Welke hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:24

jannegien schreef:
Maar net wat ik zeg, het karakter is denk ik wel wat pittiger dan als je met Anton zou fokken. Het is maar net wat je zelf fijner lijkt.

Wil ik je toch even een klein beetje nuanceren zusje :D...Timors zijn niet zozeer pittiger denk ik dan Antons, maar eerder iets onzekerder en iets uitbundiger misschien. Antons hebben wat meer lef over het algemeen. Timors zijn grote monden, kleine hartjes, die staan dan liever achter je rug stoer mee te kijken. Maar heb je een Anton nakomeling die je goed opvoed, dan heb je er gouden en super werkwillige paarden aan. Verwen je ze, dan trekken ze hun eigen plan...

Pybelien heeft naast Viona ook nog een aantal Antonnakomelingen gehad, dit waren leuke, maar best beetje pittige nakomelingen. Pybelien zelf was ook best een braaf, maar soms pittig dametje. Een van deze Antondochters heeft daarna nog weer Reinarkinderen gehad. Die waren gek genoeg heel wisselend van type, maar ook van karakter. Wel zijn ze allebei fijn in gebruik, maar wel met karakter, zeker geen 'dooie pieren'.

Qua uiterlijk doet ze me wel denken aan een andere Reinar x Tunar nakomeling. Die staat momenteel toevallig te koop op marktplaats ook. Die heeft zelf een ontzettend mooi, stevig, maar ook wel wat brutaal veulen van Zizoran gehad. Die werd veulenkampioen in Beekbergen.

Met Drafur is het qua eigen type mogelijk dat er een vrij sportief veulen uit komt, maar kijk je naar Reinar én Pybelien met Tunar achter Viona haar bloedlijn, dan is een breder type ook zeer goed mogelijk. Ik zit even te bedenken of hij afgelopen jaar nog veulens gegeven heeft met deze voorouders er ook in, maar geen Reinar en alleen Tunar ver weg. Het afgelopen jaar is wel gebleken dat hij goede types vererft, met ruime bewegingen en soms iets meer grofheid (een uitzondering daargelaten).
Vooralsnog is hij alleen niet in Nederland op vol papier erkend, maar alleen in Duitsland. *maar we hopen dit voorjaar weer een poging te doen*

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:48

Bella schreef:
Qua uiterlijk doet ze me wel denken aan een andere Reinar x Tunar nakomeling. Die staat momenteel toevallig te koop op marktplaats ook. Die heeft zelf een ontzettend mooi, stevig, maar ook wel wat brutaal veulen van Zizoran gehad. Die werd veulenkampioen in Beekbergen.

Dan wil ik hier weer even op inhaken :D .

Ik heb voor Viona ook wel aan Anton gedacht, maar die bewust niet genoemd omdat ik bovenstaande merrie ook in gedachten had bij het zien van de foto's. Zij heeft natuurlijk naast de Zizoran ook een Anton nakomeling gebracht. Het karakter van deze nakomeling is ontzettend lief en zacht met goede ruime gangen, maar qua fjordentype schiet ze wat tekort. Ze is té smal. In de loop van de jaren (moet nog 3 worden) zal er vast nog wat breedte in komen, maar ik vind de combinatie dus wat eng om te gokken.

Doriine

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:30

dus het kan best om er een iets zwaardere hengst op te gooien?
Ik weet het nu echt niet meer wie ik er op wil , het is nogal vrij lastig..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:11

Kom anders naar de hengstenkeuring dit jaar! Kan je mooi kijken naar de heren

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:39

Doriine schreef:

Een wat zwaardere hengst kan idd best. Je moet naar mijn idee niet een gele sportpony willen fokken. Het moet natuurlijk wel een fjord blijven.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:35

Anita45 schreef:
Doriine schreef:

Een wat zwaardere hengst kan idd best. Je moet naar mijn idee niet een gele sportpony willen fokken. Het moet natuurlijk wel een fjord blijven.

Nee inderdaad , anders kan ik net zo goed bewijs van spreken een newforest kopen met een valk kleurtje!
Maar ik hoop wel dat de fjord niet te zwaar wordt en ruime bewegingen heeft.
Daarom is het misschien wel handig dat ik nog een jaartje wacht , en in die tussentijd rustig ga bekijken wat ik nou echt PRECIES wil.
heel erg bedankt allemaal!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:40

Welke fjorden vindt je zelf mooi, dus hoeven geen hengsten te zijn.. Wat vind jij de leuke types?? Kijk eens of je daar een paar hengsten, vaders, uit kunt halen? Plaats die eens hier, misschien kunnen we dan zeggen welke hengsten zouden kunnen passen en welke hengsten eventueel het type fokken dat jij leuk vindt.. Is een andere insteek..