waarom een fjord?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Re: waarom een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 17:30

jah ik snap het tinkers zijn best leuk!

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:03

elisedcl schreef:
gra?

Grablakke fjorden zijn Grijs. ;)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 09:01

ah oke dan, dankje _/-\o_ nog?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:59

Ik keek altijd op youtube naar paardenfilmpjes en dan kom je nogal wat fjorden tegen!
Toen ging ik op les en daar reed ik vaker op een fjord. In het begin mocht ik haar dus echt
niet maar laterna bouwde we echt een band op. Dat stond toen zo in mijn geheugen gegrafeerd
dat ik toch echt wel een fjord wou! En nu heb ik dus mijn eigen lieve fjordje en ook lekker
eigenwijs en lief!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 18:38

oke bedankt!

MarcellaDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:05

Mijn liefde voor Fjorden begon ook al vroeg, als meisje van 7 al helemaal verlieft op de manege fjorden :o
Vervolgens is het virus niet meer weg gegaan.. En toen ik een eigen paard mocht kiezen was de keuze snel genomen. :D

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:38

mijn eerste echt verzorgpaard was een fjord.
en op de manege vond ik de fjorden ook altijd al heel heel erg leuk.
net als haflingers die hadden ook alijtd wat.
vooral dat eigenwijze gedrag van ze is echt onwijs leuk.
na me verzorgfjord heb ik een halflinger merrie gekocht.
en toen lieppen me vriend en ik onze jongen fjorden (toen nog) hengst tegen het lijf.
en we waren gelijk verkocht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 07:13

tja fjorden..............die zitten in mijn bloed :D
cool,veelzijdig...........

uit mijn eerste eigen fjordenmerrie(ook gra trouwens)heb ik een veulen gefokt,dus nu in het bezit van 2 fjordenbeesten!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:36

Als meisje van 10 kwam ik in aanraking met fjorden via een kennis, ze reed in hernen op fjordenpaarden en ik moest maar eens mee gaan kijken, tja en toen was het te laat, het virus had toe geslagen, heb in die tijd ook nog kwpners verzorgd, maar had daar eigenlijk niet zo veel mee.

Uiteindelijk toen ik 18 was mijn eerste eigen fjordje gekocht Napoleon, maar hij was iets te heet en sterk voor mij en heb hem weer verkocht naar 3 jaar.
Heb toen een merrie veulen gekocht Thalia leuk dier erg makkelijk, maar mijn liefde voor de fries die ik toen eigenlijk al jaren had bleef knagen toen ik Thalia als drie jarige kon ruilen voor een fries heb ik dat na veel en goed nadenken gedaan, heb veel plezier met die fries gehad.

Toen kwam Udo op mijn pad, hij was van een kennis en tevens stal eigenaar waar ik mijn fries had staan, ik was helemaal weg van Udo, hij had zo'n leuk karakter.
Uit eindelijk kwam hij te koop te staan en een vriendin heeft hem gekocht, maar ze was bang van hem en wilde hem weer verkopen, ik wilde niet dat hij bij iemand anders kwam te staan en heb hem gekocht.
Maar ja door financiele problemen moest ik uiteindelijk een keuze gaan maken of de fries of Udo verkopen, omdat ik een hele sterke band heb met Udo, heb ik er voor gekozen om de fries te verkopen, Heb nog wel goed contact met de nieuwe eigenaar.

Zo zie je maar eens een fjord altijd een fjord.

fjordana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:52

Toen ik naar een kinderfeestje ging om te paardrijden reed ik op een fjord. Ik vond het te gek. Vlak daarna ben ik gaan lessen op een fjordenmanege. Ze zijn echt heel leuk. Ik ga helaas stoppen met op die manege rijden. Maar als ik op mijn volgende manege een leuke fjord tegen kom zal ik daar bijna altijd op gaan rijden. Waarom ik fjorden te gek vind? Ze zijn: Werklustig, eigenwijs, knuffelkonten en ontzettend mooi!!!!!!!!!!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:15

Ik ben er eigenlijk opgekomen toen ik voor het eerst ging denken over een eigen paard en vooral vanwege praktische redenen: ze zijn niet zo groot, maar toch geschikt voor volwassenen en ze zijn sterk en hard. Een mooie bijkomstigheid was dat ze niet al te duur zijn in aanschaf.
Naarmate ik meer las en zag over het ras, ben ik er echt voor gevallen. Aanvankelijk was ik erg gecharmeerd van de Gra-kleurige Fjorden. Ik ben uiteindelijk wel thuisgekomen met een 'standaard' kleur Fjord, omdat die minder zeldzaam zijn en ik ook nog eisen aan het karakter, de leeftijd en het opleidingsniveau had, welke voor mij belangrijker waren dan kleur.

Ik kan me nu geen leven meer voorstellen zonder mijn Fjordenmerrie: ik ben dol op haar. Maar onze start was niet bepaald vlekkeloos en we hebben nog steeds onze ups en downs. Elk paard is natuurlijk geneigd een nieuwe baas uit te proberen, maar aan een eigenzinnige Fjord heb je toch wel je handen vol! Vandaar dat ik nog steeds van mening ben dat Fjorden niet per definitie geschikte kinderpony's zijn.
Ook als eerste eigen paard zijn ze een uitdaging (en hier spreek ik uit eigen ervaring!), maar met de juiste instelling en goede begeleiding kom je een heel eind!

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:45

-
Laatst bijgewerkt door Baileyi op 29-01-25 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:27

waarom een fjord? Ik ben verliefd geworden op Moon toen ze veulen was.

Ik vond vroeger fjorden altijd lelijk (ik kon ze alleen van de manege en dat waren dikke ouderwetse fjorden)
Maar Moon was zo'n smal rank dingetje met zo'n schattig koppie. was verliefd en dat is met de jaren alleen maar meer geworden. En t was goed te merken dat ze een wilde was, maar met veel geduld bereik je alles :D
Moon heeft een super karakter en de fjorden die ik allemaal ken dat zijn schatjes.
Soms hebbe ze wel streken, maar dat maakt ze zo leuk. Humor :)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:41

Anita45 schreef:
Mijn Fjordenvirus is begonnen toen ik een klein meisje was van een jaar of 3, 4 (ben nu 49) met de Fjord van de melkboer en die van de draaiorgels "De Arabier" en "Martinistad" die bij ons in Groningen rondreden. Daar kon ik niet voorbij komen zonder te aaien.
Hier zie je mij als klein meisje bij Nelly van de melkboer die iedere dag bij ons in de straat kwam venten.
Afbeelding

Draaiorgel "De Arabier". Weliswaar niet met een Fjord op dat moment er voor maar met Bobby, het paard dat later is opgenomen in het rusthuis in Soest. Op hem heb ik als klein meisje wel eens mogen zitten zo voor het draaiorgel.
http://i260.photobucket.com/albums/ii32 ... rabier.jpg

Op Vlieland ben ik ook heel vaak geweest en heb daar hetzelfde meegemaakt als Janna hierboven beschrijft. Ook als je dan inmiddels een jaar of 28 bent is het nog steeds leuk om met een Fjord op de foto te gaan.
http://i260.photobucket.com/albums/ii32 ... eropVl.jpg

Op mijn 40ste kreeg ik dan eindelijk mijn eerste eigen paard, uiteraard een Fjord. Dit was Rianne. Helaas maar 2 jaar van haar kunnen genieten maar die 2 jaar zijn onuitwisbaar.
Afbeelding

En dan nu inmiddels in het bezit van 7 Fjorden. Meline en haar kinderen Celony, Djambo, Ferro, Gino en Hindra. En nog daarbij de merrie Fendora. Dit virus gaat nooit meer over.

wat een geweldige foto's!!!!!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:49

Wat leuk Anita die oude foto's van jouw, bij ons kwam altijd de schillenboer langs met een fjord hij heete Axel, later verkocht aan een meisje die er nog lang mee gereden heeft, heb er zelf ook nog eens op gereden.

fjordlinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:49

Toen ik 15 was, mocht ik 2 fjordjes verzorgen van wat oudere mensen die er niet veel meer mee deden. Een daarvan was een hele mooie gramerrie.
In het begin waren het echt 2 bulldozers, ze gingen eerder met mij aan de wandel dan ik met hun. Ze hadden namelijk al een hele tijd stilgestaan, en een opvoedcurcus konden ze wel gebruiken. De klik was er ook niet gelijk, vooral die gramerrie was erg pittig en slim. Als ik bijvoorbeeld op wilde zadelen werd ik altijd door haar tegen de muur geplet en ging dan ook niet meer aan de kant. 8)7 En laten we maar ophouden hoe het rijden ging.. :x Ben met heel wat blauwe plekken thuis gekomen.. #) Ik heb het een aantal keren ook bijna opgegeven. Maar na veel geduld, oefenen en grondwerk kon ik uiteindelijk gewoon alles met ze doen! En waren het ook heerlijke paarden.
Aangezien de eigenaren weg waren van het ras, hebben ze mij er ook verder helemaal mee aangestoken.
Zo mocht ik mee naar een keuring en gingen we naar een huifkarbedrijf waar een "oude" fjord van hun stond, waarbij zij ook werkten met gehandicapten. En zo raakte ik ook steeds meer besmet met het fjordenvirus.
Uiteindelijk ben ik gestopt met deze fjorden te verzorgen en heb ik vorig jaar zelf een fjordenveulentje gekocht die nu inmiddels 1 jaar is. Ik geniet elke dag van haar, en heb geen moment spijt gehad dat ik haar heb gekocht!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:33

Ik ben pas op mijn 20e gaan paardrijden, gewoon op een manege en na verloop van tijd werd ik gevraagd om bijrijdster te worden van Max, en dat was en is een fjord, tsja op slag verliefd! Met hem kon ik alles, ik was en ben nog steeds wel een beetje, een grote scheiterd, maar op hem was ik nooit bang ondanks dat hij best stout kon zijn vertrouwde ik hem volledig, heel gek eigenlijk want als ik terugkijk wat ik met hem hem meegemaakt was hij helemaal niet zo braaf :P Ik heb met hem jarenlang plezier gehad en alles van geleerd, gelukkig is zijn eigenaresse een vriendin van mij ondertussen en zie ik hem dus nog geregeld, hij is ondertussen al behoorlijk op leeftijd maar blijft mijn poepie en door hem is de liefde begonnen. Ik riep altijd dat ik geen eigen paard wilde, maar mocht er eentje komen dan moest het een fjord zijn, heb eigenlijk nooit over een ander ras nagedacht! Tsja en toen ineens zag ik in 2004 op marktplaats het leukste fjordenveulentje ooit, liefde op het eerste gezicht, gaan kijken en nou ja Aike kwam in mijn leven om hopelijk nog heeeeeel lang te blijven, mijn maatje, mijn steun en toeverlaat, mijn alles, mijn grote liefde en mijn meest waardevolle bezit!! <3
Braaf, ondeugend, lief, stout, maf, grappig, tsja er zijn zoveel woorden die ik aan hem kan koppelen, er is voor mij geen ander ras dan een fjord!!!! Kan nog wel uren doorgaan, maar tsja het is gewoon liefde en het zit in je hart! :D

hflove78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:19

ik heb ook het fjorden virus
hoe ik eraan kom:
ik ree op een manege op een soort sportponytje en dat was niet echt een goeie combie
toen zijden mijn instructuers dat ik het een op mellow een hele liefe (niet voor uit te branden) fjord het was meteen een goeie combie
maar toen ik een keer bij een vriendin was belde mijn vader (is dierenarts) op dat mellow koliek had en hij is overleden in mijn handen .
heb dagen lang gehuild en doordat mijn vader en moeder door mijn verdriet snapte dat ik echt om mellow gaf hebben ze voor mijn verjaardag een fjord gegeven. PIPPIN <3
ben helemaal gek op hem

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 17:48

wow voor je verjaardag, dat zou ik ook wel willen hoor!

bentebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:00

Hmm ik vind ze niet echt geweldig.
Ik vind ze een beetje lomp en sloom, maar dat vind ik hoor :O

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:01

Omg wat een onzin zeg,dat ze sloom zijn...

bentebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:02

Snoevie schreef:
Omg wat een onzin zeg,dat ze sloom zijn...

Sorry dat vind ik.. mischien komt het omdat de fjord van mijn buurmeisje amper wordt bereden en de hele dag vreet?
:o

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:04

Ik heb geen fjord maar vindt ze wel helemaal geweldig :o .
Ik vind ze gewoon zo mooi en lief :) .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:05

Dan ken je 1 fjord...je mag wel eens hier langskomen bentebeauty ,dan zul je zien dat die van mij grote paarden eruit rent

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:05

Ik vind fjorden er geweldig uitzien, maar in mijn ogen té ver doorgefokt (net als friezen btw.) :n
Ik zie liever een stevige fjord voor de kar dan een slanke fjord in de dressuurring.