaf ook met kids, dus waarom zou het niet goed kunnen gaan als iemand het paard zelf op wil voeden?
Ik denk dat de band met je paard veel beter is als je hem als veulen koopt, dan als je een ouder paard koopt.
En als je het rijden toch nog niet echt belangrijk vindt, dan kun je best een veulen kopen, maar zorg wel dat die samen komt met een ander paard of pony, want dat er 1 bij staat in het begin echt wel belangrijk denk ik, want die van mij staat nog steeds alleen in de wei en op stal, omdat hij wel met andere kan, maar heel vervelend wordt als hij dag en nacht bij andere paarden staat.

Maar koop niet iets omdat je kopen wilt, maar koopt iets wat je leuk vindt, en waar je hart licht.

En nog even over de Orsta's het zijn wel heethoofden, maar ze zijn eerlijk! en werken graag voor je dus het is in positive zin.
Die van mij heeft nog nooit geslagen, gebokt of iets!
Ook gaat hij er niet van tussen (alleen in het bos op een zandpad :D )

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:20

Ik heb Moon al vanaf veulen (4maanden) en ik heb haar niet in een opfok groot gebracht.
Wel met een ander veulen en een volwassen paard.
Ideaal als veulen, je kan ze helemaal na je eigen hand stellen. zelf alles leren, alles op het gemakje en een veulen is ook heel plezierig vind ik zelf. Je ziet ze opgroeien en dat is zo mooi.

ik heb haar met 3/3,5 ingereden. Ze is nu 11. En ze kan bijna alles (dressuur, vrijheidsdressuur, springen, vrijspringen, lekker buiten rijden enzv behalve voor de kar.) Ze is echt een knuffel paardje.
ik ben er echt voor om zelf op te voeden, heb al mijn dieren vanaf jongs af aan gehad en dat bevalt erg goed.

Ik vind dat een paard je moet raken, dat is wat er bij mij en Moon gebeurde.
Ik was nooit een fjordenfan, maar toen ik moon zag staan met dr lieve ontdeugende koppie en super schuw was ik meteen verkocht. de andere veulens waren ook lief maar met Moon was er een klik.
Ik wist meteen dat zij het zou worden zonder dat ik een veulen wilde kopen.

ik had hiervoor ook nooit een eigen paard gehad, alleen altijd op de manege gereden en verzorgpony's.
Maar ik heb haar wel zelf ingereden zonder hulp en alles is goed verlopen.

Volg je hart meid en succes ermee

@janouk

Dat over dat getut ben ik het niet met je eens. dan zou moon ook een verwent nest moeten zijn
ik ben altijd lekker "penny" met haar geweest en iedereen is altijd aan het tutten geweest.
Heerlijk! dat vind ze nu nog steeds en ze heeft WEL ontzag voor mensen en ze is NIET vervelend!
Gewoon gelul, opvoeding! opvoeding is het belangrijkste :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:43

:D gelukkig niet de enige die er zo over denkt :D

heb even je profiel zitten te bekijken...
Heb jij nooit barbiepaardjes gehad!!! :oo
Al die kleurtjes!!!! :))

Maar wel gaaf :j

annetteinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:44

Hallo leuke vraag! MAar ehm.. een fjord is pas echt volwassen als hij 5 is. Dus met 3 jaar zou ik nog geen fjord willen gaan berijden. Natuurlijk kun je ook andere dingen doen (grondwerk e.d.) maar je moet dus nog wel heel wat jaartjes wachten.
Ik heb wel een lieve fjord gescoord op MP. Was wel via een fokker maar deze was ingeruild voor een arabier. Hij was 10 jaar. Voordeel is dat een volwassen paardje wel wat wereldwijzer is. Maar wij zochten dan ook een gezinspaardje. Ik weet bijna niets van zijn levensloop maar had meteen een klik met hem. Hij was heel positief nieuwsgierig naar me en enthousiast. Gelukkig is hij idd heel lief en heeft geen kwaad in zich. Wij investeren ook best veel tijd in hem.. maar niet dagelijks (wordt naar buiten/binnen gedaan en krijgt voer en wordt uitgemest) naast druk leven. Wij gaan minimaal 3 keer per week. Meneer moet ook wel beweging hebben anders groeit hij dicht. Ook besteedden we veel tijd aan het grondwerk en band opbouwen. Maar als hij een week stil staat (komt soms voor) dan is hij nog superbraaf. Soms wat energiek maar dan longeer ik hem eerst (liefst zonder lijn)
De kosten zijn voor ons per 6 weken bekappen 25 euro, inenten volgens mij 2 x per jaar ook zo'n 30 euro, wormenspuiten 2 keer per jaar circa 20 euro, stalling wij zitten heel goedkoop 120 euro per mnd. Om verrassingen te voorkomen heb ik wel een ziektekostenverzekering van ong. 25 p.m. Dit doe ik omdat ik geen nee kan zeggen als meneer koliek zou hebben en hij zou geopereerd moeten worden..brrr.. Daarbij krijg je bij overlijden (in dit pakket) ook weer geldelijke vergoeding. zadel opvullen 100 euro per jaar, verder bijkomende kosten ledervet en zeep, antivlieg spul en natuurlijk goede paardrijinstructie, Tja mijn zadelkast is gevuld met allerlei spul... dekens dikke en dunne, fleece deken, vliegendeken, halster, touwen, poetsspul, shampoo, cremespoeling, anti- klit, vliegengordijntje voor aan het halster. Nou ja en de kosten voor jezelf als ruiter, lidmaatschap club en knhs, inleggeld wedstrijden, trailervervoer en rijkleding goede cap, bodyprotector die laatste dingen voor ons maal 2. Ik heb de fjord voor ons drietjes gekocht (mijn 2 meiden en ik) maar de kosten vallen me nogal tegen.. dus ik laat nu alleen de meiden nog lessen.
Dus idd valt opgeteld best tegen... had ik niet verwacht. Maar zou hem niet willen missen. Je krijgt ook veel terug! Succes met je wikken en wegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:17

rehtse schreef:
xJasmijn schreef:

hihi niet meer op MP...
Heb daar wel mee geleerd ;)

ik zou naar een erkende fokker gaan..
Bvan der berg ofz

welke ervaringen had je daarmee dan?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:55

leoensuzanne schreef:
xJasmijn schreef:

Je kunt Hestegaarden in Beek en Donk ook eens proberen. Dat is niet zo ver weg voor jou.

heel toevallig, wij gaan daar nu waarschijnlijk onze fjord kopen :)