Ik ben volwassen, hihi 32 jaar, en altijd al fjorden gehad. Ik ben net geen 160cm en weeg 70+ kg helaas..maar de fjorden kunnen me makkelijk dragen hoor. Ben ook niet lang dus geen hefboomwerking. Ik weeg zo gemiddeld rond de 75 kg, soms wat er boven, normaal wat eronder.
Hier nog volwassene tussen de 70-80kg en 1,73m (ongeveer) op een medium-brede fjord van 1,38m. Kan prima. Ze kan met mij ook prima springen (parcours tot 1m) en we rijden klasse 2 endurance (laatst wedstrijd van 62km gehad). Ze is langzaamaan aan mij gewend, toen ik haar net kocht werd ze nauwelijks bereden (alleen mennen) en het rijden onder het zadel, met gewicht op haar rug, heb ik rustig opgebouwd. Misschien is een langer persoon niet zo mooi, maar dat maakt mij persoonlijk niet veel uit.
Het maakt ook veel uit hoe je rijdt. Een zware ruiter die wel goed rijdt kan voor een paard minder belastend zijn dan een lichtere ruiter die slecht rijdt en het paard in de weg zit.
suus_elviera
Geplaatst: 02-05-11 10:17
mijn fjord is 1,35 toont groter om dat is lekker breed is lol ik ben 1..57
Geplaatst: 02-05-11 18:16
Ik ben 25 en ik heb ook zelf een Fjord, waar ik veel op rijd. Ik ben echter niet zo groot: 165cm en ik weeg daarbij ongeveer 52 kilo. Maar de meeste langere mensen moeten ook op een Fjord kunnen rijden, hoor. Ze zijn wat breder, waardoor het niet zo opvalt als je wat langer bent. Je kan voor het plaatje misschien wel beter kijken naar een wat grotere Fjord van 140cm en hoger...
Een te zware ruiter is echter voor geen enkel paard goed: maakt niet uit of het een Fjord is of niet. Ik geloof dat je als vuistregel voor het maximale gewicht van een ruiter 20% (?) van het gewicht van het paard moet nemen... (dus stel: een gemiddelde Fjord weegt 500kg, dan mag de ruiter max. 100 kg wegen) Maargoed; ik geloof dat gewicht in jouw geval geen probleem is...
verder ben ik van mening dat Fjorden juist meer geschikt zijn voor volwassenen dan voor kinderen. Het zijn over het algemeen (geldt niet voor elke Fjord, natuurlijk) sterke paardjes met een eigen willetje. En als ik naar mijn eigen Fjord kijk, probeert ze dat soms toch wel eens tegen mij te gebruiken; daar moet je mee om kunnen gaan en dat lijkt mij voor de meeste kleinere kinderen toch best een lastige opgave...
ik vind dat je als volwassene makkelijk op een fjord kan rijden. Ik ben zelf bijna 1.70 en mijn fjord is 1.35 en het past makkelijk, en het is niet raar voor het plaatje, maarja ik ben natuurlijk niet een volwassene en ik ben nogal dun gebouwd. Als er een volwassene opzit die een beetje aan de forse, lange kant is vind ik het wel minder voor het plaatje maar het kan nog wel natuurlijk want ze zijn behoorlijk sterk.
natuurlijk, er zijn genoeg volwassenen die op fjorden rijden leuk zelfs !
Onali
Geplaatst: 05-05-11 19:15
28 jaar, gewicht ga ik niet zeggen en ja ik rijd op mn fjord
Ben nog maar weinig kinderen tegengekomen die op een fjord rijden
OneFellSwoop
Geplaatst: 05-05-11 19:18
het kan volgens mij makkelijk. kende ene man die ook fjorden had, alleen hij reed er liever niet op omdat het niet stoer was, een vent op een kleine blondie hahaha. zn kinderen en klanten reden de fjorden.
tamara45
Geplaatst: 13-05-11 10:22
Ja hoor kan prima . Ik ben 32 jaar, 1.83m en 70 kg en rijd op mijn fjordje van 1.43m hoog. Ze is een "ouder" type dus vrij fors en breed. Ze neemt mijn benen beter op dan een heel rank paard van 1.80m. Gewoon doen dus!
Carolinef
Geplaatst: 13-05-11 20:32
ik vind een fjord juist een volwassenen paardje, zeker alles behalve een kinder pony
Jankeke
Geplaatst: 16-05-11 12:25
Mijn fjord is 1.46. Ik ben 53 (volwassen genoeg? ) en weeg 70+ kg en ben 1.66. Dus fjorden zijn uitermate geschikt voor volwassenen. Ik persoonlijk vind dat 85+ kg toch wel teveel voor een paardenrug. Maar dat heeft ook te maken met je rijstijl. Ik vind fjorden niet geschikt voor kinderen. Ze zijn te sterk en erg slim. Mijn oudste heeft er afgelopen vakantie pas opgezeten (zij rijdt zelf een NRPSser), alleen door het bos, en zij wordt volgende maand 18.
Ik vind ook dat het gewoon kan! De fjord die ik bijrijd is erg smal (ziek geweest) daar rijdt de eigenaar dus niet op. Hij heeft nog 2 fjorden die zijn lekker stevig en hij past daar prima op.
Tuurlijk kan je als volwassene nog makkelijk op een fjord. En die 100 kg op je fjord vind ik ook niet echt toepasselijk. Als ik iemand met zo'n gewicht op mijn fjord zet dan heeft hij daar echt wel moeite mee. En ik zie ook meer volwassene met een fjord rijden dan kinderen. Alhoewel wij 10, 12 en 14 waren toen we hem kregen. Die van 10 kon niet rijden, maar heeft het wel op die eigenwijze geleerd en kan als ze wil hem het netst laten lopen van al. (Terwijl het echt een etter was en niet te sturen)
Ik heb er zelf 1 van 1.30 m. Niet echt ideaal qua hoogte voor een volwassenen. Ik rijdt er wel op (ben zelf 1.65 m), maar echt lange mensen kunnen er niet op Blijven ook niet zitten hij hobbelt
Maar als je een fjordje van + 1.45 hebt kun je er als volwassenen makkelijk op rijden volgens mij, maar het is niet alleen afhankelijk van het ras, denk ook aan de leeftijd!!! Bij een jong paard moet je opletten dat je niet te zwaar bent als je hem inrijdt. Na mate een paard ouder wordt wordt de rug sterker, en kunnen er dus zwaardere mensen op rijden. Maar met jou lengte en gewicht moet je zeker op een fjord kunnen, ook als je nog een stukje groeit hoor!
lizavk
Geplaatst: 26-05-11 11:26
het kan absoluut! Fjorden zijn trekpaarden en kunnen dit makkelijk hebben.